Gå til innhold

cola mot dårlig mage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelper virkelig cola mot kvalme/dårlig mage??? Eller er det en myte? Må jo si at det er digg med en cola når man er fyllesjuk, men mot sånn omgangssyke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det skal hjelpe, men uten kullsyre. den gjør det værre! så da må du røre/riste ut kullsyren... og da er det ikke så veldig godt lenger..

Skrevet

jeg drikker med kullsyre og magen roer seg... merkelig...

• Liker 1
Skrevet

jeg drikker med kullsyre og magen roer seg... merkelig...

Og for all del ikke drikk fruktsalt, jeg fikk sjokk forje lørdag... Spøy i vasken på kjøkkenet. Rakk ikke mere... Trodde det skulle roe magen men men :spy:

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Aldri hørt at det hjelper mot bare dårlig mage, men en blanding av eplemost og cola (50/50) hjelper godt når man er såpass dårlig at man spyr eller har diarè.

Skrevet

spiste pai med eple, og det hjalp mye -tvert.

• Liker 1
Skrevet

Vanlig coca-cola har så lav ph at den dreper det meste av bakterier og virus, derfor hjelper den mor omgangssyke.

Skal hjelpe best hvis den drikkes lunken og uten co2.

Jeg synes ialleafall den hjelper godt, men trua har hjelpt så mage.... :sjenert:

Skrevet

Vanlig coca-cola har så lav ph at den dreper det meste av bakterier og virus, derfor hjelper den mor omgangssyke.

...ikke en dum teori bortsett fra at colaen havner i magen mens virus og bakterier finnes bl.a. i blodet. Og det du drikker har veldig liten effekt på pHen i blodet.

• Liker 1
Skrevet

...ikke en dum teori bortsett fra at colaen havner i magen mens virus og bakterier finnes bl.a. i blodet. Og det du drikker har veldig liten effekt på pHen i blodet.

Cola har en pH på ca. 2,6. Magesyren har en pH mellom 1 og 2, og er dermed surere enn cola. Hvis man skal følge din teori ville vel magesyren tatt kverken på bakterier og virus?

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker det mest når jeg er fyllesyk fordi det er GODT akkurat da. Tror ikke det har noen reell effekt ut over det - bortsett fra at man blir rehydrert da.

Skrevet

Det er nok ikke noe magisk med cola. Det er nok pga at det inneholder sukker som gjør at man føler seg bedre. I tillegg er brus forbundet med glede, så en kan ikke utelukke at det trigger noen psykiske prosesser også.

Den normale anbefalingen når man har diaré er eplemost og Farris. Eplemost har sukker, og Farris inneholder salt. Sammen smaker det ikke så ille heller.

Det viktigste ved diaré og oppkast er å erstatte væsken en taper slik at man ikke blir uttørret.

• Liker 1
Skrevet

Drikker alltid cola når jeg er dårlig i magen. Ellers drikker jeg det aldri.

• 2 uker senere...
Skrevet

Cola hjelper mot kvalme! Anbefales ;) + Salte kjeks!

Gjest Violently Happy
Skrevet

Moren min fikk vite på et amerikansk sykehus da jeg var liten (6 mnd) at cola uten kullsyre hjalp mot dårlig/vond mage. Så to spiseskjeer med cola var bra.

Synes cola generelt hjelper mot dårlig mage jeg da- med eller uten kullsyre.

Skrevet

ingefær skal hjelpe mot kvalme. Enten ingefærkapsler, ingefær te e.l.

Skrevet

Jeg har ihvertfall fått beskjed av en del garvede sjømenn om å drikke cola mot sjøsyke. Det er så surt at det binder magen og inneholder sukker og koffein som gjør at du klarer å holde energinivået oppe.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

Magesyren bryter ned mat og dreper bakterier - det er jo funksjonen. Er det mye magesyre, så nøytraliserer Coca-cola dette noe og kan gi bedring på samme måte som cimetedine, ranitidine, omezoprazol - selv om disse stopper plagsom magesyre og er beskyttere for mage og tarm. Fruktsalt, Nyco hjelper på fordøyelsen gjennom sitronsyre som hjelper metabolismen og natron som nøytraliserer syre i magen og også er noe antiseptisk mot infeksjoner.

Personlig så gjør kullsyre og Coca-cola flere plager enn godt ... men det har også med koffein og velvære å gjøre. En del te er bedre, men avgir også koffein for mange typer - i det man har over kokende vann. Trekke teposen neste gang er nok litt mildere ... har ofte garvesyre/tanniner som gir mørk farge i teen, men er ikke skadelig.

Cheers!

-runekki

;-)

Jeg er skeptisk av natur og lurer derfor på hvordan syre i cola (askorbinsyre) kan nøytralisere magesyre (saltsyre)? Inneholder cola stoffer som stopper produksjon av magesyre, eller binder den? I såfall hvorfor inneholder ikke annen brus dette? Og hvorfor står det ikke på etiketten?

Medikamentene du oppgir er vel syrepumpehemmere som bremser/stopper produksjon av magesyre?

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
  • 3 uker senere...
Skrevet

Sykepleierstudent her. På skolen lærte vi om nettopp dette cola-for-kvalme-fenomenet som folk har for seg. Flertallet av oss i klassen hadde også fått servert Cola som mindre hvis vi var dårlige i magen og kvalme. Kanksje hjelper det mot kvalme, men det kan faktisk forverre diarèen. Cola og juice o.l inneholder så mye sukker, at det enkelt forklart kommer mer vann ut i tarmen for å utlikne den høye sukkerkonsentrasjonen. Da kan dere jo tenke der hva som skjer; mer diarè.

Tok ett raskt søk på google nå; "Cola, diare" og fant straks denne artikkelen som sier det samme. :)

http://www.dinside.no/811409/cola-hjelper-ikke-likevel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...