AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #21 Skrevet 18. januar 2011 Jeg tenker ikke at mye penger trenger bety at man er ressurssterk (bortsett fra materielt sett). Kjenner flere som kommer fra slik bakgrunn som har helt klare mangler på andre viktige områder. Samtidig er det kanskje vanskelig å karakterisere noen som ressurssterke om de har så dårlig råd at de ikke har økonomisk trygghet, selv om andre egenskaper kan være på plass. Men egentlig kommer det litt an på i hvilken sammenheng jeg bruker ordet. F eks har vi slektninger som har lav utdanning/lavtlønt jobb og ikke er spesielt intellektuelle, men som har trygg økonomi, kjempegode omsorgsevner og er supre foreldre, venner og familiemedlemmer. Jeg beskriver dem som ressurssterke når det kommer til alt som har med familie og slikt å gjøre, men mindre oppsiktsvekkende når det gjelder andre ting. Selv blir jeg (til og med av nesten fremmede) beskrevet som ressurssterk fordi jeg har mye allmennkunnskap, er reflektert, skoleflink og tja, kanskje et par sider som ikke alle bryr seg om: morsom og kreativ. Men jeg har aldri tjent noe særlig penger og jeg er nevrotisk og tilbakestående når det gjelder å danne familie f eks. 1
Omega Skrevet 18. januar 2011 #22 Skrevet 18. januar 2011 Men tenker du da f.eks at om en familie vinner 12 mill i lotto så er de ikke ressursterke men om en familie har opparbeidet seg en formue på 12 mill så er de ressursterke? Er jo bare forskjell på veien til de 12 millionene. For meg,når jeg hører ordet ressursterk så tenker jeg med engang at de har mye penger. Uansett hvilken måte de har fått det på. Er man ressurssterk er det fordi man gjennom personlige egenskaper, erfaringer, tankesett og handlingsmønster klarer å tilpasse seg ulike situasjoner, klarer å finne løsninger når løsningen ikke er gitt, klarer å stå på for å nå målene sine. For å kunne si at en person eller familie er ressursterk, må de ha noe å bidra med ift seg selv og andre utover lettvinte løsninger som f.eks. penger de har vunnet eller arvet. Det handler om personlige egenskaper. Det er som oftest de personlige egenskapene som f.eks. gjør at enkelte mennesker blir materielt velstående. De fleste økonomisk velstående mennesker har slått seg opp gjennom hardt arbeid og/eller utdanning, gode sosiale ferdigheter, standhaftig personlighet, o.l. Det er nettopp måten man oppnår godene på som tilsier hvorvidt mennesket er ressurssterkt i seg selv eller ikke. Det er ikke særlig ressurssterkt å levere inn en lottokupong. Selv en mentalt tilbakestående person kan klare denslags. Dersom den mentalt tilbakestående personen skulle vinne 12 mill er personen fortsatt mentalt tilbakestående. Vedkommende kan ikke kjøpe seg de ressurser som kreves for å erverve 12 millioner på andre måter enn via lotto. Og så om man har masse penger? Man har ikke automatisk evnen til å forvalte pengene på en klok måte. Jeg tenker automatisk på utdanningsnivå, IQ, sosiale ferdigheter, og personlige egenskaper når jeg hører ordet ressurssterk. Har man dette på plass kan man fint legge seg opp mye penger, dersom det er det er penger man vil prioritere i livet. Hvilke betydning man tillegger ordet kommer nok an på hva slags verdier man er oppdratt til å prioritere/verdsette. For folk som har vokst opp i hjem med enten mye eller lite penger, har jeg inntrykk av at penger betyr nær sagt alt og at man ikke "er noe" dersom man ikke har mye penger. For folk som kommer fra middelklassehjem er pengefokuset ofte endel mindre, og man prioriterer heller å utvikle seg som menneske, gjennom utdanning og sosial kompetanse. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #23 Skrevet 18. januar 2011 Jøss, for en uprofesjonell rektor! Høres nesten ut som et håpløst sjekketriks. Jeg får ofte høre det samme, har ikke hørt det fra rektor men fra lærere, bhg ansatte ol...
antibac Skrevet 19. januar 2011 #24 Skrevet 19. januar 2011 Mamma og pappa er ressurssterke. De har nok av penger, evne til å takle motgang og vanskeligheter, og flinke til å holde familien sammen. De har oppnådd det de vil i livet.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #25 Skrevet 19. januar 2011 Jeg er enig med flere her i at en ressurssterk familie klarer alltid å lande på beina. Det er en kombinasjon av å vite hvordan samfunnet fungerer og vilje til å ta tak, som gjør at man f.eks. vet hvordan man skal argumentere for å nå frem til saksbehandlere eller skaffe penger i krise.
Gjest Purple Haze Skrevet 19. januar 2011 #26 Skrevet 19. januar 2011 Jeg mener ressurssterk betyr å ha evner, vilje og overskudd til å yte noe i samfunnet. Både når det gjelder utdannelse, jobb, familie, venner og aktiviteter ellers. Jeg tenker egentlig ikke på penger i den sammenhengen i det hele tatt, for mange kan ha mye ressurser og samtidig være fattig på penger. For meg koker det ned til hva man har i bagasjen som menneske.
latter Skrevet 19. januar 2011 #27 Skrevet 19. januar 2011 Hva er din definisjon av en ressurssterk person og familie? Snakket med en kollega idag, og hun fortalte om en ressurssterk familie hun tydeligvis var imponert over og hadde respekt for. Litt ut i samtalen viser det seg at eneste grunnen til at hun ser på denne familien som ressurssterk er fordi de har penger. Penger som har gått i arv og ikke som de har "jobbet seg til" via utdannelse e.l. Dette er ikke min definisjon av noen som er ressurssterke. En del av definisjonen er at de har god økonomi ja, men ikke nødvendigvis at de/den er rik. Men hva mer legger du i begrepet? Ser du på deg selv som en ressurssterk person? Hvorfor/ hvorfor ikke? Ser du på dine foreldre og din familie generelt som ressurssterke? Jeg ser på meg selv som en ressurssterk person idag, men er deler av livet mitt hvor jeg nok ikke helt ville gått under den beskrivelsen av andre. I mange tilfeller så blir dette begrepet brukt og misbrukt. En vil vel tenke,god økonomi,god utdannelse,god jobb? Hva er nå vel god økonomi? Hva hjelper det om du og din mann har 1.5 mill i lønn og gjelden og forbruken overkriver dette? God utdannelse..ja hva hjelper det med x antall år på universitet og god jobb om du ikke har sosiale antenner,og takler hverdagens stress og utfordringer... For meg kan det være en person som tjener penger på gulvet som man sier. Har snittlønnen i Norge. Sparer på "bok" Greier seg med sin nøkterne bolig. Har spart til hytte bil osv. Stiller opp for ungene,har fått ungene igjennom skoletiden. Stiller opp på frivillig arbeide,takler sykdom og motgang. Jeg leste en rapport en gang for mange år siden. Det gjaldt en barnevernssak. Foreldreene til barnet bodde i en vanlig treromsleilighet i en blokk.(kjøpt billig) Folk som taklet hverdagen med de store utfordringene de hadde.(ikke snakk om vankjøtsel)(spesille forhold den tiden for de) de hadde veldig stort stress over seg en periode. Begge kjent som solide og pålitelige,stilte opp på div,og særlig for ungene. Så trengte de hjelp en periode. barna skulle til fosterforeldre ca halvt år. Da tiden var omme,så protesterte ff. Da var det mye med unene etter deres utsagn. Rapporten skrevet av Bv beskriver ff som ressurssterke personer som bor i stor og lys bolig. De har hytte ved sjøen som barna liker seg godt. jaha..typisk bv uttalelser? Etter lang tid kom det frem at ekteparet levde i et helvete. en gjeldsbyrde lang som et vondt år. Hun var usosial så det holdt. De skulle aldri hatt barn. Fosterbarna hjalp de så ikke de ble slått konkurs. begge var lærere. Den gang så var den yrkestittelen omtalt som en skulle vert ressurssterk bare i kraft av sitt yrke.Feil I dag skal du ha god økonomi om du skal kjøpe deg en treroms i en blokk( i blokk, var skjellsord den gangen) Den samme leiligheten koster i dag to mill. Så at man omtaler folk som ressurssterke bare i kraft av stilling,utdannelse og inntekt,blir feil for meg. Jeg selv har ikke høy utdannelse,men har en inntekt langt over det en som har gått på universitetet. Det gjør meg ikke mere ressursterk enn den personen. (Dette var gøy.Er ny her inne. )
latter Skrevet 19. januar 2011 #28 Skrevet 19. januar 2011 Hva er din definisjon av en ressurssterk person og familie? Snakket med en kollega idag, og hun fortalte om en ressurssterk familie hun tydeligvis var imponert over og hadde respekt for. Litt ut i samtalen viser det seg at eneste grunnen til at hun ser på denne familien som ressurssterk er fordi de har penger. Penger som har gått i arv og ikke som de har "jobbet seg til" via utdannelse e.l. Dette er ikke min definisjon av noen som er ressurssterke. En del av definisjonen er at de har god økonomi ja, men ikke nødvendigvis at de/den er rik. Men hva mer legger du i begrepet? Ser du på deg selv som en ressurssterk person? Hvorfor/ hvorfor ikke? Ser du på dine foreldre og din familie generelt som ressurssterke? Jeg ser på meg selv som en ressurssterk person idag, men er deler av livet mitt hvor jeg nok ikke helt ville gått under den beskrivelsen av andre. I mange tilfeller så blir dette begrepet brukt og misbrukt. En vil vel tenke,god økonomi,god utdannelse,god jobb? Hva er nå vel god økonomi? Hva hjelper det om du og din mann har 1.5 mill i lønn og gjelden og forbruken overkriver dette? God utdannelse..ja hva hjelper det med x antall år på universitet og god jobb om du ikke har sosiale antenner,og takler hverdagens stress og utfordringer... For meg kan det være en person som tjener penger på gulvet som man sier. Har snittlønnen i Norge. Sparer på "bok" Greier seg med sin nøkterne bolig. Har spart til hytte bil osv. Stiller opp for ungene,har fått ungene igjennom skoletiden. Stiller opp på frivillig arbeide,takler sykdom og motgang. Jeg leste en rapport en gang for mange år siden. Det gjaldt en barnevernssak. Foreldreene til barnet bodde i en vanlig treromsleilighet i en blokk.(kjøpt billig) Folk som taklet hverdagen med de store utfordringene de hadde.(ikke snakk om vankjøtsel)(spesille forhold den tiden for de) de hadde veldig stort stress over seg en periode. Begge kjent som solide og pålitelige,stilte opp på div,og særlig for ungene. Så trengte de hjelp en periode. barna skulle til fosterforeldre ca halvt år. Da tiden var omme,så protesterte ff. Da var det mye med unene etter deres utsagn. Rapporten skrevet av Bv beskriver ff som ressurssterke personer som bor i stor og lys bolig. De har hytte ved sjøen som barna liker seg godt. jaha..typisk bv uttalelser? Etter lang tid kom det frem at ekteparet levde i et helvete. en gjeldsbyrde lang som et vondt år. Hun var usosial så det holdt. De skulle aldri hatt barn. Fosterbarna hjalp de så ikke de ble slått konkurs. begge var lærere. Den gang så var den yrkestittelen omtalt som en skulle vert ressurssterk bare i kraft av sitt yrke.Feil I dag skal du ha god økonomi om du skal kjøpe deg en treroms i en blokk( i blokk, var skjellsord den gangen) Den samme leiligheten koster i dag to mill. Så at man omtaler folk som ressurssterke bare i kraft av stilling,utdannelse og inntekt,blir feil for meg. Jeg selv har ikke høy utdannelse,men har en inntekt langt over det en som har gått på universitetet. Det gjør meg ikke mere ressursterk enn den personen. (Dette var gøy.Er ny her inne. )
Rakel Skrevet 19. januar 2011 #29 Skrevet 19. januar 2011 Ressurssterk er den personen som har de ressursene som trengs for å klare seg godt her i livet! Det har utvilsomt mye med IQ å gjøre og det å kunne hente de beste løsninger til de problemene eller utfordringene som måtte oppstå.
Gjest Harriet Skrevet 19. januar 2011 #30 Skrevet 19. januar 2011 Ressurssterke mennesker er de som evner å finne løsninger på utfordringer man møter på i livet. Det viser seg ofte å være en sammenheng mellom penger og ressurssterke mennesker - men slett ikke alltid. Kjenner ressurssterke mennesker som har stått på og kjempet for sin narkomane sønn og fått denne tilbake til et godt liv. Det er ikke alle som takler slike kriser, noen blir omtrent apatiske og hverken vet hvor de skal henvende seg eller orker å gjøre noe med det. Foreldre som står på for sine barn som har havnet på "skråplanet" og evner å få disse tilbake på rett kjør er ressurssterke mennesker. Foreldre med handicappede barn - som står på for barna sine, noe som krever både stor egeninnsats og stor innsikt i hvordan samfunnet fungerer. Det har ingenting med penger å gjøre, men med kjærlighet og evnen til å ta fatt i problemene. At man har litt penger i bakhånd er selvsagt en fordel, men ingen forutsetning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå