Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #1 Del Skrevet 21. oktober 2003 Nå er det jo blitt slik at fedre som betaler bidrag,betaler mindre dersom han har barnet mer... Det jeg har oppdaget er at mødrene synes ikke lenger det er så viktig at barnet er hos far så mye,for da kan de risikere at bidraget ikke blir like mye...altså kan det virke slik at pengene er viktigst her! Har dere noen erfaringer med dette selv eller fra andre?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 21. oktober 2003 #2 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg har indirekte erfaring - da jeg er stemor :D For oss ble det enklere med de nye reglene. Vi har nemlig Knotten ganske mye. Tidligere var det nok viktig for mor at vi ikke hadde ham mer enn 40%, for da ville hun blitt bidragspliktig til mannen også (om jeg har forstått det rett), og det ønsket hun IKKE. Så vi balanserte for å runde under 40%. Nå er det ikke store forskjellen for BM (i vårt tilfelle) om vi har Knotten 40 eller 50%, så det er blitt mye greiere :D :D :D . Dette bør ikke være noe problem dersom BY er flink til å delta i ekstraordinære kostnader, slik ordningen er ment. Om BM og BY ikke kan samarbeide, vil alle bidragsordninger kunne skape konflikter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 21. oktober 2003 #3 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg for min del løper like mye etter far nå som før for at han skal gidde å sette opp en avtale.... Han vil nemlig ikke at jeg skal legge beslag på all hans fritid.... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #4 Del Skrevet 21. oktober 2003 Han vil nemlig ikke at jeg skal legge beslag på all hans fritid.... :o :o Beslag på hans fritid??? Herregud er det ikke hans barn også da?? Rist han for meg Tex!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 21. oktober 2003 #5 Del Skrevet 21. oktober 2003 Moren til de barna jeg er stemor til, nekter å sette opp samværsavtale, og nekter å oppgi antall dager samvær. Kun fordi hun nå får 1500,- mer enn hva hun ville fått hvis hun hadde fulgt reglene. Trygdekontoret hører kun på mor, så i dette tilfellet har ikke far noe han skulle gjort. I utgangspunktet kan alle bidragsmottakere si at bidragsyter ikke har samvær og dermed få fullt bidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 21. oktober 2003 #6 Del Skrevet 21. oktober 2003 Vi sliter med det samme som @lfa. :cry: Ingen samværsavtale fordi mor vil ha mest mulig penger. :evil: Irriterer meg grønn at slike personer i det hele tatt får ha ansvar for barn så lenge de ikke vil barnets beste, men kun ser etter mest mulig penger. *argh* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 21. oktober 2003 #7 Del Skrevet 21. oktober 2003 :o Beslag på hans fritid??? Herregud er det ikke hans barn også da?? Rist han for meg Tex!! Gladelig. Tenk å være så teit.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 22. oktober 2003 #8 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg for min del løper like mye etter far nå som før for at han skal gidde å sette opp en avtale.... Han vil nemlig ikke at jeg skal legge beslag på all hans fritid.... :o Jeg har sluttet å løpe etter far, for jeg brukte for mye energi på det. Den dagen jeg sluttet, sluttet han å vise interesse også, og nå er det 3 år siden gutten har sett sin far Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 22. oktober 2003 #9 Del Skrevet 22. oktober 2003 Så har du den andre siden: Vi har et forlik hvor samværet er spesifisert. Far følger ikke opp, det reelle samværet har det siste året vært nærmest 0, mens iflg. avtalen er det 9 -13 dager pr. mnd. Hva tror derer trygdekontoret legger til grunn? Det som er sant, eller det som står skrevet? Og hvem går det utover, i betydningen "nei, det har vi nok ikke råd til"? Det nye regelverket er helt hårreisende dårlig, og noe av det verste med det er faktisk at det 1) legger opp til mye ufred mellom partene og 2) i svært mange tilfeller overfører hele den økonomiske forsørgelsesbyrde på den med hovedomsorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 22. oktober 2003 #10 Del Skrevet 22. oktober 2003 Mamma'n til mine stebarn har holdt igjen på mer samvær pga penger lenge, hun... (var snakk om at en av ungene på papiret skulle bo hos sambo, men da hun fant ut at hun ville miste barnetrygd osv var det ikke snakk om). Jeg tror ikke det blir enklere å få flere netter pr mnd nå som bidraget faktisk bestemmes til en viss grad av mengden samvær. Men altså: mor i vårt tilfelle har vært opptatt av penger lenge - tviler på at det blir noe mindre nå. Hun er overbevist om at ungene har det flott hos oss, men nekter å gå med på en avtale som innebærer mindre penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2003 #11 Del Skrevet 22. oktober 2003 Bidrag kan forårsake mye rart.... Vet jo om en som sluttet i jobben også. Fint å kune leve på mor og far da. Var det voksne vi snakket om her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 22. oktober 2003 #12 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vi har laget en privat ordning der far betaler 1500,- i mnd. Da betaler jeg og samboer alt til barnet av ekstraordinere utgifter (bortsett fra det far kjøper og har til barnet hjemme hos seg selv) Enda ingen tar skade av at sønnen er oftere hos faren en annen hver helg så er han ikke der oftere.. Så kanskje det er en ide og lage en privat avtale (de nye reglene åpner for det) og da kan jo far ha barnet så mye som mulig uten at mor mister noe av pengene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 22. oktober 2003 #13 Del Skrevet 22. oktober 2003 Timien: man kan ikke lage et regelverk som kun fungerer for de som greier å lage en privat avtale! For noen av oss er dette faktisk en umulighet. Jeg blir faktisk mektig provosert av denne typen innlegg "ja, det er jo bare å lage en privat avtale...." Det har alltid vært lov. Det løser imidlertid ikke problemet med et bidragsregelverk som faktisk sier at samværsforelder IKKE har noe økonomisk ansvar for sine barn. Dessuten: syns du det er riktig at din nye samboer er med på å forsørge ditt barn, er ikke dette barnets fars plikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 23. oktober 2003 #14 Del Skrevet 23. oktober 2003 I vårt tilfelle har BY hatt ca 24 timer samvær tilsammen på 7 år........ Enda prøver han å få reduser bidraget ytterligere. Jeg har forsøkt å få han til å ha kontakt med barnet, og tror jeg faktisk hadde betalt han om han ville! men den gang ei........ De nye reglene har i vårt tilfelle gjort at en som ikke bruker verken tid eller tanker på barnet sitt, nå også kan bruke mindre penger på henne..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest timien (ulogga) Skrevet 23. oktober 2003 #15 Del Skrevet 23. oktober 2003 Timien: man kan ikke lage et regelverk som kun fungerer for de som greier å lage en privat avtale! For noen av oss er dette faktisk en umulighet. Jeg blir faktisk mektig provosert av denne typen innlegg "ja, det er jo bare å lage en privat avtale...." Det har alltid vært lov. Det løser imidlertid ikke problemet med et bidragsregelverk som faktisk sier at samværsforelder IKKE har noe økonomisk ansvar for sine barn. Dessuten: syns du det er riktig at din nye samboer er med på å forsørge ditt barn, er ikke dette barnets fars plikt? Ja det var mye å bli provosert over :-? Før kunne man ikke lage en priv ordnoing uten at mor mistet støtten sin fra trygdekontoret, det var det jeg mente. Og jeg mente og at det bare var ett forslag ingen universell lov som sa at akkurat DU måtte gjøre det, bare ett eksempel på noe som kan fungere for noen. Og ja jeg mener, og det gjør samboerten min og at klart han skal være med å forsørge mitt barn så lenge han bor sammen med oss. For her i huset gjør vi ikke forskjell på mitt og ditt! Nemlig!! Her forsørger alle alle og vi er lykkelig med det! Provosert nå eller?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 24. oktober 2003 #16 Del Skrevet 24. oktober 2003 1) De fleste alenemødre jobber, ergo blir det litt søkt å snakke om de som "mister støtten om de inngår privat avtale". Dette handler kun om de som mottar overgangsstønad. De fleste har med andre ord ALLTID kunnet inngå privat avtale. Skjønner? 2) Jeg syns det er feil holdning at "samboern skal forsørge mitt barn". Det er faktisk ditt og farens ansvar.... Men - det kan jo være vanskelig å skille de prinsipielle spørsmålene fra det som skjer i praksis. Jeg er klar over i at i praksis så vil et samboerskap medføre at den nye er med på barnas forsørgelse. Samtidig mener jeg at dette overhode ikke skal frita far for sitt forsørgeransvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 24. oktober 2003 #17 Del Skrevet 24. oktober 2003 1) De fleste alenemødre jobber, ergo blir det litt søkt å snakke om de som "mister støtten om de inngår privat avtale". Dette handler kun om de som mottar overgangsstønad. De fleste har med andre ord ALLTID kunnet inngå privat avtale. Skjønner? Ja men så snakka jeg på generelt grunlag og ikke for alle å en hver. Vanskelig? 2) Jeg syns det er feil holdning at "samboern skal forsørge mitt barn". Det er faktisk ditt og farens ansvar.... Men - det kan jo være vanskelig å skille de prinsipielle spørsmålene fra det som skjer i praksis. Jeg er klar over i at i praksis så vil et samboerskap medføre at den nye er med på barnas forsørgelse. Samtidig mener jeg at dette overhode ikke skal frita far for sitt forsørgeransvar. Jo for når han flytter i lag med meg og barnet mitt så blir vi tre en familie og det blir innmari tungvint vis vi alle skulle passe på hvem vi forsørget og hvem vi ikke forsørget. Litt av kosen med en familie er at man er sammen om sånt synes jeg. Faren gidder jeg ikke mase på, så enkelt er det. Man kan ikke flytte fjell så da går jeg heller rundt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 24. oktober 2003 #18 Del Skrevet 24. oktober 2003 Man kan ikke snakke på generelt grunnlag når det faktisk ikke er spesielt generelt! Det gir helt feil inntrykk å si at "med gammel bidragsordning kunne du ikke avtale selv" når poenget kun er at det BARE gjaldt de som mottar overgangsstønad. Men - ok - la det ligge. Jada, jeg skjønner faktisk både at bor man sammen så teller man ikke nødvendigvis kroner i forhold til hvem som betaler hva, og at man ikke orker å løpe etter en uvillig far. Igjen - det var prinsippet jeg reagerte på - hvem er det som faktisk har et forsørgeransvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 24. oktober 2003 #19 Del Skrevet 24. oktober 2003 Jeg har litt indirekte erfaring gjennom en mannlig slekning. Eksen hans lot han ikke ha deres felles datter like mye (annenhver uke), for da fikk hun mindre bidrag... Nå får han bare ha barnet annenhver helg. Syns reglene er litt teite, for de kan så lett misbrukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest timien (ulogga) Skrevet 24. oktober 2003 #20 Del Skrevet 24. oktober 2003 Kjære sissi. Beklager. Tror bare jeg gir opp å forklare hva jeg mente jeg. Men jeg stå for at for noen så kan det være greit å ha en privat ordning for da har mor ingen grunn til å holde igjen på at far skal ha barnet iallefall. Klart dette ikke funker for alle. Det skjønner da tilogmed jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå