Gå til innhold

valpen min vil ikke klippe klørne:/


galskap

Anbefalte innlegg

hei. som tittelen sier sliter jeg med å få klippet klørne til valpen min:/ har klart å venne han til å bli holdt i, og ta på potene hans, da han ikke likte dette før i det hele tatt. har hittil måtte klippe klørne hans når han er helt utslitt og ligger og sover. med en gang jeg tar frem kloklipperen går han å gjemmer seg og blir helt tullete:/ har ikke klipt de for kort eller noe noen gang så han har jo igrunn ikke noe å være redd for. prøver å være tolmodig men det er ikke lett. han er i trassalderen nå så det hjelper vel heller ikke.. tar imot tips og råd med stor takk=)

god jul til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har haft samma problem fast med katter. En av katterna vill helt enkelt inte lära sig (hon är 6 år idag!) och vi måste vara 2 för att klippa klorna på henne. Hon är inte rädd eller så, hon vill bara inte! Inte så mycket mer att göra än att tvinga henne. Efter själva klippningen är hon nöjd och spinner, så det är inget traumatisk upplevelse eller så.

vad du än gör så ska du inte sluta klippa klorna på hunden. Låt den lära sig att det är något som måste göras, hur han än agerar. I och med att han är ung så lugnar han säkert ner sig snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er faktisk bare noe han må gjennom, uansett hvor mye piping og sutring det kommer. katten vår var likedan, men nå legger hun seg på rygg i fanget og lar oss klippe klørne. viktig å være bestemt uten å vise at du syns synd i hunden ( ikke noe "dakkaaar, uffa"). etter klippingen gi mye ros og belønning. generelt sett er det viktig å lære hunden å akseptere å bli tatt på potene når som helst, ikke bare ved kloklipping. du får vel også filer om du ikke liker å klippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Bikkja mi blir helt fra seg når jeg tar frem klosaksa, men hun vet at det er ingen vei utenom.

Hun sitter å skjelver, trekker til seg labbene, men jeg gidder ikke lage noe oppstyr rundt det. Klippe må man bare.

Jeg syns det enkleste er å la henne sitte inn mot et hjørne, mens jeg sitter foran og klipper. Evnt legger seg litt mot hunden for å "holde henne på plass".

Jeg har en ganske stor hund da.

Jeg blir kloklipping gjort med makt dersom hun nekter, så hun har skjønt at det bare er å roe seg ned. Når jeg er ferdig er det helt glemt uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en som ikke liker kloklipp,men har fra dag en vært konsekvent med å holde hunden og klippe. Tvert vi er ferdige vanker det godbit og ros. Har selvfølgelig latt han bli kjent med klosaksen først, men etter første klipp ble det noen runder med "krig". Han hadde et par episoder i ett års alderen hvor han virkelig protesterte, men fæl som jeg er "satte" jeg meg overskrevs på ham (han var da ca 50kg) og klipte til store protester. Etter den gang legger han seg tvert på rygg når han ser klosaksa, halen går og vi klipper i oppned stilling...stoooor belønning og masse ros til slutt :)

Min er nå 60kg muskler og jeg har ikke kunnet hatt denne kampen hver gang nå, så vi så ingen annen utvei...mulig vi kunne vært mere tålmodig,men denne måten funket også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for masse bra svar:) for å si det sånn synes jeg ikke synd på han, men å holde han fast klarer jeg ærlig talt ikke! for han spreller og blir helt vill.. han synes saksa er helt grei så lenge han får snuse på den, nærmer den seg beina hans løper han å gjemmer seg.. skikkelig egen.. jeg har hatt hunder siden jeg var liten og har ikke noe imot å klippe klør heller. men litt vanskelig å få klippet noe som helst når han spreller som en makrell i fanget mitt.. får bare sette meg oppå han å se om det går.. for de er veldig skarpe og lange nå.. er også veldig flink til å rose når han gjør det jeg vil og gir han masse godbiter og kos og ros når han får til nye ting. så er ikke det saken går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Prøv å hold ham på forskjellige måter, finn en teknikk som passer deg.

Det er ikke noe problem å holde den villeste hunden nede om man bare vet hvordan man skal gjøre det.

Hvor stor er hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd en haug av ganger.. men jeg skal faen ikke gi meg! det som er det værste:P han veier vel en 15 kg bare.. er en engelsk staffegutt=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Har du mulighet for å låne et ekstra par hender?

For om du legger hunden på siden, og en person holder seg bak ryggen på hunden mens den ligger der, tar armene sine over siden på hunden. Så holder personen et bein med hver hånd - og da det beinet som ligger nærmest gulvet/bordet, og gjerne holder så langt opp på beinet som mulig.

Da ligger hunden veldig stødig og skal ha store problemer med å vri seg unna.

Jeg har forsøkt lignende alene. Hunden ligger på siden, mens jeg lener meg over hundens overside. Klarer da bare å holde ett bein av gangen, men det gikk egentlig ganske greit.

Prøvde dette på en hund som ikke var min og eieren klarte ikke å holde slik jeg ville at hun skulle og hun fikk helt panikk (syns litt vel mye syndt på hunden sin :fnise: ), så da måtte jeg bare prøve det alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min hatet det også. Helt til jeg begynte å gi henne godbit hver gang en negl ble klippet. Høres kanskje ikke så sunt ut, men hun er ikke ett helvette mere.

Endret av mirandaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunden på et bord. Prøv å finne et sted du kan ha hunden slik at du får den inntil deg i høyde med din midje når du skal klippe klørne.

Hold potene opp/bøyd bakover slik at du ser klørne unnenfra, da ser du når du har klippt nok. Er hunden urolig så holder du den inntil deg med armen rundt hunden mens du har et godt tak i poten.

Ikke så lett å forklare... Øv deg på ulike måter å holde potene på før du klipper. Jeg gjør det på denne måten når jeg er på jobb i hundesalong og det fungerer på alle hunder.

Ikke gi hunden noe sympati, litt ros er ok men det beste tror jeg er å ikke gjøre noe stort nummer ut av det, det skal jo være en dagligdags ting akkurat som at vi pusser tenner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linda sofie

Hunden vår er også livredd for dette. Hver gang jeg tar frem klosaksa løper hun å gjemmer seg. Hun trekker labbene til seg og legger de under seg liksom når hun ligger. Hjelp å hun stritter i mot og vrir seg unna. Dette liker hun ikke men det MÅ gjøres. Hun er ikke så ille nå men hun sutrer fortsatt litt. Men hun får alltid en godbit når hun er ferdig. Uansett så må man bare holde hunden fast og ikke synes synd på de. Det er ikke synd på de. Neglene må jo bli klippet uansett om de vil eller ei. Jeg holder ho fast mens samboer klipper. Hun er ikke så stor så det går greit.

Endret av Linda sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør som mirandaa, godteri etter hver negl å dentalstick når jeg er ferdig. øv hver dag å klipp ikke mer enn max 2 negler om gangen, hos meg hjelper det også å legge godteriet like ved hunden, så er de littmer fokusert på det enn klippingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør som mirandaa, godteri etter hver negl å dentalstick når jeg er ferdig. øv hver dag å klipp ikke mer enn max 2 negler om gangen, hos meg hjelper det også å legge godteriet like ved hunden, så er de littmer fokusert på det enn klippingen.

Hehe. Skal se jeg klippe klør. Sitter med hele godbiten mellom tenna så bikkja skal se på den mens jeg klipper klørene. Ønsker med godbiter som ikke smaker så ekkelt :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

fikk det til nå! synes bare det er frustrerende når han er så "redd" for den.. for han har ikke hatt noe negativt med den i det hele tatt.. fikk hjelp av søsteren min som lå over han og holdt han.. er ikke sjangs i havet at jeg klarer å gjøre dette alene før han roer seg.. nå gikk det veldig greit, han prøvde å komme seg løs, men skjønte fort at det ikke gikk.. jeg klipte og han fikk masse ros for hver labb=) og veldig fornøyd når vi var ferdig selvfølgelig=) får bare prøve å venne han til klipperen ofte og se om det hjelper.. ellers funka jo dette=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :) Bare unngå å klippe for langt inn for alt i verden! Er ingenting annet å gjøre enn å gjøre kloklippinga til en hverdagslig og trivelig opplevelse. Har selv en som protesterer, har også klofil til ham, men er bare å ignorere sutringa, klippe og rose masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en som ikke liker å bli klippet klørne på. Jeg har ikke sjangs til å holde han nede med makt OG klippe. Så her fôres det med godbiter som han aldri får ellers. Da blir han så fokusert på godbitene at han nesten glemmer hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...