AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #21 Skrevet 23. desember 2010 Vi feirer annehvert år hos våre foreldre - så er vi en stor gjeng som samles og koser oss. Pakkene tar lang tid,og barna blir slitne etterhvert,men det er innmari koselig.
Gjest En mann Skrevet 23. desember 2010 #22 Skrevet 23. desember 2010 Det er bare 1 juleaften. Jeg mener at det å feire to juleaften er en ego-trip fra foreldres side. Det er kun for å dekke foreldrenes behov. Jeg skjønner hva Brutal-mann skriver og har selv valgt å ikke "stå på krava" om mine barn har hatt tilbud om en bedre jul enn hva jeg greide å stelle i stand. Tidligere var min svigerfamilie en ordentlig "julefamilie" og de gjennomførte alle tenkelige tradsjoner. Og det har jeg alltid latt mine barn være en del av fremfor å sitte i en liten familie hvor tradisjoner ikke blir opprettholdt. Mitt mål har vært at mine barn skal få en god barndomsjul. Hei jomfrua;) Vil gi deg en juleklem for et innlegg. Tenk om alle tenkte som deg;) Ellers til alle dere andre er det mange som samabeider godt og møtes julekvelden til en slik jul de hadde før samlivsbruddet. Møtes annenhver gang hos far/mor eller rett og slett de det er best plass. Vet om noen som møtes hos x svigers julekvelden med slik som før. Besteforeldre er viktig for barna. God Jul til der alle.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2010 #23 Skrevet 23. desember 2010 Mitt barn har feiret jul hos sin far hver eneste jul! Og vi var bitre fiender etter bruddet, men jeg tenker mest på barnet og tror faktisk barnet har det best hos sin far i jula. Vi flyttet fra hverandre da barnet var ca 2 år og det er nå over 10 år. Jeg synes det går helt greit, vi feirer jo jul hos meg egentlig helt fra 1. desember vi da. Men åpner selvsagt ikke pakker da.
tineline Skrevet 23. desember 2010 #24 Skrevet 23. desember 2010 (endret) Jeg har vokst opp med to julefeiringer dersom jeg skulle til pappa julaften, noe jeg syns var slitsomt. Ribbe og medister og gaver og riskrem og alt. Jeg er en sånn som bare vil ha én skikkelig, og for meg var det tydelig at det var moren min som ikke følte at hun kunne ha en skikkelig julefeiring selv, hvis hun ikke hadde barna. Så den ekstra julekvelden var nok mest for henne. Og nå er alle barna voksne, men fortsatt holder hun på sånn. Endret 23. desember 2010 av tineline
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2010 #25 Skrevet 23. desember 2010 Mitt barn har feiret jul hos sin far hver eneste jul! Og vi var bitre fiender etter bruddet, men jeg tenker mest på barnet og tror faktisk barnet har det best hos sin far i jula. Vi flyttet fra hverandre da barnet var ca 2 år og det er nå over 10 år. Jeg synes det går helt greit, vi feirer jo jul hos meg egentlig helt fra 1. desember vi da. Men åpner selvsagt ikke pakker da. Kan også nevne at i de første årene etter bruddet så feiret jeg sammen med de. Og vi var virkelig bitre fiender altså, eksen meldte meg til og med til barnevernet!
Gjest En mann Skrevet 23. desember 2010 #26 Skrevet 23. desember 2010 Jeg har vokst opp med to julefeiringer dersom jeg skulle til pappa julaften, noe jeg syns var slitsomt. Ribbe og medister og gaver og riskrem og alt. Jeg er en sånn som bare vil ha én skikkelig, og for meg var det tydelig at det var moren min som ikke følte at hun kunne ha en skikkelig julefeiring selv, hvis hun ikke hadde barna. Så den ekstra julekvelden var nok mest for henne. Og nå er alle barna voksne, men fortsatt holder hun på sånn. Hei. Leser ditt innlegg og lurer,hendte det noe forferdelig siden din mor holder det slik enda selv om alle dere barna er voksne. Hvis det ikke var noe forferdelig så må dette bruddet for lenge siden føles veldig bittert. Hat varer evig? Ikke lett for henne om hun føler det samme enda. Men mulig jeg tar helt feil,håper egentlig.
Redbull Skrevet 23. desember 2010 #27 Skrevet 23. desember 2010 Vi feirer alltid julaften hos pappa på julaften, og julaften hos mamma 1 juledag! er 23 år og elsker å være så pass bortskjemt at vi har to pakke dager :D
beijba Skrevet 23. desember 2010 #28 Skrevet 23. desember 2010 vi er gift - men har 2 julaftener allikevel... Feirer julaften med barna og mannen, annen hvert år hos mine foreldre, og annet hvert år hos hans foreldre. Og så er vi 1. juledag hos den andre... 1. juledag spiser vi da god middag (men ikke ribbe, sånn som på julaftenen) og pakker opp pakker enda en dag. Er koselig for besteforeldre å få se gleden i ansiktene til barnebarna når de pakker opp gavene de har gitt bort. Og som voksen synes jeg også det er koselig å få være tilstede når familien åpner de gavene vi har gitt bort til dem. Er egentlig veldig glad for å få delt opp pakkingen slik at vi gjør det på 2 kvelder, det blir en haug med gaver.... Sånn har vi det i år :-) 1
tineline Skrevet 23. desember 2010 #29 Skrevet 23. desember 2010 Hei. Leser ditt innlegg og lurer,hendte det noe forferdelig siden din mor holder det slik enda selv om alle dere barna er voksne. Hvis det ikke var noe forferdelig så må dette bruddet for lenge siden føles veldig bittert. Hat varer evig? Ikke lett for henne om hun føler det samme enda. Men mulig jeg tar helt feil,håper egentlig. Ja, du er inne på noe, men det var ikke moren min som ble dumpa. Eiendomsfølelse og demonstrasjon av at barna har det best hos mor, pluss et manglende sosialt liv ("barna er alt jeg har") var nok nøkkelen. Har ikke kontakt med henne for øyeblikket, det ble rett og slett for mye av det gode. Mer om skadeskutte foreldre kan du lese her: http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=474297 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #30 Skrevet 25. desember 2010 Ungene fikk velge selv hvor de vil feire julen. De er alltid på julaften hos mor, fordi de synes det er hjemme (faren har dem annenhver helg ellers i året, derfor manglende hjemmefølelse der.) og at det er der familien er. Faren har ny familie. Vi har kun en julaften og så er ungene annenhvert år hos mor og annenhvert år hos far på nyttårsaften. Alle presangene leveres hos mor. Ordningen blir evaluert hver høst, sammen med ungene.
Auri Skrevet 25. desember 2010 #31 Skrevet 25. desember 2010 I går spiste vi middag med svigers og åpnet et par pakker. I dag er det JUUUUUUUL for meg
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2010 #32 Skrevet 25. desember 2010 Alle får vel finne sin måte å gjøre ting på. Men noen som leste artikkelen (var det i Dagbladet?) om nettopp dette, hvor det ble argumentert for hvorfor barn burde feire bare én julaften? Synes det var mange gode poeng der. Hos oss feirer barna bare én julaften, hos mamma og pappa annenhvert år (vi har dem både jule- og nyttårshelga, bytter altså ikke halvveis i romjula). Jeg pleier å arrangere en "julefest" de julene jeg ikke har barna, ingen repetisjon på julaften eller julaften "lighet", men vi spiser god mat og åpner de gavene jeg ikke sendte med dem til faren (de må reise med fly dit). Vi prøver å få til juletradisjoner sammen også de julene vi ikke er sammen, som baking av pepperkakehus og laging av julestæsj i adventstiden, julegavebyttebesøk hos slekt og venner.
