Gå til innhold

Naboens unger var oppe til 4 i natt...

Fremhevede innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Oppfører seg ift barna sine? Selvfølgelig trenger barna trygge rutiner og faste rutiner, det har jeg aldri sagt meg uenig i!

Men det ble observert foreldre med én øl i hånda. Er det virkelig omsorgssvikt? Foreldrene kjørte hjem, ergo er det stor sannsynlighet for at en av foreldrene var helt edru. Ettåringen gråt, det sto ingenting om at barnet gråt hele kvelden, det var ikke slik jeg tolket det. Herrelighet, snakk om å dra mine meninger ut av proporsjoner.

h Yvonne :heiajente:

TS har aldri skrevet at noen stod med én øl i hånden. Det er forskjell på én øl og en øl. Man holder vel gjerne ikke flere ølbokser i hendene når man drikker øl, eller flere glass om man drikker vin. Det er slett ikke sikkert at foreldrene var edru, heller. Hvorfor skulle dine teorier være riktigere enn de andres her? TS var øyenvitne og vel mer å stole på enn folk som antar og synser på et forum.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det ble observert foreldre med én øl i hånda.

Og hvor står det?

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg er den første til å forsvare barns behov, og jeg tror faktisk jeg blir en meget god mor, selv om du eller mange andre måtte mene noe annet. Når jeg skriver "oppe hele natta", så er er det jo klart at også jeg skjønner at det er en grense. Men helt isolert sett, mener du virkelig at hvis et barn er oppe til fire om natta så er det omsorgssvikt og at man må ringe til barnevernet for det?

Grunnen til at jeg kanskje er så uenig med så mange her er fordi jeg har vært det barnet. Alt blir fryktelig svart-hvitt her på KG, og er man ikke helt A4, så er man en dårlig forelder. Jeg vil påstå at mine foreldre er kjempegode foreldre som stilte opp 100%, men akkurat nyttårsaften og julaften fikk jeg være våken så lenge jeg ville (innen for visse grenser). Er man dårlig forelder pga dette? Nei, ikke i mine øyne. I tillegg kunne de ha seg en skikkelig fest, noen drakk, men det holdt seg ganske moderat allikvel. Ingen var fulle, men hadde en utenforstående stått og sett inn ville dem vel trodd det var et galehus slik vi kunne holde på med sanger og dans i stua og det hele.

Hvis disse foreldrene var fulle så er det en HELT annen situasjon, men høy musikk og støy i seg selv er ikke grunnlag nok for å mene at det er omsorgssvikt.

Jeg har ikke noe ønske om å bagatellisere dette, jeg prøver å få frem at livet er ikke svart-hvitt, at ting kan være annerledes enn de ser ut. Om det gjør meg til evneveik så er det synd, jeg prøver bare å få fram et litt annet synspunkt. Nå ser det uansett ut som at ts og jeg er enige, jeg tolket det kanskje annerledes enn det som var ment, til og med jeg tok feil, hva vet jeg. Men skrev utifra det jeg følte, og jeg står for det. Mer enn det kan ikke jeg gjøre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Men synes du virkelig tvilen skal komme foreldrene til gode i saker som dette? En ting er at det er nyttårsaften og at det er lov å lage litt lyd og gå litt utenfor vanlige rutiner. Noe helt annet er at en 1 åring ligger å skriker frem til kl 4 om natten uten at noen ser ut til å bry seg, og når TS forteller at dette ikke er uvanlig i denne familien til vanlig heller synes jeg det tyder på at disse barne ikke får den omsorgen de trenger. Og du som skal bli lærer bør jo virkelig kunne gjenkenne slike ting.

• Liker 2
Skrevet

TS har aldri skrevet at noen stod med én øl i hånden.

Takk, det avr det jeg også trodde. Yvonne antok selv i et tidligere innlegg at det kanskje bare var snakk om en øl, senere gjør hun det til en sannhet ved å si at de bare tok en øl. Dette er en farlig debatt-teknikk, YVonne, og du skulle skamme deg over å gjøre slik feiltrinn. Forhold deg til sakens fakta. Og ja, jeg mener du kommer til å bli en svært dårlig mor selv, om du ikke er i stand til å se at barn har behov for å få lov å være i trygge rammer, hver eneste kveld i året, og få lov til å sove når de trenger det. Det er faktisk de voksne sitt ansvar å sørge for at barnet får dekket dette behovet. Har lyst til å filleriste mennesker som bagatelliserer dette.

• Liker 3
Skrevet

TS har aldri skrevet at noen stod med én øl i hånden. Det er forskjell på én øl og en øl. Man holder vel gjerne ikke flere ølbokser i hendene når man drikker øl, eller flere glass om man drikker vin. Det er slett ikke sikkert at foreldrene var edru, heller. Hvorfor skulle dine teorier være riktigere enn de andres her? TS var øyenvitne og vel mer å stole på enn folk som antar og synser på et forum.

Jeg har ikke sagt jeg har mer riktig enn noen, men jeg må få lov til å fremlegge mine synspunkt.

