Gå til innhold

Vanlig med 2 julaftener?

Anbefalte innlegg

Gjest Nysgjerrig
Skrevet

Har delt omsorg med min x og lurer på om dere andre i samme situasjon har 2 julaftener med barna? Dvs feks gaveåpning lillejulaften hos far når barna skal være hos mor julaften, og omvendt? Noen erfaringer? Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal feire julaften for nevøen min i morra :) Han er hos mor si på julaften.

Skrevet

Mine foreldre er skilt, og vi har pleid å ha en hoved jul med en av foreldrene + familie, også en liten jul enten før eller etter med den andre forelderen. Nå er jeg 20 da, men har funket fint i alle år =)

Skrevet

Har delt omsorg med min x og lurer på om dere andre i samme situasjon har 2 julaftener med barna? Dvs feks gaveåpning lillejulaften hos far når barna skal være hos mor julaften, og omvendt? Noen erfaringer? Hva er vanlig?

Vi tilstreber bare én julaften, så får den som ikke har barna det året levere gavene der barna er. Det er jo annehvert år, så ingen får "mer jul" enn andre.

• Liker 1
Skrevet

vi er gift - men har 2 julaftener allikevel... :sjenert:

Feirer julaften med barna og mannen, annen hvert år hos mine foreldre, og annet hvert år hos hans foreldre. Og så er vi 1. juledag hos den andre...

1. juledag spiser vi da god middag (men ikke ribbe, sånn som på julaftenen) og pakker opp pakker enda en dag. Er koselig for besteforeldre å få se gleden i ansiktene til barnebarna når de pakker opp gavene de har gitt bort. Og som voksen synes jeg også det er koselig å få være tilstede når familien åpner de gavene vi har gitt bort til dem.

Er egentlig veldig glad for å få delt opp pakkingen slik at vi gjør det på 2 kvelder, det blir en haug med gaver....

Skrevet

Foreldrene mine skilte seg da jeg var rundt 5 år. Vi feiret alltid to julaftner - en på selve julaften, og en hos den andre i romjula.

Var kjempekoselig å få to feiringer, synes jeg :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Har alltid kasta alle gavene i den retningen ungene til enhver tid befinner seg. Har forøvrig hatt gangsyn nok til å se at ungene feirer best jul der jeg ikke er.

Skrevet

Har alltid feiret to dager. Har engelsk familie, som har blandet litt tradisjoner, så vi har julemiddag og gaveåpning på kvelden første juledag. Når jeg var mindre tilbragte jeg julaften hos pappa (og etterhvert med familien til stefaren min, siden pappa flytta til annen del av landet, så da var jeg hos ham i romjula :) ) og så da første juledag med mamma sin familie. Nå som jeg er voksen så er vi hos svigers julaften og med mamma og de første juledag. Synes det er veldig deilig å få i pose og sekk; får vært med alle og ingen blir skuffet!

Gjest Mahareth
Skrevet

Vi har aldri hatt to julefeiringer. Mine foreldre skilte seg for 10 år siden, og jeg har søsken som da var under 10.

Skrevet

Vi pleier å dele selve julaften i to. Fra ca to-tre tiden til åtte er vi hos mamma, før vi drar videre til pappa i åttetiden. Og så hjem til oss selv i ett-to tiden på natten. :)

Skrevet

Har alltid kasta alle gavene i den retningen ungene til enhver tid befinner seg. Har forøvrig hatt gangsyn nok til å se at ungene feirer best jul der jeg ikke er.

Klarer du ikke ta deg sammen i jula for barna engang?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Klarer du ikke ta deg sammen i jula for barna engang?

Hadde du forstått hva jeg skrev hadde du aldri stilt spørsmålet.

Skrevet

Det er bare 1 juleaften.

Jeg mener at det å feire to juleaften er en ego-trip fra foreldres side. Det er kun for å dekke foreldrenes behov.

Jeg skjønner hva Brutal-mann skriver og har selv valgt å ikke "stå på krava" om mine barn har hatt tilbud om en bedre jul enn hva jeg greide å stelle i stand. Tidligere var min svigerfamilie en ordentlig "julefamilie" og de gjennomførte alle tenkelige tradsjoner. Og det har jeg alltid latt mine barn være en del av fremfor å sitte i en liten familie hvor tradisjoner ikke blir opprettholdt.

Mitt mål har vært at mine barn skal få en god barndomsjul.

• Liker 1
Skrevet

Det er bare 1 juleaften.

Jeg mener at det å feire to juleaften er en ego-trip fra foreldres side. Det er kun for å dekke foreldrenes behov.

Tull og tøys. Vi barna elsket det, og ville det selv. Nå er jeg snart 23 år, og vi feirer fortsatt to julaftner, og jeg er en av dem som pusher det gjennom år etter år :)

For det første var det utrolig artig for oss barna å ha to julaftner, ble jo dobbelt opp av moroa! Dessuten var det kult å være ferdig med ekte julaften og vite at det snart kom enda en med enda mere god mat, familiehygge og gaver ;)

Skrevet

Tull og tøys. Vi barna elsket det, og ville det selv. Nå er jeg snart 23 år, og vi feirer fortsatt to julaftner, og jeg er en av dem som pusher det gjennom år etter år :)

For det første var det utrolig artig for oss barna å ha to julaftner, ble jo dobbelt opp av moroa! Dessuten var det kult å være ferdig med ekte julaften og vite at det snart kom enda en med enda mere god mat, familiehygge og gaver ;)

Det er bare 1 julaften i året. Det er vel ganske udiskutabelt.

Og grunnen til at dere feirer 2 ganger er jo for at foreldrene dine vil ta del i "gavedrysset".

At barn kan like det, det er forståelig.....barn vil gjerne ha 2 stk sjokolader i stedetfor 1 stk sjokolade.

Men juleaften er likefullt 1 dag i året og noe av glansen ved denne ene dagen blir borte om du skal feire den 2 dager.

• Liker 2
Skrevet

For en som har vokst opp hele livet med to "julaftner" (altså julaften og første juledags-feiring, for meg er det egentlig første juledag som er "julaften") så kan jeg si med hånden på hjertet at nei, glansen blir ikke borte om man feirer to dager.

Til tider hadde jeg fire dager nesten på rad hvor jeg fikk feire som liten :fnise: har bursdag 22. desember. Så julaften med stefars familie, første juledag med mammas (som da er min "ekte" julefeiring), og andre juledag reiste jeg til pappa og da fikk jeg pakkene fra den siden av familien, uten at det var noen annen stor feiring. Jeg fikk velge selv hvordan jeg ville gjøre det i jula, og det var slik jeg valgte det. Mamma hadde blitt hjemme med meg på julaften om jeg ikke ville feiret med stepappaen min sin familie.

Lillebroren min (13) feirer nå på samme måten; julaften med pappaen sin, første juledag med oss. Han har også alltid hatt muligheten til å gjøre det annerledes om han vil, men han elsker å kunne være med oss alle sammen.

Skrevet

Vi har aldri feiret to julaftener. Ser ikke hensikten. Julaften er magisk for unger og det skal den fortsatt være. Vi koser jo oss sammen resten av jula, men pakkene åpnes kun julaften.

Nå må det sies at vi foreldre feiret jul i sammen i flere år etter bruddet. Vi trivdes i selskap med hverandre og ingen nye partnere var involvert. Da det ble aktuelt å dele jula så sendte jeg med ungene alle pakkene. Lett å gjøre fordi vi hadde en avtale om at alt som kom fra min familie skulle tilbake til meg. Var det noe ekstra ungene var opptatt av så ble denne tingen med når de dro til den andre forelderen i romjula.

Skrevet

Det er bare 1 julaften i året. Det er vel ganske udiskutabelt.

Og grunnen til at dere feirer 2 ganger er jo for at foreldrene dine vil ta del i "gavedrysset".

At barn kan like det, det er forståelig.....barn vil gjerne ha 2 stk sjokolader i stedetfor 1 stk sjokolade.

Men juleaften er likefullt 1 dag i året og noe av glansen ved denne ene dagen blir borte om du skal feire den 2 dager.

Så klart er det bare én ekte julaften, julaften nummer to blir ikke det samme. Men den er koselig og fin likevel. Og jeg er veldig spent på hvordan du vet at grunnen til at mine foreldre gjorde det sånn, var fordi de ville være med på gavedrysset ;) Vi hadde nok gjort det på samme måter, gaver eller ikke.

Og glansen ble absolutt ikke borte, julaften var og er fantastisk og magisk!!!! :)

Hvorfor er du så i mot dette - har du hatt negative erfaringer med to julaftner selv? Eller sitter du bare og synser om noe du ikke vet noe om? :gjeiper:

Skrevet

Vi feirer ikke akkurat to "julaftener", men har på en måte en minijulaften hos pappa hver lillejulaften. Da åpner vi barna gavene fra ham, og han åpner gaver fra oss. I tillegg koser vi oss med god mat (ikke typisk julemiddag, men f.eks spekemat), fine tv-programmer og gode samtaler.

Vi har altså ikke eeeegentlig to julaftener, men noen vil kanskje driste seg til å si at det er akkurat det vi har, og også være negativ til det. Uansett synes jeg det er en veldig fin tradisjon som er perfekt for oss :-)

• Liker 1
Skrevet

Er skilt selv, og har faktisk lagt vekt på at det bare er en julaften, som barnet feirer enten hos meg eller hos far. Gaver har aldri blitt sendt med - på fars insistering.....

Min tanke har alltid vært at for egen del så vil jeg ikke lage "konkurranse" med far om julaften. Jeg syns iallfall ikke at det skal være sånn at vi har en ekstra "julaften" f.eks. når h*n kommer hjem, eller før h*n drar, fordi julaften kun er en dag. Det betyr ikke at vi ikke koser oss og gjør juleting resten av jula, bare at det man gjør og spiser på julaften, det gjør man kun den dagen.

Syns det har fungert greit hos oss iallfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...