AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #1 Skrevet 15. januar 2011 Hva er straffen for å drepe en papirløs innvandrer? Altså en person som ikke offisielt sett eksisterer, og som ville blitt kastet ut dersom myndighetene fant vedkommende? Saken om Marie Amelie har fått meg til å tenke på middelalderske straffemetoder som bannlysninger og fredløse. Hvor nært opp til middelalderen ligger egentlig vår egen rettspraksis?
Malum Skrevet 15. januar 2011 #2 Skrevet 15. januar 2011 Jeg forstår virkelig ikke koblingen til Maria A...? :klø:
The Kitten Skrevet 15. januar 2011 #3 Skrevet 15. januar 2011 Jeg sliter med å finne ut hvordan ts kom på denne idéen i det hele tatt. :klø:
Gjest Airi Skrevet 15. januar 2011 #4 Skrevet 15. januar 2011 Jeg forstår virkelig ikke koblingen til Maria A...? :klø: Hun er papirløs, altså finnes hun ikke i følge registrene. Det er koblingen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Det å kaste ut folk vi ikke liker var sånt som vi drev på med i middelalderen. Det er koblingen. Disse menneskene hadde da ingen rettsikkerhet. Ser at innlegget er litt klønete formulert. Men har papirløse noe som helst form for rettsikkerhet i dag?
Malum Skrevet 15. januar 2011 #6 Skrevet 15. januar 2011 Så du mener at Maria A blir kastet ut av landet fordi vi ikke liker henne, og ikke fordi hun ikke har lovlig opphold?
liv Skrevet 15. januar 2011 #7 Skrevet 15. januar 2011 (endret) En papirløs person er fortsatt en person og et drap er et drap. Straffen vil derfor være lik som om personen hadde gyldig opphold Endret 15. januar 2011 av liv
Gjest Airi Skrevet 15. januar 2011 #8 Skrevet 15. januar 2011 Så du mener at Maria A blir kastet ut av landet fordi vi ikke liker henne, og ikke fordi hun ikke har lovlig opphold? Spørsmålet er om papirløse har noen form for rettsikkerhet, ts sier da ingenting om trynefaktor. Jeg synes det er et interessant spørsmål og lurer på det selv. Papirløse har jo ingen rettigheter.
Malum Skrevet 15. januar 2011 #9 Skrevet 15. januar 2011 Spørsmålet er om papirløse har noen form for rettsikkerhet, ts sier da ingenting om trynefaktor. Jeg synes det er et interessant spørsmål og lurer på det selv. Papirløse har jo ingen rettigheter. Jo, TS skriver: Det å kaste ut folk vi ikke liker var sånt som vi drev på med i middelalderen. Det er koblingen. Disse menneskene hadde da ingen rettsikkerhet. Jeg synes det er en merkelig kobling. Jaja, uansett hvem man dreper vil man bli straffet for det. Drapshandlingen er ulovlig, uansett hvem man dreper.
Cuckold Skrevet 15. januar 2011 #10 Skrevet 15. januar 2011 (endret) Hva er straffen for å drepe en papirløs innvandrer? Altså en person som ikke offisielt sett eksisterer, og som ville blitt kastet ut dersom myndighetene fant vedkommende? Saken om Marie Amelie har fått meg til å tenke på middelalderske straffemetoder som bannlysninger og fredløse. Hvor nært opp til middelalderen ligger egentlig vår egen rettspraksis? Det er naturligvis akkurat like ille og like straffbart å drepe en som oppholder seg i landet uten lov som å drepe en av landets innbyggere eller en med lovlig opphold. Det er ingen forskjell på straffen for drap om den drepte er norsk eller ei, har lovlig opphold eller ei. Vi mennesker kan stille oss mange rare spørsmål, men det er jo i hvert fall greit å få korrigert slike åpenbare misforståelser. Sammenlikningen med fredløse holder altså ikke. Mulig du tar utgangspunkt i en retorikk de som ønsker en enda kraftigere innvandring benytter for å presse gjennom et system der alle som har nektet å dra hjem etter avslag på asylsøknaden likevel får bli hvis de bare har oppholdt seg et visst antall år ulovlig i riket. Endret 15. januar 2011 av Cuckold 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #11 Skrevet 15. januar 2011 Kanskje litt stygt, men én ting er sikkert.. Man slipper å betale erstatning til forsikringsselskapet for utbetalt livsforsikring, hvaffal...
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 15. januar 2011 #12 Skrevet 15. januar 2011 Drap er drap, og du blir straffet for å drepe en papirløs også. Og hvis en papirløs dreper noen, vil vedkommende også bli straffet, mest sannsynlig av sitt hjemland. (eksempelvis, om Maria A hadde drept en norsk statsborger, hadde hun blitt straffet av russland?)
talin Skrevet 15. januar 2011 #13 Skrevet 15. januar 2011 (endret) Hva er straffen for å drepe en papirløs innvandrer? Altså en person som ikke offisielt sett eksisterer, og som ville blitt kastet ut dersom myndighetene fant vedkommende? Inntil 21 år og forvaring. Endret 15. januar 2011 av talin
Cuckold Skrevet 15. januar 2011 #14 Skrevet 15. januar 2011 Drap er drap, og du blir straffet for å drepe en papirløs også. Og hvis en papirløs dreper noen, vil vedkommende også bli straffet, mest sannsynlig av sitt hjemland. (eksempelvis, om Maria A hadde drept en norsk statsborger, hadde hun blitt straffet av russland?) Tror nok et drap i Norge ville resultere i påtale og rettssak i Norge, og personen ville ende opp i norsk fengsel.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 15. januar 2011 #15 Skrevet 15. januar 2011 Tror nok et drap i Norge ville resultere i påtale og rettssak i Norge, og personen ville ende opp i norsk fengsel. Hm, selv om vedkommende som begikk drapet ikke er norsk statsborger? Vel, jeg har ikke særlig god kjennskap til de faktiske omstendighetene.. Poenget mitt var værtfall at man blir straffet for drap, uansett om man har papirer eller ikke. Finnes det bevis, blir man straffet.
Cuckold Skrevet 15. januar 2011 #16 Skrevet 15. januar 2011 (endret) Tror nok et drap i Norge ville resultere i påtale og rettssak i Norge, og personen ville ende opp i norsk fengsel. Hm, selv om vedkommende som begikk drapet ikke er norsk statsborger? Vel, jeg har ikke særlig god kjennskap til de faktiske omstendighetene.. Poenget mitt var værtfall at man blir straffet for drap, uansett om man har papirer eller ikke. Finnes det bevis, blir man straffet. Ja, det er vesentlig vanskeligere å drive etterforskning i et annet land, og ikke alle land har ressurser til å prioritere dette. Skjer det drap i Norge vil norsk rettsvesen ta seg av dette uavhengig av drapsmannens nasjonalitet. Det har riktignok vært fremmet forslag om at vi skal kjøpe plass i de kriminelles hjemland for å spare penger og avlaste vårt eget fengselsvesen, men det er uansett norsk politi som står for etterforskningen og norske domsstoler som dømmer. Men du har selvsagt helt rett i at drap er like straffbart uavhengig av om offeret eller gjerningsmannen har lovlig opphold i landet. Endret 15. januar 2011 av Cuckold
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå