Gå til innhold

Mitt sitt hjørne :)


Jaenelle

Anbefalte innlegg

Her skal jeg bygge og her skal jeg bo!

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på noen andre forum dagbøker, og aner egentlig ikke hva folk pleier å skrive i en, men jeg prøver :fnise:

Et nytt år, og nye muligheter, og jeg har (som de fleste andre) noen nyttårsforsetter jeg skal prøve å holde meg til (sammen med samboeren min).

1. Holde leiligheten ryddig på løpende bånd (skitne fat skal ikke mellomlande på kjøkkenbenken, men gå rett i oppvaskmaskinen :gjeiper: )

2. Bruke mindre penger!

3. Trene og bli sunnere.

4. Være mer med vennegjengen (har en tendens til å ikke orke dersom det f.eks regner :sjenert: )

Ja, jeg vet. Hvor klisjè kan det bli, men men!

Jeg har faktisk en del planer og motivasjon for å klare å følge disse forsettene mine, og èn del av planen er faktisk å skrive dagbok slik at folk kan gi meg ris og ros etter hva jeg fortjener :fnise: Når jeg tidligere har prøvd meg på sånne stunt som dette (forsettene altså), så har jeg ikke klart den fullstendige omveltningen. Derfor var jeg lur og begynte på forsett 1 i desember og hittil har det gått veldig bra :enig:

Når det gjelder forsett 2 og 3, fikk vi i går en veldig god motivasjonskilde, nemlig at i sommer skal vi reise til Kapp Verde og besøke slekten til gubben!! Svigerfar er så snill at han betaler for både reise opp/ned samt opphold (Tanten til gubben eier 2 leiligheter som vi skal få bo i, så det blir mye billigere enn hotell) :jepp: Og 3 uker på stranda må nå kategoriseres som god motivasjon for å trene! :fnise: I tillegg er vi NØDT til å spare mye penger for å kunne betale husleie i sommer, ettersom det er stor mulighet for at jeg ikke får sommerjobb dersom jeg ber om 3-4 uker ferie :sjenert:

I går satt vi og lagde oss ett budsjett der vi bare har 2000 kroner mnd (60-65kr dagen) til å bruke på mat og 400 kroner mnd på gøy og fanteri (kino, alkohol etc). Målet er dermed å få spart opp 2000 kroner måneden som skal gå til husleie/ferie. Et slikt budsjett har vi klart å følge før, men det blir spennende å se om vi klarer det igjen nå :popcorn:

Når det gjelder å trene og bli sunnere; så er "målet" å gå ned fra 78 kg til 65 kg, men det virkelige målet er å bli sunnere og fastere i fisken :fnise: I dag tok jeg steget opp på min kjære Wii Fit som aldri er blitt brukt, for å få lagt inn vekt og kunne følge med på vektgraf, men også i håp om å faktisk bruke det :sjenert: Ellers er planen å begynne å trene på treningssenter for første gang i mitt liv. Har ikke fått begynt på det enda, fordi jeg venter på mitt kjære startstipend, og jeg vet enda ikke når jobb vaktene mine blir dette semesteret, så vet ikke når min(e) faste treningsøkt(er) blir enda. Men når jeg har funnet ut det, så er planen å finne meg en treningsbuddy. Har en i tankene; men hun vet det ikke selv enda :lur:

Ellers har jeg i dag fått kjøpt pensumsbøkene mine for semesteret og har begynt å lese første kapittel. Håpte å få lest ferdig kapittel 1 og 2 til første forelesning på onsdag, men da det er 120 sider så spørs det om det går så bra allikevel :skratte: Og ja, jeg var på Rema 1000 og kjøpte bananer til 10kr/kg og nakkekotteletter til 19.90,- for 1 kg! Hoho! spare spare! :fnise:

Ellers tenker jeg å legge ut f.eks billige oppskrifter og tips/triks eller lignende her, viss jeg klarer å finne noen vel og merke :gjeiper: Og tar gjerne imot triksetips dersom noen har klokskap å dele!

Jaja! Da har jeg begynt! Velkommen til mitt sitt hjørne! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå sitter jeg her med god nespresso kaffi og en halv banan. Jeg hadde egentlig mest lyst på 1 eller 2 av de supergode marengsene jeg bakte her for et stund siden :sjenert: Men! Dette var et godt alternativ synes jeg :gjeiper:

Etter å ha skrevet innlegget over kom jeg på at min oppfatning av å spise sunt kanskje er litt annerledes enn hos mange andre, rett og slett fordi jeg har spist som en gris hele livet :fnise: I tillegg er jeg veldig kresen, og spiser f.eks ikke grovbrød, løk, tomat eller noe som inneholder rømme :sjenert: Men hittil tror jeg det har gått bra! Jeg har spist Special K til frokost (med bananskiver oppi :sikle: ) istedetfor mine faste 3-4 loff skiver, og til middag spiser jeg bare 1 porsjon istedetfor 2-3 porsjoner :fnise: Jeg har også bare drukket vann (ingen brus eller saft engang!) bortsett fra til lunsj da jeg drikker appelsinjuice. Ellers har jeg prøvd å drikke te eller kaffi dersom det kribler etter noe småsnacks.

Når det gjelder trening, så har jeg vært flink og trent på Wii'en 25 minutter i går, og 32 minutter i dag! Og ifølge bodytesten hadde jeg gått ned 0.5 kg i går og 0.5 kg til i dag også. Så 1 kg lettere enn da jeg skrev første innlegg :danser: Men jeg kjenner det litt for godt i lårene, mistenker at jeg ikke har strekket ut skikkelig etterpå, så i morgen må jeg nok finne meg en liten snutt på youtube av typen "how to stretch out after workout" :tongue:

Nå henger forresten dette bildet på kjøleskapet mitt. God motivasjon!

http://www.capeverdeinvestors.co.uk/images/islands/6/1.jpg

Jeg ble ikke ferdig med å lese pensumet til første forelesning :( Jeg har fått lest ca. 75 sider av de 120 sidene, men nå er det jo en hel uke til neste forelesning, så satser på å få tatt det igjen :) Speaking of; tror jeg skal prøve å få lest litt nå faktisk! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, da blir det nok spist litt marengs i kveld allikevel, hadde helt glemt at svigermor har bursdag i dag :haar:

Men, siden jeg tar med meg en liten ladning opp til svigers, så betyr det at jeg ikke kommer til å spise alle selv i det lange løp :lur:

Skal prøve å spise bare en! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg klarte å spise bare èn marengs i går, men svigermor hadde jo handlet inn napoleonskake og berlinerboller og donuts og sånn tebrød ting med gult i midten! Og man kan da ikke være frekk heller, så jeg endte opp med å spise 1/2 donut, en 1/4 napoleonskake og 1 marengs :sjenert:

I dag stod det på Wii'en at jeg hadde gått ned 0.1 kg, så gikk iallefall ikke opp i vekt etter kakestuntet i går :tongue: Og i dag trente jeg faktisk i 40 minutter, og etter det brukte jeg WD TV til å finne stretching video på youtube, slik at jeg kunne se etter den på tv-en. Synes denne var ganske bra:

http://www.youtube.com/watch?v=JCg2UDQQPLI

I morgen skal vi endelig ut og kjøpe kjøkkenstoler + 1 hylle til kjøkkenet, noe jeg har ventet på siden vi flyttet inn i denne leiligheten i sommer. Gleder meg til å IKKE spise mat i sofaen foran TV'en :hoppe:

Nå skal jeg kose meg med resten av teen min og lese litt mer pensum :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært kjempelur!

Når jeg og sambo bestemte oss for at det ene nyttårsforsettet vårt skulle være å bli sunnere og slanke, så var det jeg som var skikkelig giret på det, og han følgte egentlig bare halvhjertet med. Selv om det tidligere alltid har vært han som har tatt initativ til slikt :tongue:

Men! Nå har jeg endelig klart å gi han skikkelig motivasjon! :jepp:

Jeg fant frem et bilde av han i bar overkropp fra sommeren før vi ble sammen, og hengte det på kjøleskapsdøren ved siden av bildet av Kapp Verde :lur: Jeg vet nemlig meget godt hvor motiverende de gamle bildene er for han (er som oftest de som har sparket i gang tidligere treningsforsøk (som jeg ikke har klart å følge :sjenert: )), og det funket! Han vil jeg skal printe ut ett til i lommebokformat som han kan se på hver gang han vurderer å kjøpe en bolle på 7eleven på vei hjem f.eks :fnise:

Jeg må innrømme at nå er jeg ganske spent her, i motsetning til meg har han nemlig gjort dette før. Bildet jeg har hengt opp er etter han trente og tok av 20 kg (nå har han derimot gått opp igjen 30 kg), og han kan være veldig bestemt og flink dersom han bare virkelig vil noe. Så får vi håpe at bildene i sommer blir av to slanke figurer tuslende på stranden sammen :yvonne:

Endret av Jaenelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjørte jeg sambo til legen fordi han har hatt sånn vondt i magen i de siste dagene, ser ut til at det er en infeksjon i tarmene, og det vil gå over av seg selv. Det kan være at han er blitt syk på grunn av vår tidligere svært usunne livsstil, så nå er vi ekstra motivert til å endre livsstilen vår!

Jeg fikk også handlet kjøkkenstoler og nye hyller til å ha på kjøkkenet, men vi glemte å kjøpe gipsfester til hyllene, så vi må vente med å henge de opp. Vi handlet også på Rema 1000 og fikk mye sunn mat til billig penge! Vi kjøpte 3 stappfulle poser og det kostet oss bare 350 kroner, deriblant hadde vi kjøpt 2 kg fryste kyllingfiletèr for 100 kr :jepp: Så i dag skal jeg lage kyllingravioli til middag, må innrømme at jeg er ganske spent på om jeg klarer det :tongue:

I går hadde vi forresten en kjempegod middag! Nakkekoteletter (ja, det skulle egentlig vært svinekoteletter, men budsjett først og fremst :sukk: ) + ovnsbakte gulrøtter og brokkoli + hjemmelaget potestappe (bare poteter og litt melk), og den eneste sausen var sitrondråper. Kjempegod middag! :jepp: Og til helgesnop (må jo ha litt :fnise: ) ble det 1 flaske lettbrus og 1 snopeting hver, hvor jeg valgte en 37 grams nidar melkesjokolade, og jeg har fortsatt halve igjen :lur:

Jeg trente ikke i går, fordi jeg hadde skikkelig hodepine. Men selv om jeg egentlig ikke hadde planlagt å trene hver dag, så fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet! Tar det som et godt tegn :tongue: Men i dag har jeg vært superflink! Jeg trente i 1 time + 10 min utstrekking (med youtube videoen)! :trene: Jeg hadde forresten gått ned 0.2 kg :)

Nå! Skal jeg kose meg med bok 6 i Wheel of Time serien :natti:

Endret av Jaenelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raviolien ble ikke vellykket :skratte: Jaja, bedre lykke neste gang kan man si :tongue:

I dag har jeg trent i 45 minutter og endelig fått lest ferdig det som var pensum til forrige forelesning. Så nå har jeg 3 dager på meg til å lese pensum til neste forelesning + pensum i faget mitt som har første forelesning denne uken :sukk:

Nye episoder med V var kommet ut, samt StarGate Universe, så nå skal jeg tilbake til sofaen og slappe av sammen med sambo :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg vondt i hodet igjen, så istedetfor å trene skikkelig spilte jeg balanse spillene til Wii Fit i 30 min istedet. Dette ganske så sent på kvelden (22-23 tiden?).

Jeg tok også min daglige Body Test så sent på kvelden, og den viste at jeg hadde gått opp 0.3 kg! Men det kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg veide meg sent på kvelden istedetfor på formiddagen som jeg pleier? Satser på det iallefall :sjenert:

I dag har jeg brukt mesteparten av dagen på pensumlesing. Ellers hadde vi møte på arbeidsplassen og jeg fikk heldigvis akkurat de vaktene jeg ville ha i år! :jepp: Nå blir det mest sannsynlig fast trening på treningssenter på onsdager, og ellers har jeg mulighet til å trene på mandager og torsdager. Det kan være at det blir litt lange dager med jobb og skole + trening, så om det blir trening de dagene får være litt opp til treningsbuddier tror jeg :fnise:

Og ingen trening i dag! Matpakken min var ikke helt god (brødet må nok hives ja :fnise: ) så jeg har vært ganske kvalm og tufs i kveld :spy: Da er det bedre å bruke tiden på WoW :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok trygt si at treningen (og dagbokskrivingen) ikke har vært helt på topp denne uken :sjenert:

Nå som studier og jobb har begynt igjen for fullt har det vært vanskelig å koordinere alt. Men jeg tror jeg har vært ganske flink med spisingen :) Jeg har dog ikke fått veid meg enda (gruer meg litt siden det gikk oppover sist gang), så jeg vet egentlig ikke hvor flink jeg har vært enda :tongue:

I forgårs var jeg på Geek Girl Dinner kveld med WoW som tema! Jeg tok med meg 2 venninner hvorav den ene ikke har spilt WoW før, så det var veldig gøy! Kvelden ble avsluttet på restaurant, og jeg bestilte faktisk kyllingspyd (riktignok marinert da :fnise: ) men føler det var bedre enn mange av alternativene :jepp:

I går hadde jeg en kjempelang dag på jobb, og når jeg kom hjem igjen begynte jeg å lage Oreo Dream Cake til bursdagsfeiring i helgen. Dette er første gang jeg har laget kaken alene (har pleid å assistere min søster som er ekspert på kaken :fnise: ), men håper og tror at det ble bra! Har ikke noe bilde her nå, men må nok nesten poste ett bilde av mitt fine mesterverk når jeg får tid! :jepp:

Ellers blir det spennende å se hvordan jeg klarer meg i helgen, det skal nemlig være 3 bursdagsfeiringer, og vi skal feire hos svigers fra i dag og ut til ettermiddag i morgen! Det blir nok mye kaker og snop, men håper jeg klarer å vise litt viljestyrke og ikke tar helt av :fnise:

Endret av Jaenelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg her på jobb og benytter en rolig stund til å skrive litt om hva som skjedde i helgen :enig:

Fredag lagde jeg og sambo ostesufflè til resten av besøket. Sufflèen datt litt sammen, men vi var ikke så flinke til å hugge inn med en gang maten var plassert på bordet, så det er godt mulig det var årsaken. Lagde for første gang dobbel porsjon i èn ildfast form, dessverre var den litt for bløt i midten, så til neste gang må den få stå i ovnen en liten stund til :jepp: Ostesufflèen var forresten en stor hit!

Og ikke minst Oreo kaken :lur: Den smakte aldeles nydelig, så den er jeg godt fornøyd med! Jeg klarte også å holde meg til bare noen få kakestykker :danse:

Utpå kvelden når alle barna hadde lagt seg, spilte vi Risk og drakk vin. De fleste takket for seg etter spillet, men vi var noen som tømte en flaske vin og en kartong, og satt til utpå natten og løste en del verdensproblemer :skaal:

Lørdagen hentet vi noen hvitevarer som svoger hadde reservert, og senere på dagen var det bursdagsfest for sambo sin niese. Enda mer kake og brus! :omg: Kvelden avsluttet vi med å se på gamle feriefilmer, bl.a fra en tur de tidligere har hatt til Kapp Verde samt den beryktede filmen fra sommeren '08 da sambo var rundt 25kg lettere :fnise: Og en ny flaske vin med svigermor :vin:

Søndagen skulle vi egentlig hjem litt tidlig og se film, men så ble vi invitert på kaffi og kake hos svigerinnen! :dåne: Noe som var veldig koselig :tongue:

Sambo fikk boka "Mat som Forbrenner Fett" av søsteren sin, som inneholder en matplan som skal følges, men vi skal ikke begynne å følge den helt enda. Først vil vi bli vant til å skulle spise generelt sett mindre og sunnere, slik at dersom vi ikke klarer å følge dietten, så faller vi tilbake til en sunn livsstil, og ikke tar en "ja men nå er det jo ødelagt uansett, så nå kan jeg likesågodt spise alt jeg vil allikevel".

:blink: Innlegget ble litt lenger enn planlagt ja...

Og forresten, jeg veide meg i dag tidlig, og har faktisk fortsatt å gå ned i vekt, til tross for fjellene med kake i helgen! :nigo:

Endret av Jaenelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering fra forrige helg;

Har klart å holde meg ganske bra med tanke på kostholdet, tatt med matpakke hver dag på jobb/skole og husket å spise mye frukt :)

Jeg har nå blitt medlem på treningssenter og onsdagen svømte jeg i 45 min, noe som var fantastisk deilig :jepp: Men, jeg fikk ganske vondt i kneet mens jeg svømte, og dagen etterpå var kneet helt ødelagt :sukk: Så neste gang må jeg nok prøve å variere litt mer på hvordan jeg svømmer, og så får vi se om det vil hjelpe :sjenert:

Det har skjedd mye denne uken, vært mye med venner og arbeidet med oppgave (nesten ferdig allerede og skal ikke inn før om 2-3 uker! :danse: ). Fredagen hadde vi avskjedskveld for en veninne som skal på utveksling, og vi spiste da på restaurant. Deilig hamburger og brownies til dessert :spise: Og så litt saltstenger og vin på kvelden. Lørdagen hadde jeg invitert en del venner opp i leiligheten på middag/spill og vors, noe som var veldig koselig! :biggrin: Middagen var hjemmelaget pizza av typen Chicago Style Deep Dish Pizza, og oppskriften kan dere finne her. Nam nam! :spise: Så ble det en del vin og litt lørdagssnacks, før det bar ut på byn og mye dansing til retromusikk (60-70-80-90 talls)!

Søndagen besøkte jeg min svigerinne og se hvor stor hun har blitt (6 uker igjen til termin!) og leke litt med niesen min. Som forøvrig hadde bakt deilige boller :sikle:

Før helgen hadde jeg gått ned til 75.9 kg, og i dag når jeg veide meg var jeg 76.1 kg, og så små endringer antar jeg kan være like mye vann i kroppen som annet?

Jeg merker at motivasjonen begynner å skrante litt nå, så får håpe at min kjære sambo klarer å motivere meg over denne lille humpen! Hvis ikke, så får vi håpe at denne dagboken klarer å motivere meg :kghjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært å trent på treningssenter sammen med en venninne. Hun er av typen som trener ofte og vet hva hun driver med, så det var veldig greit å ha henne med! Hun viste meg ulike øvelser og sjekket at jeg gjorde de riktig, så nå blir det forhåpentligvis ikke like skummelt å trene igjen, selv om jeg er alene :)

Jeg har også fått lest en del pensum i dag, og kjenner at motivasjonen har økt litt (for første gang på lenge), så håper det fortsetter slik! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag laget jeg en kjempegod minipizza til middag, så må nesten få skrevet ned oppskriften her :jepp:

Bunn:

Grove polarbrød :lur:

Saus:

Tomatpurè

Vann

En dæsj olje

Krydret med salt, oregano og basilikum

Fyll:

Stekt kyllingkjøttdeig med litt salt på, og saft fra lime.

Revet ost

nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har funnet mine faste treningsdager!

Mandag og onsdag trener jeg på treningssenter, og torsdag svømmer jeg :)

Det har fungert veldig fint denne uken, så håper at jeg kan fortsette sånn som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uken har begynt med spysyke her så har vært dårlig med trening, men vekten er på rolig vei ned allikevel.

Var jo valentines i går, så min kjære kjøpte Donald Pocket til meg og non stop is :sjenert: Så det har jo då blitt litt kosemat på en UKEDAG! :sjokkert: Men, siden det var valentines (og premiering i en landskonkurranse sambo er oppmeldt i!) sier jeg at det var lov :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...