Gjest Coarvi Skrevet 25. desember 2010 #33 Skrevet 25. desember 2010 Alle får vel finne sin måte å gjøre ting på. Men noen som leste artikkelen (var det i Dagbladet?) om nettopp dette, hvor det ble argumentert for hvorfor barn burde feire bare én julaften? Synes det var mange gode poeng der. Jepp, enig i at den har noen gode poenger, men alle familier er jo forskjellige. To julaftener - en dårlig løsning
Vulpes Skrevet 25. desember 2010 #34 Skrevet 25. desember 2010 Jeg skjønner ikke helt at det skal ha så mye å si hva man kaller den ekstra julaften. Vi pleide vel å kalle det liksom-julaften tror jeg, er det så forskjellig fra å ha akkurat samme kvelden men kalle det julekveld i stedet, eller kosekveld? For vår del var det aldri tvil om hva som var den ekte julaften uansett Argumentene i artikkelen var at det var slitsomt for barna med to julefeiringer. Det var det ikke i det hele tatt for oss. Bare moro! Artikkelen handlet også om to julefeiringer fordi foreldrene kranglet og ikke klarte å bli enige om hvem som skulle ha den "ekte" julaften - det skjønner jeg at blir slitsomt for barna! Men for mange er det jo ikke sånn, vi hadde en fin ordning med julaften annenhver gang hos mamma og pappa, så konflikter var ikke årsaken til to feiringer
Gjest brutal_mann Skrevet 25. desember 2010 #35 Skrevet 25. desember 2010 Jepp, enig i at den har noen gode poenger, men alle familier er jo forskjellige. To julaftener - en dårlig løsning det handler ikke om antall feiringer, men om hvordan foreldrene oppfører seg mot hverandre. Foreldre som respekterer hverandre vil gi ekstremt mye mer harmoniske unger enn de som ikke respekterer hverandre. Uavhengig av bostedsform og antall feiringer.
Gjest Sobril Skrevet 25. desember 2010 #36 Skrevet 25. desember 2010 Vi feiret 2 julaftener i noen år. Lille-julaften og julaften ble feiret med gaver etc begge dager. Jeg vet ikke hva jeg synes om ordningen. Var helt grei inntil den ene siden fikk ny familie og plutselig ville gjøre ting annerledes. Da var det ikke mange som tenkte noe særlig på oss ungene. Så jul har blitt en høytid som ikke betyr noe særlig og med null tradisjoner.
pastellfisk Skrevet 25. desember 2010 #37 Skrevet 25. desember 2010 Vi har to julaftener. En med farmor som er gammel og ikke kommer ut av leiligheten, og etter det har vi hjemme, der vi samler søsken og deres barn. Julen handler jo om å samme familien. Når man har stor eller splittet familie, må man jo dele den opp.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #38 Skrevet 25. desember 2010 Er skilt selv, og har faktisk lagt vekt på at det bare er en julaften, som barnet feirer enten hos meg eller hos far. Gaver har aldri blitt sendt med - på fars insistering..... Min tanke har alltid vært at for egen del så vil jeg ikke lage "konkurranse" med far om julaften. Jeg syns iallfall ikke at det skal være sånn at vi har en ekstra "julaften" f.eks. når h*n kommer hjem, eller før h*n drar, fordi julaften kun er en dag. Det betyr ikke at vi ikke koser oss og gjør juleting resten av jula, bare at det man gjør og spiser på julaften, det gjør man kun den dagen. Syns det har fungert greit hos oss iallfall. Det er kun en julaften. Jeg synes det er tullete å skulle ha 2. Men dette vist veldig vanlig når folk skiller seg. Å ha en julaften hos faren på lillejulaften med pakker og alt også feire julaften hos mora nesten dag. Ungene må jo bli forvirret for da tror de jo at det er 2 julaftnter? Foreldrene mine skilte seg da jeg var 5 og jeg har vært hos mor og far annenhver jul. Har aldri hatt 2 julaftner pga mamma mente det bare var tull. Pappa var helt enig.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #39 Skrevet 25. desember 2010 Det er bare 1 julaften i året. Det er vel ganske udiskutabelt. Og grunnen til at dere feirer 2 ganger er jo for at foreldrene dine vil ta del i "gavedrysset". At barn kan like det, det er forståelig.....barn vil gjerne ha 2 stk sjokolader i stedetfor 1 stk sjokolade. Men juleaften er likefullt 1 dag i året og noe av glansen ved denne ene dagen blir borte om du skal feire den 2 dager. Selvsagt vil barn ha 2 eller flere dager med julaften. Barn elsker pakker. Det sier seg jo litt selv.
Alvina Skrevet 25. desember 2010 #40 Skrevet 25. desember 2010 Har ikke mer erfaring enn at det gikk helt greit å komme hjem til enten far eller mor i romjula og åpne pakkene da. Men kan forstå at noen velger noe annet. Det virker veldig barnslig likevel, hvis det ikke er en enestående situasjon der noen er veldig syke f.eks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå