AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #21 Skrevet 20. januar 2011 Hei! Jeg får AAP på grunn av sykdom. Jeg ble syk mens jeg studerte(på høgskole). Siden jeg da ikke hadde noe lønnsgrunnlag å regne AAP utfra, så får jeg minstestøtten. Som er 8800 etter skatt. Dette skal dekke alt hos meg. Så har kommunene noe som heter bostøtte. Det kan man søke om og da får man etter inntekt. Dette får man ikke hvis man bor i fellesskap. Man må altså bo alene, og ikke for dyrt. Men er du under eller over atten? Foreldre har nemlig plikt til å forsørge deg frem til du er atten, enten du bor hjemme eller velger å flytte ut. Depositum: Er du under atten har foreldrene plikt til å forsørge deg, er du over atten kan du få noe som heter sosial garanti, istedet for å betale depositum. Det har jeg. Garantien er et "lån" fra sosialkontoret til deg. Det kommer ikke i form av penger, men et garantibrev. Dette skal du gi til utleier. Det er litt vanskelig å få leilighet på denne måten, mange utleiere vegrer seg. Da er det viktig at du vet hva garantien går ut på, og hvordan den fungerer. Da er det lurt å bruke enkle ord. Fortell at dette er en garanti, som funker på samme måte som et depositum. Hvis utleier skulle måtte kreve noe av depositumet, krever han det istedet av sosialkontoret. Er dette greit for utleier, må du levere et eksemplar av husleiekontrakten til sosialkontoret. Du må ikke ha krevet under på kontrakten allerede. Viktig. Så må du vente på svar fra sosialkontoret. Får du innvilget sosialgaranti, så kan du skrive under på kontrakten, levere et eksemplar til utleier og flytte inn i leiligheten. Så, over til det som intresserer meg mest. Vet ikke hvor gammel du er, eller hvordan tilstandene er hjemme hos deg, men vil bare dele noen tanker. Det er ikke lett å starte voksenlivet på denne måten. Hverken økonomisk, mentalt eller sosialt. Skulle ønske du ikke behøvde det, men hvis du må, så må du. Da håper jeg at du er sterk nok til å stå på for å få det livet du ønsker deg. Jeg synes det er no dritt å gå på AAP. For det første er det vankelig å få leilighet, siden mange vegrer seg for sosialgaranti. For det andre er det ikke mye penger du får. Jeg er bor på 20m2, en knøttliten ettroms, og det føles ikke bra. Jeg har ikke råd til å gå til tannlege, eller kjøpe medlemskort på treningssenteret, eller reise, eller ta lappen. Eller kjøpe vinterjakke. Eller jule og bursdagsgaver. Jeg har nok til mat, husleie og regninger. Thats it. Nå har jeg gått på AAP i over tre år, og føler meg utenfor. Andre på min alder kjøper sin første leilighet nå.. De drar på venninneferier til utlandet, og hytteturer må jeg si nei til. Og matlagingskurs, dansekurs, de kjøper seg fotoapparat og tar herlige bilder, jeg har ikke sjangs. De går ut å spiser og drikker vin og da må jeg enten si nei, eller leve veeeldig sparsommelig resten av mnd. Og dette er med på å gjøre tilstanden min verre. I tillegg til å være syk, må jeg nemlig også takle evig bekymring for penger og det å ikke bo ordentlig, eller etablere meg. Så mitt råd er SOLEKLART: Med mindre det foregår skikkelig ille ting hjemme, så bli der, og bruk all energi du har, alt fokus, på å få bra karakterer, og ta feriejobber og par deg opp et depositum. Så kan du komme deg inn på en bra utdannelse, og da får du jo studielån:) Men som sagt, aner ikke hvordan du har det og hva du sliter med. Oppmuntringsklem uansett:) Er 20, har hund og skal dele bosted med ei venninne. JEg får vel støtte for husleia da??
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #22 Skrevet 20. januar 2011 Du får uansett inntekt ikke automatisk støtte til husleie bare fordi du går på AAP penger. Sosialkontoret har faste takster for hva en person på din alder har krav på i støtte. At du leier sammen med en annen person er ikke nødvendigvis gunstig siden det kan være de regner at dere kan dele på fler utgifter enn kun husleie eks strøm og div husholdningsartikler. Er AAP stønaden over eller like høy (lav) som satsen de bruker får du ikke noe.
liv Skrevet 21. januar 2011 #23 Skrevet 21. januar 2011 Om venninnen din ikke er student, eller dere ikke har inntekt over grensen satt i din kommune tilsammen vil der kunne søke sammen om bostøtte.
pandabear Skrevet 21. januar 2011 #24 Skrevet 21. januar 2011 (endret) feil Endret 23. januar 2011 av pandabear
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå