Gå til innhold

Bestemor som legger på seg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns faktrisk du bør lese deg opp på Parkinson, hva det er, hvordan kroppen påvirkes og hvordan sykdommen holdes i sjakk (for det finnes ingen helbredende behandling). Å sitte på et nettforum og uttrykke misnøye fordi din bestemor går på medisiner mot en kronisk, progredierende sykdom, og ønske råd om alternativ behandling vitner om mangel på innsikt i situasjonen.

...men hva syns de andre i familien? Hennes barn, svigerbarn og andre barnebarn? Du har ikke enerett til å trampe over dem i din agenda, og jeg syns at dersom dette blir så stort problem at det må tas opp, så bør det gjøres av pasientens barn, ikke pasientens 22 år gamle barnebarn.

Det kan være en fordel å forstå at jeg ikke har uttrykt

misnøye mot de ekisterende medikamentene som hun går på, men at det alltid er interessant å vite om andre behandlinger. Om man eventuelt benytter seg av denne behandlingen er en helt annet sak. Hvordan kan det å være interesert i behandlingsmåter til sin egen bestemor vise mangel på innsikt? Det er en stor forskjell å ville høre om en metode til å bruke den.

Angående det med om hva andre familiemedlemmer er vel strengt talt ikke din sak, men ja det er andre i familien som deler synet mitt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angående det med om hva andre familiemedlemmer er vel strengt talt ikke din sak, men ja det er andre i familien som deler synet mitt.

Hele den situasjonen du ber om synspunter på er ingens sak her inne. Men når du legger ut et spørsmål på forumet må du tåle at folk stiller spørsmål eller ikke er enig med deg. Det tåler du helt tydelig ikke, og da bør du kankje ikke legge ut slike saker her heller.

Og forresten, på tide å lære seg hva et retorisk spørsmål er for noe. Siden denne kunnskapen åpenbart mangler får du forklaringen under;

"Et retorisk spørsmål er et spørsmål som stilles hvor svaret på forhånd er gitt eller hvor man ikke forventer, eller hvor det foreligger, et konkret svar. Retoriske spørsmål retter seg ofte mot følelser"

• Liker 1
Skrevet

Herregud hvor utrivelig og dum du virker.

For å kunne svare skikkelig på spørsmålet har det jo selvsagt noe og si om hun er ca 80 kg eller 145 kg. Hvor mye hun har gått opp på hvor kort tid og lignede.

En av mine slektninger døde nå i jula, hadde hun hatt litt mere og gå på hadde hun nok overlevd. Hun brakk lårhalsen mistet matlysta og sultet ganske langsomt. Før hun døde var jeg bekymret over kostholdet hennes, det gikk mest i fet mat, kaker og saft på aldershjemmet. Det var mest sukker og fett de fikk servert jeg tror hun hadde vært mere opplagt på sine siste år om hun hadde fått velge skikkelig mat. Det føltse feil og mate henne med kaker og saft når hun ble tynnere og tynnere hva med god middag eller noe annet?

Jeg synes ikke du gjør noe feil i å ta det opp med de pårørende og henne. Men det høres ut som om de ansatte gjør det de kan når hun velger den usunne maten selv. Blir jo litt rart om de ansatte sier at hun må spise bestemt mat mens de andre rundt henne får velge.

Ellers så er jeg så lei av slike kommentarer som å du er så dum du virker som du er ti år og lignede. At en er 10 år betyr ikke at en er dum :)

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem og vi ser jo det at noen pasienter legger på seg etter en stund på instutisjon, rett og slett fordi de beveger seg mindre enn før. Det er jo som regel en grunn til at de er der, og ofte er det fysikken. Om de sitter stille hele dagen så er det ikke så mange kaloriene som behøves pr dag. Å gi det samme til en som går hele dagen og til en som sitter stille blir jo feil.

De skal få mat som gir dem det de trenger og de blir mette også skal de selvfølgelig få kosemat innimellom, de som alle andre.

Snakk med personalet, kanskje de allerede har sett det og har begynt å gjøre noe. Hos oss er vi litt for opptatt av vektene synes jeg. Å gi ernæringsdrikk til en som ligger å bare ønsker å dø eller å slanke en dame som nærmer seg 90 blir feil. Så hver situasjon må tas inviduelt.

Å, det er da mange som også legger på seg når de kommer på gamlehjem fordi at der får de regelmessige måltider. Mange slurver med mat når de bor hjemme alene, noen glemmer rett og slett og spise å mange mister matlysten når de alltid må spise alene.

På gamlehjem er de flere rundt bordet, noe som for mange øker matlysten.

• Liker 2
Skrevet

Neimen fyda... bestemor som legger på seg :vekt::nei:

Har du vurdert helsestudio? Nå på nyåret kjører jo mange helsestudio med tilbud sånn at alle kan få av seg julefettet. Kan jo også hende de har egne rabatter for gamliser på gamleheimen :trene:

Dette er virkelig noe å vurdere sånn at hun ikke får i seg noe av følgende; :popcorn::spise::perebrus::kokk::sjokolade::ol::is:

Skrevet

Først av alt vil jeg si at det er flott at du bryr deg om din bestemor TS, for det er det tydelig at du gjør. :)

Denne saken er ikke sort/hvit slik jeg ser det. Først av alt er det jo et veldig viktig aspekt hvor stor grad av overvekt det er snakk om. Har hun bare endel "ekstra" eller er det snakk om sykelig overvekt?

Årsaken til at hun har lagt på seg kan være så mangt. Mange får bedre matlyst når de får være sosiale under måltidene og får servert mat de synes smaker godt, og det er jo et tegn på trivsel som du skal være glad for! Du sier ikke noe om hvordan bestemor har det ellers. Later hun til å trives og ha det bra, hvordan er humøret hennes?

Depresjon er svært utbredt blandt eldre, og som hos alle andre kan det føre til enten nedsatt matlyst eller overspising. Det kan også være et tegn på kjedsomhet.

Jeg synes du skal tenke litt over disse tingene, og kanskje spørre henne hvordan hun egentlig har det, om hun liker maten og koser seg med den o.s.v. Hvis hun sier hun trives og koser seg med maten, så synes jeg virkelig du skal glede deg over det og ikke nevne det mer!

Det er vanskelig for friske oppegående folk som får alle sanser stimulert å sette seg inn i hva det vil si å sitte i en stol på et sykehjem der måltidene blir det store høydepunktet.

Det er dessverre et faktum at maten på mange instutisjoner ikke er av den sunneste, og ikke tilpasset aktivitetsnivået. Det går ofte i kraftig, norsk husmannskost som man mener de eldre liker best (stemmer ikke alltid dog), samt mye kaker og desserter.

En annen sak er at de eldre ofte får alt for lite aktivisering ellers, både fysisk og mentalt. Dette kan man jo håpe på en bedring av etterhvert, men det er lite du kan gjøre med dette pr. idag.

Så om bestemor later til å trives og ha det bra ellers, så synes jeg rett og slett at du/dere skal glede dere over det, og heller gjøre deres for at hun får andre gleder og opplevelser enn maten de gangene dere besøker henne. :)

Skrevet

Det er dessverre et faktum at maten på mange instutisjoner ikke er av den sunneste, og ikke tilpasset aktivitetsnivået. Det går ofte i kraftig, norsk husmannskost som man mener de eldre liker best (stemmer ikke alltid dog), samt mye kaker og desserter.

Jeg har jobbet på div sykehjem og institusjoner de siste 6 årene, og kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen der.

Jeg synes mange av de plassene jeg har jobbet på, har et enormt fokus på at alt skal være så sunt. Kakene er borte, og maten er ikke av den feite slik du skriver her. Nå får beboerne frukt og vann i stedet for det lille kakestykket og kaffen.

Jeg synes det blir litt feil fokus også jeg. Ta ifra dem den lille kosen de kanskje har vært vant med i 70 år, fordi VI mener de skal ha det sånn.

Skrevet

Jeg har jobbet på div sykehjem og institusjoner de siste 6 årene, og kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen der.

Jeg synes mange av de plassene jeg har jobbet på, har et enormt fokus på at alt skal være så sunt. Kakene er borte, og maten er ikke av den feite slik du skriver her. Nå får beboerne frukt og vann i stedet for det lille kakestykket og kaffen.

Jeg synes det blir litt feil fokus også jeg. Ta ifra dem den lille kosen de kanskje har vært vant med i 70 år, fordi VI mener de skal ha det sånn.

Det varierer sikkert en god del fra sted til sted. Selvsagt ikke bra om det går for langt den andre veien heller da.

• 1 måned senere...
Gjest Student89
Skrevet

Litt oppdatering på situasjonen her.

Ser ut som om hun har lagt på seg 15-20kg, er ikke noen ekspert på vektøkning, men man kan tydelig se at hun har lagt på seg veldig mange kilo.

Hun spiser ikke spesielt mye, men tror mye av vektøkningen skyldes inakitivitet.

Vi i familien prøver å få hun til å bevege seg mer, men hun sier bare "at hun ikke orker."

Gjest Gjest
Skrevet

Snakk med bestemoren din. Kanskje hun vil bruke sin siste tid på å spise god mat og ikke bry seg noe om vekten sin.

Eh...bestemoren er 88 år, dvs at hunvokste opp under krigen og er vant til å spise opp alt på tallerkenen, selv om hun ikke er sulten, eller liker det.

Personalet blåser i det meste på et sykehjem.

Og "god mat" sier du? Har du spiset maten på et sykehjem/restplasshjem for aldrende mennesker/institusjonsmat? Den er masseprodusert, fraktet i transport for så å varmes i lagerpakninger i institusjonskjøkkenet. Det er bare ekkelt! Det er mye feil fett i maten, og den er ikke sunn!

Gjest Gjest
Skrevet

Først av alt vil jeg si at det er flott at du bryr deg om din bestemor TS, for det er det tydelig at du gjør. :)

Depresjon er svært utbredt blandt eldre, og som hos alle andre kan det føre til enten nedsatt matlyst eller overspising. Det kan også være et tegn på kjedsomhet.

Å sitte i en stol på et sykehjem der måltidene blir det store høydepunktet.

En annen sak er at de eldre ofte får alt for lite aktivisering ellers, både fysisk og mentalt.

Utrolig tragisk.

Jeg har ikke ord.

Skrevet

Eh...bestemoren er 88 år, dvs at hunvokste opp under krigen og er vant til å spise opp alt på tallerkenen, selv om hun ikke er sulten, eller liker det.

Personalet blåser i det meste på et sykehjem.

Og "god mat" sier du? Har du spiset maten på et sykehjem/restplasshjem for aldrende mennesker/institusjonsmat? Den er masseprodusert, fraktet i transport for så å varmes i lagerpakninger i institusjonskjøkkenet. Det er bare ekkelt! Det er mye feil fett i maten, og den er ikke sunn!

Jada, jeg har spist maten på sykehjem, jeg har til og med laget mat på sykehjem. Og beboerne der kan få egen personlig mat om de skulle ønske det. Dersom eldre mennesker som plasseres på sykehjem vil kose seg med god mat, fettrik mat eller annen mat sine siste leveår, bør de naturligvis få lov til det. Det er bedre at de har matlysten i behold, enn at de skal sultes til døde fordi ingenting smaker.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Om jeg noen gang blir så gammel som 88 år, skal jeg spise akkurat det jeg har lyst på! Jeg har hele livet passet vekta, forsaket masse godt fordi jeg legger på meg av det meste, men om jeg blir nærmere 90, så skal jeg ta igjen det tapte :sjokolade:

Litt flåsete sagt, men jeg mener det faktisk. Kan skjønne at TS er bekymret for bestemors vekt og helse, men å lage en så stor sak av det, syns jeg er unødvendig. Veldig mange gamle mister matlysten og blir veldig tynne. Ergo har de lite å gå på om de skulle bli syke.

La bestemor kose seg med pannekaker i stedet for suppe, eller hva det måtte være. Så lenge hun er oppegående, må hun få lov å spise det hun har lyst på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...