Gå til innhold

Når besteforeldre lyver......


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hallo !

Har et lite problem som er litt vanskelig å ta opp. Vil gjerne høre deres meninger.

Vi har en sønn som er 3 år. Til dåpen fikk han et "kort" fra sine besteforeldre, der det sto at de hadde opprettet bankkonto på hans navn, og satt inn en viss sum med penger. Saken er den at han aldri fikk noe kontonr/bankbok. Jeg har ringt banken og sjekket, og de finner ingen konto i hans navn.

Hvordan synes dere at jeg bør gå frem med dette ???? Skal vi bare late som vi ikke veit noe ??

Takknemlig for svar.

Mvh.Anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det synes jeg at dere skal ta opp!

Hva om de har opprettet kontoen i en annen bank eller at det har skjedd en feil. Hva om de setter inn penger på denne kontoen og de havner på feil sted?

Men det går jo an å spørre forsiktig. Si at du gjerne vil sette inn en del av barnetrygden eller noe på denne kontoen, men at du ikke finner kontonummeret.

Hvis dette er noe de har gjort med vilje synes jeg at det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar Lea!

De i banken sa at hvis det var opprettet noen konto på hans navn, ville det komme fram på min selvangivelse, siden vi er samboere og mor står som hovedforsørger, og jeg da er skattepliktig for vår sønn.

Mvh.anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ha opprettet en konto i sitt navn,med gutten som eier...finnes sikkert ett fornuftig svar på det icon_smile.gif

Men,den var god den ideèn om å si at du skal sette inn penger hver mnd.på den kontoen...Å spørre direkte kan fort bli til en stor sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om boken står i hans navn så må det være med et navn som sier hvem som skal ha fullmakt til å ta ut penger.(til han er 18)

Det navnet trenger ikke være deg som er hovedforsørger, men far til barnet eks.

Boken kan godt stå på deres navn også.

De fleste banker sender nå ut kontoutskrift hvert kvartal, så om det står på barnet, så kommer det også i barnets navn i posten.

Om det skjedde etter 1 jan. 2002, så må du vente til ligningen for neste gang. April 2003.

Om du ikke fikk svar i din lokale bank, så kan det være de har brukt en annen bank i en annen by, en annen bank enn hva dere bruker.

Innskudd over 25.000 skal det etter loven være overformynderiet som bestemmer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at de har kontoen i eget navn, for å overføre den når han blir eldre. Slik må de skatte av den i stedet for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er KUN den/de som har foreldrerett til et barn som får opprette konto i barnets navn.

Man må ha med fødsels- eller dåpsattest, og man må legitimere seg for å få lov til dette.

Har en sønn på fire mnd. og gikk i banken for å opprette konto til ham. Fikk ikke lov uten at faren var med. (Vi er gift og har delt foreldrerett.)

Så vi måtte tilbake en dag far hadde fri fra jobb.

Er det bare meg som synes at dette er litt vel teit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hm...det var rart.

Vår datter fikk en bankbok i sitt navn fra sin onkel til dåpen sin, og vi visste ingenting om dette på forhånd, så det MÅ jo da være mulig å opprette en konto til et barn uten foreldrenes samtykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig. Mine barns farmor har konto til mine barn. Det kommer på MIN selvangivelse. Men jeg minnes også at jeg hadde problemer med å få åpnet en konto for barna når jeg var gift. Jeg vet ikke helt hvorfor. Det har vel noe med at ikke jeg alene skulle få disponere kontoen, de trengte derfor fars underskrift også... Men vi skrev altså ikke under på noe når farmoren åpnet konto i deres navn. Rare regler...*ss*12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Besteforeldrene er vel redd for at du skal ta pengene til barnet ditt, og har derfor opprettet en konto i sitt eget navn - men som er forbeholt barnet........

På den måten har de eiendomsrett til kontoen og kan også bestemme når barnet får de pengene - jeg har en mor som har gjort akkuratt det der. På den måten opprettholder hun full kontroll og kan bestemme at de pengene iallefall ikke skal gå til motorsykkel eller noe annet hun synes er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil være godt forberedt før jeg tar opp dette med besteforeldrene. Dette er ikke en bank som noen av oss bruker.

Jeg har tatt kontakt med en bekjent av oss som jobber i den aktuelle banken, og hun har "gravd" litt. Hun fant ut at det ble opprettet en konto en gang i tiden på hans navn, men beløpet som sto der ble tatt ut igjen. (Da er det vel sannsynlig at de som satte inn penger også tok dem ut igjen ???). Siden det ikke hadde vært bevegelse der på lange tider, så avsluttet banken kontoen. Så nå er det ingen konto der mer.....

Hva bør vi gjøre nå ???? Skal vi konfrontere dem ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men si heller noe sånt som at det har skjedd noe med kontoen. Ikke la dem skjønne at du mistenker dem for dette.

Si at banken har avsluttet kontoen og at du tror at dere har blitt svindlet på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Lea !

Takk for hjelpen, vi får prøve oss i løpet av helgen.

Skal gi deg beskjed om hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...