Meaty Skrevet 25. desember 2010 #41 Skrevet 25. desember 2010 Hos oss er det ikke barn inne i bildet, men vi har som regel 2 "julefeiringer". På julaften var jeg og samboer'n hos pappa (foreldrene mine er skilt), og åpnet pakkene vi hadde til hverandre der. I dag 1. juledag har vi feiret britisk jul her hjemme med kun oss to, med åpning av resten av gavene og en middag som besto av både kalkun og medisterkaker. I tillegg hadde vi i år en liten feiring sammen med mamma, hennes søster og deres respektive for en uke siden, men det var litt spesielt siden vi var i huset til min nylig avdøde mormor. Det var mer for å hedre henne at vi hadde en liten sammenkomst i hennes ånd. Vi utvekslet gaver, og spiste julemat. Det var veldig trist, men samtidig veldig godt å være samlet der. Vi pyntet huset hennes til jul, huset ville ellers stått tomt og mørkt. Vi vet at bestemor ville satt pris på at familien hennes kom sammen på den måten. I fjor var vi i UK på julaften/ 1. juledag, da feiret vi norsk jul sammen med mamma og bestemor uken før vi reiste over. Det er jeg veldig glad for i dag.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #42 Skrevet 25. desember 2010 Jeg skulle gjerne ha hatt 2 julaftner men har ikke så stor familie så. Skulle vi ha hatt 2 julefeiringer hadde det blitt stusslig med pakker Når man ikke har så stor familie blir det heller ikke så mye pakker. Jeg vet julaften er kun en dag og det er 24 men jeg skjønner meg på folk som har 2 hvis de har en kjempe stor familie. Har flere venninner og bekjente som har skilte foreldre. De har ofte 2 julaftner. Å de har også stor familie.
MarianneE Skrevet 26. desember 2010 #43 Skrevet 26. desember 2010 Mine foreldre er skilt, og vi har pleid å ha en hoved jul med en av foreldrene + familie, også en liten jul enten før eller etter med den andre forelderen. Nå er jeg 20 da, men har funket fint i alle år =) Ja, slik gjorde vi det og da jeg var barn. En ekstra julaften i romjula. Funket fint i alle år for oss. vi er gift - men har 2 julaftener allikevel... Feirer julaften med barna og mannen, annen hvert år hos mine foreldre, og annet hvert år hos hans foreldre. Og så er vi 1. juledag hos den andre... 1. juledag spiser vi da god middag (men ikke ribbe, sånn som på julaftenen) og pakker opp pakker enda en dag. Er koselig for besteforeldre å få se gleden i ansiktene til barnebarna når de pakker opp gavene de har gitt bort. Og som voksen synes jeg også det er koselig å få være tilstede når familien åpner de gavene vi har gitt bort til dem. Er egentlig veldig glad for å få delt opp pakkingen slik at vi gjør det på 2 kvelder, det blir en haug med gaver.... Slik gjør vi det nå, og det synes jeg er koselig. Hadde julaften nr.2 hos svigers igår, og alle synes det er en god løsning slik. Og med så mange pakker det kan bli slipper og de minste i familien og ble helt overveldet av alle pakkene. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #44 Skrevet 26. desember 2010 Første jul i år etter skilsmissen. Vet ikke hvordan det bli framover, men i år var ungene hos faren på lillejulaften og pakket opp gaver mens det var hos meg julaften. Neste år skal de dermed være hos faren julaften og jeg vet ennå ikke hvordan "min" jul med ungene kommet til å bli. Hadde vi vært politisk korrekte skulle vi feiret jula sammen alle sammen, men jeg må bare innrømme at jeg er egoistisk nok til å ikke vurdere det som et alternativ. For da måtte jeg feire jula sammen med det mennesket han bor sammen med, hun som var elskerinnen hans i 1/2 før jeg oppdaget det. Og det er uaktuelt uansett hvor meget enkelte mener man skal legge voksenproblemene bort for at ungene skal ha det best mulig.
Djungelvrål Skrevet 27. desember 2010 #45 Skrevet 27. desember 2010 Hvorfor har dere 2 julaftener?? Skjønner ikke poenget.
