Gå til innhold

Barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på ett år, som er verdens beste (selvfølgelig). Han er stort sett veldig blid og grei, og ikke spesielt krevende. Det som er "problemet" vårt er at vi likevel blir slitne innimellom, og har behov for avlastning og egentid. Men vi har ikke så mange som kan være barnevakt, og hittil har vi hatt veldig lite egentid. Jeg vil ikke spørre foreldrene mine, de har jeg dessverre et dårlig forhold til, og stoler ikke på dem. Den eneste som stiller opp er svigermor, hun er en helt, men bor et stykke unna, og vi vil ikke plage henne for mye. Vi har riktignok venner vi kan spørre, men det er litt begrenset hvor mange ganger man kan spørre dem. Så spørsmålet mitt er; hvordan gjør dere andre det, som er i lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sette opp en lapp på nærbutikken. På den måten kan dere etablere kontakt med en fast barnevakt.

Skrevet

vi har ikke foreldre som bor i samme by. Ikke søsken heller. Bruker ikke barnevakt hvis vi blir "slitne", men hvis vi må. Jeg trodde man brukte barnevakt hvis den ene måtte på jobb, og den andre på foreldremøte eller noe sånt. Det har ihvertfall venninnene mine gjort. Kunne ikke tenke meg å betale noen for å passe ungene mine bare fordi jeg er "sliten".

Til anonym ovenfor:

jeg hadde aldri tillatt noen ukjente å passe ungene mine. Kjenner en familie hvor minstemann ble faktisk dopet av barnevakta som ville antakelig ligge og chatte på pc-en

• Liker 1
Skrevet

TS, har du snakket med vennenne dine? Kan hende de synes det er koselig å passe barnet ditt og mer enn gjerne stiller opp?

Hva med søsken? Onkler/tanter? En god nabo?

Og om du har venner med barn i nærheten, hvem bruker de til å sitte barnevakt? Kanskje du kan "låne"?;)

Og hva med å spørre de på helsestasjonen om de kan anefale noen? De har jo ofte barn.. (Min svigerinne har feks. sittet mye barnevakt for barna til min helsesøster. De er naboer..og hun har vært fast barnevakt siden hun var 14. Nå er hun 24. Synes det var artig å finne ut for 17mndr siden)

Barnet vårt er 17mndr og jeg skjønner godt at dere trenger å komme dere ut litt. Det er slitsomt med barn. Uansett hvor koselig det er, så trenger man ofte andre impulser i enn bare å være hjemme..

Synes det er dumt at man skal få kritikk for å ville ha barnevakt selv om man ikke skal gjøre noe "viktig".

håper du finner en løsning..

• Liker 2
Skrevet

Oioi, det er nok veldig vanlig å bruke barnevakt for å få litt avlastning du ;) Har gjort det et par ganger selv, den ene gangen når både jeg og faren lå rett ut med influensa, den andre gangen fordi vi rett og slett var kjempeslitne. Da var det bestemoren til gutten som passet han, noe som var helt flott for alle parter :)

Som svar på TS sitt spørsmål så må jeg si at vi har igrunn samme problem som deg. Vi har venner som kan passe, men vil helst ikke mase på dem heller. Men nå har vi heldigvis besteforeldre (ungens altså) som kan passe, noe de mer enn gjerne gjør når de kan. Men det er bare mine foreldre, ikke samboers, da de ikke bor i Norge. Så noe godt tips har jeg dessverre ikke :/ Men når gutten blir litt større skal vi ha han litt i åpen barnehage på helsestasjonen, selv om dette kun er mulig et par timer et par dager i uka. Dere har ikke denne muligheten da? Selvsagt er det da viktig at ungen blir kjent i bhg før hun/han blir igjen der.

Skrevet

Hvis dere har venner med barn så kan dere jo bytte på å passe hverandres barn en gang i måneden eller så, slik at både de og dere kommer dere ut en kveld eller hva det nå er dere skal. Vi har kun hatt mine foreldre som barnevaktmulighet, tror vi har brukt andre to ganger. For oss løste vi det med at vi hadde alenetid om kvelden etter leggetid. Så vekslet vi på å få sove ut og på å stå opp tidlig i helgene. Det er hektiske år, men disse hektiske årene går fort, og om noen år er ting veldig annerledes.

• Liker 1
Skrevet

For oss løste vi det med at vi hadde alenetid om kvelden etter leggetid. Så vekslet vi på å få sove ut og på å stå opp tidlig i helgene.

Dette har vi gjort også, og det har funket kjempefint. :) Men skal man ut et sted etter leggetid, må man jo løse det på annen måte. Men likevel, det viktigste er jo at man skal få avkobling, og det kan man selvsagt få hjemme :)

Skrevet

Støtter dere fult og helt i å ha barnevakt til "uviktige" ting! Det er så mye kjekkere for barnet å ha uthvilte involverte foreldre, enn slitne :) vi kommer til å bruke foreldra våres en del, også på kvelder vi bare har lyst å ligge på sofaen og sløve en hel kveld uten å tenke på noe :):)

• Liker 1
Skrevet

Støtter dere fult og helt i å ha barnevakt til "uviktige" ting! Det er så mye kjekkere for barnet å ha uthvilte involverte foreldre, enn slitne :) vi kommer til å bruke foreldra våres en del, også på kvelder vi bare har lyst å ligge på sofaen og sløve en hel kveld uten å tenke på noe :):)

Og det kan dere ikke gjøre etter at ungene har lagt seg? Skikkelig klar for ansvaret det faktisk er å få barn, ser jeg. Hva om dere foreldre faktisk ikke ønsker å ha barnebarn på kveldstid og/eller overnatting mer enn strengt nødvendig? Jeg vet om mange i mine foreldres generasjon som har kommet på kant med sine barn på grunn av at barna syns de vil ha barnebarna alt for lite på kveldstid og i helgene. "For de er jo sliiitne!"

Skrevet

jøss, de må da ha lov til å ha barnevakt innimellom? Foreldre har godt av å komme seg ut en gang i blandt. Jeg og min eksmann bodde slik til at vi ikke hadde verken søsken eller foreldre til å se etter datteren vår en liten stund. Etterhvert fikk vi en nabojente til å være barnevakt og trillepike og det var veldig greit. Nå begynner ungene heldigvis å bli såpass store at de kan være litt barnevakt selv, for jeg har ikke tenkt å gro inne fordi jeg har barn. Hør i nærområdet, blandt venner etc. Kanskje det er noen som har en ungdom i hus som vil tjene seg litt penger, kanskje har du en god barnevakt i mange år. Lykke til!

Skrevet

vi har ikke foreldre som bor i samme by. Ikke søsken heller. Bruker ikke barnevakt hvis vi blir "slitne", men hvis vi må. Jeg trodde man brukte barnevakt hvis den ene måtte på jobb, og den andre på foreldremøte eller noe sånt. Det har ihvertfall venninnene mine gjort. Kunne ikke tenke meg å betale noen for å passe ungene mine bare fordi jeg er "sliten".

Til anonym ovenfor:

jeg hadde aldri tillatt noen ukjente å passe ungene mine. Kjenner en familie hvor minstemann ble faktisk dopet av barnevakta som ville antakelig ligge og chatte på pc-en

Det er det dummeste jeg har hørt. Hvorfor skal man ikke kunne ha barnevakt til "uviktige" ting? Er du klar over hvor viktig det er å få litt avlastning når man er helt på felgen? At man velger å kontakte f.eks. et barnevaktbyrå betyr ikke at man stikker av 5 min etter at ungene og barnevakten har truffet hverandre. Det er vanlig at alle sammen blir kjent med hverandre og tilbringer tid sammen før man faktisk sitter barnevakt uten foreldrene til stede.

Og det kan dere ikke gjøre etter at ungene har lagt seg? Skikkelig klar for ansvaret det faktisk er å få barn, ser jeg. Hva om dere foreldre faktisk ikke ønsker å ha barnebarn på kveldstid og/eller overnatting mer enn strengt nødvendig? Jeg vet om mange i mine foreldres generasjon som har kommet på kant med sine barn på grunn av at barna syns de vil ha barnebarna alt for lite på kveldstid og i helgene. "For de er jo sliiitne!"

Ja, det er veldig slitsomt på ha barn, det er vel ikke til å stikke under en stol? Alenetid etter at ungene har lagt seg er ikke det samme som å kunne komme seg ut av huset og f.eks. gå på kino eller restaurant uten å måtte lytte etter babycallen hele tiden. Selv har jeg en datter som våkner ofte om kvelden, så det er ikke så veldig mye kvalitets-alenetid.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kommer til å være en helt grusom mor som ønsker både trillepike(ehm..person) og barnevakt til mine fremtidige barn, og det gjerne...jevnlig!

Og så kommer jeg nok til å toppe kaka med å ha vaskehjelp!

Endret av norah
  • Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Nå bruker vi masse barnets besteforeldre, men vi bruker også et vennepar (uten barn), som også er faddere for lillemor, tantene og onklene til lillemor.

Vi har barnevakt fordi vi vil finne på helt uviktige tinge utenfor hjemmets fire vegger, uten barnet. Deilig er det!

• Liker 1
Skrevet

Bruk eller misbruk??

Skrevet

Jeg kommer til å være en helt grusom mor som ønsker både trillepike(ehm..person) og barnevakt til mine fremtidige barn, og det gjerne...jevnlig!

Personlig kommer jeg til å sette opp en lapp, intervjue de som responderer og be om referanser.

Og så kommer jeg nok til å toppe kaka med å ha vaskehjelp.

De som ønsker å være hjemmeværende vaskekoner må gjerne det, så kan vi andre med et normalt liv få hjelp til det vi trenger når vi har mulighet.

Dette kalles vel neppe et normalt liv. Iblant må selvrealisering komme litt i bakevja, som når man får barn. Skal man fortsette som før bør man like greit droppe å få barn. Store egoister blir neppe gode foreldre.

Skrevet

Jeg har passet en del barn i årene som har vært, noen ganger var det fordi mor skulle på jobb, eller foreldrene ønsket litt alenetid(muligheten til å bare reise ut en dag for å handle, gå på kino, gå tur o.l) - ser ikke noe i galt å skaffe seg en fast barnevakt til slike ting? Barnevakten har jo strengt talt egentlig ikke behov for å vite hva foreldrene skal ut å gjøre? Jeg var der jo for å passe barnet.

Jeg "ble barnevakt" for de fleste gjennom barnetmitt.com (eller noe slik, husker ikke helt). Alternativt kan du henge opp lapp på nærbutikken! Hadde noen hengt opp lapp her på butikken om at de trengte barnevakt ville jeg gladelig ha ringt til dem. Det er veldig gøy å passe barn og jeg forstår veldig godt at foreldrene trenger tid uten barnet, uansett hva de skal gjøre. (Jeg har åtte yngre søsken..så jeg VET at foreldrene trenger tid alene)

Skrevet

De som ønsker å være hjemmeværende vaskekoner må gjerne det, så kan vi andre med et normalt liv få hjelp til det vi trenger når vi har mulighet.

Jeg er enig med deg i det meste, men dette siste avsnittet kunne du spart deg for.

Hilsen tidlligere hjemmeværende husmor med et normalt liv, som hadde en heltidsjobb som oppdrager, "sykepleier", "lærer", og alle de andre rollene man har som forelder.

Skrevet

Dette kalles vel neppe et normalt liv. Iblant må selvrealisering komme litt i bakevja, som når man får barn. Skal man fortsette som før bør man like greit droppe å få barn. Store egoister blir neppe gode foreldre.

Du verden så kritisk du er da.

De aller fleste besteforeldre klarer å si ifra om de ikke ønsker eller orker å være barnevakt.

Og å ha barn er svært slitsomt, selv om man elsker dem helhjertet.

Jeg har to, og ville ikke nølt med å spørre noen jeg stolte på om å passe hvis jeg ar sliten. Lenge før jeg var helt på felgen.

For som noen har skrevet her, barn har godt av foreldre med overskudd.

Å være en god forelder betyr ikke å utslette seg selv totalt. Et barn kan ha godt av å lære at foreldrene skal gjøre noe uten det, og kommer tilbake med mere overskudd.

Hele min verden sentrerer ikke om barna våre, selv om vi er gode foreldre.

Jeg er også en god ektefelle, og sørger for alenetid med mannen min. Tid hvor vi ikke blir forstyrret at barn, så vi fortsatt kan ha et godt ekteskap.

Ts, spør de du kjenner om de kan anbefale en god barnevakt.

Skrevet

Jeg lurer heller på hvorfor man IKKE skal ha barnevakt innimellom for å få litt kjærestetid aleine og være sosial?? Selv om man har små barn må det jo fint gå an å få litt kontakt med andre voksne (uten at det er barn til stede..) De fleste andre voksne jobber jo på dagtid når ungene er våken uansett, og på kveldstid så er det leggetid kl.19 (her i huset ialelfall) for minien... Så det er klart vi får barnevakt til småting innimellom.. Når vi skulle handle inn mat til jul fikk vi svigers til å sitte barnevakt her, eller for å gå på kino, besøk til venner, ut å kjøre en tur, gå en tur osv..

Men til TS sitt spørsmål: vi bruker foreldrene våre, tanten til mannen, ungene hennes og søskene mine.. Hvis ikke noen av de kan hadde jeg lett spurt en av søsteren min sine venner på samme alder (17år) som har passet jentungen sammen med hun...

Sto ikke noe om hvor gamle dere eller vennene deres er, men dere har ikke noen venner med barn som kan passe noen timer på kvelden? Eller kanskje foreldrene til noen av de barneløse vennene deres? Som gjerne venter på barnebarn selv ;) Jeg har flere venninner der jeg kjenner foreldrene godt siden vi er vokst opp sammen...

Skrevet

Jeg er tante til to stk og jeg pleier å ringe for å høre om de har lyst til å komme en helg eller en natt for å overnatte. Jeg synes det er veldig koselig. Hvis dere ikke har søsken kan dere spørre venner. Jeg har inntrykk av at de fleste tør å si nei. Jeg er i hvertfall aldri redd for å si i fra når det ikke passer å være barnevakt. Hvis dere har venner uten barn synes de nok det bare er koselig å være barnevakt, og hvis dere har venner med barn går det jo ann å avtale at de passer deres unge av og til og dere passes dems.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...