Gå til innhold

student budskjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg (20) og samboeren (22) har veldig lite å rutte med når det gjelder penger.

Jeg går på skole og får stipend ca 2600 kr i mnd.

Samboer har ikke jobb akkkurat nå, og får ca 5000 kr i mnd av NAV.

Vi har vikarjobber, og jeg jobber så mye som mulig, litt vanskelig å gå på høgskole, og at det er ledigevakter når jeg har muligheten.

Typen jobber så mye som mulig han også, men han får ikke noe fast.

Så på en god mnd kan vi få ca 14,000 kr tilsammen etter skatt.

Så kommer utgiftene:

4800 kr i husleie hver mnd.

Bensin utgifter på begge bilene ca 2000 kr i mnd.

Bilforsikringene på ca 2000 kr i mnd.

Strømregning på ca 2500 kr hver 3 mnd.

Mobil regning 2000 kr for begge sine tlfer.

Diverse regninger 2000 kr i mnd tilsammen.

Og som dere sikkert skjønte så er det lite penger. Vi handler kun billig mat (first price brød, pålegg, middag, og mat på tilbud)

Etter nyåret skal vi bytte mobilabbonoment så det blir billigere.

Men på de andre punktene er det ikke så mye vi kan gjøre.

Også er det ikke lett å gå på høgskole og jobbe fast vedsiden av, da jeg har eksamen 1 gang hver 2.mnd, og prøver en gang i uken, samt mye innleveringer.

Har noen der ute noen bra tips til oss?

Er så lei av å måtte tigge penger av foreldrene våre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

hvorfor tar du ikke opp studielån? da vil du ha tett under 9000 i måneden (hvis man tar med de store lånene man får i august og januar i regnestykket). da vil dere til sammen ha ca. det samme som jeg og samboeren har.

vi har ikke bensinutgifter/bilforsikringer, og våre mobilregninger er MYE lavere enn deres. men vi har mye dyrere husleie enn dere, og vi klarer oss fint. med studielån kan du jo eventuelt jobbe litt mindre, slik at du får mer tid til studiene og allikevel noen ekstra lapper i måneden?

Endret av madison rose
  • Liker 1
Skrevet

hvorfor tar du ikke opp studielån? da vil du ha tett under 9000 i måneden (hvis man tar med de store lånene man får i august og januar i regnestykket). da vil dere til sammen ha ca. det samme som jeg og samboeren har.

vi har ikke bensinutgifter/bilforsikringer, og våre mobilregninger er MYE lavere enn deres. men vi har mye dyrere husleie enn dere, og vi klarer oss fint. med studielån kan du jo eventuelt jobbe litt mindre, slik at du får mer tid til studiene og allikevel noen ekstra lapper i måneden?

TS HER

Har tenkt på studielån, men foreldrene mine sier det er så høyrente osv, og at det ikke lønner seg.

jeg syns egentlig 1000 kr på tlf regning ikke er så veldig ille, men jeg vil ha den billigre, men må vente til etter februar for å skifte. og da vurderer jeg kontaktkort:P

jeg har lyst til å bare fokusere på studiene og ikke jobb, men det går ikke. føler at jeg ikke får gjort så godt jeg kan på skolen pga jobbing. man må unne seg en fridag en gang i blandt for å få konsentrasjon og motivasjon, men det er ikke lett når man må ha penger.

noen som syns studielån er fornyftig? eller skal jeg prøve å jobbe enda mer?

Gjest Adriana.
Skrevet

TS HER

Har tenkt på studielån, men foreldrene mine sier det er så høyrente osv, og at det ikke lønner seg.

jeg syns egentlig 1000 kr på tlf regning ikke er så veldig ille, men jeg vil ha den billigre, men må vente til etter februar for å skifte. og da vurderer jeg kontaktkort:P

jeg har lyst til å bare fokusere på studiene og ikke jobb, men det går ikke. føler at jeg ikke får gjort så godt jeg kan på skolen pga jobbing. man må unne seg en fridag en gang i blandt for å få konsentrasjon og motivasjon, men det er ikke lett når man må ha penger.

Hadde eg vore i din situasjon ville eg definitivt tatt opp studielån. Renta på studielån er jo ikkje særleg høg? Om du går eit krevjande studium, kjem du ikkje til å greie å fokusere på det, om du skal bekymre deg for pengar og jobbing heile tida.

Skrevet

TS HER

(1) Har tenkt på studielån, men foreldrene mine sier det er så høyrente osv, og at det ikke lønner seg.

(2) jeg syns egentlig 1000 kr på tlf regning ikke er så veldig ille, men jeg vil ha den billigre, men må vente til etter februar for å skifte. og da vurderer jeg kontaktkort:P

(1) Her er satsene for studielån: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Rentesatser/

Jeg syns foreldrene dine er på bærtur, og at du burde i det misnte vurdere det.

(2) Jeg syns 1000 kroner er fryktelig mye på en måned.

• Liker 4
Skrevet

studielånet er vel omtrent det "beste" lånet man kan ha, renta løper jo ikke mens du studerer - og den er ikke særlig høy. jeg er selv i din situasjon, og føler at jeg heller vil bruke tida mi på studiene slik at jeg oppnår gode resultater og får meg en god jobb slik at jeg kan nedbetale lånet senere, enn å jobbe så mye under studietida slik at jeg ikke får konsentrert meg nok på det området. for tiden vurderer jeg å jobbe et par dager i måneden, men ikke mer enn det.

det du eventuelt ikke bruker av studielånet kan du sette til side, da har du de pengene til eventuelle kriser eller når du skal begynne å nedbetale lånet.

å jobbe enda mer tror jeg ikke vil lønne seg i din situasjon, siden du allerede sier at du føler du ikke får gjort ditt beste på studiene dine.

Skrevet

Er det virkelig vanlig å ha 1000 kr i mnd i mobilregning.... selv har jeg ca. 300 og da snakker jeg ganske så mye... ellers å syns jeg også at 2000 i bilforsikring er utrolig høyt. Skjønner at dere er unge og derfor antagelig har høy forsikringspremie, men tror jeg hadde spurt pent om noen i familien kunne forsikre bilen for meg for å få ned prisen. En vanlig bilforsikrning bør ikke ligge på mer enn 4500,- 24000 i bilforikring i året er sinnsykt mye. Må dere i tilfelle ha to biler ? Får dere til dette vil dere spare 3000 pr. mnd. Kan sikkert komme godt med i en trang student tid :-)

Skrevet

studielånet er vel omtrent det "beste" lånet man kan ha, renta løper jo ikke mens du studerer - og den er ikke særlig høy. jeg er selv i din situasjon, og føler at jeg heller vil bruke tida mi på studiene slik at jeg oppnår gode resultater og får meg en god jobb slik at jeg kan nedbetale lånet senere, enn å jobbe så mye under studietida slik at jeg ikke får konsentrert meg nok på det området. for tiden vurderer jeg å jobbe et par dager i måneden, men ikke mer enn det.

det du eventuelt ikke bruker av studielånet kan du sette til side, da har du de pengene til eventuelle kriser eller når du skal begynne å nedbetale lånet.

å jobbe enda mer tror jeg ikke vil lønne seg i din situasjon, siden du allerede sier at du føler du ikke får gjort ditt beste på studiene dine.

Så om jeg tar studielån, hvor mye er det de fleste pleier å låne da? Og begynner jeg å betale tilbake når jeg er ute i jobb, og da er det ikke rentet seg opp?

Skrevet

Jupp, hadde tatt opp studielån. Kanskje ikkje så smart økonomisk viss ein klarer seg utan, men ein får ein grei kvardag. Du trenger ikkje bruke alt. Sett så mykje du kan til sides til uforutsette utgifter. Har du igjen penger på sparekonto ved studieslutt så kan du bruke dei til å betale ned på lånet.

Ellers så bør dere kvitte dere med bilene. Går mykje penger vekk i bil. Sykkel, tog, buss er generelt rimeligere. Eventuelt del på 1 bil. Bruk mobilen mindre så begrenser dere mobilrekninga.

Me er 2 stykker i jobb og har bevisst valgt å kun ha 1 bil. Dermed sørga me for at der me busatte oss slik at det fungerer med kollektivtrafikken.

Skrevet

dere er 2 studenter med dårlig råd, også har dere 2 biler?

Og telefonregninger på 1000,- per person?

De færreste studentene jeg vet om har bil i det hele tatt, og sørger raskt for så lave telefonutgifter som mulig (selv jobber jeg og bruker telefonen både til inn og utlandskommunikasjon, samt noe nett, og holder meg stort sett på ca 4-600,- i måneden)

jeg har venninner som studerer og klarer seg uten studielån, men de jobber jevnt over mye + sparer inn på absolutt alle goder.

• Liker 3
Skrevet

Er det virkelig vanlig å ha 1000 kr i mnd i mobilregning.... selv har jeg ca. 300 og da snakker jeg ganske så mye... ellers å syns jeg også at 2000 i bilforsikring er utrolig høyt. Skjønner at dere er unge og derfor antagelig har høy forsikringspremie, men tror jeg hadde spurt pent om noen i familien kunne forsikre bilen for meg for å få ned prisen. En vanlig bilforsikrning bør ikke ligge på mer enn 4500,- 24000 i bilforikring i året er sinnsykt mye. Må dere i tilfelle ha to biler ? Får dere til dette vil dere spare 3000 pr. mnd. Kan sikkert komme godt med i en trang student tid :-)

1000 kr er det meste jeg har på.

Og på min bilforsikring har jeg 980 kr i mnd, fordi jeg er ung og har en spesiell bil, og er derfor jeg ikke vil selge den.

Typen sin bil er på ca 890 kr i mnd.

Må jo ha hvervåres bil, kan ikke selge den ene bare for vi skal få bedre råd. Vi har jo et liv uten om hverandre også, må komme oss bort til venner osv. :P

Skrevet

Så om jeg tar studielån, hvor mye er det de fleste pleier å låne da? Og begynner jeg å betale tilbake når jeg er ute i jobb, og da er det ikke rentet seg opp?

korrekt, ingen renter under studietiden.

det vanligste er vel å velge basisstøtten, som gir 8900kr i måneden. du kan lese litt om det her.

ellers er jeg enig med andre her i at dere bør kutte noen av utgiftene. jeg regnet meg fram til at dere har ca. 350kr igjen i måneden etter de utgiftene du lista opp i første post er betalt, og det er jo virkelig ikke mye å leve på.

bruk bilen mindre, og har dere to biler, kvitt dere med den ene. jeg vet ikke hva "diverse regninger" er, men kanskje er det noe der også som kan kuttes? mobilregning på 1000kr synes jeg også er ganske høyt.

lykke til i hvert fall! :)

Skrevet (endret)

Må jo ha hvervåres bil, kan ikke selge den ene bare for vi skal få bedre råd. Vi har jo et liv uten om hverandre også, må komme oss bort til venner osv. :P

det kan dere ha uten og ha to biler. vi har ikke én engang, og vi har da et liv utenom hverandre allikevel.

den ene kan jo kjøre den andre, eventuelt så kan den ene av dere gå/bruke kollektivtransport.

Endret av madison rose
Gjest Silvermist
Skrevet

1. Selg bilen(e)

2. Ta opp studielån, det er rimeligste lånet du noen gang kommer til å ha.

3. Bytt abonnement eller demp mobilbruken! 1000 kr måneden er avsindig mye. Jeg kan anbefale Chess Sjakk Matt, 199,- pr måned hvilket inkluderer 500 ringeminutter, 500 sms og fri internettbruk.

• Liker 4
Skrevet

For det første lever dere jo på ganske mye mindre enn studentbudsjett (selv om dere kan komme opp mot det når dere jobber, men det blir jo for uforutsigbart når dere ikke har noe fast).

For det andre har dere høyere utgifter enn gjennomsnittsstudenten, virker det som (sett bort fra at det er dyrere å leie i Oslo etc). Telefonregning på 1000 kr i måneden burde være helt unødvendig. Jeg sitter i telefonen ca en time daglig og sender mye meldinger, og har regninger på 3-400 kr, går sikkert an å få det billigere også. Og hver sin bil - jeg skjønner at det er deilig, men med deres økonomi virker det nærmest som galskap. Om du ikke vil selge bilen din kan du avskilte den og lagre den i en garasje eller låve til dere har bedre råd, så slipper du mye utgifter. Går det ikke noe kollektivtransport der dere bor?

Jeg ville absolutt tatt opp studielån, med mindre du vet du studerer noe som ikke gir jobbmuligheter. I tillegg ville jeg prøvd å kutte ned på de faste utgiftene.

Skrevet

1000 kr er det meste jeg har på.

Og på min bilforsikring har jeg 980 kr i mnd, fordi jeg er ung og har en spesiell bil, og er derfor jeg ikke vil selge den.

Typen sin bil er på ca 890 kr i mnd.

Da har dere valgt økonomien deres da. 2 biler og mulighet til å komme dere dit dere vil, når dere vil, men en veldig trang økonomi. Det henger faktisk saman. Velger dere å behalde bilene så velger dere også bort 4000kr i mnd som dere kunne brukt til noko anna. I tillegg til reperasjonskostnaer, og andre utgifter med bil. Eg kan godt tenke meg at viss du hadde spurt klassekompisene dine om dei har bil eller ei, så hadde dei fleste sagt nei.

Er også innmari lite gjennomtenkt viss dere velger å påføre familie (ref. tigge penger) økonomisk belastning fordi dere "må" ha 2 biler. Dere klarer å vere sosiale utan 2 biler, men det krever at dere gidder å planlegge litegranne framfor å ta alt på sparket. Bli vaksen og ta ansvar for dykkar eigen økonomi.

• Liker 7
Skrevet

KOm på at dere har sikkert rett på bostøtte, ikke du da for du er student, men samboeren din har nok det.

Skrevet

Jeg har jo sagt vi skal bytte mobil abbonoment, når det vi har nå går ut. Så det blir nok mye bedre etter nyåret ;)

Kan ikke selge bilene. Fordi vi trenger vær våres når jeg skal på skolen og om han skal på jobb. Går så lite buss her så tar ikke sjansen på det. Men går ann å sette forsikringen på far. Da burde den bli halvvert :)

Men det hjelper jo ikke så mye.

Og dere som sier kutte ut andre utgifter? Kan jo ikke kutte ut å betale ned på lånet typen tok når han var yngre, han tok forbrukslån på 60 000 når han var 18, og betaler ned på det nå. Og mat kjøper vi sjeldent ute, og vi kjøper bare billig mat.

Skal søke studielån før skolen begynner igjen, for da blir det bedre. Er jo slitsomt å aldri ha nok penger.

Skrevet

De fleste tar opp fullt studielån og stipend de årene de studerer. Tar man en bachelor på normert tid vil dette da tilsi at man vil ende opp med ca 165.000 i studielån etter endte studier.

Rentene begynner å løpe i det du er ferdig på skolen, og første forfall kommer 6 mnd etter at du er ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...