kvinnen :) Skrevet 28. februar 2011 #21 Skrevet 28. februar 2011 Etter jeg begynte å drikke Cola da jeg var dårlig, forbinder jeg det med å være dårlig, så på meg har det motsatt effekt! Jeg blir kvalmere av Cola hvis jeg er dårlig.. Iste funker bra for meg!
Beauté Skrevet 28. februar 2011 #22 Skrevet 28. februar 2011 Jeg har alltid drukket cola og gitt barna det ved dårlig mage. Har alltid hjulpet. Da mener jeg magesmerter og sånt, ikke diare. Mot diare så hjelper saltholdig mat. Foreksempel gir jeg barna mye chips/potetgull om de har diare. Dette var noe vi ble rådet til da min sønn nesten ble innlagt pga diare.
Mixelite Skrevet 1. mars 2011 #23 Skrevet 1. mars 2011 Jeg har også lest artikkelen fra din side. Likevel forhindrer ikke det at jeg synes et glass tam cola fungerer bedre i magen enn annen drikke hvis jeg er kvalm.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #24 Skrevet 1. mars 2011 Jeg vet egentlig ikke, men om det er en myte så bør den leve. Jeg tror i hvertfall ungene vil sette pris på om foreldre tror på den myten.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #25 Skrevet 17. februar 2012 Vet ikke om det hjelper egentlig, men jeg drakk cola og farris sist jeg hadde omgangssyke. Må si det er mye mer behagelig å spy cola enn magegalle i allefall. Dessuten er det mye kalorier og sukker i cola, så kan være greit å få i deg, dersom du sliter med å matlyst over et "lengre" tidsrom.
Brunhilde Skrevet 17. februar 2012 #26 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Edit: postet i feil tråd. Endret 17. februar 2012 av Brunhilde
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #27 Skrevet 20. februar 2012 Mot diare så hjelper saltholdig mat. Foreksempel gir jeg barna mye chips/potetgull om de har diare. Dette var noe vi ble rådet til da min sønn nesten ble innlagt pga diare. man skal ikke gi saltholdig mat fordi det hjelper mot selve diareen, det gjør det nemlig ikke. Men det hjelper for å erstatte salttapet i kroppen, og dermed mot å bli dehydrert.
Perelandra Skrevet 23. februar 2012 #28 Skrevet 23. februar 2012 Da jeg var liten fikk jeg ikke servert cola som medisin mos kvalme, men sitronbrus. Har en teori på hvorfor det kan hjelpe med brus, men det er godt mulig at noen kan motbevise den. I så fall er jeg åpen for motargumenter! Jeg tror det hjelper fordi når du tilfører mer syre utenfra så senkes pH-verdien i magesekkens innhold. Dette fører igjen til at magesekkens produksjon av syre avtar fordi det allerede er et surt miljø der. Dermed føles det beroligende og lindrende. I tillegg har også sukker den egenskapen at det utvider magesekken. Den mekanismen omtales i artikkelen her. Utvidelse av magesekken kan dempe presset og følelsen av å måtte kaste opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå