AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 hei! jeg har fundert endel i det siste angående om jeg behøver visum eller ikke pga en episode for 6 år siden da jeg ble tatt i nasking og fikk en liten bot. jeg har kontaktet den amerikanske ambasaden og spurt om de tror det blir nødvendig. De svarte at de anbefaler at jeg søker visum. For meg er det mye styr å skaffe meg visum ettersom jeg bor i Nord i Norge og det ikke er bare bare å dra til oslo. Jeg var innom politistasjonen for et par dager siden og fortalte at jeg skulle søke visum til USA og trengte en politiattest. Jeg fikk den i dag, på arket sto det " the above named person has no criminal record " med stempel og underskrift. skulle det da være nødvendig for meg å søke ettersom dette er alt politiet gir meg og de vet at jeg søker om visa til usa? (står bruksnytten på arket) Jeg bekymrer meg litt over at jeg skrev på mailen til den amerikanske ambassaden det som skjedde for 6 år siden. Kan de sende det til amerikanske myndigheter å bruke det mot meg? Jeg har sendt de en ny mail der jeg skrev at jeg ikke skjønte hvorfor jeg skulle søke om visa pga attesten jeg fikk av politiet og tilbød meg å sende den til de via faks. Håper noen kan svare meg, vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre..
student21 Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Nå har du jo ikke her (som jeg ser iallefall) sagt noe om hvor lenge du skal være i USA..? I dag trenger jo alle elektroniske både pass og visa for å komme inn i landet, og visa'en skaffes gjennom nett på et par minutt. Selv har jeg bodd i USA et år og måtte til den Amerikanske Ambassaden i Oslo for å skaffe visum for å kunne være der så lenge. Jeg er selv fra vestlandet, men turen til Oslo var nødvendig. Jeg ville eventuelt ha ringt ambassaden for å forklart saken litt nermere. Viss du bare skal være der for en kortere periode og det ikke virker som det er noe stress skaffer du bare elektronisk visum via nett, så ville jeg tatt med politiattesten, bare i tilfelle.
VanillaNinja Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Jeg skal være der i maks en måned, så i utgangspunktet trenger jeg jo ikke å søke om visum. Men pga jeg har en kriminell fortid (en gammel bot/forelegg) så bør man søke visum. Det virker som om de anbefaler alle som har et eller annet på rullebladet ( nåværende eller utdatert) å søke om visum. Det at de anbefaler betyr ikke at man må, muligheten er der, men er vel mest for egen sikkerhet? Det er bare at jeg er usikker på hvor mye jeg bør fortelle ambassaden, jeg stoler ikke helt på de. Er redd de varsler amerikanske myndigheter med det jeg forteller, slik at det er no way jeg kommer inn i USA om jeg ikke søker visum. Så er det også litt stress pga det ikke er lenge til jeg skal reise, så vet ikke om jeg engang rekker å få innvilget visum tidsnok.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Jeg var i USA i 3 uker og måtte ha visum (det het noe på E. Tok et par minutter å fylle ut på nettet)
VanillaNinja Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Ja, men om man ikke kan svare nei på alle de spørsmålene, bes man kontakte ambassaden for å få en annen type "strengere" visum.
student21 Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Ja, men om man ikke kan svare nei på alle de spørsmålene, bes man kontakte ambassaden for å få en annen type "strengere" visum. Da har du jo svaret på ditt eget spørsmål. Dersom du vil til USA må du kontakte ambassaden og gjøre som de sier. Du kommer hvertfall ingen vei uten visum.
Gjest Galithralia Skrevet 12. januar 2011 #7 Skrevet 12. januar 2011 Du slipper ikke inn i landet hvis du ikke har visum..så det eneste alternativet du har hvis du vil til USA er å dra til ambassaden deres
Brunhilde Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Du slipper ikke inn i landet hvis du ikke har visum..så det eneste alternativet du har hvis du vil til USA er å dra til ambassaden deres Dette stemmer ikke. Se her.
Gjest Galithralia Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Dette stemmer ikke. Se her. Det gjelder jo hvis du får den godkjenningen via nettet Eta eller hva den heter. TS kan jo ikke det fordi hun ikke kan svare nei på alle spørsmålene som stilles..
Brunhilde Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Det gjelder jo hvis du får den godkjenningen via nettet Eta eller hva den heter. TS kan jo ikke det fordi hun ikke kan svare nei på alle spørsmålene som stilles.. Aha. Jeg oppfattet ditt svar som generelt, ikke som spesielt rettet til ts. Beklager.
student21 Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 Dette stemmer ikke. Se her. I sommer kom hvertfall ikke jeg noen vei uten elektronisk visa. Vet dette fordi de sjekket passet mitt veldig grundig siden jeg hadde en del stempler og lignende etter års-visumet jeg fikk av ambassaden da jeg jobbet der for et par år siden. Så de prøve å forklare meg at jeg fikk ikke komme inn i landet med det visumet siden det hadde "gått ut på dato".. Selvfølgelig ordnet alt seg da de såg at jeg hadde elektronisk visum fra ESTA (eller hva de heter på nett).
Brunhilde Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 I sommer kom hvertfall ikke jeg noen vei uten elektronisk visa. Vet dette fordi de sjekket passet mitt veldig grundig siden jeg hadde en del stempler og lignende etter års-visumet jeg fikk av ambassaden da jeg jobbet der for et par år siden. Så de prøve å forklare meg at jeg fikk ikke komme inn i landet med det visumet siden det hadde "gått ut på dato".. Selvfølgelig ordnet alt seg da de såg at jeg hadde elektronisk visum fra ESTA (eller hva de heter på nett). Eh... Visa Waiver betyr at man er fritatt for å søke visum, det du får er ikke et elektronisk visum, det er en elektronisk bekreftelse på at du kommer under "visa waiver programme"...
VanillaNinja Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 greia er at ifølge politiet så har jeg nå et plettfritt rulleblad utad. Det har jeg jo et stemplet bevis på. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg må skaffe meg visum på den tungvinte måten når jeg ifølge papiret ikke har noe å vise til. Jeg vet jo selv at jeg for mange år siden fikk en bot, men det vet jo ikke de. Politiet har tydligvis også valgt å holde dette skjult. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke tar det med på attesten når det er visum jeg søker til og de er klar over de strenge kravene. Burde ikke politiet opplyse om sånt?
Gjest Galithralia Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 greia er at ifølge politiet så har jeg nå et plettfritt rulleblad utad. Det har jeg jo et stemplet bevis på. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg må skaffe meg visum på den tungvinte måten når jeg ifølge papiret ikke har noe å vise til. Jeg vet jo selv at jeg for mange år siden fikk en bot, men det vet jo ikke de. Politiet har tydligvis også valgt å holde dette skjult. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke tar det med på attesten når det er visum jeg søker til og de er klar over de strenge kravene. Burde ikke politiet opplyse om sånt? Kan du da svare nei på alle spørsmål? Hvis du ikke kan det så må du uansett til ambassaden, du har jo allerede vært i kontakt med dem. Og da kan det være at du blir nektet den tillatelsen via nettet, og uansett må innom Oslo
VanillaNinja Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 nei, det kan jeg ikke. ja, det er mulig jeg blir nektet..aner ikke om de har satt meg opp på ei svarteliste nå eller hva de har gjort. Når jeg spurte de sa de at det er opp til meg om jeg vil skaffe meg visum eller ikke, men at de anbefaler at jeg gjør det. Problemet er at jeg har dårlig tid, og jeg vet at det ofte tar flere måneder å få innvilget visum så jeg vet ikke om jeg rekker det før jeg drar.
Gjest Galithralia Skrevet 12. januar 2011 #16 Skrevet 12. januar 2011 nei, det kan jeg ikke. ja, det er mulig jeg blir nektet..aner ikke om de har satt meg opp på ei svarteliste nå eller hva de har gjort. Når jeg spurte de sa de at det er opp til meg om jeg vil skaffe meg visum eller ikke, men at de anbefaler at jeg gjør det. Problemet er at jeg har dårlig tid, og jeg vet at det ofte tar flere måneder å få innvilget visum så jeg vet ikke om jeg rekker det før jeg drar. Alternativene du har enten å prøve deg på den på nettet, hvis den blir avvist - da må du enten prøve å få et raskt visum. Eller så må du bli hjemme Jeg ville ha ringt dem og forklart situasjonen på tlf - og tatt det derifra.
VanillaNinja Skrevet 12. januar 2011 #17 Skrevet 12. januar 2011 Ja, det er mulig jeg tar en telefon til dem i morgen. Har også sendt en mail til politiet for å høre hva de mener om saken. Forelegget mitt er jo ikke akkurat av internasjonal karakter så kan ikke forstå at interpol eller andre utenlandske myndigheter har fått greie på saken. Dette er jo bare småtteri, jeg er verken terrorist eller smugler Jeg kan ikke forstå at jeg kan bli nektet innreise når politiet skriver i attesten min at jeg har et rent rulleblad.
Gjest Galithralia Skrevet 12. januar 2011 #18 Skrevet 12. januar 2011 Ja, det er mulig jeg tar en telefon til dem i morgen. Har også sendt en mail til politiet for å høre hva de mener om saken. Forelegget mitt er jo ikke akkurat av internasjonal karakter så kan ikke forstå at interpol eller andre utenlandske myndigheter har fått greie på saken. Dette er jo bare småtteri, jeg er verken terrorist eller smugler Jeg kan ikke forstå at jeg kan bli nektet innreise når politiet skriver i attesten min at jeg har et rent rulleblad. Hehe jeg håper det ordner seg! Har selv planer om å reise dit i slutten av mars, men har allerede hørt at de kan være litt vanskelige når man lander og må gjennom passkontrollen. Håper det ordner seg i hvertfall!
VanillaNinja Skrevet 12. januar 2011 #19 Skrevet 12. januar 2011 takk! Det kjipe er at de jeg reiser med har no idea, og ikke har jeg noe særlig lyst til å bli avslørt heller. Jeg hadde tidligere fylt ut det spørreskjemaet en må gjøre før en bestiller time hos ambassaden. Problemet er at de stiller alle slags spørsmål. Spesielt vanskelig var det da de spurte om hvor vi skulle bo og navn og adresse osv til der vi skal oppholde oss. Problemet er at vi skal på ferie og tar alt som det kommer, så jeg måtte bare finne på noe å skrive, fant et random hotel i området og brukte adressen til det. OMG så håpløst. Jeg håper virkelig jeg slipper styret med å søke visum for mange av spørsmålene er helt idiotiske å svare på når man skal på "tar det som det kommer tur"
Brunhilde Skrevet 12. januar 2011 #20 Skrevet 12. januar 2011 Hehe jeg håper det ordner seg! Har selv planer om å reise dit i slutten av mars, men har allerede hørt at de kan være litt vanskelige når man lander og må gjennom passkontrollen. Håper det ordner seg i hvertfall! Det kan ta litt tid å komme gjennom passkontrollen på grunn av kø, men ellers pleier de ikke å være vanskelige bare for å være det. De sjekker passet nøye, og du skal avgi fingeravtrykk og fortelle hva du har tenkt å gjøre i USA, men stort verre enn det er det faktisk ikke. God tur til dere begge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå