Gå til innhold

Hvor stort studielån har du?


iskaffe

Anbefalte innlegg

Hvor stort studielån har/hadde du?

Er du bekymret over stort lån? Synes du det er lett/vanskelig å betale ned på lånet, evnt. hvor lang tid har det tatt?

Jeg synes selv jeg har et gigantisk lån. Ca. 370.000kr. Velger jeg å ta et år til blir det 450.000kr. Har studert et kreativt fag, privat, 3 år men har enda ikke en bachelor! Blir engstelig bare jeg tenker på lånet og valgene jeg har tatt, og lurer derfor på hvor stort studielån alle andre har..? :unsure:

Vil advare ALLE mot å ta opp for mye studielån . Jeg tok kunn 80 000 kr opp i studielån , men det gikk utrolig tregt å betale tilbake selv den lille sum , mange mange år faktisk , forde man betaler jo så mye renter og lite avdrag i begynnelsen , de første årene . Skikkelig plagsomt å få de derre regningene fra lånekassen hver 3 mnd . Spesielt når man er nyetablert og akkurat har tatt opp huslån i tillegg , eller kanskje t.o.m har billån også . Da blir det fort " stram økonomi " , da det koster så mye bare å leve og ha tak over hodet desverre .

Angrer kjempemasse på det studieåret . Kunn klart meg mye bedre uten det skoleåret . Og hatt bedre økonomi uten det lite gjennomtenkte skoleåret med påfølgende tap av arbeidsinntekt et helt år ....

I dag er det studielånet endelig nedbetalt . Men orker aldri mer ta studielån igjen . Utdanning lønner seg ikke så voldsomt . Går an å tjene gode penger på andre måter , dersom man er kreativ og oppfinnsom og investerer klokt i prosjekter som gir langsiktig avkastninger : )

Vær kjempeforsiktig med å ta opp studielån . Jobb heller masse ved siden av .Deltidsstudier som kan kombineres med jobb osv .

Er bare kjempeglad det ikke er MEG ...som sitter der med 200 - 300 tusen kroner i studiegjeld ...med rentene betaler du dyrt for det lånet . Og det merkes godt , selv om du tjener bra .Når man får flere lån som hus / leilighets lån , billån og andre nødvendige ting ...senere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har litt over 200 000 nå, men noe blir omgjort til stipend, og jeg er fortsatt student, så det blir nok endel mer. Har igjen to år av studiene, regner jeg med. Da har jeg tatt opp lån for åtte år, et for folkehøyskole, tre for en annen bachelor og nå bruker jeg etter planen 3 1/2-4 år på en ny bachelor og master... har også studert et par år uten lån, på oppsparte penger og med deltidsjobb. I tillegg har jeg betalt ned noe av lånet i perioden mellom forrige studium og nåværende. Jeg får i hvert fall god erfaring med å studere :ler: Synes ikke størrelsen på lånet er så skremmende, samtidig skulle jeg jo gjerne klart meg med én utdanning. Heldigvis er jeg ganske sikker på å få en ok betalt jobb med den utdanningen jeg holder på med nå, og jeg har alltid vært veldig forsiktig med å bruke penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil advare ALLE mot å ta opp for mye studielån . Jeg tok kunn 80 000 kr opp i studielån , men det gikk utrolig tregt å betale tilbake selv den lille sum , mange mange år faktisk , forde man betaler jo så mye renter og lite avdrag i begynnelsen , de første årene . Skikkelig plagsomt å få de derre regningene fra lånekassen hver 3 mnd . Spesielt når man er nyetablert og akkurat har tatt opp huslån i tillegg , eller kanskje t.o.m har billån også . Da blir det fort " stram økonomi " , da det koster så mye bare å leve og ha tak over hodet desverre .

Angrer kjempemasse på det studieåret . Kunn klart meg mye bedre uten det skoleåret . Og hatt bedre økonomi uten det lite gjennomtenkte skoleåret med påfølgende tap av arbeidsinntekt et helt år ....

I dag er det studielånet endelig nedbetalt . Men orker aldri mer ta studielån igjen . Utdanning lønner seg ikke så voldsomt . Går an å tjene gode penger på andre måter , dersom man er kreativ og oppfinnsom og investerer klokt i prosjekter som gir langsiktig avkastninger : )

Vær kjempeforsiktig med å ta opp studielån . Jobb heller masse ved siden av .Deltidsstudier som kan kombineres med jobb osv .

Er bare kjempeglad det ikke er MEG ...som sitter der med 200 - 300 tusen kroner i studiegjeld ...med rentene betaler du dyrt for det lånet . Og det merkes godt , selv om du tjener bra .Når man får flere lån som hus / leilighets lån , billån og andre nødvendige ting ...senere .

Ja, jeg vurderer å ikke ta det siste året. Jeg får riktignok ikke en bachelor i illustrasjon, men illustratør er ikke en beskyttet tittel slik som arkitekt, så det spiller kanskje ikke så mye allikevel....

Hvor mye studielån hadde du i begynnelsen, og hvor mange år har det tatt deg å betale tilbake på? Hvorfor angrer du så mye på akkurat den ene studieåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca. 250.000. 5 års utdanning (1 bachelor, 2 uavhengige årsstudium).

Jeg ser for meg at det kommer til å ta lang tid å betale ned, men håper at jeg kan betale ned raskere om jeg kommer meg opp i lønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil advare ALLE mot å ta opp for mye studielån . Jeg tok kunn 80 000 kr opp i studielån , men det gikk utrolig tregt å betale tilbake selv den lille sum , mange mange år faktisk , forde man betaler jo så mye renter og lite avdrag i begynnelsen , de første årene .

La oss håpe det ikke var økonomi du studerte...

Hva gjelder nedbetalingstid, så kan du selv velge takten, og det går også an å be om serielån. For de fleste så vil det dog lønne seg å utsette nedbetaling av studielånet, og heller prioritere all annen gjeld først. Således er det positivt at man har et annuitetslån med lang løpetid.

Ditt råd er at man ikke bør ta opp "for mye" studielån. For å misforstå deg med vilje, så er svaret at det ikke skal være mulig å ta opp "for mye" studielån, med mindre lånekassen gjør en feil og lar deg låne mer enn du har krav på.

Man bør nemlig ta opp så mye studielån man kan, og det gjelder uansett hvilket scenario man har, for studielån er rentefritt i studietiden. At man bør bruke minst mulig av pengene, det er så en annen sak.

Klassisk eksempel på misforstått oppførsel er alle som ikke tar opp studielån, fordi de jobber ved siden av og på den måten får finansiert studietilværelsen. For all del, forsørg deg gjerne med pengene du jobber inn, men sørg altså for å ta fullt studielån og sett pengene på sperret konto om så er (fyll først opp BSU, som i praksis er sperret). Renteinntekten kan puttes rett i lomma i hele studietiden.

Når studiet er ferdig, så kan du enten velge å betale tilbake alt i sin helhet (dog ikke det du satt inn på BSU), eller du kan ha studielånet som egenkapital når du skal kjøpe første bolig. Man bør jo helst ha 10% EK for å få boliglån, og har man et par hundre på bok, så er man allerede i mål.

Studielån kommer i tillegg med innebygget uføreforsikring og masse annet snacks. Å ikke ta opp studielån, det er kort fortalt dumt.

Trøsten får være at det er veldig mye dummere å ta opp et stort studielån for å ta et ubrukelig fag, bruke opp alle pengene på tant og fjas, og gjerne krone det hele med å droppe ut i siste semester, slik at det eneste papiret man har å vise til etter studietiden er gjeldsbrevet fra lånekassen.

For min egen del så har jeg vel omtrent 100' igjen nå, men kommer til å prioritere boliggjeld før jeg setter ekstra fart på nedbetalingen hos lånekassen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Jeg har sånn ca. 400 000 og det er mye ja.Dårlige valg og en sviktende psykisk helse er det som har gjort at jeg har fått så mye.

Det er nok desverre noe jeg bare må leve med.Kan ikke skru tilbake tiden og nedbetalt blir det engang uansett.

Tipper det blir trangt i begynnelsen,men så håper jeg at jeg stiger i lønn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

0,- i studielån. Studerte 6 år i hjemlandet før jeg flyttet til Norge + tok videre utdannelse her mens jeg var i full jobb. Jobber som lektor (med tillegg) og har kun boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender på 190 000, blir da adjunkt, men har studert mye annet tull også som har tatt tid og penger. Jeg er fornøyd med summen. Jeg vet at jeg får jobb, så nedbetalinga skal gå bra. Mannen min har også 200 000, og har en årslønn på 420 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mastergrad, fullt studielån. Betalte ned i løpet av 4 år. Hadde ikke spesiellt høy lønn heller, men levde relaitivt nøkternt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bahhhh...... Dumme meg har bare gått på privatskole, sviiiindyrt! Har en bachelor + et spesialiseringsår Med andre ord, fire års tapt arbeidsinntekt! Har vært flink til å jobbe og spare ved siden av, og tenkte alltid at utdannelse er en invistering i fremtiden, altså kjempelurt... Men jeg sitter her nå med lån på 300.000 *svett* Og jobb, det har jeg ikke fått meg :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kr. 350 000,-

Det kunne helt klart vært lavere om jeg hadde startet rett på profesjonsutdanning i stedet for å sose rundt.

Jeg har terminbetalinger på ca. kr. 6000,- med dagens rentenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil advare ALLE mot å ta opp for mye studielån . Jeg tok kunn 80 000 kr opp i studielån , men det gikk utrolig tregt å betale tilbake selv den lille sum , mange mange år faktisk , forde man betaler jo så mye renter og lite avdrag i begynnelsen , de første årene . Skikkelig plagsomt å få de derre regningene fra lånekassen hver 3 mnd . Spesielt når man er nyetablert og akkurat har tatt opp huslån i tillegg , eller kanskje t.o.m har billån også . Da blir det fort " stram økonomi " , da det koster så mye bare å leve og ha tak over hodet desverre .

Angrer kjempemasse på det studieåret . Kunn klart meg mye bedre uten det skoleåret . Og hatt bedre økonomi uten det lite gjennomtenkte skoleåret med påfølgende tap av arbeidsinntekt et helt år ....

I dag er det studielånet endelig nedbetalt . Men orker aldri mer ta studielån igjen . Utdanning lønner seg ikke så voldsomt . Går an å tjene gode penger på andre måter , dersom man er kreativ og oppfinnsom og investerer klokt i prosjekter som gir langsiktig avkastninger : )

Vær kjempeforsiktig med å ta opp studielån . Jobb heller masse ved siden av .Deltidsstudier som kan kombineres med jobb osv .

Er bare kjempeglad det ikke er MEG ...som sitter der med 200 - 300 tusen kroner i studiegjeld ...med rentene betaler du dyrt for det lånet . Og det merkes godt , selv om du tjener bra .Når man får flere lån som hus / leilighets lån , billån og andre nødvendige ting ...senere .

Det var ihvertfall ikke økonomi du studerte, for da hadde du ikke kommet med denne argumentasjonen.

Studielån er per definisjon det mest lønnsomme lånet du noen sinne vil kunne skaffe deg. Ingen andre lån vil gi deg like gode vilkår som dette lånet. INGEN!

For det første får du 40 % av lånet omgjort til stipend dersom du klarer å skaffe deg 30 studiepoeng i semesteret og fullfører på normert tid. Dette vil si at av 90.000 (som er ca det studielånet for ett år er på nå) så betaler du tilbake 54.000 av dem. 36.000 av dem går rett i din egen lomme.

Dette vil si at selv om man ikke har behov for å ta opp studielån, så bør man ta opp lånet og heller sette pengene inn på sperret konto. Når man er ferdig med studiene vil man da sitte igjen med 40 % av lånet på konto og rentene av alle pengene som har kommet inn gjennom hele studieperioden. Da kan man cashe ut lånet med en gang, og allikevel tjene gode penger på studielånet. Hvilke andre lån kan man gjøre dette med? INGEN!

Videre så er lånet personlig, det er kun avhengig av deg som person. Dauer du, så vil ikke noen andre personer sitte igjen som gjeldsslaver, ettersom lånet slettes.

Blir du ufør/alvorlig syk kan hele eller deler av gjelden slettes.

Det jeg lurer på er hvordan du kunne slite med å nedbetale 80.000, som løper over ganske mange år. :klø: Jeg har billån på 60.000 som jeg nedbetaler over 3 år, og til mye høyere rente enn hva lånekassen opererer med.

Du må virkelig ha utdannet deg til et yrke med dårlig lønn og dårlig økonomisk innsikt.

Endret av SmallTalk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I overkant av 300 000, har mastergrad.

Jeg har aldri hatt mulighet til økonomisk støtte fra andre enn meg selv, og det plager meg overhodet ikke å betale ned lånet, selv om jeg selvfølgelig gjerne skulle hatt alt i livet gratis :)

Er veldig takknemlig faktisk for at jeg har fått muligheten til å skaffe meg den karrieren jeg ønsket delvis via skattepenger, er jo slett ikke alle land som har så gode velferordninger som oss....

Betaler nok tilbake totalt 600 000 med renter, og synes fortsatt det er verdt prisen da jeg alltid har hatt et sterkt ønske om høy utdanning og dertil arbeidsoppgaver.

Man kan jo alltid velge å droppe utdanning - og mange er fornøyd med det og har stor trivsel i typisk ufaglært jobb. Jeg er ikke en av de, og skjønte det lenge før jeg begynte på studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 214 000,- etter fire/fem års utdanning( bachelor, folkehøyskole og ett surre år)

Forleden fjerna lånekassen 21500 av lånet fordi jeg bor i Finnmark. :) Og terminbeløpet ble redusert med halvparten! Så nå er det omtrent bare gøy å betale på lånet mitt! Er jo allerede under 200tusenkronersstreken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VictoriaSecret*

Jeg hadde 214 000,- etter fire/fem års utdanning( bachelor, folkehøyskole og ett surre år)

Forleden fjerna lånekassen 21500 av lånet fordi jeg bor i Finnmark. :) Og terminbeløpet ble redusert med halvparten! Så nå er det omtrent bare gøy å betale på lånet mitt! Er jo allerede under 200tusenkronersstreken!

Har rundt 180.000 etter folkehøgskole, 3 år høyere utdanning (ett år på dyr privatskole). Holder nå på med bachelorgrad 2 (ønsker å bygge på til master), men tar denne på deltid, fordi jeg har en veldig relevant jobb jeg ønsker å fortsette i. Har derfor ikke studielån nå. Tenker å ta ett år fulltid på skolebenken (siste bachelorår) med studielån, da har jeg vel ca. 250.000. Master har arbeidsgiver tilbudt seg å sponse, såfremt jeg fremdeles jobber her.

Endret av VictoriaSecret*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har rundt 50 000, men det er kun etter 1/2 år med studier. Har funnet ut at jeg heller skal prøve å jobbe ekstra ved siden av, for å prøve å begrense studielånet litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var nyutdannet var studielånet på ca 370.000 kr. Jeg har da gått ut med en master i rettsvitenskap. Studerte i 7 år; midt i studiet "tok jeg meg fri" ett år med lån, altså tok opp lån og var meldt opp til eksamen men brukte tiden og pengene på å reise og ellers gjøre som jeg selv ønsket. Jeg gikk rett fra vgs til universitetet og følte at det var på tide med det friåret som de fleste har mellom vgs og høyere utdannelse. I tillegg valgte jeg å utvide mastergraden min med 60 studiepoeng fordi jeg ikke følte meg hverken klar for eller ønsket å gå ut i arbeidslivet.

For meg har det absolutt lønnet seg å ta utdannelsen da jeg har valgt å jobbe som advokatfullmektig i et advokatfirma driver med forretningsjus, og her er det virkelig gode penger å tjene. Selv om jeg som relativt nyutdannet ikke har den helt store lønnen så vil lønnen stige betraktlig etterhvert som jeg får erfaring.

Til AB som mener at utdanning ikke lønner seg så voldsomt er jeg delvis enig i det, man kan tjene gode penger uten utdannelse. Men nå har det seg slik at de fleste ikke velger utdannelse ut i fra lønnen de kommer til å få, men ut ifra interesser og det man ønsker å jobbe innenfor; ønsker man å bli lege, tannlege eller advokat har man rett og slett ikke noe valg, man må ta utdannelse. Med utdannelse er det også enklere å få seg jobb. Risikoen for å gå på tryne er i flere bransjer høy, og da er det greit å ha en utdannelse i bakhånd. Jeg kjenner til flere gründere som i perioder har tjent gode penger for så å være på konkursens rand i andre tider. Og når det gjelder det du sier om at man heller bør arbeide mye ved siden av studiet fremfor å ta lån er jeg heller ikke helt enig i dette. Nå vet ikke jeg hvordan det er med karakterer på andre studier, men på jussen er det et ekstremt karakterpress og det er bare de med høyt snitt som kan "velge og vrake" blant jobber, de med et lavere snitt må som regel ta til takke med en middelmådig jobb som ikke er like relevant i forhold til det man studerte. Og det sier seg selv at dersom man jobber mye ved siden av studiene så klarer man ikke å gå ut med gode karakterer, og derfor må nøye seg med de mindre populære jobbene. Jeg mener derfor, avhengig av studium selvsagt, at man bør konsentrere seg mest mulig om studiet og jobbe minst mulig, ihvertfall om man ønsker å komme seg "opp og fram" innen det yrket man velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...