Gjest Sur Skrevet 21. oktober 2003 #1 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg har en sønn som ikke har så mange plikter. men en av pliktene han har er å gå ut med søpla. I dag da jeg åpnet ytterdøra (bor i blokk) sto det to søppelposer utenfor døra. Jeg hadde ikke satt de der. Roper på ungen. Han hadde ikke satt de der. Etter et "nåde deg hvis"-blikk og noen formaninger om at ærlighet varer lengst kommer innrømmelsen, han hadde ikke satt de i søppelcontaineren, men gjemt de under ei trapp i bygget. Med andre ord hadde noen ANDRE funnet de og satt de utenfor døra vår. Jeg vurderer å la ham ta en dør til dør aksjon der han beklager sin ugjerning. Ukepenger kan han ihvertfall se lenge etter denne uka. og neste uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 21. oktober 2003 #2 Del Skrevet 21. oktober 2003 Hvor gammel er han da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #3 Del Skrevet 21. oktober 2003 Han er ni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 21. oktober 2003 #4 Del Skrevet 21. oktober 2003 Ok. Null lommepenger og tv på en ukes tid. Det verste er å lyve for mamma...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #5 Del Skrevet 21. oktober 2003 Null tv på en ukes tid vil være å straffe mamma. Tror heller vi sier null data på en ukes tid... Og daglig søppelplikt fra nå av. Slik at han lærer ruten til containeren utenat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #6 Del Skrevet 21. oktober 2003 jøss,så streng du er da!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 21. oktober 2003 #7 Del Skrevet 21. oktober 2003 jøss' date='så streng du er da!!! [/quote'] streng?? synes ikke det jeg.. det å lyve til foreldrene bør ikke være en "pytt-sann"-sak.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #8 Del Skrevet 21. oktober 2003 Blåveis.. Det var nok ironi, skal du se... Kan uansett si at en uke uten data kommer til å svi godt for den lille nerden, adskillig mer enn en uke uten data. Dessuten, når jeg har gitt ungen en påminnelse om "ærlighet varer lengst"-regelen, og han DA forteller sannheten, så vinner han litt på det. Skrøner han derimot etter påminnelsen, så er hundre og ett ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #9 Del Skrevet 21. oktober 2003 jeg som skrev i sted at jeg synes det er strengt...jepp det mener eg!Er enig i at han burde få en straff,men er ikke enig at han må gå fra dør til dør..som nevnt,og at han skal straffes i en uke,synes jeg er vel drøyt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #10 Del Skrevet 21. oktober 2003 jeg som skrev i sted at jeg synes det er strengt...jepp det mener eg!Er enig i at han burde få en straff' date=men er ikke enig at han må gå fra dør til dør..som nevnt,og at han skal straffes i en uke,synes jeg er vel drøyt!! Tok du det seriøst? Ny plan: Gapestokk utenfor søppelskuret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 21. oktober 2003 #11 Del Skrevet 21. oktober 2003 Nå går jeg litt surr i alle gjesten her, men uansett - Syns det er drøyt å straffe i en uke. (Klarer du virkelig å gjennomføre det, forresten)? Er det ikke bedre å snakke ordentlig med ham, fortelle hvorfor det er viktig at du som mor kan stole på ham, etc.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #12 Del Skrevet 21. oktober 2003 Er det ikke bedre å snakke ordentlig med ham, fortelle hvorfor det er viktig at du som mor kan stole på ham, etc.? Tror du alvorlig talt at jeg ikke gjør det?? Og, finnes det et barn på jord som har vondt av en uke uten data? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loom Skrevet 21. oktober 2003 #13 Del Skrevet 21. oktober 2003 Trusler om straff som ikke gjennomføres av mamma er veien til å få en enda mer ulydig unge... Forslag: når episoden har lagt seg litt (følelsesmessig) hos dere begge, kan dere sette dere ned og snakke om det. Fortell gutten at det med søpla ikke har fungert slik som du hadde tenkt. Si at det er dumt at det blir bråk og krangel ut av situasjonen. Lag en skriftlig regel som fremstår som morsom, og ikke minst når og hvordan det å gå ut med søpla skal se ut (den skal bæres til containeren, ikke under trappa o.s.v.). Vis han veien om nødvendig. Så kan du jo på slutten av regelen skrive noe om at dersom han ikke klarer det, så.... Husk at når du sier uten data i ei uke, så må du passe på 1) får han brukt dataen når du er utenfor hjemmet? 2) hva bruker du som konsekvens dersom han ikke klarer å bære ut søpla to dager uti den uken hvor han allerede er uten data? Jeg har også sans for belønning dersom han faktisk klarer å gjøre dette slik dere har avtalt. Hele poenget mitt er at du kan hjelpe han til å bli flink. Ved en regel vil også han få valg: går jeg ut med søpla, får jeg eks. være med å lage mat (hvis han liker det), gjør jeg det ikke, så vet jeg konsekvensen. Rettferdig for han, og enkelt for deg - da vet du hva du skal gjøre neste gang det skjærer seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #14 Del Skrevet 21. oktober 2003 Trusler om straff som ikke gjennomføres av mamma er veien til å få en enda mer ulydig unge... Forslag: når episoden har lagt seg litt (følelsesmessig) hos dere begge, kan dere sette dere ned og snakke om det. Fortell gutten at det med søpla ikke har fungert slik som du hadde tenkt. Si at det er dumt at det blir bråk og krangel ut av situasjonen. Lag en skriftlig regel som fremstår som morsom, og ikke minst når og hvordan det å gå ut med søpla skal se ut (den skal bæres til containeren, ikke under trappa o.s.v.). Vis han veien om nødvendig. Så kan du jo på slutten av regelen skrive noe om at dersom han ikke klarer det, så.... Husk at når du sier uten data i ei uke, så må du passe på 1) får han brukt dataen når du er utenfor hjemmet? 2) hva bruker du som konsekvens dersom han ikke klarer å bære ut søpla to dager uti den uken hvor han allerede er uten data? Jeg har også sans for belønning dersom han faktisk klarer å gjøre dette slik dere har avtalt. Hele poenget mitt er at du kan hjelpe han til å bli flink. Ved en regel vil også han få valg: går jeg ut med søpla, får jeg eks. være med å lage mat (hvis han liker det), gjør jeg det ikke, så vet jeg konsekvensen. Rettferdig for han, og enkelt for deg - da vet du hva du skal gjøre neste gang det skjærer seg Beklager, men dette blir, for meg/oss, for.. dumt. Når følelsene har lagt seg? Bråk og krangel? Ved konfrontasjonen var jeg streng og (naturligvis) irritert. Da han var gått på skola var jeg sur. Da han kom hjen fra skola gjentok jeg deler av samtalen fra i morges, og gjorde rede for konsekvensene. Han har godtatt at det ikke blir noe data før mandag. Han er litt flau fordi det var en annen beboer i bygget som måtte "ta seg av" vår søppel, og vet meget vel at den latmanns-strategien ikke lønnet seg. Den eneste grunnen som skulle gjøre at han ikke "klarer" å ta ut søpla når jeg ber ham om det, er et brukket ben, eventuelt at der ikke er noe søppel å bære ut. Sorry, men hadde jeg tatt i bruk dine (sikkert gode for andre, med yngre barn), eksempler, så ville det nok ha FØRT til krangel og sure miner. Og akkurat nå sitter ungen fornøyd bak ryggen min og knasker på en skinkeskive Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loom Skrevet 21. oktober 2003 #15 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg vurderer å la ham ta en dør til dør aksjon der han beklager sin ugjerning. Null tv på en ukes tid vil være å straffe mamma. Tror heller vi sier null data på en ukes tid... Og daglig søppelplikt fra nå av. Slik at han lærer ruten til containeren utenat. Ved konfrontasjonen var jeg streng og (naturligvis) irritert. Da han var gått på skola var jeg sur. Da han kom hjen fra skola gjentok jeg deler av samtalen fra i morges, og gjorde rede for konsekvensene. For meg virker det som om at søppelbæringen som ikke fungerte i dag, førte til unødig mye surhet og for strenge konsekvenser... Han er bare ni år og trenger hjelp til å finne ut av hvordan ting fungerer. Og jeg tror neppe det blir siste gang du opplever at han vil snike seg unna / lure deg / være uærlig... Unger er søte, lure og kjappe. I sitt forsøk på å finne ut av verden, kan det hende det lønner seg for foreldre å være litt i forkant. Ja, jeg mente når bråk og krangel hadde lagt seg. Enhver vet jo at i slike situasjoner kan man være "for streng" og si ting man ikke mener... Håper dere finner en måte som funker for dere. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #16 Del Skrevet 21. oktober 2003 Unødig mye surhet? -Aha. Noterer meg at det skal smiles hele tiden, og aldri anvendes streng tone. Heller ikke være sur når man sitter alene hjemme. Nei nei. For strenge konsekvenser? -Noterer at det å ikke få sitte på data i en uke var grusomt strengt. Lære hvordan ting fungerer? -noterer at.. Eller nei. Han VET hvordan dette fungerer, nemlig: "Snik deg unna og forvent dårlig samvittighet, null data, og en mamma som reagerer" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke så veldig sur Skrevet 21. oktober 2003 #17 Del Skrevet 21. oktober 2003 Ok, Loom, nå får jeg nesten litt dårlig samvittighet.. Skal legge godviljen til, nå. Jeg skjønner jo at du bare ville hjelpe, komme med tips. Men, saken er at dette ikke har ført til konflikt her i hjemmet, ingen krangel, ingen sure miner. Bare oppklaring, dårlig samvittighet, og enkle konsekvenser som er godtatt uten problemer. Hadde dette ført til bråk, så kunne sikkert tipsene dine vært til nytte, men, de passer overhodet ikke for min niåring. Hovedintensjonen med hoved innlegget var bare å få prustet ut litt i det små, der og da, og da mest med tanke på at noen i bygget vårt tenker sitt om oss, og vår søppelsortering. (Og, det med dør-til-dør-aksjonen var altså en spøk. Ja, det var forresten gapestokken også. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnete Skrevet 22. oktober 2003 #18 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg likte veldig godt fremgangsmåten og tankegangen din Loom, og skal lagre den i bakhodet til eget senere bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 22. oktober 2003 #19 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg synes også dette er strengt. Han er ni år og du må kanskje lære deg å se igjennom fingrene når sånne mindre viktige ting skjer. La han få litt pusterom. Jeg sier dette fordi jeg var helt lik selv med sånne småting og det får jeg igjen for i dag med tenåringen min. Gnålet fra mamma har de hørt i så mange år at de slutter å bry seg så veldig. Om han knuser ruter,kaster egg på veggene,punkterer sykler eller slår unger så hadde jeg kanskje skjønt hvorfor du vurderer en dør til dør aksjon der han må be om unnskyldning og samt dra inn lommepengene. Men dette var for lite til å få en så streng straff. Mye er min egen feil og jeg har lært av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2003 #20 Del Skrevet 22. oktober 2003 Men fred og bevares, hvor mange ganger skal jeg gjenta at dør-til-dør-aksjonen var en spøk?? Det er jo egentlig rart at ingen har reagert på gapestokken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå