Gå til innhold

Nettverksmarkedføring


Gjest *anonyma*

Anbefalte innlegg

I et selskap jeg har god kjenneskap til er det ingen tapere - så lenge de gjør det som må gjøres. Der er det flere forskjellige ting å tjene penger på. Og disse pengene kommer ikke bare fra medlemmene men også investeringer.

I tillegg kan man kjøpe vanlige varer og dermed spare penger på denne måten.

Ingen taper så lenge de ikke bruker masse penger på det og etterpå legger det på hylla.

Dette er mildt sagt vrøvl. Disse systemene er basert på at noen taper penger. Har de til og med innbilt deg at systemet tjener penger på substansielle "investeringer"...?

De varene man kan kjøpe, er tøysevarer, men like greit det, for det er ikke disse som genererer penger.

Dette er en form for spill, og kan ikke sammenlignes med vanlig forretningsvirksomhet. Litt fornøyelig å registrere at noen her er nærmest sakrale i sin tilbedelse av disse oppleggene.

Men det er ingen tvil om at noen har klart å skvise ut en hel del penger av disse pyramidespillene, men det har de gjort på bekostning av taperne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er mildt sagt vrøvl. Disse systemene er basert på at noen taper penger. Har de til og med innbilt deg at systemet tjener penger på substansielle investeringer...?

De varene man kan kjøpe, er tøysevarer, men like greit det, for det er ikke disse som genererer penger.

Dette er en form for spill, og kan ikke sammenlignes med vanlig forretningsvirksomhet. Litt fornøyelig å registrere at noen her er nærmest sakrale i sin tilbedelse av disse oppleggene.

Men det er ingen tvil om at noen har klart å skvise ut en hel del penger av disse pyramidespillene, men det har de gjort på bekostning av taperne.

Egentlig så gidder jeg ikke diskutere dette med deg. Men jeg må bare si at det for det første ikke er tøysevarer - det er alt fra tv'er, pc'er og reiser til hengekøyer. Helt vanlige varer som man uansett handler et annet sted.

For det andre: Det jeg driver med er heller ikke et pyramidespill. Pyramidespill går ut på at man tjener penger på å verve andre. Dersom du hadde meldt deg inn under meg hadde jeg ikke tjent et rødt øre!! Dermed - ingen pyramide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... bare en liten kommentar her ang tøysevarer...

Tupperware, Oriflame, Herbalife... dette er ofte typiske varegrupper når det kommer til MLM... om det er gode produkter eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men at det ikke er reelle produkter er i allefall ikke sant.

Det er utrolig mye innenfor nettverksmarkedsføring, og et selskap med fiktive aksjer ville jeg ikke vært med i, men jeg jobber med mlm selv, og står veldig inne for de produktene jeg selger.

I dag har jeg lagt inn to nye personer i systemet under meg, tjente ikke en krone på det faktisk... det er ikke sånn mlm fungerer (da blir det pyramidespill)

Jeg tjener penger på at vanlige mennesker handler de produktene selskapet jeg jobber i selger, så legne de blir solgt av personer som er i mitt nettverk.

Noen vil kanskje si det er spekulativt, men så lenge ingen må investere en krone i noe som ikke er salgbart, og som kunden vil ha, har ikke jeg betenkeligheter med dette.

Om en person finner ut at han/hun ikke vil være med, slutter denne bare å selge produktene, ingen taper på det utenom personen selv...

MLM har et dårlig rykte blandt mange, og mye av det negative som skrives om vervebonuser, fiktive aksjer etc hadde nok holdt meg unna, om jeg ikke visste det jeg vet i dag.

Uvitenhet er roten til mange grunnløse kommentarer.

MLM fungerer på samme måte som det meste i samfunnet.

Handler du mat på RIMI, tjener de i kassa litt penger, butikksjefen tjener penger fordi kassadama tjener penger, regionssjefen tjener penger fordi mennesker handler i butikkene i hans region, og han som eier det hele tjener penger på alt som blir solgt i butikkene.MEN IKKE EN ENESTE PERSON TJENER PENGER BARE FORDI NOEN GÅR INNENFOR DØRENE I EN BUTIKK.....

MLM fungerer faktisk på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hentet fra networkmarketing.no

--------------------------------------------------------------------------------

Hva skiller nettverksmarkedsføring fra pyramidespill?

Skrevet av Dag R. Stenberg | Publisert 2001-05-24 15:02:29

Lurer du hva som skiller nettverksmarkedsføring fra såkalte pyramidespill? Mange bruker de to utrykkene om hverandre, men dette er en stor misforståelse.

Seriøse nettverksselskaper har flere ganger blitt beskylt for å drive med såkalte pyramidespill. For eksempel skrev Aftenposten i mai 2000 om "Pyramidespillet ingen vil stoppe". Her er det det største nettverksselskapet i Norge, Nature's Own som blir omtalt. Dette slo imidlertid store økonomiblad, som for eksempel Dine Penger, hardt ned på. De skrev at nettverksmarkedsføring er en seriøs bransje, som er i veldig stor vekst.

Faktisk er nettverksmarkedsføring den bransjen som vokser mest i verden!

Det er en vanlig reaksjon at folk når de først blir introdusert for nettverksmarkedsføring forbinder det med pyramidespill. Det er også et problem at de som driver med pyramidespill ofte hevder å drive seriøs nettverks-business, og da har det lett for å oppstå stor forvirring.

En felle?

