AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Jeg er i begynnelsen av de 30, har for tiden veldig sterkt karrierefokus som gjør at jeg tilbringer stort sett hele året utenfor landets grenser og med mye reiser, jetlag og konstant tidsforskjeller. Dermed er Facebook faktisk en fin måte å holde kontakten med venner og bekjente, men jeg begynner nesten å irritere meg litt over at et stort antall av mine veninner er forsvunnet inn i en ”jeg er nå 100% mor og ingenting annet modus”. Ikke misforstå, jeg har stor forståelse for at det er omveltende og altoppslukende å få barn og jeg respekterer det og har vært veldig bevist på at jeg skal gjøre mitt for å likevel holde kontakten med mine veninner til tross for at de er på en ”annen planet” om dagen. Jeg tror også jeg er ganske barnevennlig og litt sånn ”kul tante” som sender pakker fra kjente steder i verden og skravler masse med mine veninners unger på skype osv osv.... Jeg har også levd så lenge at jeg vet det går litt i bølgedaler med de fleste, men denne trenden med at man skal ha ungen sin som profilbilde, samt at 99.9% av statusoppdateringene handler om ungene skremmer meg. Si meg dere som er mødre her inne, blir man virkelig helt ”kjærring” med en gang man får barn? Jeg skjønner at mennesker som ikke ”har noe annet” i livet sitt lett kan gå i denne fella, men mine veninner er høyt utdannede mennesker med solide interesser og iallefall før ungene kom, veldig selvstendige liv og meninger. jeg spør for a) forsøke å forstå hva som ligger bak dette og b) fordi, jeg tror ikke jeg noensinne vil bli et menneske uansett hvor mye jeg liker unger og syns unger er superartige små mennesker. Jeg vil gjerne ha veninnene mine på facebook, ikke bare mammaen. Jeg kan stikke innom gode veninners profil, og jeg blir bare så trist for ingenting handler om ”voksen”henne, hun er liksom ikke der lenger...... Så hva sier dere mødre her inne? Blir det automatisk slik med en gang man får barn? Kan man si noe? 8
Gjest Sommertid Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Tja, jeg er vel både "gamle" meg og "nye" meg på facebook etter jeg fikk barn. Noen ganger er det profilbilde av meg, andre ganger et blinkskudd av barnet, noen ganger status om meg, andre ganger status om barnet, men som oftest så går det mest i meg selv. Når man blir mor så er barnet en stor del av hverdagen og noe som opptar en ganske masse. Men jeg er enig med deg at hos noen kan det bli litt for mye av det gode også. Jeg legger ikke ut statuser bare om barnet mitt hele tiden, det er trossalt min profil, ikke barnet mitt sin.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Er helt enig med deg TS, selv så skjuler jeg nyhetsoppdateringer av folk som bare kjater om ungene sine. Irriterer meg noe grenseløst. Har barn selv som jeg elsker over alt på jord men barnet er nesten ikke-deltakende på min fb-profil. Har et par bilder som er gjort tilgjengelig for de som har interesse av det, som f.eks familien min, men ellers er det "gamle meg" som er på profilen. Slik er det ellers også. Min personlighet er fortsatt intakt selvom prioritetene naturligvis får en annen rekkefølge enn tidligere. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Jeg er nybakt mor, og har vekslende profilbilder (akkurat nå er det julebilde av meg og ungen, ellers har det bare vært meg selv). Pleier ikke å skrive noe i statusfeltet mitt, verken før eller etter ungen kom. Jeg skjønner hva du mener, og har selv mange venner som kun legger ut bilder av barnet og skriver om det på statusen. Og det går liksom inflasjon i det, for de blir jo fornærmet hvis man ikke kommenterer bildene eller statusen. "Så du ikke hva jeg skrev i går? Du kommenterte det jo ikke!" har jeg fått høre flere ganger. Så blir det til at man trykker "liker" eller kommenterer, for å være grei. Og da inspirerer man dem jo til å skrive mer, når de får tilbakemeldinger. hehe, en ond sirkel...
Pingting Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 for de blir jo fornærmet hvis man ikke kommenterer bildene eller statusen. "Så du ikke hva jeg skrev i går? Du kommenterte det jo ikke!" Heh? Erre mulig!? Der hadde jeg kjapt sluttet å kommentere og slikt i ren trass merker jeg! 3
missLynch Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Jeg synes det er spesielt å ha ungen som profilbilde. Dette fordi barnet ikke har mulighet til å si nei til dette. De blir eksponert for alle "venner" (og de fleste har "venner" som slett ikke er skikkelige venner; snarere bekjentskaper og andre løse forbindelser). Jeg synes at alle barn skal ha rett til et privatliv. De er ikke som et søtt kjæledyr man elsker å vise fram, men små mennesker 9
goille Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Kjenner heldigvis ikke igjen problemstillingen. De fleste av mine venner har barn, men det er ytterst sjelden jeg ser at noen bruker bilder av barna som profilbilde eller skriver om de på statusen...da er det heller bikkjene de legger ut om Dagene går da nok opp i unger om jeg ikke skal bruke den lille fritiden jeg har til å plapre om de på fb. "Irriterer" meg heller over de som absolutt skal legg ut ukesmenyen på stausene sine, jeg bryr meg katten om hva de skal ha til middag og hvordan det smakte
tåke Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 jeg synes i det hele tatt ikke det er greit å ha bilde av små barn i det hele tatt, dersom fler enn venner kan se bildet. 1
Pinkyh Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 Først vil jeg si at jeg kan irritere meg over folk som stadig skal kommentere at "nå har jeg vært hos legen med minstepia, og hun har røde kopper og gud vet hva" flere ganger om dagen. Slike folk pleier jeg å fjerne fra feeden. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemstillingen med å ha bilde av babyen på profilen sin innimellom. Er det så farlig da? Kanskje det er litt annerledes når de har blitt barn, da de lettere kan bli kjent igjen, men når det kun er en baby så skjønner jeg ikke at det kan være så farlig.
helenaa Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Jeg synes generelt at helt nøytrale statusoppdateringer er superkjedelige, samme om de handler om barn, dyr eller voksne. "Skal til tannlegen" eller "lille Maia skal til tannlegen" er omtrent like (u)interessant. Hvis man skriver noe festlig barnet har sagt/gjort, kan fb gjerne ha mye barneinfo for min del. Det er jo ikke til å komme ifra at mye av det som skjer i foreldres liv handler om barna. Selv prøver jeg å veksle mellom barne-, jobb- og fritidskommentarer, hvis man kan si det sånn. Jeg ønsker ikke å framstå som en dame som bare er opptatt av baby (for det er jeg ikke). Jeg synes også det er fint at man kan legge ut bilder av barnet/barna, men jeg synes det er rart å ha det som profilbilde. Ukesmenyer har jeg til gode å se, lurer på når det dukker opp i min fb-vennekrets...
mousepad Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Bruker ikke bilder av barn på Facebook fordi jeg egentlig er litt skeptisk til å legge ut for mye personlig informasjon på internett . Barn tar ofte veldig mye tid og jeg kan også snakke om bare barna mine , hvis jeg får lov . MEN siden jeg fremdeles husker at de uten barn som regel ikke har noen større interesse av barn ( slik var det jo for meg også , før vi fikk egne barn ) , pleier jeg faktisk ikke å snakke om barna mine omtrent i det hele tatt , til folk som ikke har barn selv og jeg er også såpass interessert i andre ting at det også er ok for meg å ikke snakke om barn alltid .
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #12 Skrevet 5. januar 2011 Å sette sitt eget barn som profilbilde er noe jeg personlig ikke ville gjort, for som nevn lenger opp i tråden, så blir barnet ufrivillig eksponert. Noe som virkelig provoserer meg er de som legger ut gruppebilder av klassen/avdelingen til barna sine. Da eksponerer de andres barn også. Det er ulovlig å gjøre det, men det ser ikke ut til at enkelte bryr seg om det. 2
Gjest BabyBlue Skrevet 5. januar 2011 #13 Skrevet 5. januar 2011 Synes det er tankeløst å ha ungen som profilbilde. Greit om det er forelder OG unge, men kun ungen mens den sikler eller sover eller bader? Å legge ut bilder av unger på nettet er jeg uansett ganske i mot generelt, for bilder forsvinner aldri helt fra nettet.
Miss Desiree Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Er dere ikke redd for at pedofile skal stjele disse bildene og bruke dem? Jeg har hørt at det har vært tilfeller på blogg.no
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #15 Skrevet 5. januar 2011 Ts hernesten alle som er imot har fokus : det er ikke bra for ungen osv.... men hva med de andre problemstillingene....??? Jeg vil gjerne ha svar fra de som legger ut slike bilder, og hvorfor de har behov for det.....please
Kosemose Skrevet 5. januar 2011 #16 Skrevet 5. januar 2011 Jeg har hatt bilde av barn som profilbilde på FB. Og jeg har hatt bilde av et tre ved et vann, meg selv, meg selv som barn(!), dyret mitt og mye annet rart. Hvorfor? Fordi det er fine bilder jeg blir glad av å se og som jeg gjerne viser fram, kanskje det er stolthet og litt skrytetrang med i bildet også, uten at det er veldig bevisst. Nå har jeg aldri hatt et bilde som noen pedofile ville hatt glede av (tror jeg?) det er liksom ikke nakenbilder av barnet mitt eller close up av ansiktet. Ellers vil jeg si at dine "oppegående og velutdannede venner" ikke slutter å være oppegående og velutdannede fordi om de er veldig mamma i en periode av livet. Men det er klart, når man blir mamma så forandrer noe seg, barnet blir viktigere enn alt annet, og man har et annet menneske som man setter langt foran seg selv og sine behov for første gang. (for mange er det i allefall slik). Men hvis du tror at du ikke lenger kan snakke om interesante ting med dine gamle venninner selv om de har profilbilde av "vidunderet" som de er så stolte av og som de så gjerne vil vise fram, og selv om de småsludrer på facebook om podens kognitive og motoriske framskritt her i verden, da bør du prøve en gang til. Hev deg over disse irriterende "skrytemamma-tingene" og du vil se at din gode gamle, oppegående venninne fortsatt er der, selv om hun har fått noe nytt i livet som overgår alt annet. 5
Gjest Sommertid Skrevet 6. januar 2011 #17 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har hatt bilde av barn som profilbilde på FB. Og jeg har hatt bilde av et tre ved et vann, meg selv, meg selv som barn(!), dyret mitt og mye annet rart. Hvorfor? Fordi det er fine bilder jeg blir glad av å se og som jeg gjerne viser fram, kanskje det er stolthet og litt skrytetrang med i bildet også, uten at det er veldig bevisst. Nå har jeg aldri hatt et bilde som noen pedofile ville hatt glede av (tror jeg?) det er liksom ikke nakenbilder av barnet mitt eller close up av ansiktet. Ellers vil jeg si at dine "oppegående og velutdannede venner" ikke slutter å være oppegående og velutdannede fordi om de er veldig mamma i en periode av livet. Men det er klart, når man blir mamma så forandrer noe seg, barnet blir viktigere enn alt annet, og man har et annet menneske som man setter langt foran seg selv og sine behov for første gang. (for mange er det i allefall slik). Men hvis du tror at du ikke lenger kan snakke om interesante ting med dine gamle venninner selv om de har profilbilde av "vidunderet" som de er så stolte av og som de så gjerne vil vise fram, og selv om de småsludrer på facebook om podens kognitive og motoriske framskritt her i verden, da bør du prøve en gang til. Hev deg over disse irriterende "skrytemamma-tingene" og du vil se at din gode gamle, oppegående venninne fortsatt er der, selv om hun har fått noe nytt i livet som overgår alt annet.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 6. januar 2011 #18 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Ts hernesten alle som er imot har fokus : det er ikke bra for ungen osv.... men hva med de andre problemstillingene....??? Jeg vil gjerne ha svar fra de som legger ut slike bilder, og hvorfor de har behov for det.....please Det er fordi man er stolt av ungen sin. Når man er mamma blir man jo helt forelska i det lille vidunderet man har. På Fb har man gjerne barndomsvenner som man ikke har så mye kontakt med lengre pga avstanden, og da kan det være kjekt at disse får følge med på det. Samt andre som bryr seg om en selvsagt. Endret 6. januar 2011 av fr21_5ffdsa 1
missLynch Skrevet 6. januar 2011 #19 Skrevet 6. januar 2011 På Fb har man gjerne barndomsvenner som man ikke har så mye kontakt med lengre pga avstanden, og da kan det være kjekt at disse får følge med på det. For å si det brutalt: alle barndomsvenner er egentlig ikke så overveldende interessert i ens barns små og detaljerte krumspring. Dette betyr slett IKKE at man ikke bryr seg! Jeg tror alle liker å få et innblikk i andres liv, det er koselig; men med moderasjon! Inngående beskrivelser av barnets liv samt mengder med bilder er ikke så interessant som man kanskje skulle ønske- og tro. 3
Gjest gjest Skrevet 16. januar 2011 #20 Skrevet 16. januar 2011 Det er fordi man er stolt av ungen sin. Når man er mamma blir man jo helt forelska i det lille vidunderet man har. På Fb har man gjerne barndomsvenner som man ikke har så mye kontakt med lengre pga avstanden, og da kan det være kjekt at disse får følge med på det. Samt andre som bryr seg om en selvsagt. Så mammaen det gjelder kan få skryte til alle hun har vært i kontakt med i oppveksten sin, mener du... Tenker dere ikke på at om noen få år så skal venner til din unge hente fram "pinlige" bilder og "flaue hendelser" fra bufrede sider på nett som de googler fram- og bruke dette mot din unge til å mobbe han/hun med. Hyggelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå