Gå til innhold

Ressurssterke familier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er din definisjon av en ressurssterk person og familie?

Snakket med en kollega idag, og hun fortalte om en ressurssterk familie hun tydeligvis var imponert over og hadde respekt for. Litt ut i samtalen viser det seg at eneste grunnen til at hun ser på denne familien som ressurssterk er fordi de har penger. Penger som har gått i arv og ikke som de har "jobbet seg til" via utdannelse e.l.

Dette er ikke min definisjon av noen som er ressurssterke. En del av definisjonen er at de har god økonomi ja, men ikke nødvendigvis at de/den er rik. Men hva mer legger du i begrepet?

Ser du på deg selv som en ressurssterk person? Hvorfor/ hvorfor ikke? Ser du på dine foreldre og din familie generelt som ressurssterke?

Jeg ser på meg selv som en ressurssterk person idag, men er deler av livet mitt hvor jeg nok ikke helt ville gått under den beskrivelsen av andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er få som er ressurssterke på alle områder.

Skrevet

Evne til å takle motgang og fremdeles lande på beina er noe jeg forbinder med ressurssterke familier .

Penger vil være en sentral faktor ved det , siden man med ekstra penger vil kunne kjøpe seg endel løsninger som ellers ville vært utilgjengelige og som vil kunne hjelpe familien til å komme ut av et uføre .

Tror jeg forbinder det med å være ressurssterk med hvordan man generelt klarer seg i livet .

Noen knekker fullstendig sammen av ting mens andre kommer seg noenlunde greit ut av samme utfordringene - ville da sett på sistnevnte som mer ressurssterk .

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser heller ikke, som ts sier, at mennesker som har arvet mye penger automatisk er ressurssterke. De er PENGESTERKE fordi generasjonene før dem var ressurssterke. De har ikke skapt noe selv men har fått det opp i hendene.

Skrevet

Jeg ser heller ikke, som ts sier, at mennesker som har arvet mye penger automatisk er ressurssterke. De er PENGESTERKE fordi generasjonene før dem var ressurssterke. De har ikke skapt noe selv men har fått det opp i hendene.

Men tenker du da f.eks at om en familie vinner 12 mill i lotto så er de ikke ressursterke men om en familie har opparbeidet seg en formue på 12 mill så er de ressursterke? Er jo bare forskjell på veien til de 12 millionene.

For meg,når jeg hører ordet ressursterk så tenker jeg med engang at de har mye penger. Uansett hvilken måte de har fått det på.

Skrevet

Jeg tenker ikke nødvendigvis at man må ha enormt mye penger for å være ressurssterk, men penger blir ofte allikevel en del av bildet. For meg er det å være ressurssterk hvis man har evne til å takle de situasjonene og utfordringene man møter, det være seg komme seg gjennom skolegang, oppdra barn slik at det blir folk av dem, stå i jobb etc. Hvis man takler å ha jobb etc. vil man jo ofte også ha økonomi til å klare seg selv om man ikke er styrtrik. Det å ha jobb vil jo igjen innebære at man har helse til å kunne jobbe etc. Så alt i alt er det vel en kombinasjon av helse (fysisk og psykisk), økonomi, nettverk etc som tilsammen skaper et bilde av en resurssterk familie.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Med ressurssterke mener jeg mennesker som har ressurser å bruke i hverdagen.

En ressurs kan være så mangt... også penger.

Ressurser kan blant annet være kunnskap, og evnen til å tilegne seg kunnskap, "stå-på-"vilje og -evne, utdannelse, evne til å tenke logisk, osv... og evnen til å vite hvordan de best kan bruke de ressursene de har til rådighet.

Lagt til:

Så får jeg prøve å bli ferdig med innlegget....

Jeg ser på meg selv som en ressurssterk person.

Jeg har mye kunnskap, livserfaring, logisk sans i hverdagen mm.

Penger har jeg ikke så mye av, men jeg har kunnskap og mulighet til å spare opp penger for å kjøpe de ressursene jeg selv ikke er i besittelse av.

Generelt ser jeg på familien min som ressurssterke, med ett unntak.

Han har alle ressurser til rådighet (kunnskap, stå-på-vilje, penger mm), men han vet ikke hvordan han skal bruke ressursene sine for å oppnå målene sine.

Endret av Rosemor
Skrevet

Jeg ser på min familie som ressurssterk familie....

Vi er mann og kone, et felles barn og et barn jeg hadde fra før.

Vi er sammensveiset og gjør mye ilag, drar på turer i inn og utland, fjellturer, skogsturer, lærer barna og sette pris på friluftsliv og naturopplevelser. Barnet jeg har fra før har et supert forhold til sin stefar, og blir behandlet likt som sin lillesøster. Samarbeidet med hennes far er og supert, vi er gode venner, og jeg og stemoren er og gode venner. Faktisk så gode at vi passer hverandres barn.

Begge har gode, stabile jobber, har god utdanning (lege og sykepleier), stabil økonomi, men likevel lever vi nøkternt. Prioriterer pengene på opplevelser og reiser enn å kjøpe materielle ting. Vi stiller og opp for andre, er bl.a besøkshjem igjennom barnevernet.

Vi jobber og humanitært i perioder. Drar ut til u-land og gir av oss selv og vår kunnskap.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Man kan utvilsomt være pengesterk uten å være spesielt ressurssterk, og det er ingen tvil om at det er forskjell på en som har bygget opp en virksomhet og tjent penger på den måten sammenliknet med en lottomillionær. Det er mindre sjanse for at sistnevnte kan karakteriseres som ressurssterk.

Jeg ser i alle fall ikke på penger som den eneste ressursen som inngår når det snakkes om ressursstyrke. Som så mange andre har sagt: det handler også om nettverk, evne til å mestre livets utfordringer og hva en faktisk bidrar med til samfunnet. Penger, eller mangel på økonomiske bekymringer, vil nok gjøre de andre momentene enklere, men det er en forutsetning at de andre ressursene også er der.

• Liker 1
Skrevet

Med "ressurssterk" tenker jeg:

- god økonomi (trenger ikke være rik, men de skal ha nok til alt de ønsker, økonomien blir ikke overrumplet av ekstraregninger, de har råd til å jobbe deltid for å prioritere andre ting osv)

- høyere utdannelse, vitebegjærlige og kunnskapsrike, intelligente, flere interesser

- solid og godt familieliv, bruker mye tid sammen og prioriterer hverandre

Skrevet

Jeg anser meg selv som ressurssterk, selv om økonomien ikke er den beste. Jeg har høy utdanning, og evner å gi ungene mine en ganske så optimal oppvekst.

Skrevet

Jeg var enslig forsørger og datteren min hadde ingen kontakt med far i oppveksten. Jeg ble tatt til side av rektor på barneskolen ved et arrangementet og det han hadde å si var følgende: "Jeg skulle ønske skolen hadde flere foreldre som var like ressurssterke som du er". Men jeg hadde ikke mye penger...

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke sette likhetstegn mellom å ha mye penger og å være ressurssterk. Selv om det å være ressurssterk ofte fører til at man har det greit økonomisk, så trenger det ikke alltid være tilfelle.

Jeg tenker mer i retning god utdannelse, god tilknytning til arbeidslivet, og ikke minst vil jeg legge til en dose kulturell kapital og gode interesser. En ressurssterk familie vil for meg bety en familie der barna i tillegg til å bo godt og stabilt, har foreldre som backer opp med skolearbeid, legger til rette for at de skal utvikle interesser og talenter, stiller opp som trener/dugnadsarbeider og tilbringer tid med barna, og bruker penger på opplevelser sammen med dem. Samt lærer dem å ta ansvar.

Penger alene gjør ikke en familie ressurssterk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var enslig forsørger og datteren min hadde ingen kontakt med far i oppveksten. Jeg ble tatt til side av rektor på barneskolen ved et arrangementet og det han hadde å si var følgende: "Jeg skulle ønske skolen hadde flere foreldre som var like ressurssterke som du er". Men jeg hadde ikke mye penger...

Jøss, for en uprofesjonell rektor! Høres nesten ut som et håpløst sjekketriks. :roll:

Skrevet

En ressurssterk person er for meg en person med mange kontakter.

Skrevet

For meg har det å være ressurssterk mer med kunnskap, utdanning og intelligens å gjøre, enn økonomi. Ressurssterke personer klarer seg i de fleste situasjoner fordi de har evne til å finne løsninger, stå på sine krav og bruke de rette virkemidlene. De har god økonomi som et resultat av at de har vett nok til å spare, og er nøkterne i sin pengebruk.

• Liker 2
Skrevet

Hva er din definisjon av en ressurssterk person og familie?

Snakket med en kollega idag, og hun fortalte om en ressurssterk familie hun tydeligvis var imponert over og hadde respekt for. Litt ut i samtalen viser det seg at eneste grunnen til at hun ser på denne familien som ressurssterk er fordi de har penger. Penger som har gått i arv og ikke som de har "jobbet seg til" via utdannelse e.l.

Dette er ikke min definisjon av noen som er ressurssterke. En del av definisjonen er at de har god økonomi ja, men ikke nødvendigvis at de/den er rik. Men hva mer legger du i begrepet?

Ser du på deg selv som en ressurssterk person? Hvorfor/ hvorfor ikke? Ser du på dine foreldre og din familie generelt som ressurssterke?

Jeg ser på meg selv som en ressurssterk person idag, men er deler av livet mitt hvor jeg nok ikke helt ville gått under den beskrivelsen av andre.

Jeg er ca. 80% ressurssterk, kanskje. Har vitnemål fra vgs. Har ikke vitnemål fra høyere utdannelse, men har nesten en hel grad i boks likevel. Jeg har ingen jobb per dags dato. Dvs. lite med penger. Uten penger får man gjort lite. Mannen min er ressurssterk. Han har vitnemål både fra vgs og høyere utdannelse. Han har en god jobb nå, med en god lønn. Likevel er kansje jeg den mest initativrike av oss til at husarbeid og ansvar med barn skal bli gjort. Så noen ressurser har jeg jo. Det varierer i hvilken grad min restrerende familie er ressurssterke, noen er det i høyere grad enn andre dersom man ser det i forhold til forume/tiltaksvilje.

Skrevet

Med en gang jeg hører ordet forbinder jeg det en familia som har solid økonomi og stort nettverk. Tenker jeg mer på kan jeg finne andre ting å legge til.

Hvis jeg dermed tenker på en person som er ressursstetk tenker jeg derimot mer på en person som har sterke personlige kvaliteter.

Hvis det var forståelig :klø:

Skrevet (endret)

Å være ressurssterk har veldig lite med mengden penger å gjøre, men hvordan man disponerer det man har. Det finnes da en rekke idioter med tjukke lommebøker (ingen nevnt, ingen glemt).

Ressurssterke familier tar veloverveide beslutninger, og må ikke ha det nyeste og beste for å skinne blandt venner og naboer. Materialisme er ikke ressurssterkes første prioritet.

De har kulturell og utdanningsmessig kapital.

De bruker storparten av fritiden sammen. Er mye ute i friluft.

De foretar sunne valg på de fleste områder.

:)

Endret av missLynch
Skrevet

Jøss, for en uprofesjonell rektor! Høres nesten ut som et håpløst sjekketriks. :roll:

Oi, jeg skjønner at ingen har rost deg. Stakkar liten, stakkar, stakkar liten. *Klappe på hodet og ruske litt i nesen.* Bedre nå? :skratte:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...