Gå til innhold

Unødvendig sint!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Etter at min datter på 4 kom hjem fra bhg, har hun sølt med mat/drikke flere ganger. Siste gangen hun sølte var det en stor bøtte med vaskevann utover hele gulvet. Jeg ble uhorvelig sint, uten grunn. Vet veldig godt at hun ikke mente å søle noen av gangene, men siste gangen ble jeg så lei, og tippet over. Jeg brølte "Faen" og "Nå er det nok", tok henne i armen og satte henne i sofaen. Stakkar liten, hun satt bare der og såg ned, mens jeg stresset rundt med å få tørket opp.

Vi ble forsonet etterpå, men uten å snakke om hvorfor jeg ble sint.

Nå sover hun søtt i sengen, og jeg kveles av dårlig samvittighet.

Skal ta opp episoden med henne i morgen, men hvordan skal jeg forklare henne at jeg ble sint, men ikke på henne. Hun tror jo at hun gjorde noe fryktelig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om unnskyldning, og si at du er lei deg fordi du ble så sinna, og at det var dumt av deg!

Vis ungene at det er greit å be om unnskyldning.......også for voksne!!! Fin lærdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn som skjer av og til, be om unnskyldning imorgen du... foreldre er ikke mer enn mennesker heller, du var kanskje stresset akkurat da og en bøtte med vann er jo ikke så festlig å få tømt ut. Husker den gang min sønn tømte 1 liter med husholdningssaft på kjøkkengulvet, var ikke akkurat blid jeg heller da... men jeg ba om unnskyldning. Det ordner seg nok. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, mor. :)

Alle kan gjøre feil, også voksne.

Dette er en god anledning til å lære datteren din noe nytt om oss mennesker - hvis du bruker den leie situasjonen på riktig måte.

Tipper at hun ble litt sjokkert over at "mamma sa 'faen'", i tillegg til det at du ble veldig sint.

Det må være helt greit å ta opp dette med henne, si unnskyld - og beklage.

Forklar henne at det ikke var pga henne du ble sint - men fordi du var sliten og lei - og at du derfor reagerte på en måte du ikke ville.

Noe slikt.

Poenget er å få henne til å forstå at du ikke ble sint på henne, og sannsynligvis er det også på sin plass å begrunne hvorfor "faen" ble slengt inn i en setning som var myntet på henne.

Tipper hun takler dette greit, med litt oppklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Hadde en slik episode med datteren min på snart ti her for noen uker siden.

Hun kom glad og fornøyd til bilen med gjørme opp til ørene. I stedet for å bare si at hun måtte kle av seg ytterklærne og legge dem i bagasjerommet, kjeftet jeg henne opp etter noter !

Jeg pleier ikke å reagere slik, men hadde lenge vært utrolig sliten.

Senere den dagen tuslet jeg meg avgårde til legen og fikk en sykemelding. Slik vil jeg ikke ha det.

Ba datteren min om unnskyldning og sa at det var dumt av meg å kjefte på henne når hun egentlig bare hadde hatt det gøy.

"Mamma, du kjefter sånn fordi du er sliten" sa hun.

Større barn forstår ofte mer, men man må forklare slike reaksjoner for dem fra de er små.

Jeg har ofte bedt om unnskyldning for å ha kjeftet og forklart dem hvorfor jeg har vært sur. På den måten har de også lært å forklare hvorfor de er sure en dag ! :D

Og du ?

Alle foreldre gjør slike ting en gang i blant. Det positive er at du har dårlig samvittighet for det, alt for mange barn opplever en slik hverdag uten at de forstår hvorfor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...