Gå til innhold

Seisten og søtten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor sier man seisten og søtten når det skrives seksten og sytten?

Hvorfor sier man "åg" når det skrives "og"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier seksten og sytten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du kan så spørre. Det logiske ville være å uttale disse ordene som de skrives. Jeg sier søtten og sytten alt ettersom.

PS. Glemte å skrive at jeg sier "seisten".

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det finnes en drøss av ord som ikke uttales på samme måte som de skrives. Noe må vel tilskrives dialekt, og ellers kan generelle uttaleregler spille inn.

Jeg sier ikke seisten, men seksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig si at de fleste ord ikke uttales som de skrives. Vet ikke om mange som sier "jeg" for eksempel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, når en begynner å tenke på det er det veldig mange ord vi uttaler andreledes enn de skrives. Rett så naturlig faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har faktisk sett (i bøker!) at det "går an" å skrive "søtten". Kanskje det blei gjort for å lage ein viss muntleg effekt (skjønnlitterær bok), men eg har i alle fall sett det skrivi. Kanskje det er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Eg har faktisk sett (i bøker!) at det "går an" å skrive "søtten". Kanskje det blei gjort for å lage ein viss muntleg effekt (skjønnlitterær bok), men eg har i alle fall sett det skrivi. Kanskje det er lov?

"Søtten" er tilslagsord i Bokmålsordboka, men da brukt som "kraftuttrykk"/liksombanneord.

Ord kan ellers skrives "feil" bevisst som litterært virkemiddel, hvis en persons uttale av ulike ord er viktig for framstillingen av personen eller miljøet rundt ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...