En annen utbredt misforståelse er at nettverksmarkedsføring er noe man skal lokke andre inn i, for så å tjene penger på disse personene. Dette hadde kanskje vært en passende beskrivelse for et pyramidespill, men i nettverksmarkedsføring, er det ikke meningen å presse eller lokke folk inn, og man tjener ikke penger på personene. Dersom man har 100 stykker under seg som ikke kjøper noe, tjener man ikke penger. Har man derimot 100 stykker under seg som handler mye varer fra firmaet, tjener man mye penger. Altså tjener man penger på vareomsetningen, som i et hvilket som helst annet firma.

I et pyramidespill er medlemmenes inntekt avhengig av hvor mye penger det kommer inn fra nye medlemmer. De blir lurt til å betale et beløp og de blir lovet enorm rikdom etter kort tid, og med liten innsats. Disse pyramidespillene er ulovlige i de fleste land med unntak av blant andre Tyskland.

Like muligheter

Nettverksmarkedsføring er riktignok bygget opp etter pyramideprinsippet, men det må for all del ikke forveksles med pyramidespill! Enhver organisasjon eller bedrift er bygget opp etter dette prinsippet der en sjef sitter på toppen. Under sjefen sitter underdirektører etterfulgt av avdelingsledere, og til slutt i ”pyramiden” sitter arbeiderne på gulvet. Noe av det som gjør nettverksmarkedsføring spesielt er at alle har like muligheter til bygge en egen millionbutikk takket være meget enkle franchising-systemer firmaene har. Det er ikke personen som sitter på toppen som tjener mest penger, som i et de fleste firmaer. I nettverksmarkedsføringsbransjen kan en person starte opp og tjene mer penger enn alle personene som er over han eller henne i nettverket. Det er vel ikke så lett for en arbeider å tjene mer enn sjefen sin!? Hvor mye hver enkelt person tjener, avhenger altså av den enkelte sin innsats. Dette gjør nettverksmarkedsføring veldig rettferdig og det har av den grunn fått tilnavnet "folkets franchise”.

Hvordan skille seriøse nettverksselskaper fra useriøse og ulovlige pyramidespill?

Direktesalgsforbundet har satt opp 10 punkter som skiller nettverksmarkedsføring fra ulovlige pyramidespill: (Følgende punkter beskriver et pyramidespill)

Provisjoner blir utbetalt for verving av nye distributører og ikke på basis av varesalg

Det er mulig å kjøpe seg inn i enkelte posisjoner for å oppnå rettigheter

Selskapet har ingen eller kun symbolske produkter for salg

Muligheten er tilstede for å tape større beløp som er innbetalt til selskapet

Startpakke/inngangspremie er ofte uforholdsmessig høy

Distributøren har ingen eller meget dårlige returmuligheter

Selskapet forlanger deltagelse på uforholdsmessige dyre kurs eller kjøp av dyre trykksaker

Distributøren kan ikke slutte når som helst uten avgifter eller annen straff

Pengestrømmen genereres oppover i systemet

Ledelsen taler om å tjene mye penger på kort tid uten særlig innsats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser den smule forskjellen på f eks WGI, hvor alt er fiktivt, og andre systemer hvor man kjøper en "varepakke".

Men "problemet" for de sistnevnte er at det ikke er reelt og normalt varesalg, med gjenkjøp osv som foregår. Produktene selges ikke pga sin egenverdi, men pga av at folk må kjøpe "varepakker" for å få titelen "distributør", slik at de kan selge disse varepakkene også til andre som vil bli distributører... Det reelle forbruket ute i markedet av produktene, er minimalt.

Det ligger mange slike varepakker slengt rundt omkring hos folk som lot seg lure, og som i ettertid innrømmer sin dumhet.

Oppegående mennesker utnytter/presser ikke slekt og venner til slikt, uten at det har en høy moralsk pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen steder kan man faktisk bli distributør uten å betale for det, med fordelene det fører med seg...

Og at noen selskaper har noe som kan minne om abonement er riktig, men det gjelder ikke alle.

Om det å bli forhandler av produktene uten at det koster noe, at man ikke forplikter seg til noe etter å ha blitt forhandler heller, det ser ikke jeg på som problematisk...

Men mange forskjellige løsninger på varekjøp rundt omkring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den smule forskjellen på f eks WGI, hvor alt er fiktivt, og andre systemer hvor man kjøper en "varepakke".

Men "problemet" for de sistnevnte er at det ikke er reelt og normalt varesalg, med gjenkjøp osv som foregår. Produktene selges ikke pga sin egenverdi, men pga av at folk må kjøpe "varepakker" for å få titelen "distributør", slik at de kan selge disse varepakkene også til andre som vil bli distributører... Det reelle forbruket ute i markedet av produktene, er minimalt.  

Det ligger mange slike varepakker slengt rundt omkring hos folk som lot seg lure, og som i ettertid innrømmer sin dumhet.

Oppegående mennesker utnytter/presser ikke slekt og venner til slikt, uten at det har en høy moralsk pris.

Har ingen varer liggende gjemt i skuffer og skap, har heller aldri vært nødt å kjøpe varer jeg ikke har bruk for. Jeg bestiller varer to ganger i mnd, fordi kundene mine bestiller av meg. Innimellom må jeg bestille oftere.... Har faktisk over 30 reelle kunder som har et reelt forbruk av varer, de kommer igjen opptil flere ganger i mnd og vil ha varer.

Når det kommer til slekt og venner, så har en del av dem blitt kunder helt frivillig, og noen har også ville høre om muligheten jeg så tydelig har fått... *ss* Ser ikke noe umoralsk i det.

Om noen skulle bli forhandlere, og bestille varer, så kan de sende alt tilbake innen et halvt år om de ikke er fornøyd... hva taper man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...