Gå til innhold

Arbeidsavklartings penger.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, har noen spørsmål til dere som får dette.

-Hvorfor? (Trengs ikke å oppgis om det er privat)

-Hvor mye?

-Bor du alene?

Dette er noe jeg har krav på, men NAV klarer jo ikke å forklare godt nok når jeg stiller spørsmål ved det. Hadde jeg hatt råd til å flytte ut da, hjelper de på betalingen da, eller må jeg betale husleia med det jeg får på aap, osv ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får

-Pga. en nakkeslengskade

-ca 17000,- i mnd

-Bor med sambo og 2 barn.

Skrevet

Ja, du må betale alt med AAP. Også husleie, mat, luksusartikler.

Skrevet

Åja, hvordan går jeg frem om jeg skal flytte når jeg får AAP da? Får jeg hjelp med depositum eller?

Skrevet

bump

Skrevet

Trenger du økonomisk hjelp utenom arbeidsavklaringspengene (Som blir din lønn, har du ikke tjent noe tidligere vil du få ca 5000 hver fjortende dag), må du søke sosialtjenesten i NAV om hjelp. Bor du hjemme og har mulighet til å bo der bør du gjøre det til du har spart nok til møbler og depositum.

Skrevet

Kan ikke bo hjemme lenger, for det dreper meg psykisk og gjør meg verre i stedet for bedre.

Gjest Parasollpiken
Skrevet

Hei!

Jeg får AAP på grunn av sykdom. Jeg ble syk mens jeg studerte(på høgskole). Siden jeg da ikke hadde noe lønnsgrunnlag å regne AAP utfra, så får jeg minstestøtten. Som er 8800 etter skatt. Dette skal dekke alt hos meg. Så har kommunene noe som heter bostøtte. Det kan man søke om og da får man etter inntekt. Dette får man ikke hvis man bor i fellesskap. Man må altså bo alene, og ikke for dyrt.

Men er du under eller over atten? Foreldre har nemlig plikt til å forsørge deg frem til du er atten, enten du bor hjemme eller velger å flytte ut.

Depositum: Er du under atten har foreldrene plikt til å forsørge deg, er du over atten kan du få noe som heter sosial garanti, istedet for å betale depositum. Det har jeg. Garantien er et "lån" fra sosialkontoret til deg. Det kommer ikke i form av penger, men et garantibrev. Dette skal du gi til utleier. Det er litt vanskelig å få leilighet på denne måten, mange utleiere vegrer seg. Da er det viktig at du vet hva garantien går ut på, og hvordan den fungerer. Da er det lurt å bruke enkle ord. Fortell at dette er en garanti, som funker på samme måte som et depositum. Hvis utleier skulle måtte kreve noe av depositumet, krever han det istedet av sosialkontoret.

Er dette greit for utleier, må du levere et eksemplar av husleiekontrakten til sosialkontoret. Du må ikke ha krevet under på kontrakten allerede. Viktig. Så må du vente på svar fra sosialkontoret. Får du innvilget sosialgaranti, så kan du skrive under på kontrakten, levere et eksemplar til utleier og flytte inn i leiligheten.

Så, over til det som intresserer meg mest. Vet ikke hvor gammel du er, eller hvordan tilstandene er hjemme hos deg, men vil bare dele noen tanker. Det er ikke lett å starte voksenlivet på denne måten. Hverken økonomisk, mentalt eller sosialt. Skulle ønske du ikke behøvde det, men hvis du må, så må du. Da håper jeg at du er sterk nok til å stå på for å få det livet du ønsker deg. Jeg synes det er no dritt å gå på AAP. For det første er det vankelig å få leilighet, siden mange vegrer seg for sosialgaranti. For det andre er det ikke mye penger du får. Jeg er bor på 20m2, en knøttliten ettroms, og det føles ikke bra. Jeg har ikke råd til å gå til tannlege, eller kjøpe medlemskort på treningssenteret, eller reise, eller ta lappen. Eller kjøpe vinterjakke. Eller jule og bursdagsgaver. Jeg har nok til mat, husleie og regninger. Thats it. Nå har jeg gått på AAP i over tre år, og føler meg utenfor. Andre på min alder kjøper sin første leilighet nå.. De drar på venninneferier til utlandet, og hytteturer må jeg si nei til. Og matlagingskurs, dansekurs, de kjøper seg fotoapparat og tar herlige bilder, jeg har ikke sjangs. De går ut å spiser og drikker vin og da må jeg enten si nei, eller leve veeeldig sparsommelig resten av mnd.

Og dette er med på å gjøre tilstanden min verre. I tillegg til å være syk, må jeg nemlig også takle evig bekymring for penger og det å ikke bo ordentlig, eller etablere meg.

Så mitt råd er SOLEKLART: Med mindre det foregår skikkelig ille ting hjemme, så bli der, og bruk all energi du har, alt fokus, på å få bra karakterer, og ta feriejobber og par deg opp et depositum. Så kan du komme deg inn på en bra utdannelse, og da får du jo studielån:)

Men som sagt, aner ikke hvordan du har det og hva du sliter med.

Oppmuntringsklem uansett:):)

• Liker 4
Gjest Parasollpiken
Skrevet

Sorry, litt slurvete skrevet, og med noen skrivefeil. Jeg har en s`som ikke funker skikkelig på tastaturet mitt. For, du får jo ikke akkurat råd til ny PC heller...;)

Skrevet

Depositum: Er du under atten har foreldrene plikt til å forsørge deg, er du over atten kan du få noe som heter sosial garanti, istedet for å betale depositum. Det har jeg. Garantien er et "lån" fra sosialkontoret til deg. Det kommer ikke i form av penger, men et garantibrev. Dette skal du gi til utleier. Det er litt vanskelig å få leilighet på denne måten, mange utleiere vegrer seg. Da er det viktig at du vet hva garantien går ut på, og hvordan den fungerer. Da er det lurt å bruke enkle ord. Fortell at dette er en garanti, som funker på samme måte som et depositum. Hvis utleier skulle måtte kreve noe av depositumet, krever han det istedet av sosialkontoret.

Er dette greit for utleier, må du levere et eksemplar av husleiekontrakten til sosialkontoret. Du må ikke ha krevet under på kontrakten allerede. Viktig. Så må du vente på svar fra sosialkontoret. Får du innvilget sosialgaranti, så kan du skrive under på kontrakten, levere et eksemplar til utleier og flytte inn i leiligheten.

Dette er helt feil. En sosialgaranti er IKKE det samme som depositum. En sosialgaranti gjelder kun for ubetalt husleie og ikke for ødeleggelser. Spør de som sitter igjen med en ødelagt bolig hvor sosialkontoret bare sier at det har de ingenting med. Det er en grunn til at det er vanskelig å få leid med sosialgaranti i stede for depositum. Da jeg leide ut så var det helt uaktuelt.

• Liker 3
Skrevet

DU må søke sosialtjenesten om hjelp FØR du flytter ut og du må ha dokumentasjon på hvorfor du ikke kan bo hjemme.

Gjest Consensio
Skrevet

Dette er helt feil. En sosialgaranti er IKKE det samme som depositum. En sosialgaranti gjelder kun for ubetalt husleie og ikke for ødeleggelser. Spør de som sitter igjen med en ødelagt bolig hvor sosialkontoret bare sier at det har de ingenting med. Det er en grunn til at det er vanskelig å få leid med sosialgaranti i stede for depositum. Da jeg leide ut så var det helt uaktuelt.

Dette stemmer ikke ifølge hva jeg ble fortalt når jeg selv trengte garanti. Depositumsgaranti brukes også til å betale for eventuelle skader som har blitt gjort i leiligheten.

Den leiligheten jeg leier pr i dag fikk jeg depositumsgaranti fra sosialen. Huseier sa at tidligere leietaker også hadde garanti fra sosialen, han hadde ødelagt to vinduer, skutt med luftevåpen eller noe lignende som hadde skadet en dør innendørs i tillegg til noen andre småting. Sosialen gikk inn å fikk dette fikset.

Gjest Parasollpiken
Skrevet

Trådstarter, her ser du et ypperlig eksempel på hvorfor det er veldig vanskelig å få leid leilighet med sosial garanti. Desverre er NAV et system FULLT av hull, og noen utleiere(som denne personene her) har fått problemer med å få ut garantien i etterkant. Og da blir det et rykte som går, og skremmer utleiere fra å leie ut til oss som har sosial garanti.

