Gå til innhold

Ungene som profilbilde -Facebook

Fremhevede innlegg

Gjest pysepusen
Skrevet

Hvis jeg har min sønn som profilbilde på FB så er det sammen med meg. Jeg synes ikke noe om å ha bilde av han alene, og legger ikke det ut på nett. Dessuten så er det jo min profil, da bør det være bilde av meg. Men hva andre gjør bryr jeg meg ikke om. Synes det er koselig når de legger ut om barna sine, jeg. Dette syntes jeg før jeg fikk barn også.

Når det gjelder status-oppdateringer så skriver jeg nok en blanding. Og om jeg skriver om min sønn så er det ikke hva som helst. Jeg har aldri tenkt at det skulle være plagsomt for mine venner ettersom jeg synes det er koselig når mine venner gjør slikt.

Det jeg synes er teit er når man har helt andre bilder enn typiske profil-bilder og når man legger ut mye info om alt og ingenting som "en rask dusj så frokost" osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om der finnes statistikker for hvor mange barn (eller prosentvis) som har blitt seksuelt misbrukt eller som har fått psykiske problemer senere i livet pga at mødrene deres har lagt ut bilder av dem som profilbilde på facebook!? Det er jo kjempefarlig!!! :O :ironi:

Hvis noen tror at jeg kun fordyper meg i drittbleier og babymat hele dagen fordi jeg har en unge som profilbilde, så kan jeg sikkert gjøre meg opp en mening om de som legger ut facebookspill-apps-greier på facebook 10 ganger om dagen. Eller de som skriver 7 ganger i uken at de har trimmet og vasket hele huset :P.

• Liker 1
Skrevet

Man er jo bare en smule stolt, og man bare måå vise hele verden hvilket vidunder man har skapt... Det handler kun om, som du selv var inne på i hovedinnlegget, at venninnen din har fått en ny altoppslukende interesse :-D Hun har fortsatt en laang utdannelse, humor og lyst på et glass vin.

Jeg synes det er mest "irriterende" med de som til enhver tid må skryte av hvor bissy de er. Og hvor mye de har fått gjort i løpet av en dag, i tillegg til hvor mange retter de har lagd til middag, og hvor mange treningspass de har kjørt, og evt dagens issue som kan være så ymse. Fjerner de som regel fra oppdateringen etterhvert. Et godt tips, forresten.

Skrevet

Man er jo bare en smule stolt, og man bare måå vise hele verden hvilket vidunder man har skapt... Det handler kun om, som du selv var inne på i hovedinnlegget, at venninnen din har fått en ny altoppslukende interesse :-D Hun har fortsatt en laang utdannelse, humor og lyst på et glass vin.

Jeg synes det er mest "irriterende" med de som til enhver tid må skryte av hvor bissy de er. Og hvor mye de har fått gjort i løpet av en dag, i tillegg til hvor mange retter de har lagd til middag, og hvor mange treningspass de har kjørt, og evt dagens issue som kan være så ymse. Fjerner de som regel fra oppdateringen etterhvert. Et godt tips, forresten.

Hvor gammelt er barnet ditt? Under tre år, etter hva jeg skjønner av andre innlegg? Har du spurt hva hun eller han synes om å bli eksponert med bilde på internett? :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt? Under tre år, etter hva jeg skjønner av andre innlegg? Har du spurt hva hun eller han synes om å bli eksponert med bilde på internett? :)

Barna mine er under tre år. Men ettersom de er det og ikke modne nok til å ta rasjonelle valg ennå, så finnes jeg her som mamma. De får nemlig heller ikke velge hva de skal ha på seg, hva de skal spise, hvor de skal bo, eller hvem vi sender julekort til. Heller ikke hvilke vaksiner de skal ta.

Det er ikke farlig å ta med barna sine ut i verden. Hva skjer om noen ser de på lekeplassen - eller flyplassen - hvem som helst kan jo se de!?

Jeg tror ikke det er uheldig eller på noen som helst måte farlig å ta bilder av barn. Eller å legge de ut på Facebook. Det er derimot konservativt og dumt å tro at Facebook er en døgnflue som snart tar alle bildene dine for å bruke dem i en mistenkelig kampanje. LIvet vi lever nå er endret stort fra hvordan vi levde det for bare ti år siden. Vi har ikke bare en identitet irl, men også en nettidentitet. De fleste klarer å tilnærme seg dette på en sunn måte.

• Liker 2
Skrevet

Barna mine er under tre år. Men ettersom de er det og ikke modne nok til å ta rasjonelle valg ennå, så finnes jeg her som mamma. De får nemlig heller ikke velge hva de skal ha på seg, hva de skal spise, hvor de skal bo, eller hvem vi sender julekort til. Heller ikke hvilke vaksiner de skal ta.

Det er ikke farlig å ta med barna sine ut i verden. Hva skjer om noen ser de på lekeplassen - eller flyplassen - hvem som helst kan jo se de!?

Jeg tror ikke det er uheldig eller på noen som helst måte farlig å ta bilder av barn. Eller å legge de ut på Facebook. Det er derimot konservativt og dumt å tro at Facebook er en døgnflue som snart tar alle bildene dine for å bruke dem i en mistenkelig kampanje. LIvet vi lever nå er endret stort fra hvordan vi levde det for bare ti år siden. Vi har ikke bare en identitet irl, men også en nettidentitet. De fleste klarer å tilnærme seg dette på en sunn måte.

Det har jeg da aldri sagt at jeg tror? :klø:

Du er mor for dine barn og tar valg på deres vegne, det er greit. Akkurat som andre tar valg om feks å jobbe fullt og sende sine barn i barnehagen, for å ta et totalt tilfeldig valgt eksempel. :)

Men så er det noe som heter personlig integritet, og noe som heter prinsipper. Du er ikke dine barn, vet du, selv om du er overbevist om at du er den viktigste for dem og vil fortsette å være det i lang tid. Også barn har en personlig integritet som skal respekteres. Og å ta valg for dem om å publisere bilder av dem på internett er prinsipielt noe helt annet enn å ta valg mht kosthold eller leggerutiner, selvsagt.

Skrevet

Det har jeg da aldri sagt at jeg tror? :klø:

Du er mor for dine barn og tar valg på deres vegne, det er greit. Akkurat som andre tar valg om feks å jobbe fullt og sende sine barn i barnehagen, for å ta et totalt tilfeldig valgt eksempel. :)

Men så er det noe som heter personlig integritet, og noe som heter prinsipper. Du er ikke dine barn, vet du, selv om du er overbevist om at du er den viktigste for dem og vil fortsette å være det i lang tid. Også barn har en personlig integritet som skal respekteres. Og å ta valg for dem om å publisere bilder av dem på internett er prinsipielt noe helt annet enn å ta valg mht kosthold eller leggerutiner, selvsagt.

Om jeg ikke kunne vist frem barna mine på bilder, hadde jeg heller ikke gjort det på facebook.

Et bilde av em smilende unge er dessuten noe annet enn en naken barnekropp.

Du trenger ikke å forklare for meg at jeg ikke ER mine barn. Hvorfor er du anonym?

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen jeg kjenner bruker kun barna som profilbilde OG bakgrunnsbilde. Mange tenker ikke på at profilbildet og bakgrunnsbildet ofte er offentlig, om man ikke forandrer på innstillingen. Da ligger jo barna åpent på nett. Hvorfor bruker man ikke et bilde av seg selv som profilbilde i det minste?  

For oss andre så er det like interessant å se bilde på bilde med tilsynelatende familieidyll, som å følge en bladlus som krysser en vei. Det er litt trist å se at folk på en måte mister seg selv når de får barn, at alt i livet handler om barna. Det er akkurat som de er kun MOR og FAR og ingenting annet. De snakker ikke om noe annet om man treffer dem og spør sjeldent hvordan det går med andre. Jeg trodde det skulle gå over etter noen år, men det har fortsatt. Kontakten har blitt minimal. 

Anonymkode: 15e42...bcb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke greia med å legge ut bilder av sine egne barn på Facebook. Hvis jeg får barn, skal ikke ett eneste bilde komme på Facebook. Det er så mye rart som foregår der. Jeg ser mange som legger ut bilde etter bilde av barna sine, og de har heller ikke lukka profil.. Uff sier jeg bare

Anonymkode: db38c...d87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen jeg kjenner bruker kun barna som profilbilde OG bakgrunnsbilde. Mange tenker ikke på at profilbildet og bakgrunnsbildet ofte er offentlig, om man ikke forandrer på innstillingen. Da ligger jo barna åpent på nett. Hvorfor bruker man ikke et bilde av seg selv som profilbilde i det minste?  

For oss andre så er det like interessant å se bilde på bilde med tilsynelatende familieidyll, som å følge en bladlus som krysser en vei. Det er litt trist å se at folk på en måte mister seg selv når de får barn, at alt i livet handler om barna. Det er akkurat som de er kun MOR og FAR og ingenting annet. De snakker ikke om noe annet om man treffer dem og spør sjeldent hvordan det går med andre. Jeg trodde det skulle gå over etter noen år, men det har fortsatt. Kontakten har blitt minimal. 

Enig. Derfor jeg ikke vet om jeg vil ha barn lengre. De mister jo hele sin identitet.

Anonymkode: fb681...073

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre slik at folk fortsatt er nybegynnere med sosiale medier, og dertil nettvett. Det er nok mange som kommer til å møte seg selv i døra. Blir nok mange barn som kommer med voldsomme angrep på foreldrene, som har lagt ut bilder som alltid vil være på nettet. 

Anonymkode: 3f1d4...8ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet på 5 år og meg selv som profilbilde - begge med solbriller og masse klær på.

Publiserer noe om barnet (spesiell reise, sjekket inn på Manhattan etc.) et par ganger i året. 

Snakker lite eller ingenting om barn med venner som ikke har barn.

Har ekstremt med høyere utdannelse og reiser mye. 

Hvilken kategori havner vi i da? De som ikke forstår eller tenker så langt? Huff og huff.

Huff. 

🤔 😨 💅

Anonymkode: a4c38...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barnet på 5 år og meg selv som profilbilde - begge med solbriller og masse klær på.

Publiserer noe om barnet (spesiell reise, sjekket inn på Manhattan etc.) et par ganger i året. 

Snakker lite eller ingenting om barn med venner som ikke har barn.

Har ekstremt med høyere utdannelse og reiser mye. 

Hvilken kategori havner vi i da? De som ikke forstår eller tenker så langt? Huff og huff.

Huff. 

🤔 😨 💅

Anonymkode: a4c38...25e

Hva er "ekstremt med høyere utdannelse"? Ble bare nysgjerrig :) 

Ellers er det en viss forskjell på de som i det minste har seg selv også på profilbildet. Det er noen som kun har barna (eller bikkja). Alltid. Min personlige mening er at det uansett er feil å eksponere barna på facebook, og særlig på profilbildet, om det er offentlig. 

Kategorier er det vel ingen som har nevnt. Hvilke kategorier tenker du på?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Også har vi de som spekulerer og henger seg så opp i hva alle andre gjør at de glemmer seg selv. 

Anonymkode: c43a4...8d7

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ei som hele tiden skulle diskutere hva som var lov eller ikke vedr posting av bilder av andre på internett. Hun henviste hele tiden til at det var ulovlig, men selv hadde hun barna sine som profilbilde på fb

Anonymkode: f3146...b82

AnonymBruker
Skrevet
Den 16.7.2016 at 15.46, AnonymBruker skrev:

Det kan faktisk være skummelt, for her er det bilde av ditt barn - med ditt for- og etternavn. om en eller annen galning fanger opp dette, så vet han hvor barnet bor! 
Det tror jeg ikke så mange tenker over nei... 

Tror mange legger ut bilde av barn som profilbilde - både pga da slipper de å legge ut bilde av seg selv, de får masse likes, de er stolte av barnet og de vil ikke være innbilske som har selfie av seg selv lissom...

men de tenker nok ikke på alle galningene der ute nei.

Anonymkode: a3051...704

• Liker 1
Skrevet

Synes enkelte her inne er litt vel hysteriske. Skal mye til for at barnet ditt blir kidnappet fordi en galning så et bilde av det på fb.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan faktisk være skummelt, for her er det bilde av ditt barn - med ditt for- og etternavn. om en eller annen galning fanger opp dette, så vet han hvor barnet bor! 
Det tror jeg ikke så mange tenker over nei... 

Tror mange legger ut bilde av barn som profilbilde - både pga da slipper de å legge ut bilde av seg selv, de får masse likes, de er stolte av barnet og de vil ikke være innbilske som har selfie av seg selv lissom...

men de tenker nok ikke på alle galningene der ute nei.

Anonymkode: a3051...704

Her tror jeg du er inne på kjernen :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bilde av barna mine som bakgrunnsbilde og bilde av meg selv som profilbilde. Det lever jeg veldig fint med og har aldri tenkt ett sekund på hva andre måtte mene om det eller vært bekymret for at bildet blir misbrukt. Og det har da virkelig ingenting å gjøre med å miste seg selv, men hvis noen liker å tro det så vær så god.

Skrevet

Tror ikke jeg har noen bilder av barna mine på Facebook, annet enn at jeg deler bursdagsbildene av dem fra nettversjonen av lokalavisen. Legger generelt ut lite info om dem. Både fordi de er selvstendige mennesker som fortjener et privatliv, og fordi jeg ikke er så interessert i sånt barne-snakk hele tiden. Er jo sammen med ungene hele dagen, så trenger ikke prate om dem på nettet også. Man kan bli litt i en sånn boble når man får barn, men det bør gå over etter noen måneder. Når barna er i skolealder og man fortsatt ikke har andre interesser, bør man virkelig prøve å løfte blikket litt... Mange går altfor mye opp i barna og har barna som hovedinteresse. Ikke bra for hverken voksne eller barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...