Gå til innhold

Spise sunt = forstoppelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelp!

Begynte med mitt nyttårsforsett på mandag. Spise sunnere og begynne å trene igjen.

Måltidene:

Frokost - Banan og youghurt

Lunsj - 1 eller 2 knekkebrød med litt smør, salat, 1skinke, 1 osteskive og avokado eller rødløk og en halv appelsin eller eple

Mellommåltid - en eller annen frukt eller to halve

Middag - 200-250g hvitt kjøtt, grønnsaker (brokkoli, rosenkål, blomkål) et lite rundtskykke (graver ut innmaten og fyller det med salat, mais, løk, avokado e.l)

Mellommåltid/kvelds - En eller annen frukt eller to halve

Trener om morgenen eller ettermiddag og spiser som regel et knekkebrød eller frukt og youghurt etter treningen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det var enormt lite mat..

Skrevet

Syns du? Syns jeg eter hele tiden jeg :O

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det var lite mat, blir du mett?

For å forhindre forstoppelse må du også drikke mye. Tørket frukt hjelper på forstoppelse.

Skrevet

Jeg blir mett ja.

Drikker en god del. Går med nesten 1 liter vann bare på trening.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir mett ja.

Drikker en god del. Går med nesten 1 liter vann bare på trening.

Prøv med svisker.

Gjest Ruccola
Skrevet (endret)

Jeg får lettere forstoppelse av knekkebrød, ihvertfall i starten.

Drikk minst et stort glass vann sammen med knekkebrødene. Banan kan også vere forstoppende, ihvertfall om man liker de grønne. Jo gulere/brunere skallet er - jo bedre skal det vere for magen.

Husk at du omstiller magen din, det tar litt tid å komme over, spesiellt om du har forandret veldig mye ;)

Putt gjerne også litt havregryn eller linfrø i yogurten din :jepp:

Drikk vann, vann og vann! :)

Endret av Ruccola
Skrevet

Jeg ville fått problemer med magen om jeg hadde spist så mye frukt, du kan jo forsøke å bytte ut frukt med grønnsaker en ukes tid og se om det hjelper?

Skrevet

Du spiser svært lite, og ligger på ca 1200 kcal/4800 kJ i dagsinntak. Noe som er altfor lite, spesielt med tanke på at du trener i tillegg. Om dette er gjort med overlegg, eller om det er uvitenhet, er vanskelig å si, men jeg ville ha lagt til mye mer fiber i kosten. Frukt er sunt og godt, men det inneholder ikke all verdens med fiber sammenlignet med fullkorn, nøtter, bønner, linser, tørka frukt og rotgrønnsaker med skall på.

Gir du magen veldig lite å jobbe med så vil den gå i stå ,selv om det du spiser er sunt i seg selv. Meieriprodukter og kjøtt gir deg null i fiber, og det er derfor at et vettugt karbohydratopptak er viktig. Til frokost så kan du gjerne spise en grov musli, grove rundstykker eller havregrøt. Til lunsj så er bønnesalat, pastasalat laget av fullkornshvete, grov ciabatta etc godt og middag kan akkompagnieres med fulllkornsris, søtpotet, bønner, kikerter etc. Som snacks så er tørka frukt og nøtter supert, men husk at du alltid drikker godt med vann til fiberrike måltider og at du GRADVIS øker mengden fiber i kostholdet. Starter du ut med ertesuppe, sviskekompott og ratatouille, så vil tarmene dine ha trøbbel med å venne seg til å effektivt skule takle så mye bulk som skal gjennom mange meter før endestasjonen.

Sunne karbohydratkilder vil i tillegg gi deg mer overskudd under trening, siden det bygger opp dine glykogenlagre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...