Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2003 #1 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg er ei jente på 20 som har lyst til å utdanne meg som eiendomskonsulent. Jeg vet litt om utdanningen- men på langt nær nok om yrket. Nå håper jeg noen her på forumet vet hva det vil si å være i eiendomsbransjen, og vil fortelle litt! Hva gjør man som eiendomskonsulent? Hva går stillingen ut på? (Hvilke oppgaver kan man ha?) Er det vanskelig å få jobb? Hvordan er det med lønna, er den fastlønn + provisjon, eller bare provisjonsbasert? (Årslønn for nyutdannede, hva er den?) Jeg er klar over at det blir mye helgejobbing og kveldsjobbing. Er det et yrke som du vil anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 20. oktober 2003 #2 Del Skrevet 20. oktober 2003 Om du vurderer eiendomsbransjen, gå på Eiendomsmeglerstudiet på BI. Det er den eneste måten du kan bli eiendomsmegler på, og oppnå den beskyttete tittelen Statsautorisert eiendomsmegler. Vet at bla. MI arrangerer 1 årig kurs, der du blir "eiendomskonsulent", dette studiet er ikke godkjent av NEF (norges eiendomsmegler forbund) og gir ingen tittel. Jeg har gått på BI og er snart ferdig statsaut. Jeg vet om en som har gått på MI og fått jobb, som sekretær/visnings.ass, ikke megler. Vi snakket endel om dette på vårkonferansen, og signalet fra de fleste i bransjen er at de ønsker folk fra BI. Det er de som har de erfarene foreleserne, støtte fra bransjen, erfaring med studiet osv. Jeg tviler også på at man rekker å lære og forstå yrket med et ett-årig studiet!! Om du lurer på noe mer, spør ivei!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2003 #3 Del Skrevet 20. oktober 2003 Hva hvis jeg ikke har råd til å gå 3 år på eiendomsmeglerstudie? Hva har konsulent-kompisen din i lønn? Jeg har en mann som tjener så mye at studielån er uaktuelt for meg, dessverre! Det de ikke ser på, er at alle pengene går bort i lønnstrekk og huslån. Er det virkelig et dårlig valg å ta et 1-årig kurs da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2003 #4 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har et spørsmål til: Bør man ha gode matematiske kunnskaper for å bli eiendomsmegler? (Jeg er en idiot med matteboka nemlig!...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 20. oktober 2003 #5 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det koster penger på MI også... Jeg mener kompisen min tjener 160.000 i året + 1% av det de to meglerene han er sekretær for drar inn i brutto provisjon. Også får han betalt for visningene han holder. Om du satser på en slik jobb trenger du ikke allverden av matte kunnskaper, nettopp fordi du er en sekretær, dvs du skriver brev, salgsoppgaver, annonser, men går glipp av alt det som er morsomt!! Fordelen er at du har en fast arbeidstid da... Generelt for å være megler kreves ikke de største mattekunnskapene, men man bør ha forståelse for regnskap. (kredit, debet vet du...). Det er viktigere at du forstår jussen. Jeg vil aldri anbefale MI stuidet, men det er sikkert greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå