Gå til innhold

Hvordan skifte til vinterdekk?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, første gang jeg har egen bil og må legge om til vinterdekk. Vurderer sterkt å sette det bort til et verksted, men har mest lyst til å gjøre det selv. Så derfor:

Er det noen som har en "oppskrift" eller gode tips på hvordan man skifter dekk? Alle råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går ut i fra at du har dekk liggende? Da er det ganske enkelt, og jeg tipper at du klarer det helt fint selv, jeg!

Finn fram dekkene dine og sjekk om de er merket til hvor de skal sitte på bilen. Noen dekk er det, andre er det ikke, hvis jeg husker riktig.

Under matta i bagasjerommet ditt ligger en hjulvinne, som er et kryss med fire "skrutrekkere" som passer til mutterene i dekket ditt. Løsne mutterne ørlite grann.

Så finner du fram jekken, som mest sannsynlig også ligger i rommet under matta i bagasjerommet - der som reservedekket ditt også ligger.

Sett opp jekken ved dekket, og jekk opp. Pass på at den står på et skikkelig sted - så slipper du å jekke rett i rustede kanaler eller noe sånt...

Så kan du løsne alle de fire evt fem mutterne på dekket, og løfte det av. Så bruker du de samme mutterne til å feste det nye dekket, skrur fast så godt du kan, og jekker ned igjen. Du må feste mutterne enda bedre når dekket er nede på bakken igjen - det skal sitte veldig stramt, men ikke så stramt at du ikke klarer å løsne det igjen selv.

Gjenta på alle hjulene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at jekken står stødig og at bilen står på flatt underlag med håndbrekket på. Legg gjerne noe under bilen (i tilfelle jekken svikter, min fars forsiktighetsregel) før du begynner å løsne dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Når du er ferdig med å skifte selv, flink som du er, SÅ kjører du til nærmeste bensinstasjon og sjekker lufttrykket i de nye dekkene på bilen. Det finnes liste for hva trykket skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke finner jekken og hjulvinna under matta i bagasjerommet er de sikkert gjemt et annet sted baki der. Sånt pleier å stå i instruksjonsboka.

I min bil er jekken festet bak en plate på bagasjeromsveggen - hadde litt problemer med å finne den første gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Omtrent deg jeg prøvde' date=' med mine klønete ord, å forklare :)[/quote']

Obs - sorry Fredagsbarn! Jeg så ikke at du allerede hadde skrevet det... :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

- Pass på at jekken treffer på korrekt festepunkt under bilen; ALDRI legg den under mot kanaler eller bærende rør-konstruksjoner.

- Legg klosse foran hjul på den akselen hvor begge hjulene er på bakken.

- Når du har fått bilen opp i luften, ta ALLTID av jekkarmen fra selve jekken! Ha aldri noe du kan lett støte borti og rive jekk overende.

- ALDRI beveg annet enn armer under selve bilen, sitt som om bilen kommer til å falle ned. Skal du under selve bilen, bruk bukk.

- Se etter om dekkene har bestemt rulle-rettning. Dette markeres med pil eller lignende på dekksidene.

- Beste og dypeste mønsteret skal ALLTID foran. Og husk at selv om minstegrensen er 3 mm mønsterdybde, så er det absolutt ikke noen god mønsterdybde.

Det kan lønne seg å smøre selve kontaktpunkt mellom hjulfeste og felg, korrekte remedier til dette får du hos bilrekvisitaforhandlere.

Det er også en god ide å vaske felgene før du monterer om disse er veldig skittne - også på innsiden.

Og sørg for at sommerdekkene får korrekt lagring samt at du vasker og ser over dem og.

Dekk er noe du bør ta seriøst når det gjelder bil - desverre alt for mange som fusker her. Husk at den stålkonstruksjonen du kjører på 1.3 tonn har kun fire kontaktflater på størrelse med håndflaten din mot bakken som skal bremse og styre, og blir utsatt for ekstremt mye juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Etter at du har kjørt en liten stund på de nye dekkene, bør du etterstramme alle mutterne.

Ja.. Det er lurt. Hvis ikke kan et hjul dette av :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Tusen takk for masse gode tips jenter! Nå ble det den lettvinte løsningen denne gang (er gravid og har fått endel hint om at jeg kanskje ikke burde drive med såpass tunge løft akkurat nå), men vi får se når det blir tid for sommerdekk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

en liten ting til: når man fester mutterne på de nye dekkene, så skal man skru i kryss. altså det er fire muttere, da starter man feks. med den nederste.så den øverst, så høyre så venstre. Ikke øverst så høyre så nederst så venstre. Dette for å hindre at dekkene kan bli sittende skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

hvorfor får jeg en følelse av det er noe du burde dele med oss her??? :wink:

:lol: Ånei, har ingen ting å fortelle *plystre plystre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...