AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 I de siste ukene har samboeren min vært ekstremt trøtt. Han har alltid være ganske lat og ikke vært i aktivitet i det hele tatt men nå er det virkelig ille. Så fort han er hjemme fra jobb er det rett ned på sofan å purke og sove. Helgene går som regel kun til soving eller å ligge å se på tv. Å få han med på ting er nesten umulig. Jeg drar som regel til byen, handler mat osv alene. Nå den siste uken har det vært mye familiebesøk osv. Jeg må mase og nærmest dra han opp av sofan når vi skal på besøk til folk. Han må jo være med nesten. Han gjesper hele tiden og det er så lite liv i han. Han vet ikke selv hva dette er men han er konstant trøtt nå. I dag har han ligget på sofan siden 12. Han ligger der enda men han må snart opp pga vi får besøk snart. Hva kan dette være? Jeg har bedt han om å ta en tur til legen for det kan da ikke være normalt å være så slapp og trøtt hele tiden? Men han nekter. Begynner å bli temmlig lei at han bare ligger å sover hele tiden. Noe må vi gjøre.
Gjest mann Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Kan være alt fra stress på jobben, til lite søvn og vitamin eller jernmangel etc. Umulig å si noe sikkert uten at han går til legen. Men han bør nok få sjekket det opp ja, slik at man utelukker noe alvorlig. Om det ikke er noe farlig bør han jo også trene litt, det gir energi og overskudd i hverdagen og han vil ikke minst se bedre ut for deg. Kanskje du skal ta en prat med han om det etter et legebesøk?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 Samboeren min hadde det sånn en høst, og endte opp med å gå til lege. Han hadde en infeksjon i kroppen og stor mangel på enkelte næringsstoffer. Etter en stund på medisiner og kosttilskudd var han den samme gamle sprekingen. Tror nok samboeren din må komme seg til lege.
katt1 Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 Dette hørtes kjent ut,og skal vi noe spessielt kommer vi bestandig for sent om han er med. Men men han om det.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2010 #5 Skrevet 26. desember 2010 Samboeren min hadde det sånn en høst, og endte opp med å gå til lege. Han hadde en infeksjon i kroppen og stor mangel på enkelte næringsstoffer. Hva sier man til legen da? Legen min er helt ubrukelig og jeg må ha med en liste hvis jeg skal dit, og ramse opp prøver jeg vil ha tatt osv osv...
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2010 #6 Skrevet 26. desember 2010 Hvis dere har mulighet, vil jeg anbefale Balderklinikken i Oslo
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #7 Skrevet 26. desember 2010 Han bør absolutt gå til lege. Det viktigste er vel å sjekke jernnivåer (blodprosent, ferritin etc, jeg kan ikke detaljene, men det er ganske standard prøver) og vitamin B12. I tillegg er det nok lurt å sjekke litt bredere for andre mangler og infeksjoner o.l (kan måle crp? og senkning?). Det kan være alt fra en vinterdepresjon til noe alvorlig.
Jade Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 Du får si at hvis han ikke gidder å gå til lege, så er det ikke synd på han. At han får komme seg opp av sofaen og gjøre noe fornuftig! 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #9 Skrevet 26. desember 2010 Jeg har spurt han om han har søvnproblemer osv men nei ingen ting. Han vet heller ikke hvorfor han er så slapp. Blir utrolig kjedelig for meg når han bare ligger på sofan å purker. Som sagt så må jeg nærmest dra han opp av sofan når vi skal noe viktig. Han gjesper og er alltid trøtt. Han få se å komme seg til legen altså. Dette må vi få slutt på.
Jade Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 Når han ikke vil gå til legen, så gå utifra at han er frisk. Dvs. at du ikke hjelper han mer enn du ville hjulpet en frisk person. Rekker han ikke en viktig avtale? Ja, synd for han. Han er voksen, og klarer fint å sette på en vekkerklokke og komme seg av gårde. Klarer han ikke å lage middag? Nei, da får han la være å spise annen hver dag. Klarer han ikke å vaske klærne sine? Synd, da får han gå med skitne klær. Sier han at han ikke greier det, be han flytte hjem til moren sin, hvis han ikke er voksen likevel. (evt. komme seg til legen). 2
Colargol Skrevet 26. desember 2010 #11 Skrevet 26. desember 2010 Det kan jo også bare være en vinterdepresjon? Mange blir jo litt mer trøtte og slitne i mørketida og har et par måneder med "latskap" uten å mene/ønske det selv. I år er det jo både mørkt og veldig kaldt her til lands, så mange orker ikke å være så mye utendørs -og jo mer man slapper av, jo slappere bli man! Om dette er tilfellet så er det bare å la han få lov til å være litt i fred en stund, i januar-februar kommer sola tilbake igjen og trøttheten vil slippe taket! Jeg skjønner at det kan være noe legen burde se på altså, så det er sikkert bedre å ta turen enn å ikke gjøre det.
cyanid Skrevet 26. desember 2010 #12 Skrevet 26. desember 2010 Min er og sånn. Jeg tror de går i dvale Litt kjedelig er det jo da, men om en først får satt igang med sitt eget, som i dag da jeg har bare sittet og malt i timesvis og hørt på han sove og kose seg, er det bare koselig
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #13 Skrevet 26. desember 2010 Energi avler energi. Med det mener jeg at jo mindre en gjør, jo sløvere blir en. Jeg kjenner meg slik igjen. Hvis jeg er inne i en periode hvor jeg trener flere ganger per uke itillegg til full jobb er jeg full av energi og får gjort masse; støvsuge, vaske hus, lage middag, rydde etc...denne helga har jeg vært helt alene og jeg har aldri vært så sløv...jeg kommer meg knapt opp av sofaen og bare tanken på å ta en dusj føles som et ork. Det kan være andre ting også som feiler han, han burde som andre sier ta seg en tur til legen. Spiser han mye søtt? Jeg blir fryktelig daff og deppa hvis jeg har spist for mye sukker.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #14 Skrevet 27. desember 2010 Ts her Jeg skjønner man kan bli slappere nå om vinteren men det får da være måte på å. Eneste han gjør er å ligge på sofan. I går var han så slapp at han gikk heller inn å la seg på soverommet for å sove videre! Gjestene lurte jo fælt på hvor han var så jeg sa bare han måtte hjelpe moren sin med noe. Synes nesten det var flaut å skulle si han ligger å sover altså. Nå ligger han på sofan igjen. Planen var at vi skulle ned til byen men tviler på det blir noe av. Han har ligger å purket i 2 timer nå. Eneste gangene han er oppe av sofan er når han skal på do eller spise.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2010 #15 Skrevet 27. desember 2010 Stoffskifteproblemer? Sjekk hos lege!
Riskrem Skrevet 27. desember 2010 #16 Skrevet 27. desember 2010 Stoffskifteproblemer? Sjekk hos lege! Signerer. Hvis man har ubehandlet lavt stoffskifte kan bli veldig trøtt og slapp. Meget viktig at det sjekkes opp av lege (krever bare en enkel blodprøve).
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #17 Skrevet 27. desember 2010 Signerer. Hvis man har ubehandlet lavt stoffskifte kan bli veldig trøtt og slapp. Meget viktig at det sjekkes opp av lege (krever bare en enkel blodprøve). Ts her Jeg har mast på han flere ganger om å komme seg til en lege men han kommer alltid med unnskyldninger. Er ikke kun pga meg han må komme seg opp men vi har tross alt en sønn på 8 år og en datter på 10 år som er veldig aktive begge to. De vil ut å ake, gå på ski osv men er alltid jeg som drar med de alene pga han ikke kommer seg opp av sofan. I de 2 siste ukene har han spist litt for mye søtsaker. Kanskje dette er grunnen?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #18 Skrevet 27. desember 2010 Han må jo bare gå til lege, du finner ikke svaret her inne. Ei jeg kjente var så slapp en høst, og orket ikke annet enn jobb, så hjem og sove, knapt spise. Hun viste seg å ha kreft... Andre har jern- eller vitaminmangel, atter andre har stoffskifteproblemer eller diabetes, og noen er deprimerte. Be ham gå til legen for barnas skyld, om ikke annet, og jeg er enig i Jade sin tilnærming når han nekter å gå - da kan han dessverre ikke få noe spesialbehandling heller, når hans egen vurdering er at han ikke trenger å undersøkes.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #19 Skrevet 27. desember 2010 Ts her Jeg skjønner man kan bli slappere nå om vinteren men det får da være måte på å. Eneste han gjør er å ligge på sofan. I går var han så slapp at han gikk heller inn å la seg på soverommet for å sove videre! Gjestene lurte jo fælt på hvor han var så jeg sa bare han måtte hjelpe moren sin med noe. Synes nesten det var flaut å skulle si han ligger å sover altså. Nå ligger han på sofan igjen. Planen var at vi skulle ned til byen men tviler på det blir noe av. Han har ligger å purket i 2 timer nå. Eneste gangene han er oppe av sofan er når han skal på do eller spise. Du er mer bekymret fordi du synes det er flaut enn over hans helse? La han sove. Det kan være mange grunner. Går det ikke over om par uker, kan du jo bli med han til legen siden du vet mest om hans rutiner?
Gjest Rastløs Skrevet 27. desember 2010 #20 Skrevet 27. desember 2010 Søvn avler søvn er det noe som heter. Vet hvor irriterende dette er, har selv en samboer som sover noen timer etter jobb og i helgene hver eneste dag. Kjøp et par ski og gi han et tupp bak så kan han sove når det er kveld og kroppen er naturlig sliten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå