Gå til innhold

Slakting av katte på Robinson.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg ble kvalm da jeg så det lille innslaget på tv 3. Hvordan er det mulig å spise en katt. Han som gjorde det Espen, nå har jeg mistet respekten for ham. Det går bare ikke an å slakte og spise et husdyr.

Hva blir det neste? Nesten så jeg har lyst å bli vegetarianer når jeg så det. Hadde de sluppet ut en bikkje hadde de kansje drept den også.

Syns det går for langt. Dette skal liksom være underholdning, kiss my ass. Får vel heller maten i halsen av å se en grillet kattehale på skjermen hvor en ivrig Espen nesten slikker seg rundt munnen og ivrer etter å få kjørt i seg kattehalen.

Hva mener dere om dette? Er det bare jeg som reagerer kraftig mot dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en allerede en tråd om dette et annet sted på KG.

Jeg synes det er helt greit å spise katt.

Skrevet

Jeg så¨det ikke på tv, men leste om det i en nettavis. Det hørtes motbydelig ut spør du meg :-? :evil:

Skrevet

Gleder meg til å se programmet, jeg - og få det inn i en sammenheng - ikke bare løsrevne biter fra tabloidene.

Skrevet

Synes det er å gå litt for langt, men det er jo regnet som en delikatesse nedi der.... :wink:

Gjest mattahara
Skrevet

De var sultne... det kom en katt.. katt er mat....

so... Ikke det at jeg hadde spist det selv tror jeg (har aldri vært så sulten)

men herregud i asia spiser de det jo ..... hvorfor ikke på en øde øy uten mat??

Skrevet

Mennesker spiser mennesker når nøden er stor nok.

Gjest Cruella
Skrevet

Reagerer på samme måte som deg, Summerprincess. Så motbydelig at jeg nesten ikke orker lese om det engang.

Skrevet

Rare greier det der, at nokre dyr skal vera meir utenkelege å eta enn andre. Rettnok er me vande med kattar og hundar som kjæledyr - men det er då òg kaniner, og dei kan me då eta?

I andre land er det tradisjonar for å eta kattar og hundar òg. (I følge min barnelærdom så er ChowChow (hunderasen) "namnam" på kinesisk... Dei vart ala opp med tanke på kjøttet.) Så - reint prinsippielt er eg ikkje i mot å slakta og eta kattar. Kan jo hende at eg ville reagert annaleis om eg hadde valget sjølv der - men eg greidde no å venna meg til tanken at eg skulle eta kaninene mine då eg var liten. (Så komfortabel var eg med tanken at eg vart skuffa då pappen sa han hadde gravlagd dei...)

Skrevet

Og hva er galt med å spise en katt? Mange har da også griser som kjæledyr nå til dags, men svinekoteletter spiser vi like mye. Eller fisk! Tenk på akvariefiskene våre. :roll:

Jeg er sikker på at jeg også ganske så glatt hadde tygget i meg en katt dersom sulten bare var stor nok. Eller en hund for den saks skyld. Kjøtt er kjøtt.

Skrevet

Nå er ikke hverken hund eller katt noe jeg frister å sette på menyen. Det er vanskelig å spise noe som man også har til kjæledyr. I en ekstrem situasjon kan det hende at jeg hadde spist hund og katt. Eller hvis jeg fikk anledning til å snake det skikkelig tilberedt.

Bertha nevner gris og fisk. Jeg vil også nevne hest og reinsdyr. Jeg mener å huske at det var noen kjendiser i USA som ville ha lovforbud mot å bruke hestekjøtt til mat! I USA er det også mennesker som reagerer på at vi her spiser reinsdyrkjøtt. "You eate Rudolph!!!"

Hva vi synes om å spise diverse dyr kommer rett og slett an på hvilket forhold vi har til dem mens de er i live.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Lett for oss å sitte her og si at det er motbydelig, men hva en hadde gjort om en hadde vært i samme situasjon vet en ikke før en har vært der.

Det eneste jeg vet er at de har fått mindre mat enn ellers på øyen, og det handler vel bare om overlevelsesinstinkt.

Skrevet

Jeg hadde heller spist de andre deltagerenes skitne truser enn en katt.

Skrevet

Gris er et grimrende husdyr, og de er jo "ok" å spise... :wink: Ser ikke problemet/forskjellen nei.

Gjest Embla s
Skrevet

Hele poenget må jo være, ikke så mye hva slags dyr det faktisk er, men hvilke definisjon vi har av dyreslaget!!

for oss er katten en liten venn som bor i huset og sover i sengen (?) vår. Vi kan sikker togså bli glad i en gris eller en ku, men deres funksjon er vel (hos oss) uløselig knyttet opp til et mat-aspekt?

Indere syns jo vi er barbarer som slakter og spiser storfe...

Skrevet
Han som gjorde det Espen, nå har jeg mistet respekten for ham. Det går bare ikke an å slakte og spise et husdyr.

Mistet respekten for han?? Betyr det at du ikke har respekt for folk som ikke spiser som deg? F.eks spiser mange folk i Asia bikkjer og kattunger. Å slakte og spise et husdyr er faktisk slik folk har levd i mange hundre år. En grisebonde har nok mer følelser for dyra sine enn Espen hadde for denne forbigående katten, og enda sender bonden sine griser til slakting, så du kan gå i butikken å få svinekoteletter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva vi synes om å spise diverse dyr kommer rett og slett an på hvilket forhold vi har til dem mens de er i live.

Jeg tror ikke det. Jeg tror det rett og slett bare er avhengig av hva

vi er vant med og har innstilt oss på. Det vi ikke er vant med

å spise vil vi lett reagere på

som ulekkert. Om vi også er vant med dyret som en lekekamerat eller

et nyttedyr tror jeg ikke har så mye å si.

Det minner meg om første gang jeg skulle lage en fin julemiddag

for utenlandske venner og gikk i gang med å lage kålrabbistappe.

De gjorde store øyne og mente at kålrabbi ikke var menneskeføde

og man kunne i hvertfall ikke spise det til jul.

Gjest lekebøll
Skrevet

Han var skrubbsulten, det kom et dyr - dyret var en katt - han spiste.

Ingen tvil om at jeg skulle vært jævlig sulten for å spise en katt, men synes ikke det er verre, prinsipielt, enn å spise ei ku.

Skrevet
Ingen tvil om at jeg skulle vært jævlig sulten for å spise en katt, men synes ikke det er verre, prinsipielt, enn å spise ei ku.

Enig!!! Klart jeg har respekt for at man spiser andre dyr i Østen enn hos oss! Det jeg syns er for jævlig er måten dyra behandles på, avlivningsmetoder, null-toleranse for at dyr føler smerte, og det at de i mange tilfeller spiser dyr før de er skikkelig daue...... :kvalm:

Har ikke ord for hvor jævlig jeg syns det er!!!

Har absolutt ingen sans for dyreplageri, uansett hva slags dyr det gjelder eller uansett hvor i verden det er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...