Jeg blir GRÅDIG provosert over NAV til tider. Det er HELT feil at du anonyme utleier ikke fikk noen garanti. Det er mot sosialloven. Tenk deg hvor vanskelig det er for sånne som meg, som er syk, og må takle sånt hele tiden. Jeg er så forsiktig av meg, tar vare på hybelen jeg bor i. Vasker, holder rent og pent, bruker vifte og tørker etter dusj, så det ikke skal bli fuktighet.. Har knotter på møblene så det ikke skal bli riper i gulvet. Likevel blir jeg sett på som en "ubrukelig lat sosialklient" eller noe sånt, når jeg går på visninger.. Trist opplegg. Unner ingen dette livet.

• Liker 4
Skrevet

Det er forskjell på depositumsgaranti og husleiegaranti. Det er forøverig veldig få kommuner som gir depositumsgaranti, de aller fleste gir kun husleiegaranti.

Skrevet

Jeg synes det er no dritt å gå på AAP. For det første er det vankelig å få leilighet, siden mange vegrer seg for sosialgaranti. For det andre er det ikke mye penger du får. Jeg er bor på 20m2, en knøttliten ettroms, og det føles ikke bra. Jeg har ikke råd til å gå til tannlege, eller kjøpe medlemskort på treningssenteret, eller reise, eller ta lappen. Eller kjøpe vinterjakke. Eller jule og bursdagsgaver. Jeg har nok til mat, husleie og regninger. Thats it. Nå har jeg gått på AAP i over tre år, og føler meg utenfor. Andre på min alder kjøper sin første leilighet nå.. De drar på venninneferier til utlandet, og hytteturer må jeg si nei til. Og matlagingskurs, dansekurs, de kjøper seg fotoapparat og tar herlige bilder, jeg har ikke sjangs. De går ut å spiser og drikker vin og da må jeg enten si nei, eller leve veeeldig sparsommelig resten av mnd.

Og dette er med på å gjøre tilstanden min verre. I tillegg til å være syk, må jeg nemlig også takle evig bekymring for penger og det å ikke bo ordentlig, eller etablere meg.

åh, er så enig, å gå på minstesats av aap er ikke helsebringende nei,tvertimot

• Liker 3
Skrevet

Hei, har noen spørsmål til dere som får dette.

-Hvorfor? (Trengs ikke å oppgis om det er privat)

-Hvor mye?

-Bor du alene?

- Feilbehandlet kneskade.

- ca 15000 før skatt

- Gift 2 barn

Helt nødvendig behandling i koster mellom 1000,-kr til 2000,-kr i uken. (dels privat/dels offentlig)

+ medisiner med varierte kostnader i mnd.

+ tilretteleggings utstyr og treningsutstyr til nødvendig hjemmetrening, foreløpig 5-6000,-kr (engangs-sum)

Hadde nok ikke greid meg alene på AAP for å si det slik :sjenert: .

Skrevet

Er jo bare å ta en titt på denne saken så skjønner du hvorfor at mange ikke vil leie ut til folk med sosial garanti. Jeg skal love deg at dette er ikke det eneste tilfellet.

Man vet jo ikke hvorfor noen har sosial garanti. Selvfølgelig så finnes det mange ok mennesker, men det gjelder ikke alle. Det er nettopp en grunn til at man har sosial garanti. En ustabil leietaker vil jo ikke si et ord om det.

Skrevet

Jeg får AAP pga behandling for bulimi/SF. Dvs nå har jeg begynt på høyskole, nav-behandleren min mente jeg hadde godt av å bygge opp selvfølelse og selvtillit med en utdannelse. (Har jobbet fulltid siden videregående, er nå 40.)

Har utbetalt litt over 8000,- hver 14. dag -dvs ca 17000 utbetalt pr mnd.

Bor alene med to tenåringsbarn.

Skrevet

Jeg får det fordi jeg har diagnosen ME, og har kratig allergi for det meste, har også astma og eksem. ME`n mener jeg att jeg er omtrent helt frisk fra. Men det andre er jo kronisk.

Jeg prøver og få omskolering nå, så jeg kan komme meg i jobb. Jeg har vært syk fra jeg var 24 år, gikk da i ulønnet permisjon med datteren min. Nå er jeg nesten 33.

Jeg er alene med mine 2 barn.

Har nesten 1300 i måneden før skatt.

Skrevet

Kronisk sykdom, men er nå på vei tilbake til jobb håper jeg. Har 21.000 brutto pr. måned. Bor alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...