Men synes du virkelig tvilen skal komme foreldrene til gode i saker som dette? En ting er at det er nyttårsaften og at det er lov å lage litt lyd og gå litt utenfor vanlige rutiner. Noe helt annet er at en 1 åring ligger å skriker frem til kl 4 om natten uten at noen ser ut til å bry seg, og når TS forteller at dette ikke er uvanlig i denne familien til vanlig heller synes jeg det tyder på at disse barne ikke får den omsorgen de trenger. Og du som skal bli lærer bør jo virkelig kunne gjenkenne slike ting.

Selvsagt kan jeg som lærer gjenkjenne slike ting, men som lærer har jeg også lært at ting ikke alltid er svart-hvitt. Uansett, jeg har sagt meg enig med ts for lenge siden, så jeg er faktisk ikke uenig.

• Liker 1
Skrevet

Takk, det avr det jeg også trodde. Yvonne antok selv i et tidligere innlegg at det kanskje bare var snakk om en øl, senere gjør hun det til en sannhet ved å si at de bare tok en øl. Dette er en farlig debatt-teknikk, YVonne, og du skulle skamme deg over å gjøre slik feiltrinn. Forhold deg til sakens fakta. Og ja, jeg mener du kommer til å bli en svært dårlig mor selv, om du ikke er i stand til å se at barn har behov for å få lov å være i trygge rammer, hver eneste kveld i året, og få lov til å sove når de trenger det. Det er faktisk de voksne sitt ansvar å sørge for at barnet får dekket dette behovet. Har lyst til å filleriste mennesker som bagatelliserer dette.

For siste gang: jeg har ALDRI bagatellisert dette. Jeg tolket det som én øl. Om det ikke var det, så okay, da var det feil. Men jeg har aldri hevdet at mine meninger er den fulle sannhet og andres usanne og omvendt. Jeg prøver å legge frem en annen måte å tenke på.

Jeg har sagt at det er helt fullstendig riv ruskende galt om barn blir utsatt for fyll. Men jeg tok ikke utgangspunkt i fyll, jeg skriver det at selv om det er det mange kaller støy og musikk, så er det ikke nødvendigvis fyll involvert. Det er det jeg vil frem til. Og jeg er den største forkjemper for trygge rammer HVER eneste dag i året og få lov til å sove når de trenger det. Jeg har ALDRI hevdet noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Hadde mine barn fått være oppe så lenge de ville, så hadde de ALDRI kommet og sagt natta...(iallefall ikke de minste) Det tviler jeg på at så mange andre barn ville gjøre heller. Tror derfor de fleste barn, SELVOM det er nyttårsaften - får beskjed en eller annen gang om at NÅ er det tid for senga :jepp:

Og i TS sitt tilfelle er det snakk om et barn på 1 år!!og ett på 6 år. Du kan da ikke mene at en ettåring selv skal få bestemme sin leggetid på nyttårsaften?? :nei:

Signerer dette. Sjokkerende hvor lite innsikt noen har i barns behov.

Selvsagt skal barn få være oppe, selvsagt skal barn få feire nyttår. MEN en 1 åring må ha ansvarsfulle foreldre, som forstår at han trenger søvn, og barn skal IKKE være med på en fest med alkohol. (snakker ikke om et glass til maten osv, men en fest som utarter seg med støy - slik som TS fortalte)

Etter min mening bør heller ikke en 6 åring være oppe hele natta...

En ett åring kan jeg være enig at bør legges, men en 6 åring kan greit være oppe så lenge vedkommende vil på nyttårsaften synes jeg . Understreker nyttårsaften, det er ikke noe jeg ville praktisere hele året . det er forskjell på av og til og alltid .

• Liker 1
Skrevet

Det at baret gråter hver natt og ikke blir trøstet er en barnevernsak spør du meg. Vanligvis sover ett-åringer godt natten gjennom, noe er ikke helt som det skal her. Tullete å ødelegge døgnrytmen til barnet bare fordi de voksne skal feste!

• Liker 2
Skrevet

TS var ikke tilstede inne hos naboen, og kan derfor ikke uttale seg om alle de voksne drakk alkohol etc. Kanskje tok noen av de vosne en øl eller fem, kanskje ikke.

Skjønner godt hva Yvonne mener. TS, forstår at du er irritert for at du måtte være våken hele natta pga støy fra naboen. At de er fra østeuropa) har vel ingenting med saken å gjøre, og er totalt urelevant for tråden spør du meg.

Ingen grunn til å melde de til barnevernet, utifra det som skjedde i natt. Hvis det derimot er noe som jevnlig gjentar seg, at de voksen fester høylytt og barna ligger og gråter og ike blir tatt hånd om ville jeg meldt de inn til barnevernet, på bakgunn av en opprikitg bekymring for barnas ve og vel. Hadde ikke villet nevnt dette til naboene mine, eller "truet" de med å gjøre dette -- er du oppriktig bekymret, ta kontakt med bv. Det er da opp til barnevernet om de vil gå videre med saken eller ikke.

På meg virker det som om TS er mest ute etter å "hevne" seg på naboene, og er sure pga for lite nattesøvn, enn oppriktig bekymret for barna.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det at baret gråter hver natt og ikke blir trøstet er en barnevernsak spør du meg. Vanligvis sover ett-åringer godt natten gjennom, noe er ikke helt som det skal her.

Kanskje har barnet kolikk, og er "utrøstelig"??

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og jeg er den største forkjemper for trygge rammer HVER eneste dag i året og få lov til å sove når de trenger det. Jeg har ALDRI hevdet noe annet.

Saken er jo nettopp den at en 1 åring TRENGER søvn også på nyttårsaften og det er foreldrenes oppgave å legge barnet uavhengig om det selv vil eller ikke... De færreste barn går vel å legger seg frivellig.

Jeg syns det er ganske alvorlig å la en 1 åring være våken hele natten med vilje. Det er grusomt å ha underskudd på søvn. (men jeg mener ikke at det er en barnvernsak om det skjer en gang eller to. Men TS sier jo at denne ungen gråter hver eneste natt..)

Endret av SummerJoy
Skrevet

Jeg tolket det som én øl. Om det ikke var det, så okay, da var det feil.

Hvordan i all verden kan du tolke at det har vært fyll og fest fra 4-6 tiden på ettermiddagen til 4 om natten til at det var snakk om EN ØL? Du er helt utrolig, jeg skal ikke angripe deg som person, jeg skal faktisk la være å svare deg ytterligere, men det du skriver og mener i denne saken er så på jordet at jeg knapt finner ord.

Skrevet

Saken er jo nettopp den at en 1 åring TRENGER søvn også på nyttårsaften og det er foreldrenes oppgave å legge barnet uavhengig om det selv vil eller ikke... De færreste barn går vel å legger seg frivellig.

Jeg syns det er ganske alvorlig å la en 1 åring være våken hele natten med vilje. Det er grusomt å ha underskudd på søvn.

Jeg snakker om barnet ønsker det selv, jeg har ikke snakket noe om å tvinge et barn til å holde seg våken. Det var faktisk ikke i mine tanker en gang.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje har barnet kolikk, og er "utrøstelig"??

Det er ingen 1 åringer som lider av kolikk..

Skrevet

Jeg snakker om barnet ønsker det selv, jeg har ikke snakket noe om å tvinge et barn til å holde seg våken. Det var faktisk ikke i mine tanker en gang.

Hæ? Det er jo det jeg sier.. Det er omsorgssvikt å la en 1 åring være våken SELVOM barnet ønsker det selv. En 1 åring trenger masse søvn, også på nyttårsaften. Dette er foreldrenes oppgave å se, ikke barnet selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden kan du tolke at det har vært fyll og fest fra 4-6 tiden på ettermiddagen til 4 om natten til at det var snakk om EN ØL?

Hvordan vet TS hvor mye de voksne drakk?!!

Noen kan faktisk ha fest uten at det inenbærer store mengder alkohol!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan i all verden kan du tolke at det har vært fyll og fest fra 4-6 tiden på ettermiddagen til 4 om natten til at det var snakk om EN ØL? Du er helt utrolig, jeg skal ikke angripe deg som person, jeg skal faktisk la være å svare deg ytterligere, men det du skriver og mener i denne saken er så på jordet at jeg knapt finner ord.

Man kan fint ha fest uten å drikke masse. Uansett har jeg nå repetert meg selv i det kjedsommelige at hvis jeg tolket det annerledes og kanskje uriktig, så okay, da var det feil. Verre enn det er det ikke. Du må gjerne mene at jeg er helt på jordet, vi kan ikke alltid være enige.

Endret av Yvonne
Skrevet

Hæ? Det er jo det jeg sier.. Det er omsorgssvikt å la en 1 åring være våken SELVOM barnet ønsker det selv. En 1 åring trenger masse søvn, også på nyttårsaften. Dette er foreldrenes oppgave å se, ikke barnet selv.

Javel. Jeg tenker som så at det ikke skader én gang i året. Men det er meg. Da er vi uenige på dette punktet.

Hvordan vet TS hvor mye de voksne drakk?!!

Noen kan faktisk ha fest uten at det inenbærer store mengder alkohol!

Nettopp. Det var det jeg ville frem til.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en ETTÅRING det er snakk om her. Er ettåringer i det hele istand til å "ville" være våken lenge på nyttårsaften?

Endret av Murder
  • Liker 2
Skrevet

Javel. Jeg tenker som så at det ikke skader én gang i året. Men det er meg. Da er vi uenige på dette punktet.

Det ødelegger jo døgnrytmen i flere dager fremover. Barnet vil bli surt og grinete, og det ødelegger grensesettingen da barnet er for lite til å forstå hvorfor det denne natten skal få lov å være våken og ikke andre netter.

Om foreldrene til en 1 åring ønsker å feste hele natten nyttårsaften så skaffer man seg barnevakt som kan legge barnet i skapelig tid, man lar ikke 1 åringen delta på festen.

Men ja, da får vi heller være uenige da.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...