Gjest Applestore Skrevet 1. januar 2011 #41 Skrevet 1. januar 2011 Man får til alt om man VIL. Jeg kjenner nesten ingen studenter som har bil. De går til de fleste steder. Ellers bør dere sette dere ned og se over om det er enda mer dere kan få bort. 2
Gjest Airi Skrevet 1. januar 2011 #42 Skrevet 1. januar 2011 Synes ikke det ser ut som TS er interessert i å fire på noen av kravene sine, jeg. Den trange situasjonen kan løses opp i med enkle grep, men det vil du ikke. Da kan du takke deg selv. 3
aline Skrevet 1. januar 2011 #43 Skrevet 1. januar 2011 TS, du spør om tips, og du får dem, men du liker ikke noen av de du får, så hva vil du med tråden? Som Airi sier, du virker ikke nevneverdig interessert i tips.
thirteen Skrevet 2. januar 2011 #44 Skrevet 2. januar 2011 Ta opp studielån, flytt nærmere skole og jobb, kvitt dere med en av bilene og bytt mobilabonnement. 1
Rosalie Skrevet 2. januar 2011 #45 Skrevet 2. januar 2011 1000 kr er det meste jeg har på. Og på min bilforsikring har jeg 980 kr i mnd, fordi jeg er ung og har en spesiell bil, og er derfor jeg ikke vil selge den. Typen sin bil er på ca 890 kr i mnd. Må jo ha hvervåres bil, kan ikke selge den ene bare for vi skal få bedre råd. Vi har jo et liv uten om hverandre også, må komme oss bort til venner osv. Og der mistet jeg all lyst til å komme med kontruktive råd. Nei, man trenger ikke bil som studenter, og det er da det første man kvitter seg med når man har dårlig råd.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #46 Skrevet 2. januar 2011 Og der mistet jeg all lyst til å komme med kontruktive råd. Nei, man trenger ikke bil som studenter, og det er da det første man kvitter seg med når man har dårlig råd. Jepp, vi måtte selge den ene bilen da vi var i ei knipe. Et "drastisk" steg man kan ta om man ikke vil selge er jo å avskilte og avlyse forsikring. Da får dere plutselig flere tusen ekstra i måneden og biler som står klare til registrering når man har råd til å bruke de. Jeg måtte gjøre det en gang og jeg, da det var en bil med høy affeksjonsverdi for meg. Men om det bare går to busser om dagen og du ikke kan samkjøre med noen andre, så har du vel ikke noe annet valg enn å ta lån.
Sola^ Skrevet 2. januar 2011 #47 Skrevet 2. januar 2011 Men om det bare går to busser om dagen og du ikke kan samkjøre med noen andre, så har du vel ikke noe annet valg enn å ta lån. ...med mindre ein kan flytte til ein plass med gangavstand/sykkelavstand/betre busstilbod til enten jobb eller skule.
lillemia Skrevet 2. januar 2011 #48 Skrevet 2. januar 2011 Må jo ha hvervåres bil, kan ikke selge den ene bare for vi skal få bedre råd. Vi har jo et liv uten om hverandre også, må komme oss bort til venner osv. Dere MÅ ha hver deres bil? Herregud, det er sånne holdninger som gjør at "Luksusfellen" eksisterer. Hvis dere ikke har råd til to biler, så må dere helt enkelt kvitte dere med den ene (eller helst begge)! Dere må skjønne at dere ikke kan leve et normalt voksenliv med hus og bil etc. når dere åpenbart ikke har råd til det. Og for guds skyld, ta opp studielån. Foreldrene dine kan ikke ha fått særlig mye med seg hvis de påstår at det ikke lønner seg å ta opp studielån.
lillemia Skrevet 2. januar 2011 #49 Skrevet 2. januar 2011 tar ikke lån bare for å beholde bilen nei. bor 40 min unna skolen, og går kun 2 busser om dagen. en kl 7 til skolen og en kl 3 til skolen. på høyskolen begynner jeg ofte 10 og er der til 8 på kvelden. faen så mye diskusjon om bil da, må da få bestemme selv om jeg vil ha min egen bil vel. jeg spurte bare om tips, ikke hva dere mente om to biler.. vi har forresten kun vært sammen i 3 mnd, og jeg vil ikke selge bilen min og det vil ikke han heller, tenk om det blir slutt, skal jeg gå til skolenda? bare for å sette det på spissen. 1) Er det ikke mulig å flytte litt nærmere skolen? 2) Du kan vel ta 7-bussen selv om ikke forelesningen begynner før 10? Noe som heter selvstudie vet du. MÅ du være på skolen til 8 om kvelden? Har aldri hørt om noen skoler som har undervisning så sent. 3) Siden du argumenterer med at det kan bli slutt, kunne jeg ikke dy meg: Hvis det blir slutt mellom dere, flytter dere vel uansett fra hverandre? Og dermed kan du flytte nærmere skolen, slik at du ikke trenger bil.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #50 Skrevet 2. januar 2011 jeg spurte bare om tips, ikke hva dere mente om to biler.. vi har forresten kun vært sammen i 3 mnd, og jeg vil ikke selge bilen min og det vil ikke han heller, tenk om det blir slutt, skal jeg gå til skolenda? bare for å sette det på spissen. Hvordan klarte du deg økonomisk før dere flytta sammen da? Og det er ikke rart at folk reagerer på det med bilene, bil koster mye penger, og når du spør om økonomi så henger de tingene sammen. Jeg kjenner veldig få studenter som har bil i det hele tatt, og dersom de har det er det snakk om at man deler på en privatbil i husstanden. Selv de jeg kjenner hvor begge er i full jobb og har god råd velgerå greier seg med en bil, siden det er så dyrt å ha bil. At bilen din er spesiell må du kanskje bare bite i deg til du er ferdig med studiene, man kan ikke få både i pose og sekk her i livet.
Gjest J.Bourne Skrevet 4. januar 2011 #51 Skrevet 4. januar 2011 1. Selg en av bilene. 2. Sett forskringen på en av foledrene deres. 3. Bestill Telenor abmn. Med Frihet til 49,- (ring så mye du orker til alle telenor kunder for 49,- pr mnd. Og velg en billig sms pakke. 3. Vurder muligheten for salg av den den bilen dere har igjen, og kjøp en diesel bil. LAG BUDSJETT!!
Violet Hill Skrevet 4. januar 2011 #52 Skrevet 4. januar 2011 Jeg fyrte meg litt opp når jeg begynte å lese her, men så innså jeg at jeg vet absolutt nada om hvordan det er å bo slik som dere gjør og å ha så dårlige muligheter til å komme seg til og fra skolen. Det virker som at det å ha hver sin bil er veldig viktig av dere for mange grunner, og så lenge dere lever så billig ellers så ser jeg ikke helt det store problemet - selv om det skal sies at jeg aldri ville satt meg i en slik situasjon selv. Jeg mener imidlertid det er urealistisk å skulle betale slike utgifter som bil medfører uten å ta opp studielån dersom man samtidig skal ta studiene på alvor. Studielånet er holdt for å være et veldig gunstig lån, ettersom det er rentefritt så lenge du studerer, renta er forholdsvis lav og lånet er personlig (dvs at det faller bort dersom man dør). Det er en grunn til at de aller, aller fleste (heltids)studenter velger å ta opp studielån.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #53 Skrevet 5. januar 2011 Jeg syns det er snodig at man er 20 år, studerer og ikke har satt seg inn i hva Lånekassen tilbyr. Det er et "godt" lån, med relativt lav rente. Renta er i tillegg "forutsigbar" (man får "advarsel" 3 mnd i forkant når rentene endrer seg), og lånet er personlig. Dvs. at ingen overtar det dersom noe skulle skje med deg. Er dere villig til å flytte til Finnmark etter at du har endt utdanningen din blir store deler av det slettet dersom dere bor der en viss periode. Det kan også slettes dersom du blir uføre, mener jeg å ha lest. Så, alt pappa sier er ikke alltid rett. Syns heller det er rart at de ikke ser hvor ugunstig det er å betale bilene for dere..
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #54 Skrevet 5. januar 2011 Jeg reagerer også veldig på at du ikke har forstått Lånekassens tilbud! Jeg har studert i mange år og nesten alle jeg kjenner har tatt opp fullt lån og stipend, for eventuelt å spare det som blir til overs. Og de som ikke har tatt det har gjort et bevisst valg fordi de har fått penger fra andre steder, men har fremdeles vært fullt klar over hva støtten har vært på og hvordan reglene virker. Faren min er økonom og det første han sa til meg når jeg begynte å studere var at jeg skulle ta opp fullt studielån! Og mobilregningene er syke. Onecall har folkepakke til 199,- og da får du massevis av innhold.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå