Gå til innhold

student budskjett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er normalt at dama og typen har hver sin bil. Det har da vi også. Men pappa betaler forsikringa på bilen min, så der er jeg veldig heldig.

Jeg kunne heller ikke tenkt meg å selge bilen min dersom jeg hadde hatt like lite penger som deg trådstarter. Ta heller studielån. Eller sett forsikringa på foreldrene dine, og betal heller til dem. Voksene folk har ofte 40 - 80 prosent på bilforsikring. :)

Syns ikke du er uvoksen bare fordi du vil beholde bilen din, slik som de over sier.. Bor man på et lite sted er man avhengi av bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Syns ikke du er uvoksen bare fordi du vil beholde bilen din, slik som de over sier.. Bor man på et lite sted er man avhengi av bil.

har noen sagt at hun er uvoksen?

jeg har bodd på et lite sted hele mitt liv, med bussavganger til "storbyen" som er en time unna to ganger i døgnet hver vei. jeg klarer meg fint uten bil. hvis de dessuten beholder en av bilene, kan en av dem hente og bringe hvis det passer slik.

Endret av madison rose
Skrevet

Jeg trodde forsikringstaker måtte være samme person som eier av bilen? :klø: Og at man da ikke kan sette over forsikringa på en annen person.

Jeg hadde egen bil gjennom mer eller mindre hele studietiden (bortsett fra noen måneder på slutten når bilen min døde), og jeg hadde ikke klart meg uten bil. Bodde 4 mil unna skolen, og jobbet mange ettermiddager/kvelder på hjemstedet mitt. Håpløse bussforbindelser gjorde at det ikke var mulig å klare seg uten bil, men jeg klaget heller ikke på dårlig råd. Tvert imot så hadde jeg bedre råd enn de jeg studerte sammen med uten å få så mye som en krone hjemmefra.

• Liker 1
Gjest Silvermist
Skrevet

Det er normalt at dama og typen har hver sin bil. Det har da vi også.

Nei, det er ikke normalt at et studentpar med dårlig økonomi har hver sin bil. Det er ikke en gang normalt at et studentpar med god økonomi har hver sin bil.

Jo, TS er "uvoksen" når hun ikke vil selge bilen sin for å bedre økonomien sin.

• Liker 4
Skrevet

Jammen.. TS sier at det er dårlig bussforbindelser. Da kan de ikke selge en bil, for da kommer jo ikke ts seg på skolen, og typen på jobb?

Jeg kjenner i hvertfall ingen som er i 20 årsalderen som ikke har bil. Alle de jeg kjenner som bor med kjæresten har vær sin bil.

Men jeg er veldig enig i at tlf regninga er for høy, min er på 500 max i mnd.. Og jeg har slik free text.

Ta studielån, kutt tlf regning, kjør økonimisk, sett bilen og forsikringa over på foreldrene deres, og betal heller dem siden det er billigre!

Skrevet

Jeg bor på et sted uten særlig kollektiv transport, 40 minus på vinteren og langt unna det meste, jeg klarer meg helt fint uten bil, så man er ikke nødt til å ha bil, virkelig.

• Liker 3
Skrevet

Hvis man frivillig heller vil tigge penger av foreldrene fordi man ha to biler, da er man etter min definisjon DUM!

• Liker 2
Skrevet

Jammen.. TS sier at det er dårlig bussforbindelser. Da kan de ikke selge en bil, for da kommer jo ikke ts seg på skolen, og typen på jobb?

Jeg kjenner i hvertfall ingen som er i 20 årsalderen som ikke har bil. Alle de jeg kjenner som bor med kjæresten har vær sin bil.

---

Ta studielån, kutt tlf regning, kjør økonimisk, sett bilen og forsikringa over på foreldrene deres, og betal heller dem siden det er billigre!

jeg vet ikke hva du/ts mener er dårlig angående bussforbindelser, men så lenge hun kan komme seg til og fra skolen innen rimelige tidspunkt med buss, er det fullt mulig å planlegge det slik at dette kan funke.

hvis hun og samboeren skal samme vei, så kan hun jo sitte på litt av veien og gå resten av veien?

hvis det er mer enn tre-fire bussavganger hver vei, vil jeg si at det er mulig for dem å ha en bil. hvis ikke, så er rådet mitt det samme som ditt.

Skrevet

Så dere tror det er billigere for dem om den ene må ta taxi?

Dama må ha bil til skolen. Typen må ha bil til jobb. Om de kun har en bil må en av de ta buss eller taxi. Da ts sa det gikk dårlige bussforbindelser tenker jeg at de er avhengi av bil for å få penger, for hun får ikke penger når hun ikke jobber seg på skolen og han får ikke penger om han ikke kommer seg på jobb.

Skrevet

Etter sånn jeg tolket det, så virket det ikke som om skolen til dama og jobben til typen er i samme retning, for ellers burde de jo skjønne at de må samkjøre liksom. :P

Skrevet

Så dere tror det er billigere for dem om den ene må ta taxi?

Dama må ha bil til skolen. Typen må ha bil til jobb. Om de kun har en bil må en av de ta buss eller taxi. Da ts sa det gikk dårlige bussforbindelser tenker jeg at de er avhengi av bil for å få penger, for hun får ikke penger når hun ikke jobber seg på skolen og han får ikke penger om han ikke kommer seg på jobb.

Hvor står det at damen må ha bil til skole, og typen må ha bil til jobb?

Jeg har lest følgende grunn til å ha to biler:

Må jo ha hvervåres bil, kan ikke selge den ene bare for vi skal få bedre råd. Vi har jo et liv uten om hverandre også, må komme oss bort til venner osv. :P

Gjest Mauna Lee
Skrevet

om dere ikke selger bilene, kan dere jo prøve å bruke de minst mulig (sånn når det ikke er nødvendig). Om noen venner bor en 4-5km unna kan man jo faktisk gå selv om man har bil, sunt er det også =)

Ellers kan jeg skjønne at noen faktisk er avhengig av bil. Noen kan jo faktisk bo på et lite småbruk ute i skogen, med en mil til nærmeste busstopp hvor bussen går til byen på tirsdag og hjem igjen på torsdag. Jobber/studerer dere i forskjellige retninger til forskjellige tider er det jo også en fordel med to biler, men somsagt begrens bruken og samkjør når det er mulig =)

• Liker 1
Skrevet

TS HER.

takk for flere svar her.

jeg lurte på en ting. jeg får jo 2600 kr i mnd av lånekassa. når jeg gikk inn på lanekassen.no og brukte den støttekalkulatoren demmes kommer det opp at jeg egentlig skal ha 5769 kr i mnd.. Er det kalkulatoren feil, eller har jeg søkt feil eller de gjort en feil siden jeg får så lite i støtte? bor jo 4 timer unna foreldrene, og er jo myndig.

Er det noen som vet noe her? Skal ringe lånekassen å høre med dem også til uka.

Skrevet

Når det gjelder bilene skulle jeg tro det egentlig er unødvendig å ha to. Jeg har studert ved to "distriktshøyskoler" (dvs at den ene egentlig ikke er det, men også ligger på et lite sted), og fordelen ved disse stedene er at en gjerne kan bo ganske rimelig ganske nær studiestedet - og dermed slipper utgifter til både bil og kollektivtransport. Når man studerer i by kan en spare mye på å bo langt fra sentrum, og da kan kanskje regnestykket gå mer opp med bil. Jeg vet ikke hvordan trådstarter og samboeren bor, men da jeg bodde noen mil utenfor en av universitetsbyene og pendlet inn (jobb), lønte det seg fortsatt med buss selv om jeg måtte gå 20 minutter fra gården vi bodde billig på. Så jeg synes det er verdt å tenke på å avskilte en av bilene uansett, når dere har så lite å rutte med. Hvis ikke du bruker bilen direkte i jobb e.l.

Og ikke til trådstarter, men til de som mener det er en naturlov omtrent at alle har hver sin bil: Det er faktisk ikke sånn altså. Vi har én bil, selv om vi i mange år bodde veldig landlig. Mange av vennene våre på samme tettsted hadde ikke bil, eller én bil i en familie, og noen av dem pendlet med buss til jobb og studier i nabobyen. Når jeg har studert har endel av studiekameratene mine hatt egen bil, spesielt de som jobber endel ved siden av med andre ting enn butikk (f eks som avløsere) og/eller har fritidsinteresser som krever at en beveger seg utenfor allfarvei (jakt, surfing ec). Men tror knapt jeg har kjent noe studentpar som har to biler...

• Liker 2
Skrevet

Eg bruker dobbelt så lang tid når eg tar tog+buss til jobb (totalt ca. 45-50 min). Bruker halvparten av tida når eg køyrer. Det går heilt greit å kome seg kollektivt til jobben. Klart at det kollektive ikkje er like bra overalt, men er det buss ein gang i timen så klarer ein greit å tilpasse seg det. Går an å skaffe leilighet nærmere jobb/skule. Alt innanfor 10 km er grei sykkelavstand sjølv for nokså utrente sofaslitere som meg ;) Går på viljen.

Tar du opp studielån for å kunne behalde bilen?

Skrevet

tar ikke lån bare for å beholde bilen nei.

bor 40 min unna skolen, og går kun 2 busser om dagen. en kl 7 til skolen og en kl 3 til skolen. på høyskolen begynner jeg ofte 10 og er der til 8 på kvelden.

faen så mye diskusjon om bil da, må da få bestemme selv om jeg vil ha min egen bil vel.

jeg spurte bare om tips, ikke hva dere mente om to biler..

vi har forresten kun vært sammen i 3 mnd, og jeg vil ikke selge bilen min og det vil ikke han heller, tenk om det blir slutt, skal jeg gå til skolenda? bare for å sette det på spissen.

Skrevet

Poenget er jo at når man sliter med økonomien og ser ut til å gå i minus er det et veldig nærliggende tips å kutte ut bil, når du har så høye utgifter på den. Men hvis du så og si er avhengig av den og ikke VIL kvitte deg med den, så er jo den saken grei. Bor du 40 minutters kjøring fra skolen? Det framgår jo heller ikke av de første innleggene at dere har vært sammen så kort tid, ettersom dere både bor sammen og ha fellesøkonomi.

Jaja, da er vel det eneste rådet å ta opp studielån da, enkelt og greit.

Skrevet

Er jo ikke bare å sette bilen på faren din for å få billigere forsikring. Forsikring er vesentlig dyrere når bilen skal brukes av personer under 25 år, samme hvem som eier den. Så hjelper lite å ha billig forsikring på faren din, om forsikringa bare dekker personer over 25 år... Da går bilen til helvete, om du kræsjer

Ellers er jeg enige med de andre; selg den.

Skrevet

Jeg (20) og samboeren (22) har veldig lite å rutte med når det gjelder penger.

Jeg går på skole og får stipend ca 2600 kr i mnd.

Samboer har ikke jobb akkkurat nå, og får ca 5000 kr i mnd av NAV.

Vi har vikarjobber, og jeg jobber så mye som mulig, litt vanskelig å gå på høgskole, og at det er ledigevakter når jeg har muligheten.

Typen jobber så mye som mulig han også, men han får ikke noe fast.

Så på en god mnd kan vi få ca 14,000 kr tilsammen etter skatt.

Så kommer utgiftene:

4800 kr i husleie hver mnd.

Bensin utgifter på begge bilene ca 2000 kr i mnd.

Bilforsikringene på ca 2000 kr i mnd.

Strømregning på ca 2500 kr hver 3 mnd.

Mobil regning 2000 kr for begge sine tlfer.

Diverse regninger 2000 kr i mnd tilsammen.

Og som dere sikkert skjønte så er det lite penger. Vi handler kun billig mat (first price brød, pålegg, middag, og mat på tilbud)

Etter nyåret skal vi bytte mobilabbonoment så det blir billigere.

Men på de andre punktene er det ikke så mye vi kan gjøre.

Også er det ikke lett å gå på høgskole og jobbe fast vedsiden av, da jeg har eksamen 1 gang hver 2.mnd, og prøver en gang i uken, samt mye innleveringer.

Har noen der ute noen bra tips til oss?

Er så lei av å måtte tigge penger av foreldrene våre.

Ta opp studielån - joda, du får gjeld, men altså, noen ganger kan det være verd det, spesielt med tanke på at du skal få tid til å faktisk studere når du studerer.

2 biler? Er det nødvendig med to biler? Greit, 2000 kr var ikke det verste når det kommer til bensin-utgifter, men hva med forsikring? Bompenger o.l som kommer i tillegg til bensin? Det er da ikke nødvendig, sånn egentlig?

2000 kr på mobiltelefon? Whaat? Talkmore sier bare jeg. 199 kr pr måned (5000 sms, 500 ringeminutter).

ps! Jeg har ikke lest noen av de andre svarene :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, som de fleste andre, reagerer på at dere har to biler når dere har så dårlig råd. Selv mange av mine venner som har fulltidsjobber tar seg ikke råd til å ha én bil engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...