Gå til innhold

Hunden min bjeffer på alle lyder


Gizmo2

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har en Papillon gutt på snart 2 år. :)Verden nydligste gutt, men problemet mitt er at han bjeffer på alle lyder han hører.

Han kan ligge i senga mi, sofaen eller i buret sitt. Men bjeffer på alle lyder både dag og natt. Jeg har nå fått klage fra de jeg leier hos.

Huseieren sier han ikke bjeffer når han er alene hjemme. så har fått beskjed om at han passer på meg. men det finnes jo en mellomting. Alle hunder bjeffer litt men han bjeffer på alle lyder. Om postmannen kommer, om noen går på veien utenfor, lyder jeg ikke hører, om naboen kommer hjem, om de jeg leier hos går over ( de har to barn også), om det ringer på tv O.S.V.. teker at han selv ikke har det noe godt når han må bjeffe på alle disse lydene.

Hvordan kan jeg få slutt på dette?

Hilsen en sliten og trøtt hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Papillon er jo en hunderase som har tendens til å bli veldig gneldrete og bjeffete av seg dersom man gjør noe feil. Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å ta han i det sekundet han får øye på noe, eller spisser ørene eller kjenner lukten av noen. Med en gang du ser at han gjør noe av dette, tar du to fingrer å "dytter" han litt i siden sånn at han drar oppmerksomheten fra lyden/personen over på deg istedet. Hvis du går forbi en person og har på bånd på han, tar du bare å napper litt lett i båndet og sier kom å går videre. Det du skal gjøre er å ikke gjøre noen stor sak av det. Hvis du begynner å kjefte på han eller å bli oppmerksom på at han reagerer blir det bare verre.

Bare lag en lav, hyysssj-lyd og så to små dytt i siden på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på den "dyttinga". Det minner om aversiv trening, som er en utdatert treningsmetode i 2011.

Noen har helt tydelig sett på hundehviskeren, og det kan være lærerikt, men det finnes langt bedre metoder. Tren positivt, det vil gi en tryggere hund. Aversiv trening bygger på frykt for å bli straffet.

Jeg sier ikke at forslaget var brutalt, men jeg synes ikke noe om tankegangen bak den måten å gå fram på.

Edit: en tanke man kan ta med seg fra hundehviskeren er å være en klar, tydelig og konsekvent leder. En hund som føler seg trygg på sin rolle i flokken og som stoler på sin leder vil ikke i samme grad prøve å beskytte flokken.

Endret av L. Kennedy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min metode er brukt på alle mine hunder og har fungert som bare pokker! Men selvfølgelig passer den ikke på alle hunder ;) Jeg bare snakker etter erfaringen jeg har hatt.

Jeg har faktisk ikke sett Hundehviskeren har gjort dette? Jeg har bare sett at han har arbeidet med "større" problemer som aggressjon og nervøsitet på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å tro at et par fingre i siden på hunden og sh-lyden ikke kommer fra vår venn Cesar Milan.

Du må gjerne mene at aversiv trening funker helt fint, men hvis det er slik du har lagt opp ditt hundehold synes jeg det er leit.

Anbefaler deg boka "100 % positiv hverdagslydighet (Arne Aarrestad). Den vil forhåpentligvis få deg på andre tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja en får syns hva en vil. Mine hunder har heldigvis blitt ekstremt lydige, snille og rolige hunder uten et eneste snev av aggressjon og nervøsitet i seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja en får syns hva en vil. Mine hunder har heldigvis blitt ekstremt lydige, snille og rolige hunder uten et eneste snev av aggressjon og nervøsitet i seg :)

Det er godt å høre, men sjansen for å lykkes med positiv trening er langt større enn med dine aversive metoder.

Hvis du hadde lagt ut dette på et hundeforum ville du fått samtlige på nakken. Svært få synes dette er en ok metode.

Har du prøvd shaping med dine hunder? Aversiv trening er ødeleggende om du benytter deg av shaping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre, men sjansen for å lykkes med positiv trening er langt større enn med dine aversive metoder.

Hvis du hadde lagt ut dette på et hundeforum ville du fått samtlige på nakken. Svært få synes dette er en ok metode.

Har du prøvd shaping med dine hunder? Aversiv trening er ødeleggende om du benytter deg av shaping.

Hva er shaping? Når du sier positiv trening tenker jeg med en gang masse ros, men hva ligger egentlig i det? Å være oppmuntrende vs. kjeft? Ble bare litt nyskjerrig :)

Og hva ville du foreslått at TS skulle gjort? jeg har selv samme problemet, jeg ignorerer det, eller prøver å avlede ved å leke, men hun gir langt f** i leka når eks. postmannen kommer :ler: Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon er jo en hunderase som har tendens til å bli veldig gneldrete og bjeffete av seg dersom man gjør noe feil. Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å ta han i det sekundet han får øye på noe, eller spisser ørene eller kjenner lukten av noen. Med en gang du ser at han gjør noe av dette, tar du to fingrer å "dytter" han litt i siden sånn at han drar oppmerksomheten fra lyden/personen over på deg istedet. Hvis du går forbi en person og har på bånd på han, tar du bare å napper litt lett i båndet og sier kom å går videre. Det du skal gjøre er å ikke gjøre noen stor sak av det. Hvis du begynner å kjefte på han eller å bli oppmerksom på at han reagerer blir det bare verre.

Bare lag en lav, hyysssj-lyd og så to små dytt i siden på hunden.

Min Papilon er ingen gneldre hund.

Hun sier i fra men det er jo lov.

Er hunden din nervøs eller?

Det må være slitsomt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er shaping? Når du sier positiv trening tenker jeg med en gang masse ros, men hva ligger egentlig i det? Å være oppmuntrende vs. kjeft? Ble bare litt nyskjerrig :)

Og hva ville du foreslått at TS skulle gjort? jeg har selv samme problemet, jeg ignorerer det, eller prøver å avlede ved å leke, men hun gir langt f** i leka når eks. postmannen kommer :ler: Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. :sjenert:

Shaping er en ganske vanlig metode for å lære inn nye øvelser. Jeg sparer meg selv litt tid og viser til videoen nedenfor. Shaping innebærer at hunden tilbyr atferd, som blir belønnet om den gjør riktig.

Problemet er at hunder som man har benyttet aversiv trening på vil være reddere for å gjøre noe galt. Det er ikke noen automatikk i det, men det er en ganske vanlig konsekvens av aversiv trening.

Positiv trening handler om å premiere ønsket atferd, og ikke straffe hunden for negativ atferd. Man "tar" ikke hunden, rister den i nakkeskinnet, røsker i båndet eller skriker til hunden.

Jeg ville avledet hunden før den går inn i bjeffe-modus, men da må man fange opp faren eller se signalene tidlig nok. Jeg ville vært forsiktig med å avlede ved å bruke belønnning når hunden først bjeffer, plutselig har man premiert en atferd man ikke ønsker og problemet vokser.

Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har noen detaljert quick fix på problemet, men jeg synes det var viktig å kommentere de andre metodene som ble foreslått. Alle hundeeiere som ikke er drevne på tankegangen bak positiv trening vs aversiv trening burde lese boka jeg anbefalte lenger opp her.

(Det er vanligere å bruke klikker enn å bruke ord ("yes"), men man kan helt fint bruke ord om man gjør det riktig)

tab289 er en favoritt, han har lagt ut mange lærerike videoer. Han er på Facebook også.

http://www.youtube.com/user/tab289#p/u/22/l1ZajuATmeA

Endret av L. Kennedy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Papilon er ingen gneldre hund.

Hun sier i fra men det er jo lov.

Er hunden din nervøs eller?

Det må være slitsomt :(

hei.

ja, han er en nervøs hund.. dette kom etter at han har vært i flere kamper med andre hunder. han har ikke vært gneldrete før, men det bare blir verre å verre nå.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon er jo en hunderase som har tendens til å bli veldig gneldrete og bjeffete av seg dersom man gjør noe feil. Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å ta han i det sekundet han får øye på noe, eller spisser ørene eller kjenner lukten av noen. Med en gang du ser at han gjør noe av dette, tar du to fingrer å "dytter" han litt i siden sånn at han drar oppmerksomheten fra lyden/personen over på deg istedet. Hvis du går forbi en person og har på bånd på han, tar du bare å napper litt lett i båndet og sier kom å går videre. Det du skal gjøre er å ikke gjøre noen stor sak av det. Hvis du begynner å kjefte på han eller å bli oppmerksom på at han reagerer blir det bare verre.

Bare lag en lav, hyysssj-lyd og så to små dytt i siden på hunden.

Hei.

Hunden min er en nervøs hund etter flere kamper med andre hunder. Det er vanskelig å ta han i det sekundet han ser noe. fordi flere av de lydene hører jeg ikke å ser ikke noe.. :( Har prøvd metoden med to fingre noen ganger men han reagerer med å skvette å bli redd... :(

Noe jeg ikke ønsker han skal bli mere av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for noen forslag, ser at noen er uenige om hvordan man skal gjøre ting. Vil gjøre det på riktig måte som er bra for han.. Da han er en nervøs hund vil jeg gå frem på en rolig måte.

Har prøvd ordet nei når han bjeffer men hjelper ikke stort. Jeg ser jo ikke alt hva han bjeffer på å hører heler ikke lydene. så er vanskelig å avlede han før han starter å bjeffe.. Men jeg ønsker flere gode tips.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i avledning , og har ingen problemer med å anbefale det. Hva hunde forum angår , er det ene bedreviteren etter den andre , som ikke gir seg på at de vet best , kan mest , ja er den eneste det er verd å høre på. Litt sunn fornuft takk , og en hund har bare godt av å få et NEI innimellom...de er ikke skjøre fugleunger som skal overtolkes og diagnotiseres som nervøse ved den minste uønsket avferd. Min mening!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

ja, han er en nervøs hund.. dette kom etter at han har vært i flere kamper med andre hunder. han har ikke vært gneldrete før, men det bare blir verre å verre nå.. :(

Vont og se en nervøs hund sin hverdag.Klikker har du prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vont og se en nervøs hund sin hverdag.Klikker har du prøvd det?

Hei.

ja, er veldig vondt.

Har en klikker men aldri helt forstått hvordan jeg skal bruke den på best mulig måte.. Med de hundene jeg har hatt før har jeg bare brukt stemmen min. noe som har funket veldig bra :) Så har ikke gått inn i det med klikker.. men hvordan kan en klikker få slutt på bjeffing på alle lyder.. Om ønsket kan du sende meg mel her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i avledning , og har ingen problemer med å anbefale det. Hva hunde forum angår , er det ene bedreviteren etter den andre , som ikke gir seg på at de vet best , kan mest , ja er den eneste det er verd å høre på. Litt sunn fornuft takk , og en hund har bare godt av å få et NEI innimellom...de er ikke skjøre fugleunger som skal overtolkes og diagnotiseres som nervøse ved den minste uønsket avferd. Min mening!!

han får NEI når han gjør noe han ikke skal.. Men orden nei hjelper ikke i bjeffing.. han slutter ikke selv med ordet NEI....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan prøve å lære hunden å bjeffe på komando.Når den bjeffer belønner du med noe veldig godt.Dette vil sikkert forvirre pelsen litt og det kan hende den ikke bjeffer på en stund.

Gi gobit hver gang den bjeffer,vent til du ser den bjeffer og snur seg mot deg for å få gobit- DA sier du stille og belønner.Neste gang den bjeffer og venter på go bit (OG ikke bjeffer-viktig) gjør du det samme,bare vent et sekund lengre og si stille +belønn.

for hver gang,øk antall sekunder du venter med å belønne og hvor hunden er stille.Masse ros og go bit

Da vil du til slutt kunne si når hunden bjeffer -stille.

verdt et forsøk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et tips for en stund siden som jeg syntes hørtes ut som om det kunne funke godt. Hver gang du merker at hunden har tenkt å bjeffe kaster du en godbit på gulvet. Hunden blir da fokusert på godbiten i stedet for det den hadde tenkt å bjeffe på. Etterhvert vil hunden da forhåpentligvis vente på godbiten i stedet for å bjeffe. Men man må være veldig kjapp da, har hunden begynt å bjeffe før du får kastet godbiten er det jo for sent... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...