Gjest Diana Skrevet 22. oktober 2003 #1 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vi har en gutt på tre og et halvt år, som enda ikke klarer å slutte å tisse på natta. På dagen går det fint, går på do og er så flink. Men på natta klarar han ikke å våkne, tisser seg ut, og våkner ikke engang av at han er våt og blir kald. Vi sluttet med bleie på natta en periode, men da dette ikke gikk, begynte vi igjen. Da var han flink en periode, våknet, gikk på do og tisset, og bleien var tørr. Brukte faktisk samme bleie i over ti dager. Men da vi da sluttet med bleie igjen, tisser han i senga igjen. Er jo slitsomt å bytte sengklær og lufte/tørke madrasen hver dag (har ikke sånn tisseteppe og legge i sengen). Hvordan kan han "motiveres" til å våkne om nettene? Alle råd mottas med takk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 22. oktober 2003 #2 Del Skrevet 22. oktober 2003 Synes ikke det er noe å stresse med jeg. Kanskje han bør få ha bleien om natta en stund til. Ellers kan du jo kjøpe tisselaken, passe på at han ikke drikker noe rett før han legger seg og at han tisser før han legger seg. Ellers kan dere prøve å ta ham opp når dere legger dere, så han får gå på do da. Men det er ikke alle det fungerer for da. Noen barne blir lys våkne, mens andre nærmest går i søvne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 22. oktober 2003 #3 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg sier også "ikke stress". Det er mange på hans alder som enda ikke er klare for å kutte nattbleien. La han bruke bleie om natten noen måneder til, så er det meget mulig at han selv sier at det er nok. Da kjøper du ett tisselaken, det gjør jobben minimal når skaden engang har skjedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2003 #4 Del Skrevet 22. oktober 2003 Min gutt er snart 4, og han bruker bleie om natten. Det er ganske nylig han begynte å gå uten bleie om dagen også. Jeg synes det er helt greit, og regner med at det vil gå av seg selv. Har egentlig ikke tenkt så mye på å prøve å la han ligge uten bleie. Spør hva han vil, og han vi lbruke bleie..mend et kan jo være jeg som ikke pusher på... Men vi får vel kanskje gjøre noen forsøk snart.Det gikk forholdsvis greit å slutte på dagtid når han først hadde bestemt seg...Han liker imidlertd ikke å bæsje i doen, så der må vi nok trene litt til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 22. oktober 2003 #5 Del Skrevet 22. oktober 2003 Men på natta klarar han ikke å våkne' date=' tisser seg ut, og våkner ikke engang av at han er våt og blir kald.[/quote'] Det du skriver her bør fortelle deg at gutten din ikke er moden til å sove uten nattbleie. Man kan ikke motiverer noen til å våkne om nettene for å tisse. Kjenner man ikke det automatisk i søvne er ikke kroppen moden nok enda, eller man sover for tungt til at hjernen registerer signalene fra blæren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 23. oktober 2003 #6 Del Skrevet 23. oktober 2003 Sønnen vår ble tre i september. Han sluttet med bleie i sommer, både dag og natt. Men nå har han begynt å tisse om natta igjen. Vi har selvfølgelig to tisselaken, slik at det hele tiden er ett klart til skift. Dessuten så får han ikke så mye å drikke etter kl. 18.00. Vi vekker ham før vi legger oss (ca kl 23), for å tisse. Da går det som oftest greit. Vi ønsker ikke å begynne med bleie igjen, og han sier at "jeg har slutta" "jeg er stor" osv. Så det å putte på en bleie for lettvindthets skyld, er ingen løsning for oss. Klart det blir en del vask, men da får vi heller gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 23. oktober 2003 #7 Del Skrevet 23. oktober 2003 jeg synes det blir feil å holde på å vekke barnet for at h*n skal tisse. Du venner da barnet til å tisse på natten noe h*n egentlig skal avvennes med. Bruk av bleie hindrer også at barnet blir våt og kald, så det er ikke bare en lettvint måte å slippe unna på, men kan også være for barnets beste i mange tilfeller. Et barn har behov for den søvnen de får uten å bli avbrutt av foreldre som ikke skal bruke bleie fordi de mener barnet er for stor til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 23. oktober 2003 #8 Del Skrevet 23. oktober 2003 Diddi Det å ta barnet opp om kvelden for å tisse, hjelper riktignok på for å holde sengen tørr, men det er ikke bra for sønnen din om han skal klare å bli tørr. Ved å ta han opp venner blæren seg til at den skal tømmes i løpet av natten, og trenes ikke opp til å tåle en hel natt slik den bør. Når det gjelder bleiebruk eller ikke, så er det jo greit at dere er instilt på å vaske, men vær klar over at dette kan komme til å vedvare i mange år. Så om dere ikke gjeninnfører nattbleien igjen nå, så vil det være ekstremt vanskelig å få han til å akseptere den senere. Jeg vet om mange som har brent seg på akkurat dette, og som nå etter hvert blir møkk lei vaskingen. Nå har jo sønnen din vært tørr en periode så forhåpentligvis er dette bare et forbigående fenomen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #9 Del Skrevet 23. oktober 2003 Det eneste rådet jeg vil gi er at DU slutter å stresse med det! Dess mer du stresser dess verre blir det! Tenk bare på det at en vakker dag..natt slutte han! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 24. oktober 2003 #10 Del Skrevet 24. oktober 2003 Vi ønsker ikke å sette på bleie igjen, siden han har vært tørr i en lengre periode. Vi regner med at vi etterhvert slipper å vekke ham om kvelden. Jeg tror det ville vært et stort nederlag for ham om han skulle bli tvunget på nattbleie. For tiden er favoritt-ertingen hans "erta bæda buse, du bruker bleie!" Så han er en del fokusert på dette med at han har sluttet. Det har tross alt gått nesten fem måneder siden vi brukte nattbleie. Så for oss er det helt uaktuelt å bruke bleie igjen. Men jeg forstår noe av argumentasjonen. Likevel ser det ikke ut til å være noe problem i forbindelse med søvnen til vår sønn. Vekke ham gjør vi nettopp for å unngå at han blir kald og våt. Og dette med å venne blæren til å tåle en hel natt, hva hjelper det da å putte på bleie???? Han vil jo tisse uansett, dersom han ikke er "moden nok". Så den argumentasjonene kjøper jeg ikke. Men jeg er enig i at det ikke er noe grunn til å stresse med å kutte ut nattbleie. For vår del var det barnet som ikke ville ha det på, da han sa at han hadde sluttet med bleie. Og da hadde nattbleia vært tørr i et par uker på rad. Da er det ganske naturlig å ta den av, og heller "komme igjennom" perioder med våt seng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. oktober 2003 #11 Del Skrevet 24. oktober 2003 Barn over tre år kan få engangstisselaken og nattbleier på blå resept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 24. oktober 2003 #12 Del Skrevet 24. oktober 2003 Vi ønsker ikke å sette på bleie igjen' date=' siden han har vært tørr i en lengre periode. Vi regner med at vi etterhvert slipper å vekke ham om kvelden. Jeg tror det ville vært et stort nederlag for ham om han skulle bli tvunget på nattbleie. For tiden er favoritt-ertingen hans "erta bæda buse, du bruker bleie!" Så han er en del fokusert på dette med at han har sluttet.[/quote'] Nå er det ikke alltid slik at bleier må på som tvang, i de fleste tilfeller går det ann å snakke med barnet og forklare situasjonen. Forklare at de ikke kan noe for at de tisser på seg, at det at de gjør det ikke betyr at h*n ikke er stor, at det å sove med bleie ikke er en straff for at h*n tisser i sengen, men at den er et hjelpemiddel for at de skal få sove uavbrutt og ikke måtte ligge i en våt pysj og seng. Det er synd at dette med bleier skal settes i sammenheng med å være stor og at det er så "negativt og stakkarslig med med bleier". I stede burde man ha sett på dette som et hjelpemiddel for å holde klær og senger tørre, for det er nettopp det en bleie er. Dette er min mening på generelt grunnlag og ikke kun i dette tilfellet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. oktober 2003 #13 Del Skrevet 24. oktober 2003 Jeg har en sengevæter. Vi får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 24. oktober 2003 #14 Del Skrevet 24. oktober 2003 Ja, det trenger jo ikke å være tvang for å sette på bleie. Og vi har forsøkt i forbindelse med overnatting hos mormor. Men han sa at det "gjør vondt", og at "jeg har slutta". Så da lar