AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #1 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg har fulgt med på dagens spørsmål på sol.no i det siste som nesten hver dag har omhandlet julehøytiden, og det slår meg at det ikke virker som om majoriteten av norges befolkning lenger gleder seg (like mye) til jul. 60% svarte at de ikke gledet seg til jul, enda flere svarte at de gledet seg til julen var over. Og på spørsmålet om folk gledet seg mest til julaften eller nyttårsaften var det mest populære svaret "ingen av dagene". Selv blir jeg nesten "lettet" over dette, for jeg er ikke spesielt glad i julen selv. Antagelig fordi jeg mangler en del tradisjoner og fordi jeg for noen år siden opplevde noe i julen som kommer frem igjen hvert år og vekker minner. Jeg lurte egentlig på hva dere her på KG mener om dette - gleder du deg oppriktig til jul, eller gleder du deg fordi det er "obligatorisk" å glede seg? Og for min egen del, er jeg alene om å glede meg til julen er over og hverdagen er tilbake? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 23. desember 2010 #2 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg gleder meg oppriktig til jul. For meg er julen fylt med så mye varme og glede at jeg kan begynne å gråte over julesanger og julefilmer i pur nostalgia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 23. desember 2010 #3 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg synes julen er hyggelig, jeg liker å bruke tid med familien. Gleder meg alltid til jul, men gleder meg også til den er over. Hverdagen er fin den også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HopelessFear Skrevet 23. desember 2010 #4 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg syns julen er hyggelig, men jeg har veldig mange triste minner rettet opp mot jula. Jeg gleder meg ikke til jul, men jeg syns det er hyggelig å være sammen med venner og familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #5 Del Skrevet 23. desember 2010 dere er heldige, dere som både gleder dere oppriktig til jul,og også til hverdagen igjen etterpå. Gleder meg ikke spesielt til jul, det er jo en slags forsterkning som skjer tenker jeg, har du det bra, har du det fint og i julen, men har du det dårlig, forsterkes dette i julen hvor det blir så inderlig tydelig hvor forskjell det er på folk både økonomisk og sosialt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #6 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg liker julen, og jeg liker hverdagen. Mitt favoritt-tidspunkt i julen, er julaften kl 23. Da er "julestria" overstått, og kjernefamilien er alene i huset. Da puster vi ut, sparker av oss skoene, og ser fram til 2 late dager, med god mat, julemusikk, brettspill, sene morgener, sene kvelder, og masse kos. Men etter 2-3 dager med julekos, er jeg klar til å gå tilbake til hverdagen igjen. Jeg gleder meg til jul, med alle tradisjoner og kosen den fører med seg, og jeg gleder meg til hverdagen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #7 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg gledet meg aldri til jul tidligere. Syns det ble så mye stress og mas, forpliktelser og ting man bare må gjøre på en viss måte. Julegaver skal kjøpes og leveres, mat skal kjøpes inn og prepareres. Nei, jeg likte ikke julen før. Helt frem til de siste par årene. Nå gleder jeg meg virkelig til jul. Jeg har lagt fra meg stresset. Tar ting i mitt eget tempo. Andre får mene og syns hva de vil, her gjør jeg som jeg vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #8 Del Skrevet 23. desember 2010 Vanligvis så gleder jeg meg til jul selv om jeg både er stresset og sliten i førjulstiden. Først når vi setter oss til bords julaften senker roen seg hos meg. Deretter så er det bare kos. Jeg slipper unna utallige juleselskaper siden slekta ikke bor i nærheten. Da hersker det ro i heimen og sløve dager. I år har jeg ikke den gleden av ulike årsaker, men jeg vet at i morgen så vil jeg finne julegleden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym bruker #6 Skrevet 23. desember 2010 #9 Del Skrevet 23. desember 2010 men har du det dårlig, forsterkes dette i julen hvor det blir så inderlig tydelig hvor forskjell det er på folk både økonomisk og sosialt Det kommer vel litt an på, men min erfaring er at selv om verden raser sammen rundt en, kan en likevel ha en fin høytid, det kommer an på innstillingen man selv har. Jeg har, og har hatt, perioder hvor jeg sliter både økonomisk, helsemessig, familiært osv, men julen har jeg alltid sett på som et pusterom, der jeg kan legge alle bekymringer til side. Jeg har aldri lagt opp til at eksterne faktorer skal avgjøre om jeg skal ha en hyggelig jul eller ikke. Jeg feirer julen på mine premisser, og det gjør at jeg har funnet fred i meg selv, enten alene, eller sammen med familien, og da har ikke økonomi, sykdom, eller familiekrangler klart å ødelegge "julestemningen" for meg disse dagene, selv om julen i seg selv har blitt feiret på en "alternativ" måte. Jeg har i mange år hatt et motto jeg har sett bli sitert mange ganger her inne, men en god ting kan ikke sies for ofte: Gi meg sinnsro til å akseptere det jeg ikke kan forandre, Mot til forandre det jeg kan forandre, og visdom nok til å se forskjellen. Dette verset (bønnen) minner meg på å gjøre det beste ut av en ellers vanskelig og tøff tid, og det gjør også at julen blir en rolig og fin høytid for meg, uavhengig av ting jeg ikke kan forandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sommertid Skrevet 23. desember 2010 #10 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg gleder meg så mye til jul at det nesten er plagsomt :gjeiper: Jeg elsker jula. Synes det er så koselig når familien er samlet og elsker alle de gode tradisjonene vi har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 23. desember 2010 #11 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg elsker julen og gleder meg kjempemasse:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 23. desember 2010 #12 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg har aldri gledet meg til jul etter at grådighetsfryden gikk over i 14-15 års aldern. Denne tiden er mest preget av stress, dårlig samvittighet, fyll, fråtsing og grådighet synes jeg. Alt som er tragisk og dårlig med det falske forbruksamfunnet vårt blir forsterket og får utløp nå i jul/nyttår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå