Gå til innhold

Er dette et bra kjøp ? ( om bil )


Pludre

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har to biler, men den ene overlevde ikke Eu-kontrollen :cry: Og vi bor slik til at det ikke går busser her. Ergo må vi få fatt i en ny bil nr 2.

Så har det seg slik at jeg har en bil på hånden, en liten rød konebil som min mann skal få bruke til og fra jobb.

Dette er en Toyota Corolla Xli 1,3 Combi, det er en -93 modell og den har gått 148 000 km. Bilen har kun hatt to eiere og alle servicer er overholdt inntil bilen byttet eier. Men hun som har den nå har jo gjort det mest nødvendige da.

Nå har denne bilen vært på Eu kontroll og den skal være godkjent før utgangen av november, siste frist er desember da.

Den har fått mangler på støtdempere bak og kuler foran, og disse kulene sto under stabilisatorer. Er det stab. stagene det er snakk om da ?? Eller er det lenkearmer eller styrekuler ??

Har noen peiling ??

I alle fall, hun som har bilen har tenkt seg 45 000 for den, og det er ikke eu godkjent. Hun sa hun hadde fått listepris på 57 000 hos merkeforhandler, men den prisen er jo ikke så reell når man skal selge privat ??

Håper noen kan uttale seg, da det begynner å haste for oss.

Er dette en bil å satse på ??

Må legge til at den er pent holdt og det er ingen synlig rust på den, har da ikke vært under den og sjekket, men den ser veldig bra ut.

Håper på mange svar fra dere.

Hilsen Pludre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja...tror jeg ville tatt en Naf test på den før jeg kjøpte den.

En Eu-kontroll er ingen garanti..

Har nettopp hatt en bil på Eu-kontroll og de klarte å overse en nokså alvorlig feil (som jeg visste om på forhånd).

Jeg ville uansett ikke betalt mye for en bil som ikke var Eu godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kulene kan være både styrekuler og opphengskuler - uansett er det en bagatell å skifte de. Koster ca. 300,- pr stk. Støtdemperne koster ca 500,- pr. stk. uorginalt. Kommer noen tusen i arbeid på et verksted hvis du ikke kan gjøre jobben selv (eller kjenner noen som kan ordne det).

Prisen er i alle fall høy nok for en bil med mangler som ikke er EU-godkjent. Hadde nok prutet litt....

Stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke kjøpe bilen etter eu god kjenning...

og heller betale noen tusen ekstra..

45000 er en grei pris for en bil med så små mangler..

koster som sagt over ikke så mye å få fikset det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annamannen har veldig peiling og sier:

Toyota Corolla er en av de mest driftsikre bilene på markedet, og en Corolla som ikke har gått mer enn 140.000 ca har mange år igjen på veien såfremt den ikke ruster i stykker.

Sjekk særlig langs kanalene (under dørene fra hjul til hjul) og eventuelt om det er steder på bilen som er dekka med plastspoilere eller "glassfiber-ræl" for det har lett for å ruste under slike steder. Bilen kan se bra ut ellers men være "kjeks" under slikt.

De feilene som er på bilen er typiske slitedeler som en må regne med at må tas med jevne mellomrom. Når du har tatt det sjøl så veit du i alle fall at det er gjort. (Bør koste maks 5000 kroner)

Annamannen sier at du bør by 42.500 og argumentere med at de tingene må fikses...men 45 er ikke en grusom pris... Men det er kjøpers marked og mange brukte biler på markedet. Ta gjerne en NAF-test og få kjøpanbefaling (verdivurdering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annamannen sier at du bør by 42.500 og argumentere med at de tingene må fikses...men 45 er ikke en grusom pris... Men det er kjøpers marked og mange brukte biler på markedet. Ta gjerne en NAF-test og få kjøpanbefaling (verdivurdering)

Jeg har hørt motsatt. Det er mye færre bruktbiler på markedet nå enn ifjor og derfor er bruktbil prisene dyrere nå enn ellers.

Her kan du lese om det:

> http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article143444.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akuratt kjøpt meg Toyota Corolla brukt og er meget fornøyd!!! Det er den bilen som kommer best ut i bruktbil test gang på gang... Si at du kjøper den når den er EU godkjent da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

1.3'en er kanskje litt knapp motor selv om bilen er forholdsvis liten. Til bykjøring og daglig bruk duger den helt greit, men det er ingen langtursklattrer.

Problemet med Toyota-motorene er at de er veldig flinke til å lage hva vi kan kalle "motorolje-slim". Det kan derfor lønne seg å forsikre seg at det ikke befinner seg noe unormale oppsamlinger rundt og oppi topplokket/rundt ventilene. Dette gjelder i hovedsak nyere Toyota, aldri hørt om det før '90 og mulig det ikke er et spesielt utbredt problem på denne årsmodellen du har her.

Unngå syntet-olje på denne bilen.

Jeg har også vært borti mye dårlige pakkninger på Corolla, men de er veldig lett å identifisere - stort sett så er det frostvæske som lekker ut og det renner i så fall garantert mot tennplugg-kammerene - og forårsaker en noe tung tomgang.

Rust er et utbredt problem på Corolla, spesielt hvis denne er sammensatt i Storbritania. Det er i hovedsak gulv og kanaler som får smellen, men også bakre hjulbuer og rundt frontruten er det vanlig å finne. Nedkant av dørene og under dørpakkninger.

Ut ifra hva hva verkstedlistene sier, så har det vært en del punkter som skal rettes på i etterhånd på denne generasjonen Corolla, men det er ingen fare så fremt bilen har vært til sine servicer.

Vær alikevel skeptisk til å kjøpe bil uten EU-godkjenning, jeg anbefaler på det sterkeste at du får et KNA-medlemskap og tar bilen til en bruktbil-sjekk ved et av deres verksteder.

KNAs ordning er helt fenomenal på denne fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...