vi det være med det. Han synes jo at bleie er ubehagelig. At bleie blir sett på som negativt fra barnets side, skyldes jo nettopp dette med at de er opptatt av dette. Han skiller mellom stor og ikke, ved at de små barna på avdelingen fremdeles bruker bleie. (Nå er barna i hans avdeling på barnehagen nogenlunde like i alder når de slutter med bleie. Sånn rundt tre år. Så for dem er det en "milepæl". Men det dreier seg jo da om bleie på dagtid. Det ser ikke ut til at det er noe fokus på om de bruker bleie om natta.) Nå er det slik at denne nattetissinga har vært et par korte perioder. Første gangen var det en tre-fire dager (netter), og denne gangen har det vart et par uker. Jeg ser på vekkinga som en midlertidig ting. Viktigere er det å ikke drikke så mye om kvelden. Og jeg ser jo på dagtid at det kan gå lenger og lenger mellom do-besøkene. Så blæra blir nok trent opp. Men for all del. Jeg mener ikke at vår måte å gjøre det på er mer riktig enn andre. Det er vel forskjellig fra barn til barn. Men for vår sønn mener jeg at denne metoden er best slik situasjonen er nå. Men at vi kuttet ut, skyldes jo nettopp dette med at han hadde vært tørr hver natt et par uker. Hadde neppe tatt av bleia om så ikke er tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 25. oktober 2003 #15 Del Skrevet 25. oktober 2003 Fortsett med bleia om natta, ikke stress... Plutselig en dag er bleia tørr for alltid. Det kan skje om to uker, tre måneder eller et år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2003 #16 Del Skrevet 25. oktober 2003 Herregud, det er da utrolig hva små barn skal få bestemme. En 3 åring som tisser i sengen trenger bleie og da bør han få på seg nettopp det. Noen ting må faktisk vi voksne ta en avgjørelse på, og en en liten unge som tisser på seg bør ikke få bestemme selv om han skal være uten bleie eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 27. oktober 2003 #17 Del Skrevet 27. oktober 2003 For noe tøys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joette Skrevet 27. oktober 2003 #18 Del Skrevet 27. oktober 2003 For noe tøys. Enig. At det er tøys å ikke ha på ungen bleie altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 27. oktober 2003 #19 Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg mente at det er noe tøys at en treåring som ikke ønsker bleie skal tvinges på en. Det har ingenting med å la en treåring være sjefen hjemme. Det har noe med tilbakesteg i forhold til dette med å slutte med bleie. (Jeg gjør oppmerksom på at jeg hele tiden snakker om at han har vært tørr i lengre periode, og nå har enkelte tilbakefall i opptil et par uker.) Dersom vi som foreldre hadde ønsket å trumfe gjennom at han skulle ha på bleie, så hadde også ungen hatt det. Men i vårt tilfelle er det noe verken vi eller han ønsker, eller som vi ser som en løsning. At et barn som ikke har vært tørr om natten fortsetter med bleie, det er en helt annen sak. Og der er jeg enig i at det er greit å fortsette til barnet viser nok "modenhet" til at han/henne er tørr i et lengre tidsrom. At et barn i treårsalderen skulle insistere på at han/hun ikke skulle ha på bleie om natta, når han/hun aldri har hatt tørre netter, og fortsetter å væte seg ut natt etter natt, det skjer vel neppe så ofte. Da ville jeg vel fosøkt en periode med vekking, for å se om det kunne hjelpe barnet i å holde seg tørr, slik at han/hun slapp bleie om han/hun insisterte på det. Men om det klart ikke ville bli noen tørre netter etter å ha forsøkt noen uker, så ville jeg vel på at eller annet vis ha "lurt " på en bleie igjen. Men da er jo snakk om de som ALDRI har vært nattetørre. Men barn er forskjellig, og skal behandles deretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2003 #20 Del Skrevet 27. oktober 2003 Beklager, men jeg syns ikke det er noen forskjell. Et barn på 3 år som tisser på seg, bør han bleie på seg også. Om h*n har vært tørr spiller da ingen rolle så lenge barnet tisser i sengen. Som foreldre må man lære barna at konsekvensen av at de tisser på seg, blir at de må ha bleie på seg. Det er ikke opp til barnet å si "nei vil ikke ha bleie". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå