Gå til innhold

Er kvinner bedre egnet en menn til å ta seg barn?

Gjest Thrillseeker

Anbefalte innlegg

Jeg modererer ikke meg selv. Jeg sa svart på hvitt. Det er teit HVIS man fullammer bare på pur faen bare for å holde ungen mest mulig vekke fra faren. Og det var en uttalelse som svar på ens uttallelse om at det at man hadde pupper gjorde en til en bedre forelder enn om man ikke hadde.

Jeg trodde det var anbefalt til ett år. Jeg ofrer ikke puppene mine i to år iallefall. Ungen tar ikke skade av å ikke bli amma etter ett år.

Du har aldri sagt HVIS man fullammer på pur faen. Du sa følgende:

Utrolig teit å amme ekstra lenge på trass for å holde ungen mest mulig vekke fra faren da...

Det er denne uttalelsen jeg er uenig med deg i.

Og, at du ikke vil "ofre" puppene dine i to år for ditt fremtidige barn, er din sak. Det gjør det ikke forbudt for andre å amme etter ungen har fyllt et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Og, at du ikke vil "ofre" puppene dine i to år for ditt fremtidige barn, er din sak. Det gjør det ikke forbudt for andre å amme etter ungen har fyllt et år.

Ja som svar på innlegget over. Slutt å putt meninger i min munn ut fra dine personlige tolkninger. Herreguuud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hvis barnefaren blir straffet for det så er det galt å amme til ungen er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Fra naturens side er kvinner mer omsorgsfulle enn menn, men synes ikke det går ann å si hvem som er best av menn og kvinner til å ta seg av et barn når det ikke trenger brystmelk lenger. Finnes både dårlige mødre og dårlige fedre, så synes ikke kjønn har mest å si.

Da er vi enige om én ting i alle fall, det ER medfødte forskjeller i menn og kvinner sine egenskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsskrift for Den norske legeforeningen.

NYHETER OG REPORTASJER Medisinsk nytt

Hvor lenge bør barn ammes?

E Hem

Nylig undersøkte en gruppe engelske forskere om varigheten av ammeperioden har sammenheng med endringer i karenes ettergivelighet i ung voksen alder (1).

1 526 personer i alderen 20–28 år fra Cambridge ble invitert til studien, men bare 344 personer (23 %) ble undersøkt, bl.a. ved å forsøke å kvantifisere «stivheten» i brachialisarterien. Dette ble ansett å være et mål for mulig senere hjerte- og karsykdom.

Jo lenger ammeperioden varte, desto mindre ettergivelig var karveggen i ung voksen alder. De som ble ammet til fire måneders alder, var imidlertid ikke forskjellig fra gruppen som kun hadde fått flaskemelk. Karforandringene ble ikke forklart ved kolesterolverdier i plasma i ung voksen alder. Amming i spedbarnsalder var forbundet med redusert arteriell ettergivelighet 20 år senere.

– Barn bør fullammes til rundt seks måneders alder, deretter skal fast føde gradvis introduseres. Morsmelk bør gis iallfall det første leveåret. Studien får ifngen konsekvenser for norske anbefalinger, kommenterer overlege Gro Nylander ved Nasjonalt ammesenter, Kvinneklinikken, Rikshospitalet.

– Etter seks måneders alder er morsmelk særlig viktig som støtte for barnets immunsystem, som er umodent i lang tid, sier hun.

Nylander bemerker at studien er finansiert av barnematindustrien og at deltakerprosenten er lav. – Dersom det er riktig at karene blir stivere hos personer som er ammet lenge, kan trolig andre faktorer ved morsmelken oppveie denne effekten, slik at morsmelk totalt sett likevel beskytter mot hjerte- og karsykdom. En rekke studier viser at amming bidrar til lavere forekomst av fedme og diabetes og gir gunstigere lipidprofil og insulinrespons senere i livet, sier Nylander.

Litteratur

1. Leeson CP, Kattenhorn M, Deanfield JE, Lucas A. Duration of breast feeding and arterial distensibility in early adult life. BMJ 2001; 322: 643–7.

At det finnes kvinner som vil trenere samvær, Slik far ikke skal få samvære med barnet finnes,det er ikke noe å lure på.Finnes eskempel på det. Mødre er ikke bedre enn fedre til å lure den andre forelder.

Ammingen varer ikke evig,og ammer barnet selv om mor sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Det er jo sånn fra naturens side. Kvinner føder barnet, og har to bryster som gir næring til barnet frem til det blir så gammelt at det kan spise vanlig mat. Brystmelk er noe av det viktigste barnet kan få.

Dessuten ligger det i kvinnen å vise omsorg og å ta seg av barna.

Moren og barnet får en nærmere tilknytning fordi hun går med barnet i ni måneder i magen. For menn blir det jo noe annet. De har ikke hormoner som flyter rundt i kroppen og gjør noe med dem, de føler ikke samme nærhet og tilknytning til barnet som bare en mamma føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...