Gå til innhold

mine foreldre vil ikke feire jul hos min svigermor(ever)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer er enebarn, jeg har flere søsken.

Min samboer har ikke særlig stor familie, og de har ofte feiret julaften alene sammen(han og moren).

I min familie er alle spredd over diverse vinder, og variantene kan være mange. Skilte foreldre/søsken med barn, ja dere skjønner.

Så til utfordringen:

Svigermor er veldig opptatt at jeg nå er "hennes familie", og jeg merker jo at hun tillegger meg endel oppgaver ifht dette.

De siste par julene har vi feiret sammen, og jeg merker at både hun og min mor har høflig tilbudt seg å feire hjemme hos dem selv neste år.

Så kommer greia: min mor sa i år at hun helst ikke vil feire jul hjemme hos min svigermor.

Grunnen til det er at ingen i min familie føler seg konfortable der, og det er av forståelige grunner.

La oss si det slik at min svigermor har MYE ting - nips, pynt, hvor enn man snur seg så får man klaustrofobi.

De liker hverandre veldig godt sosialt, men jeg tror min min mor rett og slett får litt panikkangst av å være der.

Og det forstår jeg veldig godt, for dette er et hjem hvor alle som kommer inn døra reagerer med et: "OI! her var det mye ting!" Det er pynt, puter, fluffy rosa ting, møbler og divese overalt.

Ikke sånn at det er "samle-manisk", men bare slik at jeg tror de med litt klaustrofobiske tendenser føler seg ukomfortable.

Min mor hadde ikke lyst at jeg skulle fortelle dette, og svigermor er selvsagt hjertelig velkommen hjem til oss/dem.

Svigermor derimot, hun foreslår hvert år at vi feirer hos henne, og jeg vet at neste år vil hun forvente dette.

Hun glemmer at vi er en stor familie, jeg har mange søsken, og noen ganger vil mine foreldre kanskje feire alene. Eller med mine andre søsken etc.

Min svigermor forventer i ganske stor grad at vi fra og med nå alltid skal feire sammen, og jeg synes ikke dette er riktig av meg å pålegge min familie.

I tillegg er det veldig vanskelig for meg å fortelle den ærlige grunnen både til samboer og svigermor("ingen trives hos deg, du har altfor mange ting.....".

Jeg tror hun i år er litt skuffet over at vi ikk feirer sammen, og hun har klart uttrykt at vi må feire hos henne neste år....

Hva i alle dager skal man si? Den vi bytter på det" hjelper jo ikke, for en eller annen gang må vi jo til henne, og det er det absolutt ingen som vil..... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det et alternativ at dere alltid er hos dere? Så kan svigermor gjerne komme hvert år og så kommer et passende utvalg fra din familie. Dersom dere har barn er det jo en fin unnskyldning å si at barna sover best i egne senger og det er et slit å ta med alle pakkene barne ofte får frem og tilbake.

Dersom dere ikke har barn ennå, men de er ventet om noen år, så kan kanskje de mor holde ut en jul hos svigermor inntil dere kan bruke ovennevte unnskyldning?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt at denne julen ønsker jeg dere alle hjertelig velkommen hos meg :) eller at hun blir invitert med der dere skal feire.

Noen fremtidige juler må du nok tilbringe hos svigermor, men det får så være. Dine foreldre har jo andre å feire julen med. Litt raushet i jula er en fin ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det veldig vanskelig for meg å fortelle den ærlige grunnen både til samboer og svigermor("ingen trives hos deg, du har altfor mange ting.....".

Jeg synes det var litt spesielt å ikke kunne feire julaften hos noen fordi de har for mye nips. Har man angst og helst vil være i kjente omgivelser har jeg full forståelse for det, men å ikke kunne tilbringe julaften der pga nipsen? Det høres ut som foreldrene dine ikke vil være hos henne og at dette er en fabrikert unnskyldning. Litt som svigerinnen min sa da jeg inviterte henne og broren min til meg på julaften: "Nei, vi kjøpte oss ny sofa i september og dette blir den første jula med den nye sofaen, så da vil vi være hjemme". Ja, særlig... :fnise:

Kan ikke folk bare være ærlige og si at de vil være hjemme hos seg selv hvis de ikke vil gå bort?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Skjønner ikke problemet.

Om noen skal feire sammen med svigermor, er det logisk at det bare er du.

Det er du som har blitt en del av den familien, ikke dine foreldre eller søsken.

Synes svigermora di høres pussig ut om hun forventer at svigerdatterens foreldre skal feire jul hos henne.

Vet ihvertfall at mine foreldre ville ha ledd så de gråt om de fikk høre at mine svigerforeldre forventet at de skulle feire jul sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Kan ikke folk bare være ærlige og si at de vil være hjemme hos seg selv hvis de ikke vil gå bort?

Jepp, og kan ikke folk slutte å invitere til julefeiring folk som ikke har noen logisk grunn til å komme, og som er gamle nok til å feire hjemme hos seg selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pynt, puter, fluffy rosa ting, møbler og divese overalt.

Å jøssenavn, så forferdelig. For en grufull dame. Har hun kjøpt både pynt og puter. Og møbler.

Nei vet du hva. Hos en slik dame går det da ikke an å ha det hyggelig!?!?

Ærlig talt, hvor gammel er du?

Hvis jeg hadde en dame som deg ville jeg ha skamma meg.

Både du og foreldrene dine viser jo null respekt må jeg si, dere burde skjemmes.

Snakk om fisefine fordømmende fjols.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må feire jul på den måten som føles mest riktig for dem, men jeg kjenner faktisk ingen som feirer med svigers og foreldre samtidig. Min mor kom svært godt overens med min ekssvigermor, men det var allikevel aldri snakk om å feire Julaften sammen. Det var vi "barna" som måtte bytte på hvor vi feiret annethvert år, og det er jeg glad for, noe annet ville bare vært rart for meg.

Om dere nå ønsker å feire sammen, men nips står i veien (bokstavelig talt), løses det enkelt ved at dere feirer hjemme hos deg eller hos dine foreldre. Om dere ikke har guts til å fortelle den virkelige grunnen, kan dere unnskylde dere med at dere slapper bedre av hjemme i eget hus, at det er en del av tradisjonen, at onkel Gunnar skal feire med dere eller noe slikt. Problemet er egentlig ikke så stort - tenk hvor ille det hadde vært om dere ikke ønsket å feire sammen med svigermor fordi ingen likte henne? Hva skulle dere gjort da? I verste fall kan dere vel bare feire annethvert år hos dine/hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: hva har dere kjøpt til henne til jul??

Hva har du kjøpt til svigermor til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tror ikke det er så vanlig at foreldrene feirer jul hos svigers og motsatt. Det har i alle fall aldri skjedd her. Vi er heller i juleselskap hos hverandre, og så ber vi foreldre og svigerforeldre hit på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da helt urealistisk av din svigermor og tro at dine foreldre skal feire jul hos henne. Hvorfor i alle dager skulle de det?

Å feire jul annenhvert år hos hvert foreldrepar er en vanlig modell, uten at det betyr at "det andre foreldreparet" følger med på kjøpet. De pleier vel oftest å feire med evt andre barn.

At din svigermor har blitt invitert til dine foreldre må nærmeste være en form for "spesialbehandling av ensomme", ikke en norm hun kan forvente skal gå begge veier.

Det er DETTE dere må ta opp med henne. Hvordan hjemmet hennes ser ut har svært lite med saken å gjøre og bør ikke være et tema.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jøssenavn, så forferdelig. For en grufull dame. Har hun kjøpt både pynt og puter. Og møbler.

Nei vet du hva. Hos en slik dame går det da ikke an å ha det hyggelig!?!?

Ærlig talt, hvor gammel er du?

Hvis jeg hadde en dame som deg ville jeg ha skamma meg.

Både du og foreldrene dine viser jo null respekt må jeg si, dere burde skjemmes.

Snakk om fisefine fordømmende fjols.

det handler ikke om det overhodet.

jeg tror det handler om en dårlig kombinasjon av av min mor sliter med klaustrofisk angst og at da svigermor har et ekstremt overdådig hjem - som gjør at noen med klaustrofobi rett og slett kjenner angstfølelsen kommer krypende.

hun har ikke sagt det direkte slik, men jeg tror nok det handler om det.

jeg vet jo ikke, og jeg er ikke så interessert i å utfordre henne på akkurat dette.

jeg hadde hatt den samme forståelsen om noen eksempelvis følte sterkt ubehag ved å være i nærheten av....tja, hunder - og de måtte tilbringe en hel kveld sammen med en bjeffende hund.

siden de gjerne vil invitere hjem til dem istedet regner jeg med det ikke er personlig.

for meg handler det om at jeg ikke ønsker å legge føringer for resten av min familie, for jeg er jo tross alt bare ett av flere søsken. jeg kan ikke bestemme at mine foreldre for resten av sitt liv skal feire sammen med meg - eller andre.

om grunnen er helt idiotisk eller ikke spiller igrunnen ingen rolle, det er prinsippet.

jeg har jo flere søsken som også har/vil få svigerfamilier.

og hva jeg har kjøpt? hemmelig(det er jo ikke julaften enda...), men jeg bruker mer på sviger enn jeg bruker på mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

for meg handler det om at jeg ikke ønsker å legge føringer for resten av min familie, for jeg er jo tross alt bare ett av flere søsken. jeg kan ikke bestemme at mine foreldre for resten av sitt liv skal feire sammen med meg - eller andre.

Nettopp. Så fortell svigermor det. (men hold nipset hennes utenfor, da det jo også i følge deg egentlig ikke er det som er temaet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...