Gå til innhold

valpen min vil ikke klippe klørne:/


galskap

Anbefalte innlegg

Noe må det jo være om hunden er redd klosaksa og gjemmer seg når man tar den frem? Fort gjort å klippe litt for langt inn, og jeg forstår at de blir redde om det skjer for ofte.

Hunden jeg overtok fra ei venninne var livredd klosaksa, og til tross for at han veier kun 10 kg, så måtte en holde han nede, mens en annen klipte. Men nå går det som en drøm, han liker det ikke, men er helt rolig, med god hjelp av godbiter :) Har skjedd en gang at jeg klipte litt for langt inn og da viste jeg fort at det ikke var meningen, og det gikk helt fint etter det.

Det må da være bedre og vise hunden at det var ett uhell istedet for å klippe videre som ingenting har skjedd?

Tenk hvis noen skulle klippet neglene dine og tatt fingertuppen istedet :tongue:

Vet det kan forsterke frykten, men her funket det hvertfall, men litt vanskelig om hunden hater klosaksa fra før.

Distraher han med godbiter og ros og la han bli kjent med saksa, for all del, ikke klipp for langt inn, for da blir det nok ett helvete neste gang! Ikke lag noe stor sak ut av det, vær rolig og konsekvent! :) Tror det kan forsterke frykten om man må holde dem nede med makt. Vær positiv når du roper på han og lokk med godbiter, la heller hunden komme til deg istedet for at du må dra han ut under sofaen :fnise: Tålmodighet er en dyd!

Endret av Nebel86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

som jeg skrev langt tilbake i tråden så har jeg ikke klippet for langt på han, har vært veldig forsiktig anngående det fordi han fortsatt er liten og vil ikke gi han dårlige opplevelser så tidlig. så nei han har ikke fått noen grunn til å ikke like kloklipperen. nå var de så lange at makt måtte til enkelt å greit! prøvd meg flere ganger daglig en uke nå, og å lokke han med godbiter fungerer enkelt og greit ikke. ser han klosaksa er han vekk. så også ei skrev lenger opp at om jeg hadde satt han på ett bord inntil midjen min å holdt hadde det gått, jeg vil heller si at han hadde sprelt seg løs og hoppet ned.. men fikk det til, jeg er fornøyd, han var veldig fornøyd! så da er det greit for meg=) skal fortsette å bruke tålmodighet og ros å la han bli enda bedre kjent med kloklipperen så går det nok lettere etter hvert=) han er nå veldig trassig i tillegg;P takk igjen for alle tips og råd=) og ha en riktig god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at klotanga er slu eller for svak?

Når man klipper klørne, så kan klotanga presse klørne sammen slik at det presser på nervene selv om man ikke akkurat treffer dem. Det gjør nok ikke vondt, men det er naturlig å tro at det er ømt og ubehagelig. Hunden ser jo ikke poenget i det.

Jeg kjøpte for liten klotang til min valp, og kloklippingen var helt håpløs. Så kjøpte jeg en ny og kraftig klotang, og alt gikk veldig fint. Nå begynner denne å bli slitt, og hunden stritter mer imot igjen.

Klotanga skal være så skarp at den skjærer lett gjennom uten å presse vevet sammen. Man kan selvfølgelig klippe selv om den ikke er fullt så skarp ogå, men det er klart at hunden merker dette.

Forøvrig er jeg enig i at man må være bestemt og bestikke med godbiter, men når hunden er villig til alt annet og ikke har noen innlysende grunn til å bli krakilsk over kloklipping så kan det være en ide å sjekke ut klotanga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at klotanga er slu eller for svak?

Når man klipper klørne, så kan klotanga presse klørne sammen slik at det presser på nervene selv om man ikke akkurat treffer dem. Det gjør nok ikke vondt, men det er naturlig å tro at det er ømt og ubehagelig. Hunden ser jo ikke poenget i det.

Jeg kjøpte for liten klotang til min valp, og kloklippingen var helt håpløs. Så kjøpte jeg en ny og kraftig klotang, og alt gikk veldig fint. Nå begynner denne å bli slitt, og hunden stritter mer imot igjen.

Klotanga skal være så skarp at den skjærer lett gjennom uten å presse vevet sammen. Man kan selvfølgelig klippe selv om den ikke er fullt så skarp ogå, men det er klart at hunden merker dette.

Forøvrig er jeg enig i at man må være bestemt og bestikke med godbiter, men når hunden er villig til alt annet og ikke har noen innlysende grunn til å bli krakilsk over kloklipping så kan det være en ide å sjekke ut klotanga :)

ja det kan jo ha noe med det å gjøre, selvom den virker fin. kan prøve å gjøre ett nytt innkjøp og se om det hjelper=) alt er verdt og prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. som tittelen sier sliter jeg med å få klippet klørne til valpen min:/ har klart å venne han til å bli holdt i, og ta på potene hans, da han ikke likte dette før i det hele tatt. har hittil måtte klippe klørne hans når han er helt utslitt og ligger og sover. med en gang jeg tar frem kloklipperen går han å gjemmer seg og blir helt tullete:/ har ikke klipt de for kort eller noe noen gang så han har jo igrunn ikke noe å være redd for. prøver å være tolmodig men det er ikke lett. han er i trassalderen nå så det hjelper vel heller ikke.. tar imot tips og råd med stor takk=)

god jul til alle!

Hei, nå har jeg ikke lest hele tråden, men kan fortelle om min erfaring rundt dette. Syntes det var veldig vannskelig da jeg fikk valpen, hun hatet å klippe og sprellet som gal. Jeg fikk det aldri ordentlig til, og de måtte klippes, så tilslutt dro jeg til dyrlegen. Det kostet meg bare 100 kr, og de var kjempegreie. Viste meg alt hva/hvordan, og kom med masse gode råd.

Bl.a. sa de gjør det når valpen din er SLITEN, eks. ikke etter den har sovet, men etter en laaang tur og masse leking, da vil den være roligere. De sa også at selve saksa kan være litt skummel, så vi lot den ligge fremme på badet, slik at hun ble vandt med den. Også var det det med godbiter da, masse godbiter når du tar frem saksa, og holder på, ta pause mellom hver pot, ros og gi godbit. Min lille frøken spreller noe sinnsykt, da holder jeg henne bare rolig, og snakker oppmuntrende til henne. Dyrlegen sa at jeg ihvertfall ikke skulle slippe henne når hun holdt på sånn, for da blir det som hun "vinner" i hennes øyne. Jeg holder henne til hun roer seg og fortsetter.

Videre viste de meg hvor nerven går, hva jeg skulle gjøre hvis det begynnte å blø osv osv. Så var veldig nyttig for meg og ta en time hos dyrlegen. Kan absolutt anbefales. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...