Gå til innhold

Diamant eller Moissanite?

Gjest Tipo

Anbefalte innlegg

For en stund siden var det en artikkel her på KG om diamanter og deres mørke sider, jeg ønsker å gå litt dypere i temaet her med dere for å øke synligheten av valgene som blir tatt for oss allerede før vi går i butikken for å anskaffe en diamant.

Med Bloddiamanter menes diamanter som blir gravd ut i krigsherjede områder og solgt for å finansiere armeer og krigsherrer, vanligvis i Afrika hvor to tredjedeler av verdens diamanter blir funnet.

For å bekjempe denne formen for handel har World Diamand Congress opprettet kontrollsystemer for import og eksport av diamanter og de opprettet the Kimberly Process med de Afrikanske landene i spissen.

Allt dette ser ut til å ha positiv effekt og tallene er positive for et åpent og dokumentert diamantsalg, jeg tror ikke vi som forbrukere skal tenke så mye på bloddiamanter når vi velger smykker i fremtiden.

Det jeg vil vi skal tenke over er et annet mineral som til tross for å bli omtalt som en en diamanterstattning er en helt selvstendig edelsten, Moissanite.

Oppdaget i 1893 i et metoerittkrater i Arizona av Henri Moissan, han trodde først at det var en diamant, etter 11 år ble mineralet reklasifisert som noe helt nytt og fikk navnet Moissanite etter oppdageren.

Mineralet er veldig sjeldent, det finnes i små mengder som del av andre mineraler, blandt annet diamant. Det menst fasinerende er at de fleste naturlige moisannites har opprinelse utenfor vårt solsystem og kommer til jorden med meteoriter.

De blir i dag gjenskapt i labratorier og selges i spesielle butikker, blandt annet på internett.

Moissanite har en hardhet på 9.5 mot diamantens 10, dette gjør dem nyttige i industrien der diamanter er for dyre i store mengder.

Moissanite har en helt egen glans og gjenspeiler lys i et større spekter enn diamanter er istand til, det er derfor jeg mener denne steinen burde være mer tilgjengelig på markedet.

For å gjøre denne steinen tilgjengelig må vi ta et valg og bruke kraften av forespørsel, les om moissanite og spør etter den i butikken. Diamant er en tradisjonell stein med mange gode egenskaper, men moissanite har bare vært tilgjengelig på markedet siden 1998, nå synes jeg det er på tide at den blir tilgjengelig for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg tror egentlig ingen bryr seg, det er nok litt feil forum og litt langt ute på viddene. Hva vil du med denne tråden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ingen bryr seg, det er nok litt feil forum og litt langt ute på viddene. Hva vil du med denne tråden?

Å ha en åpen debatt rundt temaet diamanter og dens mindre kjente motstykke moissanite.

Jeg ønsker å høre hvorfor folk kjøper diamanter, er det for å vise sin status eller for å vise sin kjærlighet?

Velger vi bevist diamanten til forlovelsesringer fordi den symboliserer (slik den gjør) kjærlighet og troskap, eller fordi den vitner om rikdom? Er det et ubevist valg som en del av vår kultur?

Kunne diamanten erstattes av en stein med mindre skyggesider om denne ble mer kjent, eller sitter denne steinen dypt i våre sinn som kjærlighetssteinen?

Det er et spennende tema, vi kan tilogmed ta en debatt om valgene vi forbrukere blir fratatt når vi ikke får tilgang til informasjon om produkter.

Har du i det hele tatt lest innlegget? Det er mange spennende temaer her, men hva ønsker du med ditt innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror diamanter kjøpes utelukkende for sin status, knapt noen er i stand til å se forskjell på en diamant og diverse alternativer montert i et smykke. Diamanter gir meg en vond smak i munnen, selv om problemet med bloddiamanter nå er kraftig redusert er diamantbransjen fortsatt skitten kartellvirksomhet uten skikkelig konkurranse.

Personlig har jeg hittil foretrukket å gi smykker med syntetisk fremstilt CZ istedenfor diamanter, men nå som du har gjort meg oppmerksom på Moissanite skal jeg ha det i tankene neste gang en dame skal få noe dekorativt. Generelt forsøker jeg uansett prisklasse å gi gaver som gjør livet enklere for mottakeren (skikkelige kjøkkenkniver, pc, bil etc), så jeg er nok langt fra den mest engasjerte eller kunnskapsrike om edelstener/smykker på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gjerne ha en stein fra rommet som skinner finere enn en diamant jeg... Har ikke spurt om noe annet enn diamanter. Kanskje på tide å utvide min horisont litt... Takk Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bære diamanter har alt med å vise status å gjøre, og ingenting med å vise kjærlighet. Da må det i såfall være kjærlighet til rikdom eller en mann med rikdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglefot

Interessant info! Dette visste jeg ikke noe om..Nå er ikke jeg en "diamant-dame" men jeg tror diamanten sitter dypt i smykkenes tradisjon og at folk flest kanskje ikke tenker over hva annet som kan finnes på markedet.

Moissanite virker i mine øyne mer spesielt (med tanke på at de naturlige kommer fra utenfor vårt solsystem) og tror det fort kunne blitt veldig populært om kanskje flere kjente til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott!

Nå håper jeg at forbrukeretterspørsel en dag vil gjøre steinen mer tilgjengelig på markedet. Vi må tørre å spørre etter den i butikken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 13 år senere...
Gjest Tipo skrev (På 18.1.2011 den 0.14):

Er det ingen som har noe å tilføye av tanker og ideer rundt emnet?

Du spurte ikke om noe… Var min første tanke. 
Men, først 13 år etter innlegget ditt, og takket være TikTok, har jeg endelig fått opp øyene for Moissanite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du løftet tråden! Moissanite er notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...