Gå til innhold

Inkasso - er dette lov?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Fikk purring/inkassovarsel på strømregningen for en tid siden, og fikk betalt den for en drøy uke siden. Et par dager senere kom en regning på strømregningsbeløpet pluss inkassosalær på 700-og-litt kroner. Forfall 23/10.

I går ringte en mann fra inkassoselskapet og sa at den aktuelle regningen måtte betales innen 23/10, ellers ville strømmen bli stengt. Det til tross for at hovedregningen beviselig er betalt.

Har de rett til det?

Inkassobyråets salær har jo ingen verdens ting med strømmen vår å gjøre, etter min mening?

Noen som kjenner lovverket bedre enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de har rett til å kutte strømmen om du ikke betaler alt du skylder. Når du har betalt i forhold til når du har fått brevet, har lite å si. Har saken gått til inkasso, så har saken gått til inkasso - og du må betale inkassosalæret.

Eksempel (sånn omtrentlig i alle fall):

Dag 1: Faktura sendt

Dag 14: Forfall

Dag 28: Purregebyr + inkassovarsel sendt

Dag 42: Forfall, sak går til inkasso

Dag 43: Du betaler

Dag 45: Brev fra inkassobyrå

Det står på inkassovarsler at du må betale inkassosalær dersom saken går til inkasso. Inkassoselskapet har hatt en del av sin jobb og skal dermed ha salæret sitt - fordi du har betalt for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må samtidig få si at jeg hadde en faktura som forsvant i haugen under bryllupsreisen i sommer. Purringen ble rett og slett glemt i en hektisk hverdag - og betalt dager før jeg fikk brev fra inkassoselskapet. Jeg våget meg å fortelle inkassoselskapet at originalfakturaen var betalt. Jeg regnet med at jeg allikevel måtte betale inkassosalæret. Etter noen dager fikk jeg svar - og slapp alt.

Det dummeste man gjør er i alle fall å ikke gjøre noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er greit nok, at inkassosalæret må betales, men jeg mener det er urimelig å forlange at det skal betales så kjapt, og hvis ikke så stenger de strømmen?!? Jeg har jo betalt originalfakturaen, så jeg har ikke noe utestående hos strømleverandøren - hvordan skal da inkassoselskapet kunne true med å stenge strømmen hvis ikke salæret betales innen 3 dager?

Kanskje bare jeg som er dum her, men...... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkassoselskapet tar utgangspunkt i at beløpet ikke er betalt. Når du har betalt, så blir saken litt annerledes. Jeg vil tro at strømselskapet ikke velger å strenge strømmen siden du har betalt deler av det du skylder (og alt du skylder til strømselskapet). Dette høres imidlertid ut som Lindorffs måte å behandle skyldnere på og jeg tviler på om de vil frafalle kraet om inkassosalæret fordi du har betalt.

Ehem, jeg må få presisere at inkassoselskapet skal trekke saken hos seg dersom du har betalt innen de frister som står på de fakturaene og varslene du har fått! De skal ei heller ta saken dersom dersom den er omtvistet. Det er god inkassoskikk - og inkassoselskapenes "lov".

Bare for å fortelle en forferdelig historie om Lindorffs inkassometoder, kan jeg dra frem en historie fra i fjor våres. Bravida hadde et utestående beløp hos oss med forfall en dato. Vi ba om utsettelse - og fikk ny faktura på det. Men så dumpet en purring ned i postkassa - som selvfølgelig ikke skulle betales (og avtalt med Bravida). Dato X1 ble satt som inkassodag. Dato X-4 mottok vi brev fra Lindorff om at de hadde overtatt saken! Dato X-3 ringte vi Bravida og "alt var ordnet". Dato X1 ble vi oppringt av Lindorff med beskjed om å betale. Lørdag morgen kl. 9 ringte de! Jeg ble så forbanna at øra flagra på stakkaren fra Lindorff!

X1 er altså datoen saken skulle ha gått til inkasso.

X-4 er 4 dager før saken skulle ha gått til inkasso.

X-3 er 3 dager før saken skulle ha gått til inkasso.

osv.

Jeg har også en historie fra CanCan (telefoniselskap) som sendte 222kr til inkasso. Beløpet var omtvistet, men inkassoselskapet nektet å trekke saken. Etter et halvår med brev fra inkassoselskapet og gjentatte purringer om at inkassoselskapet ikke hadde noe med denne saken å gjøre begynte jeg å true med å fakturere dem for den tid vi kastet bort på feilbehandling. Det har man som kunde rett til. Da ga de seg. CanCan har den dag i dag ikke sendt oss den sluttoversikten (fakturaer sendt/beløp betalt) som vi har bedt om i 2 år. Etter 3 år er saken foreldet og jeg venter spent på om de får "ut finger'n" innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting: jeg mener at det skal være minimum 14 dager på å betale et inkassokrav. I alle fall det første inkassokravet man får. Og jeg er bombesikker på at man må ha en frist på 14 dager fra forfallsdato til saken faktisk går til inkasso (det er fordi banksystemene kan være litt trege innimellom)...

Skriv et rekomandert brev til dem. Send det også pr. mail/fax til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har glemt å nevne den purringen som ble sendt ut etter forfall. Der kan det ha stått at saken vil bli sendt til inkasso dersom pengene ikke var mottatt innen en nærmere angitt frist. Det skal sendes varsel om inkasso før inkasso iverksettes, men i praksis gjøres dette ofte ved en påskrift på det vi vanlige folk kaller purringen. Dersom du rakk å betale før du fikk purringen er det for tidlig å sende saken til inkasso, men det er altså bare tilfelle hvis du ikke har utelatt en liten detalj eller tre i din framstilling.

Du skal altså ha minimum to påminnelser (regningen/fakturaen du fikk først er en) før du får brev fra inkassoselskapet. Har du ikke fått varsel/purring med varsel så er det gjort en feil som kan gå i din favør her.

Det er lov å legge til gebyrer og renter på første purring, men ikke inkassosalær. Fristen før inkasso skal være minst 14 dager. Det er altså minst 14 dager etter forfall før saken kan sendes til inkasso. Deretter skal du ha minst 14 dagers frist til å bestride kravet eller betale før de kan f.eks stenge strømmen din.

Mer nøye en dette er ikke godt å svare når man ikke vet mer.

Du finner inkassoloven på www.lovdata.no hvis du vil vite mer. Kapittel IV §§ 9- 13 i denne loven bør gi deg de svar du trenger.

Hjertelig til lykke og lykke til med ekteskapet o kjærligheten Et godt livsråd er ikke å irritere seg over det som ikke betyr mye. :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...