Lillemeg25 Skrevet 27. desember 2010 #46 Skrevet 27. desember 2010 Hvorfor har dere 2 julaftener?? Skjønner ikke poenget. Det er jo når folk skiller seg f.eks så vil begge foreldrene ha julaften med ungene sikkert. Eller noe sånt?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #47 Skrevet 27. desember 2010 Min bror har 2 julefeiringer fordi de bor på hjemstedet til kona hans, men de kommer hit hvor jeg og familien bor i julen. De åpner pakkene fra mormor og morfar og resten av den delen av familien en kveld før de reiser hit. Det ville uansett vært uhensiktsmessig å ta med et fjell av pakker på flyet, så da blir det gjort på den måten, selv om de ikke er skilt. Det fungerer fint for dem, og jeg tviler på at ungene tar noen skade av det.
Djungelvrål Skrevet 27. desember 2010 #48 Skrevet 27. desember 2010 Det er jo når folk skiller seg f.eks så vil begge foreldrene ha julaften med ungene sikkert. Eller noe sånt? Ja det er for demmes egen del, ungene bryr seg ikke da.
Djungelvrål Skrevet 27. desember 2010 #50 Skrevet 27. desember 2010 Hvis de aldri har gjort det savner de de ikke, det er noe foreldrene starter da.
Sommersol Skrevet 27. desember 2010 #51 Skrevet 27. desember 2010 Vi har bare èn julaften, og den feires annenhver gang hos mor og hos far. Dette har barna selv bestemt. Første året etter bruddet, feiret barna hos meg. De hadde da julaften med gaveåpning hos far. På selve julaften syntes de da det ble litt stusselig, da de satt med mye mindre pakker enn søskenbarn og andre som vi feiret sammen med. Da endret vi, så nå har vi en koslig samlig lillejulaften, men alle gavene åpnes på lille julaften. Funker for oss.
Auri Skrevet 27. desember 2010 #52 Skrevet 27. desember 2010 Jeg husker når mamma og stefaren min gikk fra hverandre... Når det nærmet seg jul spurte lillebroren min (som da var fem) veldig ulykkelig om hvem han skulle feire jul hos. For han ville jo være med begge to! Når han fikk høre at han skulle få feire med begge (siden, som sagt, vi feirer første juledag i min familie uansett) så ble han overlykkelig. For da fikk han feire jul med både mamma og pappa. Men, han var jo da også vant med feiring to dager på rad allerede...
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #53 Skrevet 28. desember 2010 vi har barna til mannen min annenhver jul, og når det ikke er "vår" jul, så har vi julemiddag helgen før julaften..!! Fungerer for alle sammen, blir jo kun en god middag og pakkeåpning!! Barna slipper å vente til ut i januar med å åpne pakker og foreldrene er glad for å dele litt av denne gleden med sine barn! Men 23 og 24 og 25 har man hos dem de er hos denne jula. Mange tradisjoner som det er dumt å vike for forr å kunne ha de litt hver seg.. En ordning mange er veldig fornøyde med i vår familie!! Lykke til! Det viktigste er at barna og foreldrene er fornøyd!!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #54 Skrevet 28. desember 2010 Hvis de aldri har gjort det savner de de ikke, det er noe foreldrene starter da. Nettopp. Mine skilte seg da jeg var 10 år og vi har aldri hatt 2 julaftner pga det. Jeg og broren min var hos mamma og pappa annenhver jul og det funket helt fint
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #55 Skrevet 28. desember 2010 vi har barna til mannen min annenhver jul, og når det ikke er "vår" jul, så har vi julemiddag helgen før julaften..!! Fungerer for alle sammen, blir jo kun en god middag og pakkeåpning!! Barna slipper å vente til ut i januar med å åpne pakker og foreldrene er glad for å dele litt av denne gleden med sine barn! Hvorfor tar ikke ungene med seg pakkene dit de skal være og åpner dem på julaften?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #56 Skrevet 28. desember 2010 Hvorfor tar ikke ungene med seg pakkene dit de skal være og åpner dem på julaften? Fordi det er et evig kaos av gaver og umulig å få med seg hvem som skal tilbake? Ungene har alltid bare en julaften, men to dager med gaveåpning. Gaveåpningen hos den forelderen som ikke har barna er på 2. juledag og kombineres med vanlig julemat og kos.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå