kriztine Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Hvor lang tid skal pinnekjøttet ligge i vann? og hva er den minste tiden den kan ligge?
Lavendela Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 legg det i vann kvelden før du skal dampe det.
Virvel Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Og skift gjerne vann et par ganger underveis!
Henkie Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Hvor lang tid skal pinnekjøttet ligge i vann? og hva er den minste tiden den kan ligge? Dette varierer sterkt, og er avhengig av måten det er behandlet på fra produsent. Pinnekjøtt som er saltet på "gamle måten" trenger bare 3-4 timer i vann (litt avhengig av hvor salt du liker det) mens billigkjøtt som er "samlebåndsprodusert" må nok fort ligge alt fra 12-24 timer. Spør der du kjøpte det, eller les på pakningen. Det bruker å stå skrevet der.
Kamikatze Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 (endret) Legg det i en balje med kald vann, og hell noen liter kokende vann i, slik at vannet blir lunkent. Skift vann en eller to ganger, så kommer du ned i fire-seks timer. Jo tørrere jo lengre. Har hørt at litt soda i vannet også påskynder prossessen, men aldri forsøkt dette selv. Bruk så stor balje/kar at der er plass til rikelig med vann. Har du det brenntravelt, og ennå ikke har handlet inn kjøttet, er såkalt gryteklart et hasteralternativ. Endret 3. januar 2011 av Kamikatze
kriztine Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2011 pinnekjøttet er fra nordfjord og det står at kjøttet skal vannes ut over natten..
Henkie Skrevet 3. januar 2011 #7 Skrevet 3. januar 2011 Da vil det si minst ca 8-12 timer. Mindre enn det er det fare for at det smaker veeeldig salt.
Kamikatze Skrevet 3. januar 2011 #8 Skrevet 3. januar 2011 Over natten i kaldtvann er jo greiest, hvis du har tid til å forberede det i så god tid. Med lunkent vann kjøper du deg litt kortere tid. Du kan godt oppbevare utvannet kjøtt i kjøleskap et døgn eller i dypfryseren.
Lise_ Skrevet 3. januar 2011 #9 Skrevet 3. januar 2011 Du må hvertfall IKKE ha det i vann over 30 timer visst det står på en oppskrift du finner. da forsvinner ALL saltsmaken.....
Snurrebart Skrevet 25. desember 2012 #10 Skrevet 25. desember 2012 Uff da, nå hørtes plutselig pinnekjøtt kjempevanskelig ut.... Jeg hadde en drøm om å lage det, da jeg er veldig glad i det men ingen i familien har noen sinne laget pinnekjøtt. Men nå virker det jo bare alt for komplisert. Ligge i vann, helle over nytt vann, dampe hit og dampe dit og helle over nytt vann, Åh! Forvirret!
Gjest Raindrops Skrevet 25. desember 2012 #11 Skrevet 25. desember 2012 Her legger vi det bare i kaldt vann over natten, har fungert fint i flere år og det smakte fantastisk i går også. 1
skruf Skrevet 25. desember 2012 #12 Skrevet 25. desember 2012 Vi gjør som Raindrops; legger pinnekjøttet i kaldt vann over natten.
Zzyzx Skrevet 25. desember 2012 #13 Skrevet 25. desember 2012 Uff da, nå hørtes plutselig pinnekjøtt kjempevanskelig ut.... Jeg hadde en drøm om å lage det, da jeg er veldig glad i det men ingen i familien har noen sinne laget pinnekjøtt. Men nå virker det jo bare alt for komplisert. Ligge i vann, helle over nytt vann, dampe hit og dampe dit og helle over nytt vann, Åh! Forvirret! Hm, pust rolig inn og ut igjen. Fortsett med dette litt. Så skal jeg bryte det ned litt for deg, så det forhåpentligvis ikke blir like forvirrende. - På ettermiddag/kveld dagen før det skal spises legger du pinnekjøttet i en stor bolle og fyller denne med kaldt vann til det dekker kjøttet. - Før du legger deg heller du ut vannet og fyller på med friskt vann. - Når du står opp heller du ut vannet og fyller på med friskt vann - Ca fire timer før du skal spise så finner du fram en passende gryte og legger enten bjørkepinner i #-mønster i bunnen, eller bruker en helt vanlig metalldamprist. Fyll på vann til det står litt under pinnene/risten. - Oppå pinnene/risten stabler du pinnekjøttet så godt du kan. - Legg lokk på gryta, skru plata på full guffe slik at vannet koker skikkelig opp. Skru så ned igjen slik at det fremdeles koker litt, men det trenger ikke se og høres ut som helvetes avgrunn. Hvis det går så er det en idé å legge noe tungt på lokket for at minst mulig damp skal slippe ut. Da blir det også bortimot ingen sjanse for tørrkoking. - L astå og putre i ca 3,5 timer. Løft gjerne litt på lokket innimellom, når tre timer har gått kan du pirke litt i kjøttet med en gaffel for å se om det slipper beinet. Koketiden kan variere noe, men det er generelt sett ikke noe problem å la det stå litt til når det egentlig er ferdig. - Ferdig. :D Jeg lagde pinnekjøtt som julemiddag i år, og det var så uendelig deilig stressfritt sammenlignet med ribba jeg har laga før. 5
Snurrebart Skrevet 25. desember 2012 #14 Skrevet 25. desember 2012 Tusen hjertelig takk! Dette skal jeg kopiere og printe ut! Fantastisk bra forklaring, ble enklere nå.
Kamikatze Skrevet 25. desember 2012 #15 Skrevet 25. desember 2012 Husk på det Snurrebart, at tråden egentlig dreier seg om noen som trengte å vite hvordan en skal vanne ut pinnekjøtt på kortest mulig tid. Det blir litt mer styr enn om en bruker den tiden som trengs. Den enkleste fremgangsmåten jeg har brukt, som fremdeles har gitt kjemperesultat er å legge pinnekjøttet i kokekaret (10-20 liters helst (gamle gode fårikålkokern)) fylle med kaldt vann kvelden før. Gjerne i kjeller eller et sted som er kjøligere enn stua. Fire timer før servering heller du av vannet, stabler kjøttet på rist eller pinner, som Zzyzx nevner, heller litt vann i bunn sånn halvveis opp til rista, få vannet til å koke, og skru ned til laveste trinnet. Legg på lokk, og ikke fall for fristelsen til å løfte det opp den første timen. Da slipper du ut varme og damp, som det tar tid å bygge opp igjen. Sjekk etter en time om det trengs noen desiliter vannpåfyll. Selv pleier jeg å koke opp en kopp vann i mikrobølgeovnen, og helle på. Da slipper du den ekstra "koketiden" det tar å varme vannet og produsere ny damp oppi gryta om du hadde helt på kaldtvann. Du kan bli lurt til å tro at der er mer vann i bunnen enn det egentlig er, fordi fårefettet smelter og legger seg oppå vannet. Det går helt greit å helle på en kopp ekstra vann i timen, for å være på den sikre siden. Avansert er det ikke. Etter tre timer er det serveringsklart, etter fire timer er det herlig og "smelter på tunga". Selv om "oppskriftene" kan virke avanserte er dette ingen millimetervitenskap. Utvanningstiden og vannmengden er ikke kritisk. Koketiden likeså. - En ekstra halvtime går helt greit, også to. Du får faktisk suppeposer som er mer arbeidskrevende enn å tilberede pinnekjøtt. Det føles bare litt avansert fordi de få gjøremålene spres over så lang tid. Vil du gi det en ekstra snert, skyver du pinnene et minutt eller tre under grillen eller i stekeovnen på full fres like før servering. Lykke til, god jul og bång appetitt! 2
Snurrebart Skrevet 25. desember 2012 #16 Skrevet 25. desember 2012 Tusen takk Kamikatze! Jeg er fra en ribbe-familie og synes forsåvidt pinnekjøt nå høres mye lettere ut enn ribben, nå som dere har vært så flinke til å forklare det med baby-steps for meg. Jeg er veldig takknemlig! Gleder meg til å prøve
ablaze Skrevet 25. desember 2012 #17 Skrevet 25. desember 2012 Jeg lar det ligge natten over (ca 23-11) og bytter aldri vann (ønsker for all del ikke å vanne ut for mye - det er så kjipt..) Koker så i ca 4 timer til det er mørt. Voila!! 1
Kamikatze Skrevet 25. desember 2012 #18 Skrevet 25. desember 2012 Helt enig, for mye utvanning er helkrise. Var på middagsbesøk hos en kamerat en gang i tidenes morgen. Han hadde tatt dette med utvanning på alvor. Heldigvis prøvesmakte vi mens ennå kjøttet var "fast i fisken", og det ble reddet av et oppkok i saltlake. 1
Dolce Skrevet 25. desember 2012 #19 Skrevet 25. desember 2012 Jeg har sett oppskrifter der de anbefaler opptil 24 timer i vann, og med skifte underveis. Er vel ikke mye smak igjen da? Pinnekjøtt skal smake mye. Ihjelutvannet pinnekjøtt er ikke godt. Hos oss ligger pinnekjøttet i vann natten over (dvs. ca. fra 23.00-09.00 +/-). Vi skifter ikke vann. Dampes i ca. 3 timer. Noen ganger litt mer, noen ganger litt mindre. Har alltid en vannkoker stående klar for å fylle på med nytt kokende vann underveis. Jeg sjekker vann-nivået etter den første timen, og deretter ca. hver halvtime.
Glynis Skrevet 26. desember 2012 #20 Skrevet 26. desember 2012 Da kan jeg bidra med dette: pinnekjøttet skal dampes på pinner. Ikke metallrist. Det heter pinnekjøtt. Ikke ødelegg denne fine tradisjonen, folkens! Det er nok av bjørk her i landet. Ok, det siste vet jeg egentlig ikke, men jeg tipper det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå