Zzyzx Skrevet 26. desember 2012 #21 Skrevet 26. desember 2012 Spiller vel ingen rolle hva man bruker. Har ikke noe å si på smaken uansett. Dessuten liker jeg å tulle med tradisjoner, så mitt pinnekjøtt serveres med søtpotetmos. Neste år skal jeg prøve å koke det. 2
Trivia Skrevet 26. desember 2012 #22 Skrevet 26. desember 2012 Da kan jeg bidra med dette: pinnekjøttet skal dampes på pinner. Ikke metallrist. Det heter pinnekjøtt. Ikke ødelegg denne fine tradisjonen, folkens! Det er nok av bjørk her i landet. Ok, det siste vet jeg egentlig ikke, men jeg tipper det. Det har ingenting å si for smaken.
Glynis Skrevet 26. desember 2012 #23 Skrevet 26. desember 2012 Det har ingenting å si for smaken. Jeg sa ikke noe om smaken. Og søtpotetmos til pinnekjøtt er jo kjempegodt. Det er ikke så veldig out there, det er jo en rotgrønnsak i likhet med kålrabi.
Trivia Skrevet 26. desember 2012 #24 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Jeg sa ikke noe om smaken. Hvorfor skal man da benytte pinner, mener du? Navnet pinnekjøtt kommer av hvilken del man bruker av dyret, ikke bjørkepinnene man har i gryta. Endret 26. desember 2012 av Trivia 1
Glynis Skrevet 26. desember 2012 #25 Skrevet 26. desember 2012 Hvorfor skal man da benytte pinner, mener du? Det er kjedelig å gjenta seg selv: tradisjon.
Trivia Skrevet 26. desember 2012 #26 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Det er kjedelig å gjenta seg selv: tradisjon. Men du grunnga det først med navnet, gjorde du ikke? Når verken navnet eller smaken henger sammen med bjørkepinnene, da er det ingen grunn til å insistere på at folk skal bruke slike pinner. Rist fungerer fint og er i tillegg hakket mer miljøvennlig. Endret 26. desember 2012 av Trivia
Glynis Skrevet 26. desember 2012 #27 Skrevet 26. desember 2012 'Navnet pinnekjøttet kommer av at kjøttet dampes over bjørkepinner.' http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Pinnekjott-tar-innpa-ribbe-5595799.html Fra Språkrådet: Det kan virke opplagt at navnet pinnekjøtt kommer av pinnene man kan dampe kjøttet over, men dette er svært uvisst. At en pinn til å steike over glørne med skulle ha blitt med over i gryta bare i navnet, kan man også sette spørsmålstegn ved. De to forklaringene går heller ikke godt sammen. Det som er lettest å utelukke, er i alle fall at pinnene skulle være selve ribbeina. Altså, det er usikkert. Men Språkrådet utelukker jo din forklaring. Uansett, uavhengig av navnet er tradisjonen av man damper over pinner. jeg bidro bare med min mening til nybegynnere.
Trivia Skrevet 26. desember 2012 #28 Skrevet 26. desember 2012 'Navnet pinnekjøttet kommer av at kjøttet dampes over bjørkepinner.' http://www.aftenpost...be-5595799.html Fra Språkrådet: Det kan virke opplagt at navnet pinnekjøtt kommer av pinnene man kan dampe kjøttet over, men dette er svært uvisst. At en pinn til å steike over glørne med skulle ha blitt med over i gryta bare i navnet, kan man også sette spørsmålstegn ved. De to forklaringene går heller ikke godt sammen. Det som er lettest å utelukke, er i alle fall at pinnene skulle være selve ribbeina. Altså, det er usikkert. Men Språkrådet utelukker jo din forklaring. Uansett, uavhengig av navnet er tradisjonen av man damper over pinner. jeg bidro bare med min mening til nybegynnere. Ok, la oss si at jeg tar feil angående det med delen av dyret. Takk for din korreksjon. Hvorfor insistere på å velge det minst miljøvennlige alternativet når det ikke er noen reell grunn til det? Smaken er den samme med rist.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #29 Skrevet 26. desember 2012 Overraskende nok ser det ikke ut til at pinnekjøtt er et svært gammelt ord. Det mangler i nynorskordbøkene fra 1800-tallet og første del av 1900-tallet og står heller ikke i Norsk Riksmålsordbok fra 1947, men man finner det i 1940-utgaven av en stor rettskrivningsordbok for bokmål. Det ser ut til at pinnekjøtt er brukt i avisene i alle fall siden ca. 1950. http://www.sprakradet.no/nb-NO/Aktuelt-ord/Pinnekjott/ Anonym poster: 343cabb8e90e50a803dbaa8bad7fbc3c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #30 Skrevet 26. desember 2012 Pinnekjøtt fra Nordfjord- Remapinnekjøtt altså?? Ugh. Anonym poster: 72547d6f68646adb624f3b4f787a39f2 1
Snurrebart Skrevet 26. desember 2012 #31 Skrevet 26. desember 2012 Spiller vel ingen rolle hva man bruker. Har ikke noe å si på smaken uansett. Dessuten liker jeg å tulle med tradisjoner, så mitt pinnekjøtt serveres med søtpotetmos. Neste år skal jeg prøve å koke det. Sikkert lett å finne på nett.... men kunne jeg fått oppskriften du bruker på søtpotetmos? Hvis du syntes den passet godt til kjøttet da
Zzyzx Skrevet 26. desember 2012 #32 Skrevet 26. desember 2012 Sikkert lett å finne på nett.... men kunne jeg fått oppskriften du bruker på søtpotetmos? Hvis du syntes den passet godt til kjøttet da Bruker ikke oppskrift, egentlig. Lager den på samme måte som jeg lager all annen mos. Altså, kok, mos, tilsett salt, pepper, smør og litt fløte. I år gjorde jeg det litt annerledes, jeg bakte halve søtpoteter i ovnen og skrapte ut kjøttet med en skje, før jeg smakte til med krydder, smør og fløte. Det blir en mer intens smak av søtpoteten da, siden den ikke "vannes ut" ved koking.
Gjest Raggy Skrevet 27. desember 2012 #33 Skrevet 27. desember 2012 Sikkert lett å finne på nett.... men kunne jeg fått oppskriften du bruker på søtpotetmos? Hvis du syntes den passet godt til kjøttet da Kålrabistappe er det som vanligvis serveres til pinnekjøtt. Enkelt og fantastisk godt!
Brunhilde Skrevet 27. desember 2012 #34 Skrevet 27. desember 2012 Pinnekjøtt fra Nordfjord- Remapinnekjøtt altså?? Ugh. Anonym poster: 72547d6f68646adb624f3b4f787a39f2 Og problemet ditt var produsent, forhandler eller rett og slett deg selv? 1
Snurrebart Skrevet 27. desember 2012 #35 Skrevet 27. desember 2012 Kålrabistappe er det som vanligvis serveres til pinnekjøtt. Enkelt og fantastisk godt! Ja, det har jeg fått de to gangene i mitt liv jeg har fått det servert Jeg elsker kålrabistappe!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå