Murder Skrevet 1. januar 2011 #1 Del Skrevet 1. januar 2011 Veldig ofte på dette forumet og andre steder ser man folk som skriver irriterendes istedet for irriterende. Hvor får dere det fra???? Høres ut som babyspråk for meg... Er det dialekt? Jeg får litt vondt inni meg når jeg leser det, særlig når det er så ekstremt utbredt! Dersom det kommer fra en eller annen dialekt, så vet dere vel at dialekt er MUNTLIG språk, mens SKRIFTLIG språk er nynorsk eller bokmål? Og på et diskusjonsforum benytter man seg naturligvis av skriftlig språk, og IKKE dialekt. *dagens nyttårsutblåsning* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thirteen Skrevet 1. januar 2011 #2 Del Skrevet 1. januar 2011 Nå er det vel ikke alle som er like flink å skrive. Her oppe i nord sier vi "irriteranes", og for mange er det vanskelig å skille det muntlige fra det skriftlige. Er flere ord jeg selv stusser over når jeg skriver dem, rett og slett fordi det høres feil ut i mine ører. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 1. januar 2011 #3 Del Skrevet 1. januar 2011 Jeg er hjertens enig med deg, TS! Forferdelig irriterende å lese. Mange dialekter har denne -s-endelsen, men en burde forvente at voksne mennesker klarer å skille mellom muntlig og skriftlig språk. På min dialekt sier man ikke "vår(t) bil/hus" osv, men "våres",og jeg ser ikke så rent få som skriver dette også. Spesielt betenkelig når en ser lærerutdannede venner oppdatere facebookstatusen sin med denne typen feil. En blir ikke så rent lite skeptisk til kvaliteten på språkopplæringen i skolen av slike eksempler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murder Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg er hjertens enig med deg, TS! Forferdelig irriterende å lese. Mange dialekter har denne -s-endelsen, men en burde forvente at voksne mennesker klarer å skille mellom muntlig og skriftlig språk. På min dialekt sier man ikke "vår(t) bil/hus" osv, men "våres",og jeg ser ikke så rent få som skriver dette også. Spesielt betenkelig når en ser lærerutdannede venner oppdatere facebookstatusen sin med denne typen feil. En blir ikke så rent lite skeptisk til kvaliteten på språkopplæringen i skolen av slike eksempler. Jeg er enig med deg. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å omstille seg språklig, men jeg synes det er vanskelig å ta folk som skriver slik seriøst. Kanskje fordomsfullt av meg, men sånn er det. Kommer selv fra et sted med dialekt, og har aldri hatt problemer med å skrive bokmål. Ingen av vennene mine herfra sliter særlig med det heller, så vidt jeg vet. (eller leser, på Facebook eller meldinger e.l) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lhh5 Skrevet 3. januar 2011 #5 Del Skrevet 3. januar 2011 På Facebook skriver jeg alltid dialekt, men der har jeg stort sett bare venner som gjør det samme. Ellers er det alltid bokmål. Det er mange irrirende ord som skrives rundt omkring ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå