Gjest Student89 Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Hei. Har ei bestemor som legger har lagt på seg ganske mye i det siste. Hun hadde rimelig normal vekt før, men etter at aktivitetsnivået har blitt adskillig mindre så har vekta gått opp. Hun bor på gamlehjem og det virker som om en alle her får like store porsjoner uansett om man er stor av vekst og er mye i aktivitet enn om man er liten av vekst og i mye av aktivitet slik min bestemor er. Hun er snart 88, og vet at hun legger på seg så mye så går det utover blant annet leddene hennes som allerede ikke er helt bra. Noen forslag til hva som bør gjøres?
johoo Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 ehm, snakke med personalet der din bestemor bor kanskje? 1
Berentsens Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Det må da være ganske bra at din bestemor har god matlyst. Dersom hennes matinntak skal reduseres er det noe som personalet og hun selv må gjøre noe med. Snakk med bestemoren din. Kanskje hun vil bruke sin siste tid på å spise god mat og ikke bry seg noe om vekten sin. 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Dette må du snakke med personalet om. De kan legge opp til at hun ikke spiser med enn hun faktisk trenger. Men det er jo bra at hun faktisk har matlyst, det er mange eldre som ikke har det. Å slanke en 88 åring er bare tull, men man skal selvfølgelig heller ikke bli feit på sine gamle dager. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Jeg syns faktisk din bestemor skal få spise det hun har lyst på uten at du skal komme og nekte henne mat fordi hun legger på seg. Helt horribelt at dette er fokuset ditt. Hun er 88 år, og har ikke så lenge igjen, så jeg syns at det er flott at hun spiser og koser seg med maten. Altfor mange eldre får ikke i seg det de bør ha, vær glad for at hun spiser og ikke overfør din slankenevrotiske tankegang til din bestemor. 14
Gjest Bare innom Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Som flere over her sier, snakk med personalet. Det er vanskelig å si nøyaktig hva som er grunnen til at bestemoren din spiser mer enn hun trenger. Kan det være så enkelt som at hun er vandt med å skulle spise opp det hun får på fatet? Da kan hjelpe å la henne slippe å få så mye på fatet på en gang. Er hun i ferd med å bli dement (glemmer hvor mye hun har spist) eller mangler hun sult/metthetsfølelse? Også her kan personalet hjelpe til ved å tilby mer passende mengder med mat. Om hun spiser mye fordi hun liker maten og trives, er det en annen sak. Da må hennes trivsel omkring maten veies opp mot nedsatt trivsel og helsefare pga overvekt. 2
Gjest Leeloo Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 "Har ikke så lenge igjen"? Min bestemor ble 98, og dersom hun kunne fått bedre livskvalitet de siste ti årene ved at hun fikk riktig tilpasset diett er det vel ikke noe galt i det? Mener du at TS' bestemor skal sitte i en stol i ti år fordi hun ikke klarer å bevege seg lenger? Hun skal selvfølgelig ikke sultes, trivsel trumfer helse når man er blitt så gammel, men selv om man er gammel synes jeg matinntaket kan tilpasses energibehovet så lenge man fortsatt har det bra. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 "Har ikke så lenge igjen"? Min bestemor ble 98, og dersom hun kunne fått bedre livskvalitet de siste ti årene ved at hun fikk riktig tilpasset diett er det vel ikke noe galt i det? Mener du at TS' bestemor skal sitte i en stol i ti år fordi hun ikke klarer å bevege seg lenger? Hun skal selvfølgelig ikke sultes, trivsel trumfer helse når man er blitt så gammel, men selv om man er gammel synes jeg matinntaket kan tilpasses energibehovet så lenge man fortsatt har det bra. Nei, men svært få i Norge lever til de passerer 90, og jeg syns ikke de siste årene i livet skal inneholde et slankefokus. Om en gammel dame legger på seg 10-15 kg de siste årene av sitt liv så er det faktisk ikke krise. Mange eldre dør fordi de er underernært i seg selv, eller fordi de er underernært og dermed ikke overlever når de får infeksjoner o.l. Jeg syns eldre skal få spise til de er mett, uansett som det er en posjon et barnebarn syns er passende eller ikke. Og jeg syns familien skal være glad for at hun koser seg med maten. Du trenger ikke bli sittende i en stol fordi du legger på deg, det trenger ikke være de ekstra kiloene som har noe å si for eventuelle leddsmerter (det kan jp faktisk være leddsmertene som gjør at hun ikke orket bevege seg så mye før hun la på seg), og jeg syns det er skremmende at flere her inne finner det helt rett å sette en 88 år gammel dame på diett og slankekur fordi hun ikke lenger er en sylfide! Viser bare hvor langt slnkehysteriet har gått. 4
Lyra Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Det kommer jo veldig an på om bestemoren din er "klar i toppen" eller dement. Er hun helt klar bør du ta dette opp med henne selv, evt da med personalet om hun samtykker. Hvis hun er klar bestemmer hun selv hva hun vil spise, og det er da lite personalet kan gjøre med det, og sånn skal det også være. Man mister ikke retten til å bestemme over seg selv om man er på gamlehjem. Man kan jo selfølgelig foreslå mindre porsjoner osv, men hun bestemmer selv... Er hun deriomot dement er saken en annen, for da har hun ikke evnen til å kontrollere dette selv. Da er løsningen å snakke med personalet så de kan oppfordre henne til fysisk aktivitet og kontrollere hva hun spiser. Som flere sier her så skal man ikke slanke en 88-åring nei, men det å bli stor og tung, særlig om man er vant til å være slank og aktiv, gir nedsatt livskvalitet. Jeg har jobbet med demente i flere år og har sett dette flere ganger.
Gjest Elfrida Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Dette hadde jeg nesten vært glad for hadde jeg vært deg - eldre mister lett mye vekt når de bli syke, og det kan være bra for din bestemor at hun har litt ekstra å tære på. I tillegg får eldre som er litt tjukke sjeldnere benskjørhet. Men hvis det kommer av mindre fysisk aktivitet tror jeg at jeg hadde forsøkt å finne ut hvilket tilbud sykehjemmet har, for akkurat det tror jeg er veldig viktig for helse og livskvalitet når man blir gammel. 4
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Hvis noen kommer og bekymrer seg for hva jeg stapper i trynet når jeg er ÅTTIÅTTE (!!!) år gammel... ja da skal jeg lovet at de skal få lære hva OND gammel dame er for noe.. En av de få gledene man har i den alderen er god mat og drikke. At et oppløpent barnebarn innbilder seg at det er bedre med et halvt år ekstra og leve på tarediett. Fremfor å dø lykkelig med sjokolade i en hånd og rødvin i den andre. Det finner jeg hysteriskt på alle vis. La dama ha fred! 8
Gjest Bare innom Skrevet 7. januar 2011 #12 Skrevet 7. januar 2011 Ser at flere her reagerer på det de oppfatter som utidig innblanding fra TS sin side. Nå har ikke TS skrevet noe om hvilken mental tilstand bestemoren hennes er i, så vi kan ikke uten videre konkludere med at bestemoren er helt klar og spiser maten hun gjør med full oversikt over konsekvensene. Etter min oppfatning er det ikke unaturlig å bli bekymret om en du er glad i plutselig går mye opp i vekt, særlig om man er usikker på om personen selv bevisst har bestemt dette. Å kalle TS sin bekymring for slankehysteri, synes jeg er å overdrive. Selv om en del eldre mangler matlyst og blir undervektige, så er det også en hel del eldre som mister metthetsfølelsen og kan legge på seg mye på kort tid. Overvekt er forbundet med plager, og en rask vektoppgang som fortsetter, vil jo med tiden medføre betydelig overvekt. Vi vet ikke hvor vektoppgang på hvor kort tid det her er snakk om, og vi vet heller ikke hvor bevisst bestemoren til TS er eget matinntak. Dette er det bare TS som kan finne ut og evt fortelle oss. I mellomtiden kan vi kanskje la tvilen komme TS til gode, og ta utgangspunkt i at hun er glad i bestemoren sin og vil hennes beste, og at hun ikke er styrt av et ønske om å plage henne basert på slankehysteri? 3
Gjest Student89 Skrevet 7. januar 2011 #13 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Takk for flere gode svar her. Men setninger som det her vitner om manglende forståelse og empati: Helt horribelt at dette er fokuset ditt. Hun er 88 år, og har ikke så lenge igjen, så jeg syns at det er flott at hun spiser og koser seg med maten For det første er det ikke horribelt å bry seg om helsetilstanden til sin egen bestemor og jeg vil ha meg frabedt slike usaklige kommentarer. Det er greit at man er uenig, men å kalle det "horribelt" er skamløst og vitner om meget liten forståelse. Hun blir 88 år nå snart og om hun har lenge igjen kan du umulig si noe om uten å møtte hun og uten å kjenne til hvor gamle andre familiemedlemmer har blitt. Mentalt sett er hun meget velfungerende, men noe av utfordringen ligger i at hun velger den usunne maten. Eks får de servert blomkålsuppe og pannekaker også velger hun pannekaker istedet selvom det er mye mer næringsfattigt og mer kaloririkt enn blomkålsuppe. Hun spiser ikke så veldig mye (flere ganger at det har vært igjen mat på plata), men noe av problemet ligger i at hun velger å spise "feil mat" som f.eks desserten. Endret 7. januar 2011 av Student89
Berentsens Skrevet 7. januar 2011 #14 Skrevet 7. januar 2011 Faren med sykehjem er at eldre blir matlei. De får ikke skikkelig variasjon og ender opp med å kun spise litt. Noen spiser kanskje bare det usunne, rett og slett fordi det er det som gir dem den beste matopplevelsen.
Lumê Skrevet 7. januar 2011 #15 Skrevet 7. januar 2011 Mentalt sett er hun meget velfungerende, men noe av utfordringen ligger i at hun velger den usunne maten. Eks får de servert blomkålsuppe og pannekaker også velger hun pannekaker istedet selvom det er mye mer næringsfattigt og mer kaloririkt enn blomkålsuppe. Hun spiser ikke så veldig mye (flere ganger at det har vært igjen mat på plata), men noe av problemet ligger i at hun velger å spise "feil mat" som f.eks desserten. Kansje pannekakene er bedre enn blomkålsuppen? Om min familie hadde lagt seg opp i hvorvidt jeg valgte pannekaker foran blomkålsuppe når jeg var 88 år så hadde jeg blitt forbannet Instutisjonsmat er ganske kjip i utgangspunktet om man ikke i tillegg må velge den kjipeste maten fordi familien synes man lever for godt Synes slankehysteriet tar helt av, la bestemor kose seg, så kan du holde vekthysteriet for deg selv. 8
Kråkesaks Skrevet 7. januar 2011 #16 Skrevet 7. januar 2011 Hvor mye vektoppgang er det snakk om? Og hvor mye har kiloene å si for helseplagene hennes? Hvis ikke det er snakk om virkelig ekstrem overvekt som hun får store plager av så synes jeg du skal la henne spise pannekaker om hun vil det. Ellers kan du jo snakke med personalet på sykehjemmet og spørre om kostholdet hennes generelt. 1
litle_my Skrevet 7. januar 2011 #17 Skrevet 7. januar 2011 Ellers kan du jo snakke med personalet på sykehjemmet og spørre om kostholdet hennes generelt. Det kan hun ikke gjøre uten at bestemor sier at hun får lov.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #18 Skrevet 7. januar 2011 Jeg jobber på sykehjem og vi ser jo det at noen pasienter legger på seg etter en stund på instutisjon, rett og slett fordi de beveger seg mindre enn før. Det er jo som regel en grunn til at de er der, og ofte er det fysikken. Om de sitter stille hele dagen så er det ikke så mange kaloriene som behøves pr dag. Å gi det samme til en som går hele dagen og til en som sitter stille blir jo feil. De skal få mat som gir dem det de trenger og de blir mette også skal de selvfølgelig få kosemat innimellom, de som alle andre. Snakk med personalet, kanskje de allerede har sett det og har begynt å gjøre noe. Hos oss er vi litt for opptatt av vektene synes jeg. Å gi ernæringsdrikk til en som ligger å bare ønsker å dø eller å slanke en dame som nærmer seg 90 blir feil. Så hver situasjon må tas inviduelt. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #19 Skrevet 7. januar 2011 Etter at bestefaren min kom på sykehjem, har vekten økt jevnt og trutt. Han var en normalvektig mann i sine yngre dager, men nå er han blitt såpass stor at beina ikke lenger klarer å tåle belastningen, så han sitter for det meste i rullestol. Det er tungt for oss pårørende å se, men han har vært klar til i det siste, og da kan man ikke overstyre de valgene som tas. Nå har han utviklet insulintrengende diabetes, og i tillegg andre sykdommer som feks hjertesvikt som følge av overvekten. Desverre er det for sent å gjøre noe med overvekten nå. Man skal passe på vekten hos de gamle, selv om man selvfølgelig ikke skal sette dem på slankekur. Faren ved overvekt hos gamle er mange, og en av dem er diabetes og ved evnt sengeleie, liggesår. Det er ikke noe å trakte etter. Gamle med overvekt løper også større risiko for hjerte og nyresvikt ved overvekt. Nå snakker vi da ikke om overvekt på noen kg, men mer i klassen 20 kg og oppover. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2011 #20 Skrevet 7. januar 2011 ENDA bedre.. dama er OPPEGÅENDE i hodet selv, og her skal slekta snakke med personalet... Fy fader for en holdning du har TS. Kamuflert som omsorg!! Håper noen stikker nesa si i hva du spiser og forteller deg og at du burde velge annerledes, fordi du begyner å bli FEIT! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå