Gå til innhold

Livsstilsendring - å halvere vekten sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil bare gi deg en stor :klemmer: TS! Masse lykke til!

Jeg har også bestemt meg for å gå drastisk ned i vekt, vekta stopper på ca 125 kg nå, er 178 høy. Vil ned til 75-80 kg, men er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Har et par mislykkede slankeforsøk bak meg, gikk ned 5-10 kg, sprakk og gikk opp igjen ganske fort. Vurderer EasyLife senteret her i Drammen nå, synes det virker bra, men er litt skeptisk etter at jeg hørte at de driver med måltidserstattere.

Jeg kjenner forresten igjen motviljen din mot mosjon - har litt samme greia selv, er litt for mange "velmenende" slektninger og venner som gjennom årene har slengt ut at "Det er jo bare å ta med seg bikkja på tur..." eller "Du får begynne å gå da vet du..." Jeg har prøvd, men mister fort motivasjonen og gir opp. Derfor tror jeg at denne gangen må jeg være en del av et organisert opplegg, så jeg blir fulgt opp og har noen som "pisker" meg... Nei, jeg får stoppe, vil ikke kuppe tråden din med mine bekymringer.

Lykke til:-)

Mvh Linda :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare gi deg en stor :klemmer: TS! Masse lykke til!

Jeg har også bestemt meg for å gå drastisk ned i vekt, vekta stopper på ca 125 kg nå, er 178 høy. Vil ned til 75-80 kg, men er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Har et par mislykkede slankeforsøk bak meg, gikk ned 5-10 kg, sprakk og gikk opp igjen ganske fort. Vurderer EasyLife senteret her i Drammen nå, synes det virker bra, men er litt skeptisk etter at jeg hørte at de driver med måltidserstattere.

Jeg kjenner forresten igjen motviljen din mot mosjon - har litt samme greia selv, er litt for mange "velmenende" slektninger og venner som gjennom årene har slengt ut at "Det er jo bare å ta med seg bikkja på tur..." eller "Du får begynne å gå da vet du..." Jeg har prøvd, men mister fort motivasjonen og gir opp. Derfor tror jeg at denne gangen må jeg være en del av et organisert opplegg, så jeg blir fulgt opp og har noen som "pisker" meg... Nei, jeg får stoppe, vil ikke kuppe tråden din med mine bekymringer.

Lykke til:-)

Mvh Linda :blomst:

Har ikke motvilje mot mosjon generelt, i det hele tatt. Men TUR. "Gå tur" det er bare helt corny. Ikke kan jeg gå med musikk på øret, for jeg kan ikke gå uten ungen noe sted (med mindre jeg vil gå om kvelden når han er hjemme fra jobb,og da er det ikke trygt å gå her), og ikke ser jeg helt ..Altså jeg ser jo logisk sett poenget med å gå tur, jeg har bare et virkelig inngrodd hat mot "Gå deg en tur" som liksom er mantraet til alle slektninger og sånt. Jeg VEIT hvor feit jeg er, jeg er ikke idiot, jeg vet at jeg vil gå ned, men å overvåke alt jeg gjør, som; "Bør du drikke saft? Bør du ikke heller drikke vann?" er ting som gjør meg irritert og frustrert. Folk som mener vel, men som ikke har snøring,kan for min del holde snavla. Og med det mener jeg mine spikertynne slektninger som klager høylytt over at de aldri finner klær - selv om de har nye klær hver uke, mens jeg må kjøpe klær i spesialforretninger.

Ble mye klaging her nå,men er sliten og lei og veldig,veldig klar for å innta noe usunt,egentlig. Heldigvis har jeg ikke noe usunt i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange gode tips her !

Du sier du elsker pizza, lasagne osv. - her kan du jo spare mye kalorier på å velge lettere varianter , fullkornspasta , grovere bunn, lettost osv. sånn at det blir færre kalorier.

Ellers vil jeg fremheve viktigheten av at du rører deg som mange andre er inne på. Viktig med råd fra kyndige sånn at alt blir på et riktig og tilpasset nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange gode tips her !

Du sier du elsker pizza, lasagne osv. - her kan du jo spare mye kalorier på å velge lettere varianter , fullkornspasta , grovere bunn, lettost osv. sånn at det blir færre kalorier.

Ellers vil jeg fremheve viktigheten av at du rører deg som mange andre er inne på. Viktig med råd fra kyndige sånn at alt blir på et riktig og tilpasset nivå.

Jepp,gleder meg til fysioterapeuten ringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke motvilje mot mosjon generelt, i det hele tatt. Men TUR. "Gå tur" det er bare helt corny. Ikke kan jeg gå med musikk på øret, for jeg kan ikke gå uten ungen noe sted (med mindre jeg vil gå om kvelden når han er hjemme fra jobb,og da er det ikke trygt å gå her), og ikke ser jeg helt ..Altså jeg ser jo logisk sett poenget med å gå tur, jeg har bare et virkelig inngrodd hat mot "Gå deg en tur" som liksom er mantraet til alle slektninger og sånt. Jeg VEIT hvor feit jeg er, jeg er ikke idiot, jeg vet at jeg vil gå ned, men å overvåke alt jeg gjør, som; "Bør du drikke saft? Bør du ikke heller drikke vann?" er ting som gjør meg irritert og frustrert. Folk som mener vel, men som ikke har snøring,kan for min del holde snavla. Og med det mener jeg mine spikertynne slektninger som klager høylytt over at de aldri finner klær - selv om de har nye klær hver uke, mens jeg må kjøpe klær i spesialforretninger.

Ble mye klaging her nå,men er sliten og lei og veldig,veldig klar for å innta noe usunt,egentlig. Heldigvis har jeg ikke noe usunt i huset.

Formulerte meg kanskje litt klønete, sorry :flau: !

Jeg kjenner meg i alle fall veldig igjen i det du skriver her og jeg har ikke tall på hvor mange "velmenende" råd jeg har fått opp gjennom åra. "Du burde vel ikke spise så mye av den feite sausen du?" eller "Du burde vel heller drikke vann?" er jo gjennomgangskommentarer fra enkelte. Da jeg (dum som jeg er) fortalte foreldrene mine at jeg vurderte EasyLife ble faren min bare oppgitt; "Herregud, det er jo bare å kutteut alt det usunne og gå tur hver dag, du behøver da ikke betale i dyre dommer for å gå på helsestudio!" var hans veldig motiverende kommentar. Takk for motivasjonen du :murvegg: ....

Mamma er ille på det med klær - hun har en kropp av typen som det meste av klær passer på og allikevel er det stadig sutring om at hun aldri finner noe som helst. Blir bare oppgitt jeg "daakar deg, du kan jo bare handle i stort sett alle butikkene i hele byen, mens jeg kan telle på ei hånd hvor jeg kanskje finner noe som passer den feite ræva mi liksom" :rolleyes:

Mvh Linda :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ikke sant? Åh,kjenner meg godt igjen!!

*klem til deg*

Vi skal klare det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så bra at du har gått inn for å gjøre endringer! heier på deg :klemmer:

- gå to turer om dagen. prøv å gå et sted med mye oppover og nedover, og gå i et hurtig tempo. etterhvert kan du jo prøve å jogge rolig.

- kutt ut loff helt! verste fienden når det gjelder slanking. anbefaler deg å spise knekkebrød eller helt grovt brød istedenfor, med så lite smør som mulig/ikke noe smør og magert pålegg.

- fortsett med sunne middager!

- havregrøt er en kjempegod frokost! legg litt havregryn i vann om kvelden, og kok opp dagen etter. tar to minutter. når du spiser kan du ha på litt sukker og litt melk.

lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg vet ikke om det er så lurt for deg å gå masse lange turer, det er tungt for leddene når du er så stor som nå. Kanskje du heller bør tenke på å lære deg noen enkle styrkeøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt, loff har jeg ikke spist siden jeg var liten. Det er selvfølgelig vanskelig å vite for dere.

Og det fins ikke burgerking og sånt tull her,så det eter jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren,den ble sendt for fort.

Har spist opp alt av grøntfor,gulrøtter og druer og epler og alt sånt, som vi har kjøpt denne uka, og det pleier å bli liggende til det er ødelagt - så det er fremgang :D og har fremdeles ikke kjøpt brus eller snop!

Men; for å stagge søtsuget som virkelig gir meg klinkekokos humør i blant,så har jeg kjøpt et glass honning. Honning og epleskiver er kjempegodt på brødskiva, og det stagger det verste søtsuget.

(Noe jeg har funnet ut er viktig er å være mett og ikke ha søtsug når jeg skal på butikken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Noe jeg har funnet ut er viktig er å være mett og ikke ha søtsug når jeg skal på butikken.)

Det kjenner jeg meg sykt godt igjen i! Jeg tror det beste er å handle rett etter man har spist middag, for da frister omtrent ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn som pizza og lasagne er ting jeg virkelig elsker, så det skal jeg unne meg. Men, vi skal lage mindre porsjoner. Som i dag, spiser jeg grandiosa til middag. Men; i og med at jeg har kuttet sånn ned på det jeg spiser, så har jeg ikke klart å spise mer enn tre stykker,hvor jeg faktisk vanligvis har null problemer å spise en hel grandiosa. Så jeg føler at det er fremskritt!

Prøv denne lasagnen, den er superdeilig!

Lasagneplater fullkorn

Kjøttsaus: Karbonadedeig, stekes blandes med hvitløk, krydder, en boks hakkede tomater og en gulrot.

Cottage Cheese.

Legges lagvis med ost på toppen, stekes til osten er smeltet, serveres med masse salat. Den er SUPERGOD.

Pizza? Bruk grovt mel, og ha urter i deigen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det bursdagsfeiring - selv om jeg holdt meg unna kake,ble det litt godteri. Og det føltes utrolig godt.

Det føles ikke som noe nederlag heller - selv om jeg vet at jeg kommer til å spise ett stykke kake i morgen, så er det ikke verdens undergang.

Jeg tror at for å unngå å sprekke helt og gi helt f,som jeg har gjort så mange ganger før,så kanskje jeg bør legge inne "planlagte sprekker" - små,vel å merke. Som fx, lørdagsgodt en gang i måneden. Det føles (i alle fall akkurat nå) som en god ide å holde meg så lenge at jeg NESTEN sprekker kjempestort og kjøper masse usunt, og så kjøpe en liten usunn ting. Nå føles det som om jeg kan gå en måned til neste godteri-utskeielse - selv om det kanskje ikke gjør det (men jeg håper jo på det da)

Er det bare sukkeret som snakker - eller gir dette mening for noen av dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så har ikke jeg personlig tro på sånne "gi meg lov til å sprekke". Da syns jeg det er bedre å spise det du har lyst på innimellom, men spise mindre av det. Er du i selskap? Ta et stykke kake. Blir det servert godteri, ta et par biter. Spis noen ruter mørk sjokolade til kaffen i helgene. Og holder du på å DØ etter potetgull, kjøp en sånn minipose, og spis den. Og ikke minst, kos deg når du gjør det.

For meg gjør dette at jeg IKKE sprekker, og spiser godteri og potetgull opp og i mente. Fordi jeg vet jeg får lov. For meg (og igjen, her er vi individuelle) så er det sånn at dersom jeg IKKE får lov, så har jeg lyst hele tiden. Men dersom jeg får lov har jeg mindre lyst. Dersom det eneste man tenker på når man slanker seg er at om en uke kan jeg spise alt godteriet jeg vil, så er det godteriet hvor fokus er.

Forøvrig syns jeg du er utrolig flink som tar tak i livet ditt, TS, så dette er ikke ment som kritikk, men et velmenende råd fra meg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt ærlig, så har ikke jeg personlig tro på sånne "gi meg lov til å sprekke". Da syns jeg det er bedre å spise det du har lyst på innimellom, men spise mindre av det. Er du i selskap? Ta et stykke kake. Blir det servert godteri, ta et par biter. Spis noen ruter mørk sjokolade til kaffen i helgene. Og holder du på å DØ etter potetgull, kjøp en sånn minipose, og spis den. Og ikke minst, kos deg når du gjør det.

For meg gjør dette at jeg IKKE sprekker, og spiser godteri og potetgull opp og i mente. Fordi jeg vet jeg får lov. For meg (og igjen, her er vi individuelle) så er det sånn at dersom jeg IKKE får lov, så har jeg lyst hele tiden. Men dersom jeg får lov har jeg mindre lyst. Dersom det eneste man tenker på når man slanker seg er at om en uke kan jeg spise alt godteriet jeg vil, så er det godteriet hvor fokus er.

Forøvrig syns jeg du er utrolig flink som tar tak i livet ditt, TS, så dette er ikke ment som kritikk, men et velmenende råd fra meg.

Lykke til!

Tror vi snakker forbi hverandre,for det er nettopp dette jeg mener med tillate sprekker :) Små sprekker -- for jeg burde tross alt ligge 100% unna - holder meg unna en stor sprekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du trenger å kalle det sprekk eller å "unne seg" kall del av et variert og sunt kosthold. Så får du ikke dårlig samvittighet.(under forutsetning av at du ikke fråtser i det)

Jeg merker også at når jeg har lov, får jeg ikke så skrekkelig lyst lengre heller... Stikk også innom en helsekostforretning og få noen mineraler/vitaminer som stagger det verste søtsuget, husker ikke hva de heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, kos deg når du gjør det.

Viktig, viktig! Hvis du sitter der med en sjokolade og vet med deg selv at dersom du spiser den så får du dårlig samvittighet i en uke - så la heller vær å spise den. Den vil ikke smake godt der og da, og den vil bare få deg til å føle deg svak.

Da vil den ene sjokoladen en gang i blant smake SÅÅ mye bedre, og du vil virkelig nyte den og kjenne smaken av den på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...