litle_my Skrevet 7. januar 2011 #21 Skrevet 7. januar 2011 Snakk med personalet, kanskje de allerede har sett det og har begynt å gjøre noe. Men igjen; personalet har taushetsplikt! Selv om dama hadde vært dement, kunne ikke personalet ha diskutert hennes gjøren og laden med "hvem som helst", kun med den/de som er definert som nærmeste pårørende.
Gjest Student89 Skrevet 7. januar 2011 #22 Skrevet 7. januar 2011 (endret) ENDA bedre.. dama er OPPEGÅENDE i hodet selv, og her skal slekta snakke med personalet... Fy fader for en holdning du har TS. Kamuflert som omsorg!! Håper noen stikker nesa si i hva du spiser og forteller deg og at du burde velge annerledes, fordi du begyner å bli FEIT! Kan moderator vennligst fjerne denne useriøse og ikke relevante kommentaren? Morsomt hvordan noen skal leke så tøff bak nettet, tørr ikke skrive det med sitt eget nick en gang. Du skriver som en 10 åring og jeg lurer fælt på om du i hele tatt burde få lov til å ytre deg på et slikt forum siden du åpenbart ikke klarer å være seriøs. Dette her er et tema som jeg oppriktig er intersert i og jeg gjør det utelukkende av omsorg til min bestemor. Snart leggetid for deg nå lillevenn? Endret 7. januar 2011 av Student89
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #23 Skrevet 7. januar 2011 Men igjen; personalet har taushetsplikt! Selv om dama hadde vært dement, kunne ikke personalet ha diskutert hennes gjøren og laden med "hvem som helst", kun med den/de som er definert som nærmeste pårørende. Ja jeg vet at de har taushetsplikt, men det går ann å fortelle dem sin bekymring. Og de kan ta det til seg, fortelle om de har satt noe i gang eller kanskje ikke har sett det i det hele tatt. Også kan personalet da snakke med den nærmeste pårørende og/eller bestemoren selv.
Lista Skrevet 7. januar 2011 #24 Skrevet 7. januar 2011 Kan moderator vennligst fjerne denne useriøse og ikke relevante kommentaren? Morsomt hvordan noen skal leke så tøff bak nettet, tørr ikke skrive det med sitt eget nick en gang. Du skriver som en 10 åring og jeg lurer fælt på om du i hele tatt burde få lov til å ytre deg på et slikt forum siden du åpenbart ikke klarer å være seriøs. Dette her er et tema som jeg oppriktig er intersert i og jeg gjør det utelukkende av omsorg til min bestemor. Snart leggetid for deg nå lillevenn? For hersketeknikker er jo veldig modent.. 3
Gjest chickpea Skrevet 7. januar 2011 #25 Skrevet 7. januar 2011 Kan moderator vennligst fjerne denne useriøse og ikke relevante kommentaren? Morsomt hvordan noen skal leke så tøff bak nettet, tørr ikke skrive det med sitt eget nick en gang. Du skriver som en 10 åring og jeg lurer fælt på om du i hele tatt burde få lov til å ytre deg på et slikt forum siden du åpenbart ikke klarer å være seriøs. Dette her er et tema som jeg oppriktig er intersert i og jeg gjør det utelukkende av omsorg til min bestemor. Snart leggetid for deg nå lillevenn? Jeg synes kanskje det viktigste spørsmålet her er; har din bestemor som du selv sier er oppegående, ytret ønske om å gå ned i vekt, eller gitt uttrykk for at hun mistrives med de ekstra kiloene? Hvis ikke, så bør du ihvertfall ikke legge deg opp i det. Hun er en eldre dame, ikke et barn som må beskyttes for seg selv. 1
kaprifolen Skrevet 7. januar 2011 #26 Skrevet 7. januar 2011 Synes for det første du, TS, skal lære deg folkeskikk og anerkjenne at du er på et nettforum hvor mange kanskje synes du er en dust. Sånn er det. Endringen kan ligge i noe så enkelt som at sykehjemsmat er meget kaloririk. Så mye som 75% eller noe av alle eldre er underernærte, og derfor blir maten feitet opp. Å be din bestemor kutte ned på porsjonene blir feil i mine øyne, både fordi det kan være nedlatende mot henne, og fordi hun da kan oppleve sultfølelse. Med mindre det er snakk om grov overvekt, er mitt råd til deg å være glad for at hun spiser godt, og evt ta henne med på en liten spasertur så ofte du kan. Blir det altfor galt, kan nærmeste pårørende i samråd med bestemor og personalet undersøke muligheten for å få lavkalori saus osv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #27 Skrevet 8. januar 2011 Det er riktig som det blir sagt at maten ofte blir fetet opp. Er det saken her, bør du ta det opp med personalet. Jeg synes det er feil at alle skal skjæres over en kam og få meierismør etc. Er damen 100% klar er det vel ikke så mye å gjøre ellers. Da er hun bevisst sine handlinger. Men er hun begynt å bli litt uklar, ikke helt ser sitt beste, er det forståelig at du ønsker å blande deg inn.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #28 Skrevet 8. januar 2011 Dessuten er det vel ikke snakk om å kutte ned på maten? Er vel heller å spise litt sunnere..
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. januar 2011 #29 Skrevet 8. januar 2011 Jeg synes det er merkelig hvor mye tid og energi enkelte klarer å legge i andres matvaner. Greit nok, bestemor er feit, det går ut over helsen hennes. Men i all hovedsak er det hennes problem, ogda også hjelpepleiernes ansvar. Men så vet jeg ikke hva TS ønsker å få ut av denne tråden heller. Det er ingen her på forumet som kan hjelpe TS, det er det kun dem som har daglig omgang med bestemor som kan.
Kosemose Skrevet 8. januar 2011 #30 Skrevet 8. januar 2011 Min bestemor døde på sykehjem fordi hun ikke tok til seg næring. Dvs hun sultet langsomt ihjel, og da hun til sist døde var hun ikke til å kjenne igjen. Tror det gjelder for mange eldre. Hvis din gamle bestemor koser seg med god mat så unn henne det. Og hvis du føler behov for å gjøre noe med det, så ha i allefall anstendighet nok til at du tar det opp med henne. Hun er vel ikke umyndiggjort eller mentalt tilbakestående? 1
katt1 Skrevet 8. januar 2011 #31 Skrevet 8. januar 2011 Jeg syns faktisk din bestemor skal få spise det hun har lyst på uten at du skal komme og nekte henne mat fordi hun legger på seg. Helt horribelt at dette er fokuset ditt. Hun er 88 år, og har ikke så lenge igjen, så jeg syns at det er flott at hun spiser og koser seg med maten. Altfor mange eldre får ikke i seg det de bør ha, vær glad for at hun spiser og ikke overfør din slankenevrotiske tankegang til din bestemor. Herre gud,hva om hun begynner og røyke???? Nei,vær glad for at hun spiser og ikke nevn det med ett ord. Makan
Kanutten Skrevet 8. januar 2011 #32 Skrevet 8. januar 2011 Mange eldre blir inaktive når de kommer på sykehjem. Dette i tillegg til den sosiale biten med og ha noen å spise sammen med, kan gjøre at vekten noen ganger går opp ja. Jeg synes det er litt feil at fokuset skal være på hva den eldre spiser. Som sagt før her, er vedkommende på sykehjem, og dette er siste stopp på veien. Er det for mye forlangt at dama skal få velge maten sin selv da? Om hun velger dessert i stedet for mat en dag, så gjør vel ikke det så mye. Fokuset på sunt kosthold blir for mye synes jeg, når man absolutt skal endre så mye på kostholdet til våre eldre. Vi må begynne å tenke litt livskvalitet oppi dette her, og ikke bare kvantitet. Jeg har jobbet på to sykehjem, og jeg jobber med eldre i dag. Når dere sier at man feter opp maten, så stemmer ikke dette helt med min erfaring. Dette er noe vi gjør til personer som spiser veldig lite. Disse får næringstett kost, og kan oppleve at vi tilsetter litt fløte eller et egg i sausen. Dette er fordi det skal være så mye næring som mulig i det lille de spiser. Når noen sier at de skal få mindre mat, så stiller jeg meg litt uforstående til dette. Skal personalet henge over henne da, og nekte henne å forsyne seg med mere mat? Man er ikke umyndiggjort selv om man bor på sykehjem. Man får bestemme over seg selv. Så vidt jeg forstår, er dama oppegående, og jeg regner med at hun er i stand til å forsyne seg selv med maten? Blir litt av en oppgave da, om personalet skal henge over de som maten skal styres til, i tillegg til å mate de som trenger det osv. Nei, la dama kose seg de siste årene av livet sitt, det har hun nok fortjent. Hjelp henne slik at hun skal få ha bra livskvalitet på sykehjemmet, og om det forkorter liver hennes med noen dager, så hadde hun det iallefall bra til det siste. Ikke påtving henne noen slankekur, og belær et voksent menneske om at hun har lagt på seg. Det kan bety at hun har det bra også det. Kanskje var hun tynn da hun kom på sykehjemmet fordi hun ikke likte å sitte alene å spise, eller til og med glemte å ta til seg næring. Og om man blir syk, er det bedre å ha "noen kilo og gå på" 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #33 Skrevet 8. januar 2011 Min bestemor la på seg en del i 80 årene, utviklet diabetes. Selv om det kun var snakk om 10-15 kg mer.. Hun tok tiltak ved å kutte ned på visse typer mat, som mindre potet, sukker osv. Alt med måte etter enhver sitt aktivitetsnivå!!! Men når hun ble dement(tok litt tid før vi oppdaget det) så ble det til at hun spiste lite. Orket ikke mat osv Hørt om andre som gikk andre veien, glemmer at de spiser og spiser litt til fordi en må jo ha mat.. Er det til og bekymre seg, som du uttrykker. Så har du full rett til å snakke med de som har ansvar for å følge opp din bestemor... Snakk om at aktivitetsnivået hennes er blitt mindre, at du er redd for ledd og andre ting som kan komme av aldersfedme.. Diabetes, hjerte-kar sykdommer, leddplager m.m At du rett og slett ønsker at hun skal ha det bra, med minst mulig sykdommer......
Gjest Willie Skrevet 8. januar 2011 #34 Skrevet 8. januar 2011 Overvekt på sykehjem er absolutt ikke bare positivt, slik enkelte skal ha det til her i tråden. Det fører ofte til immobilitet som igjen kan føre til liggesår o.l. Det handler vel om at de siste årene til et menneske ikke bare bør inneholde god mat, men også livskvalitet. Evnen til å gå, snu seg i sengen, slippe store verkende sår, vektrelaterte sykdommer o.l. Ofte er pleiere på sykehjem klar over denne problematikken, men det er dessverre ikke lett å overtale gamle damer til å droppe meierismør og sukker, noe de i mange tilfeller ville hatt veldig godt av å gjøre. Etter å ha sett hva overvekt på intuisjon kan føre til er jeg glad for at pårørende bryr seg. 1
kaprifolen Skrevet 8. januar 2011 #35 Skrevet 8. januar 2011 Vil påpeke at det tydeligvis er forskjellige rutiner på sykehjemmene. Der jeg har jobbet fikk alle oppfetst mat, mens de særskilte tilfellene fikk magrere alternativer. Og all mat ble porsjonert op og smurt av personalet. Dermed kan man faktisk kontrollere smør/margarin osv. Hva beboere/pasienter tar i seg av sjokolade, kjeks osv som de får av pårørende, kan man derimot vanskelig styre.
Oliven Skrevet 8. januar 2011 #36 Skrevet 8. januar 2011 Har jobbet på sykehjem og dette med mat kan bli et problem for mange. Og jeg har sett flere tilfeller av overvekt enn undervekt på sykehjem. Det er mange ting som kan gjøre dette og ikke alltid er det lett for personalet å gå inn, men enkelte grep kan de jo gjøre. Mange kommer inn og plutselig får de det sosialt i matsituasjonen. Og får en super trivsel. Og der jeg jobbet hvor det var de vanlige tre måltidene + formiddagsfrukt/kjeks/kake og ettermiddags kaffe+kake og gjerne litt kos til de som satt oppe å så tv etter kveldsmat så baller kaloriene fort på seg. Noen syns mat er kjempegodt og når fatet står på bordet er det vanskelig for de å bare forsyne seg en gang. Mange eldre mister metthetsfølelse og bare spiser og spiser. Og ikke minst mange pårørende og besøkende har alltid med seg kjeks, sjokolade, brus og kaker på besøk Har opplevd situasjon der personalet fikk kjeft fordi mor/far la så mye på seg, men største problemet var at den andre pårørende ikke brydde seg og kjøpte med seg et lass sjokolade og hadde med til hvert besøk. Så jeg syns du får litt mye pepper for å ha en bekymring rundt dette TS for det kan bli et problem. Også for bestemor og bevegelighet etterhvert. Men en god ting du kan gjøre er å ta med bestemor å gå hver gang du er der. Istedet for å sitte ved sidenav hverandre så gå litt i gangene, eller ut Mange setter pris på det, men er redde for å gå alene pga fall så vi prøvde å tilby de som ønsket det en tur når vi hadde litt ledig tid.
Gjest Student89 Skrevet 8. januar 2011 #37 Skrevet 8. januar 2011 Hun har Parkinson og på bakgrunn av dette har hun problemer med å bevege seg. Når man i tilegg får ekstra vekt pga overvekt så sier det seg selv at det blir rimelig vanskelig å bevege seg. For eksempel trenger hun hjelp med å løfte seg fra stolen og hun går på en ganske ustø måte. Hun får noen vitaminer og medisiner for Parkinson, men hvis noen vet om en bedre behandlingsmåte så hadde det vært veldig fint å få vite om den:)
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #38 Skrevet 8. januar 2011 Jeg syns faktrisk du bør lese deg opp på Parkinson, hva det er, hvordan kroppen påvirkes og hvordan sykdommen holdes i sjakk (for det finnes ingen helbredende behandling). Å sitte på et nettforum og uttrykke misnøye fordi din bestemor går på medisiner mot en kronisk, progredierende sykdom, og ønske råd om alternativ behandling vitner om mangel på innsikt i situasjonen. Etterhvert som parkinsonsykdommen skrider frem vil du oppdage at din bestemor blir stadig mindre mobil, uavhengig av vekt, og vil trenge stadig mer hjelp til dagligdage gjøremål. De fleste parkinsonpasienter er tynne og underernærte fordi en av de hyppigste bivirkningene av medisinene er kvalme og redusert matlyst. Din bestemor er heldig som ikke opplever dette, å være kvalm til dagen og ikke orke mat er ingen god følelse. Underernæring, immobilitet og avmagrethet fører også til mye flere liggesår enn det å være på plussiden vektemessig. Mange pasienter får trykksår der skjelettet presser på huden fra innsiden uten et mellomlag til å beskytte, f.eks hofter, ankelknoker og korsrygg. Dette er vanskelig å få til å gro når pasienten ikke får i seg nok næring, og hunden ofte må gro like over beinet. Jeg har vært med på flere decibitusrevisjoner på sykehus, og det er generelt sett tynne mennesker som får de langvarige liggesårene som aldri vil gro, ikke de på plussiden. Mener ikke at det er bra å være overvektig, men det kan være greit å ha litt å gå på. Dessuten er ikke din bestemor umyndiggjort, hun bestemmer over seg selv. Du kan ikke pålegge personalet å slanke henne, du kan ikke pålegge henne det selv heller, du kan kun oppfordre henne til å velge sunne alternativ. Men pass på at du gjør det på en slik måte at hun ikke føler seg dum, belært eller blir lei seg, fordi hun føler hun ikke er god nok pga utssende sitt. Å miste matlysten i alderdommene er fort gjort, og det å sitte igjen med skyldfølelse fordi din bestemor blir for tynn har du neppe lyst å oppleve. Men jeg lurer på en ting, du sier DU syns hun legger på seg, men hva syns de andre i familien? Hennes barn, svigerbarn og andre barnebarn? Du har ikke enerett til å trampe over dem i din agenda, og jeg syns at dersom dette blir så stort problem at det må tas opp, så bør det gjøres av pasientens barn, ikke pasientens 22 år gamle barnebarn. 3
Gjest Elfrida Skrevet 8. januar 2011 #39 Skrevet 8. januar 2011 De problemene du beskriver kan jo like godt stamme fra Parkinson? Hvor mye overvekt er det egentlig snakk om her?
Gjest Spinell Skrevet 8. januar 2011 #40 Skrevet 8. januar 2011 Hvis man skal følge logikken i enkelte andre tråder her inne, skal du slå opp med bestemor og melde henne på Grete Roede-kurs Fra flås til alvor: det er fint at du er opptatt av din bestemors helse, men så lenge hun er åndsfrisk og oppegående blir det helt feil av deg å ta det opp med personalet. Hvis du skal ta det opp med henne selv, må du i alle fall fare svært varsomt fram.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå