brainstorm Skrevet 30. desember 2010 #1 Del Skrevet 30. desember 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3968032.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 30. desember 2010 #2 Del Skrevet 30. desember 2010 Kjempeflott!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 30. desember 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3968032.ece Her skjedde visst noe rart, innlegget ble dobbeltpostet av seg selv, før jeg rakk å kommentere det. Men altså: forbud mot plastposer i Italia. Kommer et lignende forbud i Norge? Og hva skal de bruke til å ha søppel i? Jeg må innrømme at jeg føler meg veldig avhengig av plastposen. Papirposer er helt ubrukelige å bære noe i. Tøyposer fungerer vel på et vis, men må man kjøpe inn slike til søppel også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 30. desember 2010 #4 Del Skrevet 30. desember 2010 Her skjedde visst noe rart, innlegget ble dobbeltpostet av seg selv, før jeg rakk å kommentere det. Men altså: forbud mot plastposer i Italia. Kommer et lignende forbud i Norge? Og hva skal de bruke til å ha søppel i? Jeg må innrømme at jeg føler meg veldig avhengig av plastposen. Papirposer er helt ubrukelige å bære noe i. Tøyposer fungerer vel på et vis, men må man kjøpe inn slike til søppel også? De fleste kommuner, i hvert fall rundt her jeg bor (aner ikke hvordan det er i resten av Norge), har jo nå begynt med kildesortering og at man da får utdelt poser i ulike farger til å kaste søppel i. Da trenger vi ikke handleposene i tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 30. desember 2010 De fleste kommuner, i hvert fall rundt her jeg bor (aner ikke hvordan det er i resten av Norge), har jo nå begynt med kildesortering og at man da får utdelt poser i ulike farger til å kaste søppel i. Da trenger vi ikke handleposene i tillegg Er disse posene mer miljøvennlig fremstilt enn handleposene? I dag bruker vel de fleste av oss handleposen til søppel. Og i tillegg blir det flere søpleposer enn før, hvis man skal fordele søpla. Det blir i hvert fall ikke delikat hvis man skal vente til en stor pose er full av matavfall før man kaster den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 30. desember 2010 #6 Del Skrevet 30. desember 2010 Etter hva jeg forstod av det lille jeg leste av artikkelen (beklager, men mangler fokus akkurat nå til å lese alt), så skulle ikke plastposer forbys helt. De skulle bare forbys i butikker...altså, man må velge et annet alternativ når man handler. Jeg vil jo tro at det er fullt mulig å kjøpe plastposer på for eksempel ruller og lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 30. desember 2010 #7 Del Skrevet 30. desember 2010 Så får man kjøpt fine plastposer i butikken til søppelbruk. Disse er billigere og bedre for miljøet i lengden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #8 Del Skrevet 30. desember 2010 Godt miljøtiltak! Så lenge gode alternativer tilbys der i butikken, for hvem orker å bære med seg slike flergangsnett hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fikira Skrevet 30. desember 2010 #9 Del Skrevet 30. desember 2010 "søndag kan butikkene kun tilby sine kunder poser i tøy, papir eller biologisk nedbrytbar plast." Både nedbrytbar plast, tøy og papir poser, så de lider ingen nød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agenda Skrevet 30. desember 2010 #10 Del Skrevet 30. desember 2010 Ja takk, vi vil ha det samme! Hjelp oss til å bli flinkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pippelipp Skrevet 2. januar 2011 #11 Del Skrevet 2. januar 2011 Kjempebra! Her hvor jeg bor har vi egne søppelposer som vi må kjøpe, vi betaler ingen søppelavgift. Til handling har folk en handlepose av stoff i håndveska, eller de går på butikken med et handlenett eller sågar med en trillevogn, til og med unge hippe mennesker drar en trillevogn etter seg. Hjemme i Norge har jeg bare stee gamle bestemødre ha sånne, jeg vet ikke om ting har utviklet seg siden jeg flyttet... Jeg synes i hvert fall at plastposeforbudet er helt topp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #12 Del Skrevet 2. januar 2011 Det er en vanvittig tåpelig myte at de spesiallagede plastposene til søppel er mer miljøvennlige enn handleposer som man bruker flere ganger. I Envac anlegg - dvs der søppelet suges ut - kan ikke slike tynne poser brukes, for anlegget tåler det ikke. De aller fleste handleposer blir brukt mer enn en gang, mens de spesielle søppelposene kun blir brukt den ene gangen til søppel. De tynne posene går det oftere hull på selv i vanlige søppelspann, i motsetning til handleposene av en tykkere kvalitet. Det ble sagt her i tråden at noen kommuner har fargekoding på søppelet. Dette er et fåtall, og det har fungert helt elendig der man har forsøkt. Her jeg bor er det ikke slik - her sorterer vi plast, restavfall og papir/papp ut for seg selv. Plast er imidlertid helt utmerket å brenne i et søppelforbrenningsanlegg og ikke nødvendig å sortere ut for miljøets del. Den eneste plassen plastposer er en fare er i naturen fordi de ikke nedbrytes. Og hvis man skal lage nye plastposer bør man bruke gamle for å unngå å bruke en ikke fornybar resurs (olje). Til slutt: det finnes alternativer til plastposen ja - maisposer blant annet. Disse er nedbrytbare i naturen men da reises jo neste spørsmål: er det rett bruk av resurser å lage poser? Hilsen renovasjonsmedarbeideren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nynaeve Skrevet 3. januar 2011 #13 Del Skrevet 3. januar 2011 De plastposene vi bruker i Norge på Kiwi ol er biologiske nedbrytbare. Det er ikke store forskjellen da. Posene er litt dyrere, men er fortsatt plastposer. What's the fuss ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå