Gå til innhold

Hvilken bil burde jeg velge?


The Princess

Anbefalte innlegg

Nei, det er en gammel myte. Så lenge man ikek bor usentralt og langt fra nærmeste forhandler er det ingen problemer. I mer grisgrendte strøk er det langt mellom forhandlerne, og de som er der har kanskje ikke den samme kompetansen, men det gjelder forøvrig de fleste merker.

Småbilene er uansett like alle andre merker. De større bilene har ofte hydropneumatisk understell, noe som gir veldig god komfort og lite krenging. Systemet kan være dårlig dersom det ikke blir vedlikeholdt, men et slikt system som er godt holdt vedlike, da tenker jeg på bytte av pakninger og grønne kuler osv., er faktisk i mange tilfeller mer feilfritt, rimeligere og enklere enn vanlige understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Okey, kjørte nemlig en Citroen (er vel snart 10 år siden), hydraulikken gikk bananas på den.

Ikke en kjeft ville ta i bilen min når jeg ringte rundt til verksteder. Og jeg bor ganske så sentralt. Fikk til slutt endelig tak i en som kunne fikse det, men det kostet voldsomt. Han sa det var pga at Citroen er en komplisert bil som trenger egne deler etc.

Bilen havnet på dynga iallefall. Gadd ikke bruke så mye penger på det.

Har hatt mange andre biler også som har hatt større problemer enn hva Citroen hadde, men aldri hatt noe problemer med å fikse det for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt kan det fort bli dyrt dersom man ikke gidder å ta service og vedlikeholde hydraulikken slik som det er ment. Da begynner det å lekke her og der, og det å begynne å feilsøke er visst ikke bare-bare.

Edit: Derfor kan det også være litt skummelt å kjøpe brukt Citroën. Entusiastbiler/dyrere bruktbiler er å foretrekke. Det de færreste kjenner til er at svært mange stasjonsvogner har nøyaktig den samme teknologien i nivåreguleringen.

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de færreste kjenner til er at svært mange stasjonsvogner har nøyaktig den samme teknologien i nivåreguleringen.

Svært mange stasjonsvogner - blant de tyske i høyere prisklasse? Nå har jeg ikke krøpet under spesielt mange riskokere, men jeg hadde inntrykk av at nivåregulering vanligvis var på dyre tyskere og XJ, på XJ40 er påliteligheten så latterlig at mange er ombygd til stålfjæring i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uvanlig at de fleste nyere stasjonsvogner, helt ned i Focus/Golf-klassen har nivåregulering nå vel. Fra Mondeo og oppover har jeg inntrykk av at "alle " har det.

Akkurat teknologien skal være ganske lik Citroëns opplegg. Om den er nøyaktig identisk skal jeg ikke garantere, men prinsippene er de samme. Jeg vet at Mercedes brukte et identisk system i mange år, iallefall fra 124, muligens også så tidlig som 123. Nivåreguleringen på faderns 124 med 300 000 km funker iallefall upåklagelig...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Mercedes brukte et identisk system i mange år, iallefall fra 124, muligens også så tidlig som 123. Nivåreguleringen på faderns 124 med 300 000 km funker iallefall upåklagelig...

Min 300 fra -83 hadde nivåregulatur. Den var byttet en gang, ikke så lenge før 500 000 km. De er ment å holde i minst ti år, fra produsentens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at 123 fra 76-84 hadde nivåregulering, jeg var bare usikker på om det allerede da var Citroën-systemet...

Nivåreguleringen er vel det svake punktet på Mercedesene, men det sier vel egentlig mer om bilen enn om systemet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uvanlig at de fleste nyere stasjonsvogner, helt ned i Focus/Golf-klassen har nivåregulering nå vel. Fra Mondeo og oppover har jeg inntrykk av at "alle " har det.

Måtte sjekke nå :) Tilgjengelig som ekstrautstyr på Focus og Mondeo, fant det ikke nevnt på Golf. Blir dyrt å skifte bakdempere fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...